Gå til innhold

Trenger innspill på dette her...

Anbefalte innlegg

.

Mitt første barnebarn kom til verden for ei uke siden...

Min sønn, samboer og barnebarnet bor halve Norge unna...så i morgen skal jeg og gubben reise til dem og være der ei uke.

Vi har leid oss inn på hotell pga de har liten plass...

Nå kommer poenget: :)

I går begynte jeg å bli syk...slapp og feber...

Håper og tror dette gir seg fort...men jeg har pakket ned munnbind i tilfelle jeg forsatt føler meg uggen når jeg skal treffe mitt barnebarn for første gang...

Er jeg for engstelig for å smitte den lille...som ble født for ei uke siden?

:o

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393294-trenger-innspill-p%C3%A5-dette-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer! :-)

De fleste nyfødte har et sterkt immunforsvar. Har faktisk ikke hørt om nyfødte som blir forkjøla enda?

Jeg ville absolutt reist! Dere skal jo ikke være sammen med de hele døgnet når dere bor på hotell, og sikkert ikke hele dagen heller, det er jo greit før den lille familien å ha noen pauser frå besøk (selv om det nok er stas at dere kommer!)

Pøs på med diverse remedier for å styrke immunforsvaret ditt, og hold deg litt unna babyen, du trenger ikke akkurat gni en pottetett nese opp i ansiktet til den lille feks. :-)

Med god håndhygiene går det nok bra. Men jeg synes du skal la foreldrene bestemme, det er en veldig dårlig start om f.eks. du og sønnen din sammen overkjører en kanskje litt overforsiktig nybakt mamma akkurat nå. Folk er veldig forskjellige når det gjelder sånt. Ikke overdriv, men vær ærlig om hvordan tilstanden din er, la de to bli enige sammen om forholdsreglene og gjør som de sier uten å si noe om hysteri.

Normalt vil du jo rekke å bli mye bedre i løpet av uka, så det er ingen fare.

Jeg tror dette går veldig fint! Som de andre sier, så har nyfødte babyer som regel et meget godt immunforsvar. De kommer hjem til eldre søsken som nyser og hoster (det er kanskje nesten regelen enn unntaket hos babyer som ikke er førstefødt;))

Min eldste datter hadde et langt dårligere immunforsvar enn sine to yngre søstre, og jeg er nesten overbevist om at det ble slik fordi hun ble for lite utsatt for smitte. Vi bodde på et sted der hun ikke traff andre småbarn, og hun hadde heller ingen søskenbarn å bryne seg på siden hun var den førstefødte. Da de to yngste ble født bodde vi slik til at de var i stadig kontakt med andre barn, samt storesøster som "alltid" var syk ;)

Uansett ville jeg sjekka med sønn og svigerdatter... Det er nok av førstegangsmødre som kan bli "fornærma" dersom svigermor kommer valsende inn med masse basselusker ;) Håper svigerdatra di er klok og grei :)

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvordan de andre her tenker i det hele tatt jeg. Jeg ville vært svært forsiktig med å holde eller være i nærheten av en nesten nyfødt når du er syk! Hadde jeg vært moren til den lille, ville jeg absolutt ikke likt dette.

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg utsatt reisen til du er frisk. Har du reiseforsikring, så får du dekket reisen.

Anonymous poster hash: 1cbdd...910

Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan de andre her tenker i det hele tatt jeg. Jeg ville vært svært forsiktig med å holde eller være i nærheten av en nesten nyfødt når du er syk! Hadde jeg vært moren til den lille, ville jeg absolutt ikke likt dette.

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg utsatt reisen til du er frisk. Har du reiseforsikring, så får du dekket reisen.

Har du noen gang hørt om så små babyer som blir syke fordi de er smitta av noen med feber? Et voksent menneske med litt feber og uggen følelse i kroppen blir som regel fort feberfri, så jeg tenker at hun er frisk igjen innen et døgn. Jeg tror også at hun vil sørge for at hygienen er på topp. Selv hadde jeg ikke bekymra meg så lenge den "syke" tok sine forholdsregler...

AnonymBruker

Har du noen gang hørt om så små babyer som blir syke fordi de er smitta av noen med feber? Et voksent menneske med litt feber og uggen følelse i kroppen blir som regel fort feberfri, så jeg tenker at hun er frisk igjen innen et døgn. Jeg tror også at hun vil sørge for at hygienen er på topp. Selv hadde jeg ikke bekymra meg så lenge den "syke" tok sine forholdsregler...

Små babyer kan da bli syke og en bør som besøkende holde seg unna når man er syk. Anonym 2

Anonymous poster hash: 17c43...eb9

Sånn som jeg tenkte da jeg var førstegangsfødende ville jeg nok mislikt smitterisikoen - og jeg er rimelig sikker på at jeg heller ikke hadde hatt lyst til å utsette en nyfødt for smitte - selv om jeg hadde hatt lyst til å hilse på. Men, jeg skjønner jo dilemmaet når man bor langt vekk.

Hvor har du det fra? Jeg mener det er motsatt.

Nyfødte som ikke er premature eller har fått en risikofylt start på livet av andre årsaker, er ganske godt beskyttet av morens antistoffer.

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/infeksjonerbarn.htm

Men som jeg skrev i hovedsvaret mitt ovenfor - det er lurt å respektere de nybakte foreldrenes ønsker. Imidlertid er det svært mange babyer som kommer hjem til storesøsken i barnehagealder, og disse er langt fra virus- og bakteriefrie. Likevel går det stort sett aldeles utmerket selv om disse småtassene koser med babyen.

Hvis det generelt hadde vært et poeng å holde babyer unna alt som kunne minne om sykdom, hadde man blitt tutet ørene fulle om det på barselavdelingen. Nå oppfordres det til god håndhygiene og en ellers normal tilværelse, og da tror jeg det går bra med en forsiktig bestemor når hun er på bedringens vei. Det er jo ingenting som tyder på at hun feiler noe alvorlig eller langvarig.

Men jeg fraråder altså at hun overkjører babyens foreldre uansett.

Annonse

Jeg syns du skal forklare situasjonen for barnets mor på forhånd, og høre om hun syns du skal komme nå eller utsette reisen.

Du synet ikke barnets foreldre kan finne ut av dette sammen, da? Hvorfor skal trådstarters sønn (babyens far) ikke være med på avgjørelsen i det hele tatt? Vet vi sikkert at far og farmor er enige og at mor er uenig med dem begge?

Jeg er enig i at moren ikke skal overkjøres, det har jeg skrevet flere ganger ovenfor her. Men jeg synes heller ikke det er noen gunstig start på familieforøkelsen at moren skal være den eneste som er meningsberettiget om babyen.

Hvor har du det fra? Jeg mener det er motsatt. Anonymous poster hash: 1cbdd...910

Jeg har det ikke fra noe annet sted enn som noe "alle sier" og iflg det meste jeg har lest av barnebøker og annen litteratur. De fleste nyfødte har (etter det jeg kjenner til ) morens (?) immunforsvar, så lenge barnet er fullammet. Snakker da altså ikke om syke eller premature barn, eller barn med nedsatt immunforsvar av en eller annen grunn.

At de er knøttsmå og hjelpesløse, betyr ikke at de blir smittet av alt rundt seg, jeg har til gode å høre om nyfødte med omgangssyke, influensa eller forkjølelse for den del.

Et barn jeg kjenner ble smitta av sine eldre søsken med vannkopper. Han var da ca 6 mnd. Alle var veldig overrasket over at han ble smittet, men også at han ble så veldig syk (fikk masse kopper og feber), pga han var så liten. Til og med helsepersonell. og da var han tross alt hele 6 mnd, ikke nyfødt. Så jeg tror ikke den "påstanden" min er helt på jordet.

Når bestemor i tillegg engster seg for å smitte babyen, tipper jeg hun vil være særdeles nøye med både hygiene og omgang generelt. Jeg tror det vil gå helt fint. En annen side av saken er jo som andre nevnte at hun kan spørre foreldrene hva de tenker.

Jeg har det ikke fra noe annet sted enn som noe "alle sier" og iflg det meste jeg har lest av barnebøker og annen litteratur. De fleste nyfødte har (etter det jeg kjenner til ) morens (?) immunforsvar, så lenge barnet er fullammet. Snakker da altså ikke om syke eller premature barn, eller barn med nedsatt immunforsvar av en eller annen grunn.

At de er knøttsmå og hjelpesløse, betyr ikke at de blir smittet av alt rundt seg, jeg har til gode å høre om nyfødte med omgangssyke, influensa eller forkjølelse for den del.

Et barn jeg kjenner ble smitta av sine eldre søsken med vannkopper. Han var da ca 6 mnd. Alle var veldig overrasket over at han ble smittet, men også at han ble så veldig syk (fikk masse kopper og feber), pga han var så liten. Til og med helsepersonell. og da var han tross alt hele 6 mnd, ikke nyfødt. Så jeg tror ikke den "påstanden" min er helt på jordet.

Når bestemor i tillegg engster seg for å smitte babyen, tipper jeg hun vil være særdeles nøye med både hygiene og omgang generelt. Jeg tror det vil gå helt fint. En annen side av saken er jo som andre nevnte at hun kan spørre foreldrene hva de tenker.

Minstejenta mi ble smitta av storesøstrene sine og fikk vannkopper da hun var fire mnd gammel. Hun hadde endel vannkopper i hodebunnen, men var ellers frisk som en fisk :) Husker også at søstra på fire var sylta av forkjølelse de første ukene av minstemors liv, og det var umulig å unngå kos mellom dem... Babyen var fortsatt like frisk (hun ble fullammet).     Er ellers enig med deg i at man må sjekke med foreldrene først - men det handler kanskje mest om at man ofte er ganske sårbar når man har fått sitt første barn. Da tåler man kanskje ikke det samme som man ellers ville ha gjort ;)

pådolikveld

Så lenge du er en bestemor som har såpass mye vett at du faktisk har tenkt, og kommer til å bruke munnbind, så må du bare reise!! når du bruker munnbind, så skal det mye til at barnet blir smittet! blir veldig dårlig av å høre de andre svarene om at babyer har så godt immunforsvar. alle vet da at babyer kan ha et dårlig immunforsvar!! og ingen ønsker da å få en syk baby!!! Da jeg fikk barn, var det så vidt en fikk lov¨å gå på besøk på sykehusene, og se nyfødte. hvorfor skal plutselig babyer ha så veldig sterkt immunforsvar? de er små, og følgene kan være katastrofale hvis de blir smittet av diverse sykdommer!! lykke til bestemor! :)

Jeg har nettopp lest et sted (husker ikke hvor) at det er en MYTE at spebarnet har morens immunforsvar.

Det er ingen myte at en nyfødt er beskyttet av morens antistoffer og at babyer beskyttes ytterligere hvis de ammes. Man kan måle nivået på visse antistoffer, vitaminer o.l., og de viser sammenhenger med mors nivåer og mors helse.

Det betyr ikke nødvendigvis at enhver baby har nøyaktig like sterkt immunforsvar som sin mor.

Er den prematur eller har mangelfullt utviklet immunsystem av andre årsaker, f.eks. hvis mor har hatt en alvorlig sykdom under svangerskapet, er den "naturlige" beskyttelsen ikke nok. Da må man ta ekstra forholdsregler.

Hvis nyfødte hadde lett for å bli alvorlig syke av relativt vanlige bakterier og virus som "flyter fritt", hadde det vært langt flere syke babyer. Svært mange nye borgere av dette landet reiser jo fra barsel til et hjem der snørr og feber ikke er noen sjeldenhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...