Gå til innhold

Lørdagsjobbing, regler. Noen med kunnskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er ansatt i en liten stillingsprosent i servicebransjen.

Jeg jobber turnus dag og kveld, aldri mellom kl 00:00-06:00, og ikke søndag.

Bedriften har behov for at jeg går opp i en 40% stilling, men krever da at jeg må jobbe annenhver lørdag kl 10-18. Er jeg nødt til å si ja til å jobbe annenhver lørdag i en så liten stillingsprosent?

Jeg har tilbudt meg å jobbe hver tredje lørdag i en 40% stilling, men er villig til å jobbe annenhver lørdag i for eksempel en 50% stilling. 

Noen som vet hvilke rettigheter jeg har, og hva bedriften kan "presse" meg til ?

Mitt ønske er en 50% stilling med jobb annenhver lørdag.

Anonymous poster hash: 23ff3...601

Fortsetter under...

AnonymBruker

Arbeidsgiveren gir deg et tilbud. Dine rettigheter i denne sammenhengen er at du kan akseptere eller avslå tilbudet.

Nei, er det SÅ enkelt?

Jeg var grei med arbeidsgiveren min jeg, gikk ned til 30% stilling for en periode slik at bedriften kunne ansette en tredje person. Jeg kunne nevnt mer også.

Er dette takken for å være en lojal ( og tydeligvis dumt ) arbeidstaker ? Er arbeidslivet virkelig blitt SÅ kynisk?? 

Nei, er det SÅ enkelt?

Jeg var grei med arbeidsgiveren min jeg, gikk ned til 30% stilling for en periode slik at bedriften kunne ansette en tredje person. Jeg kunne nevnt mer også.

Er dette takken for å være en lojal ( og tydeligvis dumt ) arbeidstaker ? Er arbeidslivet virkelig blitt SÅ kynisk?? 

Ja, slik er det. Arbeidsgiveren din trenger nødvendigvis å få skiftkabalen til å gå opp, og han kan nesten gjøre som han vil i forhold til dette. Siden du gikk ned i prosentstilling (lojalt eller dumt?) så står du dessverre nå i den situasjonen at du enten må fortsette i den lavere stillingen, eller godta annenhver lørdag...

Annonse

AnonymBruker

Tusen tak for svar, dere aner ikke hvor mye det betyr for meg :)

Nå er det slik at bedriften har besluttet ikke å ansette noen i 60% stilling likevel. 

Jeg har det skriftlig at jeg sa meg frivillig til å gå ned til en 30% fra min opprinnelige 50% over en 6 mndr periode slik at bedriften kunne ansette en person til ettersom det var behov for det. Fra dato xx til dato xx.

Denne avtalen må da kunne brukes? Jeg føler meg jo regelrett frarøvet en 20% stilling, dette føles ikke rettferdig.

Jeg tror ikke det finnes regler du kan henvise til som sier at bedriften ikke kan lage en arbeidsplan som innebærer jobbing annen hver lørdag i 40 % stilling. Det finnes yrker hvor slikt er regulert av tariffavtale (som f.eks. sykepleiere), men generelt sett kan det meste avtales om partene blir enige i det.

Det interessante i din sak er vel egentlig hva som allerede er avtalt mellom dere, hvorvidt noe av det stenger for at arbeidsgiver ensidig kan bestemme at en ny avtale skal innebære jobbing annen hver lørdag. Du kan imidlertid ikke påberope deg regelverket nevnt ovenfor med den begrunnelse at du ikke vil jobbe annen hver lørdag såfremt du ikke får 50 % stilling. Din helse er jo f.eks. den samme enten det er snakk om 40 eller 50 % stilling.

AnonymBruker

Neida, frosken, det har du selvsagt rett i :) Det var bare teit og usakelig å nevne det ! :)

Mitt firma har tarriff avtale, det er snakk om kontrolltjenester.

Jeg bare lurer på hvorvidt den mailen der jeg skrev at jeg kunne gå ned i stilling fra xx til xx til firmaets fordel er å anse som en avtale jeg kan bruke eller ikke :)

Neida, frosken, det har du selvsagt rett i :) Det var bare teit og usakelig å nevne det ! :)

Jeg bare lurer på hvorvidt den mailen der jeg skrev at jeg kunne gå ned i stilling fra xx til xx til firmaets fordel er å anse som en avtale jeg kan bruke eller ikke :)

Jeg er usikker på hvilken betydning den mailen kan tillegges. Fikk du noen form for aksept av ditt tilbud, slik at det fremstår som om du på dato xx igjen skal ha gammel stillingsprosent?

Jeg er enig med de andre som har svart så langt. Men siden det er noen "rotete variabler" her, ville jeg dobbeltsjekka med Arbeidstilsynet - det er heilt gratis:

http://www.arbeidstilsynet.no/

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...