Gå til innhold

Døgnrytme når en er på besøk


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

I hverdagen står vi opp ca 7 og legger oss mellom 21 og 24 (barn fra 9-14 år). I ferien er det jo vanlig å forskyve døgnet litt, og alle liker å sove litt lengre om morgenen - og være litt lenger oppe om kvelden.

Men - hvordan gjør en det når en er på besøk hos A-menneske-bestemor/svigermor? Hun skjuler dårlig sin irritasjon over at vi kommer dinglende ut på kjøkkenet i 9 tida, og14 ååringen sov heeeeelt til 10 (!) en dag...

Om kvelden det samme: ungene er gjerne ute til 21 eller 22, og i går var jeg med dem og spilte fotball til halv elleve. .. I kveld så vi en film sammen til kvart over elleve. Hun gryntet misfornøyd over leggetidene som råder...

Men jeg kan jo ikke sende dem i seng klokka ti når det ikke er noe spesielt de skal opp til? Ingen vits å stå opp klokka åtte når en kan sove til ni?

Er jeg uansvarlig. Neishj! Mannen min er vel enig med meg, men han sier ikke så mye om det. Men det er jo hennes hus da. Men vår døgnrytme. .. Hvordan gjør andre det når dere er på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville sagt sånn rent "tilfeldig" at det jammen er herlig å ha ferie slik at ungene og dere får sjansen til å sove lenge om morgenen! ;)

 

Du kan jo si til svigermor at hun gjerne må spise frokost før dere om morgenen, så kan dere ordne dere mat selv når dere står opp. Såpass må hun vel tåle?

 

Hadde dere ligget til langt på dag, så kunne jeg skjønt det..... men til klokka 9-10?? Her er det helst ikke frokost før ved 11-tida i ferien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hun vet jo godt at jeg er en uforbederlig b-person, og hun vet vi liker å sove litt lenger. Hun spiser alltid før oss ommorgenen men ofte blir maten stående på bordet fra åtte til ti fordi vi våkner til ulik tid. Og så strider det så helt i mot gennes natur å kaste bort dagen på å sove. ...!

Men for all del, det er ingen krigssone (denne gangen) bare småirritasjon. Jeg storkoser meg sammen m ungene enten med ball ute, på joggetur eller med en film sammen. Svigermor vil se tv til klokka ti og så legge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet jo godt at jeg er en uforbederlig b-person, og hun vet vi liker å sove litt lenger. Hun spiser alltid før oss ommorgenen men ofte blir maten stående på bordet fra åtte til ti fordi vi våkner til ulik tid. Og så strider det så helt i mot gennes natur å kaste bort dagen på å sove. ...!

Men for all del, det er ingen krigssone (denne gangen) bare småirritasjon. Jeg storkoser meg sammen m ungene enten med ball ute, på joggetur eller med en film sammen. Svigermor vil se tv til klokka ti og så legge seg.

Du får late som du ikke ser hennes irritasjon, for den synes jeg er uberettiget ;) Det er dere som er mest "normale" her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får late som du ikke ser hennes irritasjon, for den synes jeg er uberettiget ;) Det er dere som er mest "normale" her :P

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagen står vi opp ca 7 og legger oss mellom 21 og 24 (barn fra 9-14 år). I ferien er det jo vanlig å forskyve døgnet litt, og alle liker å sove litt lengre om morgenen - og være litt lenger oppe om kvelden.

Men - hvordan gjør en det når en er på besøk hos A-menneske-bestemor/svigermor? Hun skjuler dårlig sin irritasjon over at vi kommer dinglende ut på kjøkkenet i 9 tida, og14 ååringen sov heeeeelt til 10 (!) en dag...

Om kvelden det samme: ungene er gjerne ute til 21 eller 22, og i går var jeg med dem og spilte fotball til halv elleve. .. I kveld så vi en film sammen til kvart over elleve. Hun gryntet misfornøyd over leggetidene som råder...

Men jeg kan jo ikke sende dem i seng klokka ti når det ikke er noe spesielt de skal opp til? Ingen vits å stå opp klokka åtte når en kan sove til ni?

Er jeg uansvarlig. Neishj! Mannen min er vel enig med meg, men han sier ikke så mye om det. Men det er jo hennes hus da. Men vår døgnrytme. .. Hvordan gjør andre det når dere er på besøk?

Jeg synes det er rimelig at dere tar hensyn om kvelden og sørger for at svigermor ikke forstyrres etter at hun har lagt seg. Til gjengjeld får hun finne seg i at dere er litt trege om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes begge parter får tilpasse seg LITT. Dere ved å ikke holde på altfor lenge om kvelden, i hvert fall ikke med aktiviteter som lager støy (jeg mener IKKE at du skal sende barna til sengs kl. 22, men hindre at døgnet forskyves med en ny halvtime hver kveld), og hun ved å la frokosten være fleksibel. Jeg forstår det som at hun gjør sistnevnte, men ikke klarer å vise irritasjon, og det synes jeg dere kan blåse i.

Jeg har erfaring med at den generasjonen er veldig glad i fast struktur / planlegging. Jeg vet ikke om det stemmer for din svigermor, men noen ganger blir ting av ukjente årsaker bedre dersom man forkynner tydelig på forhånd at "vi spiser frokost kl. 0930" (eksempelvis - finn et klokkeslett dere kan gjennomføre). La gjerne sønnen hennes gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagen står vi opp ca 7 og legger oss mellom 21 og 24 (barn fra 9-14 år). I ferien er det jo vanlig å forskyve døgnet litt, og alle liker å sove litt lengre om morgenen - og være litt lenger oppe om kvelden.

Men - hvordan gjør en det når en er på besøk hos A-menneske-bestemor/svigermor? Hun skjuler dårlig sin irritasjon over at vi kommer dinglende ut på kjøkkenet i 9 tida, og14 ååringen sov heeeeelt til 10 (!) en dag...

Om kvelden det samme: ungene er gjerne ute til 21 eller 22, og i går var jeg med dem og spilte fotball til halv elleve. .. I kveld så vi en film sammen til kvart over elleve. Hun gryntet misfornøyd over leggetidene som råder...

Men jeg kan jo ikke sende dem i seng klokka ti når det ikke er noe spesielt de skal opp til? Ingen vits å stå opp klokka åtte når en kan sove til ni?

Er jeg uansvarlig. Neishj! Mannen min er vel enig med meg, men han sier ikke så mye om det. Men det er jo hennes hus da. Men vår døgnrytme. .. Hvordan gjør andre det når dere er på besøk?

 

Når en er på besøk i hos andre, så tar man imot gjestfrihet og det forventes at besøkende tar hensyn til vertskapet, såpass at en innretter døgnrytmen etter det som er vanlig i husstanden som en er på besøk hos.

Det er det minste de besøkende kan gjøre.

Å forvente at det står frokostoppdekking på bordet i flere timer hver dag er å kreve alt for mye.

Det er rett og slett egoistisk å invadere et familiemedlem med en såpass stor familie og forvente at dette familiemedlemmet innretter døgnrytmen sin etter de besøkendes behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

I hverdagen står vi opp ca 7 og legger oss mellom 21 og 24 (barn fra 9-14 år). I ferien er det jo vanlig å forskyve døgnet litt, og alle liker å sove litt lengre om morgenen - og være litt lenger oppe om kvelden.

Men - hvordan gjør en det når en er på besøk hos A-menneske-bestemor/svigermor? Hun skjuler dårlig sin irritasjon over at vi kommer dinglende ut på kjøkkenet i 9 tida, og14 ååringen sov heeeeelt til 10 (!) en dag...

Om kvelden det samme: ungene er gjerne ute til 21 eller 22, og i går var jeg med dem og spilte fotball til halv elleve. .. I kveld så vi en film sammen til kvart over elleve. Hun gryntet misfornøyd over leggetidene som råder...

Men jeg kan jo ikke sende dem i seng klokka ti når det ikke er noe spesielt de skal opp til? Ingen vits å stå opp klokka åtte når en kan sove til ni?

Er jeg uansvarlig. Neishj! Mannen min er vel enig med meg, men han sier ikke så mye om det. Men det er jo hennes hus da. Men vår døgnrytme. .. Hvordan gjør andre det når dere er på besøk?

Hei!

 

 

Jeg er selv A menneske.

 

Jeg tror det handler mest om å respektere hverandre.

 

Vi har vært på besøk hos mennesker som sover lenge, vi har da passet på å gå ut eller være stille til de andre våkner. Det samme burde gjelde i tilfeller der det er motsatt, ja at man tar gjensidige hensyn.

 

Da jeg var på ferie med en B menneske familie, lot de meg tro at det var OK med avgang kl 07.00 om morgenen, med vekking kl 06.00. Hadde jeg vist at dette ikke var OK, ville jeg justert meg, gjort noe annet og ikke blitt urolig over at ingen ville stå opp kl 06.15 eller kl 06.30 osv...

 

Når man ser på Tv til sent trenger man jo ikke ha så høy lyd på at det er sjenerende, og man kan gjøre en avtale om at man ikke står opp før kl 10.00 og derfor ikke trenger frokost, men ordner seg selv.

 

Det blir litt som at jeg verken i helger eller fellesferien slipper ut min hane før mellom kl 11.00 og kl 13.00, det handler om at jeg respekterer mine naboers behov for ro og ønske om å sove lenger, slik kan man ha haner i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Når vi har gjester sier jeg alltid til dem at de legger seg og står opp når de vil. Man må selvsagt ta hensyn mht. støy når andre sover, men det sier seg selv. Kanskje spiser man heller ikke frokost samtidig, men det er heller ikke verdens undergang.

 

Jeg kan knapt tenke meg et større luksusproblem enn når gjester står opp om morgenen. Sånn sett er svigermor kanskje heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at det står frokostoppdekking på bordet i flere timer hver dag er å kreve alt for mye.

Det er rett og slett egoistisk å invadere et familiemedlem med en såpass stor familie og forvente at dette familiemedlemmet innretter døgnrytmen sin etter de besøkendes behov.

Nå er det vel ikke alltid slik situasjonen er, når man tar deler av sommerferien hos en pensjonert bestemor?  Det kan like gjerne være vertskapet som nærmest beordrer familien til å komme på feriebesøk, nekter å la gjestene ordne seg frokost selv, selv om de gjerne hadde gjort det - men insisterer på å dekke opp på sitt bestemte tidspunkt som ikke kan diskuteres - og så forbeholder seg retten til å være misfornøyd i tillegg.

 

Hun er antakelig alene der 45 - 50 uker i året og kan gjøre nøyaktig som hun vil.  Det gjør ingen varig skade om hun må tilpasse seg bittelitt den uka hun insisterer på å ha besøk.  De er på ferie, ikke på militærøvelse.  Men som jeg skrev ovenfor - begge parter bør ta alminnelig hensyn til hverandre, og det vil kanskje dempe irritasjonen hvis de blir enige om et fast, avtalt (kompromiss)klokkeslett for frokost.  Min erfaring er i hvert fall at enkelte i den generasjonen reagerer veldig negativt på usikkerhet rundt dagsorden.  Og da blir det litt kræsj når gjestene ønsker litt slappere dagsorden fordi de har ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Er du sikker på at irritasjonen til svigermor er så stor som du tror, eller kan det hende du leser ting verre enn det er?

Jeg er enig med de som sier at det er rimelig at dere ikke lager mye bråk når hun har lagt seg tidlig, men at det må være helt ok å ligge til 9-9.30 når man har ferie. Hvorfor kan dere ikke snakke sammen om dette på en ordentlig måte, slik at hun får en bedre forståelse av betydningen av å ha ferie for dere? Og slik at hun ikke irriterer seg over at maten blir stående framme halve formiddagen?

Guttungen her tar det visst som en selvfølge at han ikke vekkes i ferien, og han kan sove til både 11, 12 og lenger. Jeg liker det ikke spesielt godt, men jeg har blitt bedre på å ikke irritere meg. ;) Stedatra var her ei uke tidligere i sommer og lå både til 12 og 13 hun også, så jeg tror ikke det er så unormalt. Men det er jo greit å jenke seg litt når man er på besøk, da. Synes det må være helt ok å la 14-åringen ligge til 10 uten at resten av huset skal måtte liste seg rundt av den grunn . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke alltid slik situasjonen er, når man tar deler av sommerferien hos en pensjonert bestemor? Det kan like gjerne være vertskapet som nærmest beordrer familien til å komme på feriebesøk, nekter å la gjestene ordne seg frokost selv, selv om de gjerne hadde gjort det - men insisterer på å dekke opp på sitt bestemte tidspunkt som ikke kan diskuteres - og så forbeholder seg retten til å være misfornøyd i tillegg.

Hun er antakelig alene der 45 - 50 uker i året og kan gjøre nøyaktig som hun vil. Det gjør ingen varig skade om hun må tilpasse seg bittelitt den uka hun insisterer på å ha besøk. De er på ferie, ikke på militærøvelse. Men som jeg skrev ovenfor - begge parter bør ta alminnelig hensyn til hverandre, og det vil kanskje dempe irritasjonen hvis de blir enige om et fast, avtalt (kompromiss)klokkeslett for frokost. Min erfaring er i hvert fall at enkelte i den generasjonen reagerer veldig negativt på usikkerhet rundt dagsorden. Og da blir det litt kræsj når gjestene ønsker litt slappere dagsorden fordi de har ferie.

Åå digger svarene dine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vel ikke alltid slik situasjonen er, når man tar deler av sommerferien hos en pensjonert bestemor?  Det kan like gjerne være vertskapet som nærmest beordrer familien til å komme på feriebesøk, nekter å la gjestene ordne seg frokost selv, selv om de gjerne hadde gjort det - men insisterer på å dekke opp på sitt bestemte tidspunkt som ikke kan diskuteres - og så forbeholder seg retten til å være misfornøyd i tillegg.

 

Hun er antakelig alene der 45 - 50 uker i året og kan gjøre nøyaktig som hun vil.  Det gjør ingen varig skade om hun må tilpasse seg bittelitt den uka hun insisterer på å ha besøk.  De er på ferie, ikke på militærøvelse.  Men som jeg skrev ovenfor - begge parter bør ta alminnelig hensyn til hverandre, og det vil kanskje dempe irritasjonen hvis de blir enige om et fast, avtalt (kompromiss)klokkeslett for frokost.  Min erfaring er i hvert fall at enkelte i den generasjonen reagerer veldig negativt på usikkerhet rundt dagsorden.  Og da blir det litt kræsj når gjestene ønsker litt slappere dagsorden fordi de har ferie. 

Det er helt sikkert en rett betraktning.

Men det hjelper lite når TS føler irritasjonen fra svigermor.

Enten må TS tåle undertrykt irritasjon fra svigermor eller innrette ferielivet etter hennes døgnrytme.

 

Alternativet er å ta opp dette med svigermor og lage konkrete avtaler om nå familien skal stå opp og spise frokost og når svigermor forventer at det blir stille i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå digger svarene dine! :)

De er ikke kun basert på fri fantasi, for å si det sånn...

Hvis jeg noen gang opplever at ett av mine barn bruker f.eks. en ferieuke + to "kjøredager" på meg om sommeren, håper jeg inderlig at jeg lar være å oppleve det som en invasjon og å pådytte dem min døgnrytme eller andre (u)vaner. Snu døgnet og oppføre seg som utemmede dyr kan de gjøre hjemme, men jeg vil ikke gi dem større pliktløp-følelse enn nødvendig.

Det mener jeg nå, så får vi se om alderdommens stivbeinthet sprer seg til hodet når den tid kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å ta opp dette med svigermor og lage konkrete avtaler om når familien skal stå opp og spise frokost og når svigermor forventer at det blir stille i huset.

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Og der kan sikkert svigermors sønn bidra litt, slik at ikke påskelilje blir skurken i stykket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke kun basert på fri fantasi, for å si det sånn...

Hvis jeg noen gang opplever at ett av mine barn bruker f.eks. en ferieuke + to "kjøredager" på meg om sommeren, håper jeg inderlig at jeg lar være å oppleve det som en invasjon og å pådytte dem min døgnrytme eller andre (u)vaner. Snu døgnet og oppføre seg som utemmede dyr kan de gjøre hjemme, men jeg vil ikke gi dem større pliktløp-følelse enn nødvendig.

Det mener jeg nå, så får vi se om alderdommens stivbeinthet sprer seg til hodet når den tid kommer...

Vi skal nok minne deg på dine synspunkter når du om noen år begynner å skrive innlegg om  svigerdatter , -sønn  og barnebarn her på dol. For så trofaste som noen av oss er, så ser jeg for meg at vi doler fra sykehjemmet om en del år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nok minne deg på dine synspunkter når du om noen år begynner å skrive innlegg om  svigerdatter , -sønn  og barnebarn her på dol. For så trofaste som noen av oss er, så ser jeg for meg at vi doler fra sykehjemmet om en del år ;-)

Gjør endelig det. Men så gammeldags som slike diskusjonsfora er blitt, kan det tenkes at vi overlever DOL.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes det er rimelig at dere tar hensyn om kvelden og sørger for at svigermor ikke forstyrres etter at hun har lagt seg. Til gjengjeld får hun finne seg i at dere er litt trege om morgenen.

Enig i dette. Men lav lyd på TV'en + tissing og tannpuss rundt midnatt må vel kunne aksepteres vel? Hun går jo på badet før åtte om morgenen og romsterer på kjøkkenet mens vi sover ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Når en er på besøk i hos andre, så tar man imot gjestfrihet og det forventes at besøkende tar hensyn til vertskapet, såpass at en innretter døgnrytmen etter det som er vanlig i husstanden som en er på besøk hos.

Det er det minste de besøkende kan gjøre.

Å forvente at det står frokostoppdekking på bordet i flere timer hver dag er å kreve alt for mye.

Det er rett og slett egoistisk å invadere et familiemedlem med en såpass stor familie og forvente at dette familiemedlemmet innretter døgnrytmen sin etter de besøkendes behov.

For min del kunne vi glatt ha stått over svigermorbesøkene i ferien, men dette er jo både for at svigermor skal treffe familien sin, og for at barnabarna skal få treffe henne. Ja, på en måte invaderer vi huset hennes, men samtidig hadde hun nok blitt lei seg og kanskje fornærmet dersom vi ikke hadde kommet.

 

Jeg tenker at begge parter må jenke seg litt, og vi jenker oss jo temmelig mye når vi er hos henne, men i og med at vi har så totlt ulik måte å være på (både døgnrymte og andre ting), så vil det alltid være store forskjeller, selv om vi jenker oss. Jeg synes helt klart ikke at en skal forvente at en 14-åring står opp klokka 8 i ferien. Men noen mener kanskje at vi voksen i 40-årene burde gjøre det, fordi svigermor er våken tidlig... Her tenker jeg at jeg jenker meg slik at jeg står opp litt før ni, slev om jeg kunne tenke meg å ligge lenger (når det regner og en ikke har noe spesielt å gjøre) - men for henne er 9 for sent uansett. Jeg har ingen problem med å stå opp tidlig når det er noe jeg skal, og det har ikke ungene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...