Gå til innhold

Er dette grunnlag for diagnosen Paranoid NHD?

Anbefalte innlegg

Idag var jeg hos legen og fikk et lettere sjokk.

Først litt kort historikk:

Jeg ble i 1993 skadet av en kiropraktor, etter en uheldig manipulering av nakken.

Jeg har etter dette fått store plager med høyre side av hodet, og spesielt kjeven.

Jeg har prøvd med jevne mellomrom disse årene og finne noe som kunne lindre plagene. Min lege sendte meg i år til MR av kjeven som viste litt luxerte kjeveledd og spesielt på høyre side. På grunnlag av dette sendte hun meg til kjevespesialist.

Hos spesialisten prøvde jeg så godt jeg kunne og forklare hva som skjedde hos kiropraktoren den gangen. Jeg sa at noe må ha skjedd for jeg var sikker på at kiropraktoren visste at han hadde skadet meg på noe vis, fordi han i ettertid forfalsket journalen og fikk en nevrologvenn til å hjelpe seg.

Min bakgrunn for sistnevnte uttalelse er følgende:

Da jeg spurte kiropraktoren om hans hjelp til å finne ut av det, henviste han meg til en nevrolog som skrev i sin epikrise ting som var direkte feil. Jeg reagerte ikke så mye på den epikrisen før jeg etter en stund av en annen kiropraktor fikk vite at denne nevrologen var kameraten til kiropraktoren. Og når jeg ba om journalen fra kiropraktoren så fikk jeg avslag. Jeg gikk gjennom Norsk Pasient Forening for å få ut journalen som da viste seg å være forfalsket. Norsk Pasient Forening ringte kiropraktoren for å spørre om konkrete ting i journalen, hvorpå kiropraktoren svarte noe som jeg vet med sikkerhet er løgn. I tillegg fikk jeg bekreftet at nevrologen kunne jeg ikke stole på da de hadde dårlig erfaring med den mannen.

Jeg forsto da at kiropraktoren var redd for erstatningssak eller noe sånt, og skrev da til ham og sa at han ikke behøvde og bekymre seg for det. Alle kan gjøre feil, og en erstatningssak gjør ikke meg noe bedre.

Jeg sa også klart fra til kjevespesialisten at jeg ikke var interessert i noe erstatningssak, var bare interessert i å lindre plagene. Jeg var til og med innstilt på og ikke nevne kiropraktoren i det hele tatt, men legen min hadde nevnt det i henvisningen så spesialisten tok det opp.

På grunn av denne skaden, får jeg smertestillende på blå resept, og idag var jeg hos legen for å få en ny, og spurte samtidig om jeg kunne få se epikrisen fra kjevespesialisten.

Det var da sjokket kom.

Jeg siterer:

D: Temporomandibulær dysfunksjon. Pas. virker svært fiksert på at dette er en kiropraktorskade og vil gjerne ha dokumentasjon for det. Man forsøker forgjeves å forklare henne at dette er en vanlig tilstand som stort sett går over av seg selv, og at den ikke krever noen kirurgisk intervensjon. Jeg føler imidlertid at dette ikke når frem. Hun virker paranoid og forklarer om forfalskede journaler, allianser med nevrologer som fordreier fakta etc. Dersom hun har kroniske smerter og plager vil jeg anbefale at hun henvises til en smerteklinikk. Det er ikke noe kirurgisk vi kan tilby henne.

Sitat slutt.

Jeg reagerte ganske så sterkt på ordet paranoid, det er vel grovt ikke sant?

Legen var enig, han (min fastlege er syk, derfor en HAN) var like sjokkert som meg, han sa at han ikke ville ha skrevet noe sånt selv om han hadde mistanke.

Jeg vet at jeg fikk skade hos en kiropraktor, jeg var nemlig til stede. :-) Hva andre mener om det for være deres sak, men jeg liker ikke på noen måte at ordet Paranoid står i mine journaler, og ønsker å få dette vekk.

Hvordan kan jeg gå frem for å få fjernet dette?

Og kan en kjevespesialist hentyde så alvorlige diagnoser? Må det ikke til mer egnet spesialfelt for det?

Eller hva tror du NHD, kan man virkelig få en slik diagnose av å ikke gi opp å få hjelp, med vandring i helsesystemet som resultat?

Hilsen en temmelig sjokkert og oppgitt

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det hele bunner i om du opprinnelig har rett eller ikke.

Dersom historien er slik du beskriver, er du selvsagt ikke paranoid.

Kjevespesialisten kan være en tvers gjennom ærlig kar. Han gjør den vanlige feile å tro at alle (kolleger) er som han. Når du forteller at en lege har forfalsket journalen, er han sikker på at dette må være tankespinn fra din side (for ingen leger forfalsker journaler). Derfor kaller han deg paranoid. Det burde han ikke ha gjort uten å undersøke om du faktisk har rett.

Be om et møte med han. Ta med dokumentasjonen på journalforfalsking, og krev at han endrer journalen sin samt sender kopi til de som har notatet inneholdende ordet "paranoid".

Det hele bunner i om du opprinnelig har rett eller ikke.

Dersom historien er slik du beskriver, er du selvsagt ikke paranoid.

Kjevespesialisten kan være en tvers gjennom ærlig kar. Han gjør den vanlige feile å tro at alle (kolleger) er som han. Når du forteller at en lege har forfalsket journalen, er han sikker på at dette må være tankespinn fra din side (for ingen leger forfalsker journaler). Derfor kaller han deg paranoid. Det burde han ikke ha gjort uten å undersøke om du faktisk har rett.

Be om et møte med han. Ta med dokumentasjonen på journalforfalsking, og krev at han endrer journalen sin samt sender kopi til de som har notatet inneholdende ordet "paranoid".

Tusen takk for svar.

Ja jeg skjønner jo at du selvsagt ikke kan vite om jeg virkelig er paranoid.

Men jeg vet at jeg ikke er det. Ikke enda i hvertfall :-)

Ja så var det det med å bevise en journalforfalsking da.

Grunnen til at jeg vet det er følgende:

Når Norsk Pasient Forening ba om journalen, fikk de først svar at det skulle de få, men han trengte tid til en tegnforklaring. Det gikk 3 måneder så kom journalen.

Jeg så ikke med en gang at den ikke var korrekt. Jeg følte det var noe som ikke stemte, men klarte ikke og se det med en gang. Det var ikke selve journalen, men et brev som var vedlagt. Til slutt skjønte jeg hva det var som ikke stemte, nemlig de datoene han henviste til mange ganger i brevet. Da det gikk opp for meg at han hele tiden brukte datoer fra før skaden skjønte jeg at han bevisst prøvde og mislede. Det var da jeg skjønte at han virkelig var redd. For han så da for seg at jeg skulle få påvist en skade, og at jeg da skulle gå på ham. Da ville han refere til journalen, hvor det nemlig sto at jeg hadde falt på ski. Det skulle se ut som om jeg fikk skaden da. Så har jeg lært meg forskjell på forkortelsen for nakke og rygg. Og når jeg så på journalen i den tiden skaden skjedde så hadde han kun behandlet ryggen, aldri nakken. Meget påfallende.

Etterhvert reagerte jeg også på at journalen ikke inneholdt 2 håndskrifter. Jeg byttet nemlig til hans kollega på samme senter da han var på ferie, og forble hos den kollegaen. Det skulle da vært et helt klart skille der. Da Norsk Pasient Forening ringte ham og spurte om datoen for det skillet, så svarte han at jeg hadde blitt behandlet av begge to hele tiden og at derfor ikke var noe skille. Det er direkte løgn. Jeg var aldri hos ham igjen etter at jeg var der en gang etter skaden for å høre hva som hadde skjedd. Jeg var heller aldri hos hans kollega før skaden.

Nevrologen skrev f.eks venstre istedenfor høyre, skrev at jeg ikke følte noe forskjell på høyre og venstre side, enda jeg sa nettopp at det var det jeg gjorde.

Det hører også med til min "paranoide" beskyldninger, at min fastlege reagerte på navnet på den nevrologen og sa at hun hadde sluttet å henvise til ham, da hun ikke stolte på ham.

Men å bevise alt dette er ikke lett. Men som du sier så kan jeg jo prøve og få en avtale med ham og fremlegge dette, så får jeg se hva som skjer.

Tusen takk for svar.

Skal prøve og ikke bli paranoid av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...