Gå til innhold

Flytte med store barn eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bor i en liten leilighet, og barna har hvert sitt knøttlille rom. Vi har ikke råd til noe større med mindre vi flytter til en annen kommune, for det er veldig dyrt i stor omkrets her.  Tror det vil kjennes svært trangt her når barna vokser til og blir ungdommer. Idag er de 11 og 8. 

Samtidig så kjenns det jo problematisk å flytte på barn i den alderen, som har vokst opp her vi bor. Det er her nettverket er. På den annen side, hvis vi skal flytte så bør vi vel gjøre det jo før jo heller? Slik at de rekker å få noen nye venner FØR den eldste begynner på ungdomsskolen??

Nå teller vi på knappene hva vi skal gjøre. Føler på dilemmaet liten plass versus å miste nåværende nettverk.  Der det er snakk om er en times kjøring med bil. Der vil vi endelig ha råd til et sted med ordentlig plass. 

Vi har lurt på om vi burde leie (og leie ut) et år først for ikke å "brenne alle broer" hvis vi ikke trives der. På den annen side er det ikke sikkert vi finner noe ok å leie som ligger i akkurat samme skolekrets som der vi ønsker å kjøpe. Så da er vi like langt.

Har ikke lyst til å bruke mitt vanlige nick akkurat nå, men er en av de faste her.

Anonymous poster hash: b8986...015
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393313-flytte-med-store-barn-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i en liten leilighet, og barna har hvert sitt knøttlille rom. Vi har ikke råd til noe større med mindre vi flytter til en annen kommune, for det er veldig dyrt i stor omkrets her.  Tror det vil kjennes svært trangt her når barna vokser til og blir ungdommer. Idag er de 11 og 8.  Samtidig så kjenns det jo problematisk å flytte på barn i den alderen, som har vokst opp her vi bor. Det er her nettverket er. På den annen side, hvis vi skal flytte så bør vi vel gjøre det jo før jo heller? Slik at de rekker å få noen nye venner FØR den eldste begynner på ungdomsskolen?? Nå teller vi på knappene hva vi skal gjøre. Føler på dilemmaet liten plass versus å miste nåværende nettverk.  Der det er snakk om er en times kjøring med bil. Der vil vi endelig ha råd til et sted med ordentlig plass.  Vi har lurt på om vi burde leie (og leie ut) et år først for ikke å "brenne alle broer" hvis vi ikke trives der. På den annen side er det ikke sikkert vi finner noe ok å leie som ligger i akkurat samme skolekrets som der vi ønsker å kjøpe. Så da er vi like langt. Har ikke lyst til å bruke mitt vanlige nick akkurat nå, men er en av de faste her.    Anonymous poster hash: b8986...015

Hva sier ungene selv til dette, er det noe vil være med på? Hvis de synes det er ok, ville jeg flyttet uten tvil. Det vlr verre å flytte dess eldre de blir, er min erfaring..

AnonymBruker

Hva sier ungene selv til dette, er det noe vil være med på? Hvis de synes det er ok, ville jeg flyttet uten tvil. Det vlr verre å flytte dess eldre de blir, er min erfaring..

Den yngste syns det er greit, den eldste har ikke lyst. Det er nok den eldste som er mest stedbunden. 

Vi vil uansett, dersom vi tar valget, bruke lang tid på å forberede det her, dra på besøk og bli kjent i den kommunen det gjelder osv. Men er i tvil når det ene av barna ikke vil...

Den yngste syns det er greit, den eldste har ikke lyst. Det er nok den eldste som er mest stedbunden. Vi vil uansett, dersom vi tar valget, bruke lang tid på å forberede det her, dra på besøk og bli kjent i den kommunen det gjelder osv. Men er i tvil når det ene av barna ikke vil... Anonymous poster hash: b8986...015

Har den eldste lett for å få venner? Tenk langsiktig i hvert fall. Lykke til :)

AnonymBruker

Jeg tror dere vil vinne mest på å flytte nå, fremfor å MÅTTE flytte når det viser seg at det absolutt ikke går når de blir tenåringer.... ;-)

Ingen 11 åringer har lyst å flytte! Her må dere voksne vurdere hva som er mest realistisk og fornuftig. Det er viktig å ta med ungene på råd, men til syvende og sist er det dere som må bestemme dette.

Jeg ville gjort som dere tenker, og flyttet nå.

Jeg flyttet med et barn som begynte på u.skolen der vi flyttet. H*n var med på avgjørelsen. H*n hadde venner der vi flyttet, og det lå egentlig til rette for at det skulle bli bra. Men det gikk ikke bra! Mye usikkerhet, og dårlige venner gjorde at h*n falt utenfor og sliter den dag i dag. Skulle jeg gjort noe annerledes, ville jeg flyttet før , et til to år før u.skolen.

Lykke til med avgjørelsen! :-)

Anonymous poster hash: f1376...68c

Annonse

AnonymBruker

Den kan da umulig være knøttliten hvis ungene har hvert sitt rom. Jeg tror ikke folk blir lykkeligere av større leilighet

Det tror ikke jeg heller. Jeg synes at folk no til dags har blitt så kravstore når det gjelder å bo. Skal helst ha store hus. Her vi bor er det mange søsken som deler rom. Tror ikke de tar skade av det.

Anonymous poster hash: 61054...9ec

AnonymBruker

Den kan da umulig være knøttliten hvis ungene har hvert sitt rom. Jeg tror ikke folk blir lykkeligere av større leilighet

Nei det kan så være. Men det kan være slitsomt å bo trangt og for tett på hverandre når barn blir tenåringer. Ikke så lett å gjemme seg bort med venner heller. Det er også dumt når faktisk alle de andre barna i klassen bor i rekkehus eller eneboliger. I blokkene her bor bare småbarnsfamilier og pensjonister. Alle vi har kjent med småbarn flyttet ut til større bolig når barna ble litt større. Det har ikke vi råd til.

De små barnerommene våre har ikke plass nok til barnas ting engang, selv om de læres til å kaste/gi bort ting når de ikke lenger bruker dem. Skap og hyller er overfylte og ting stables på gulvet. Det er bare plass til en seng samt to kvadratmeter gulvplass.

Jeg tror lykke kommer av andre ting enn penger og det materielle. Men du verden som det hjelper å ha litt å rutte med. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...