Gå til innhold

Tannlegebesøk i ferien

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Mista ei fylling i går kveld. So much for å være flink til å bruke tanntråd, lissom  :wacko:

Manna meg opp til å ringe tannlegekontoret etter en noe søvnfattig natt. De fikk skvisa meg inn i løpet av formiddagen. Så nå sitter jeg og gruer meg maks med den eneste magre trøst at min årlige kjemiske lykke kommer litt tidligere enn planlagt.

Æsj.  :(

Sympati tas imot med takk. Måtte bare få det ut.  :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393379-tannlegebes%C3%B8k-i-ferien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mista ei fylling i går kveld. So much for å være flink til å bruke tanntråd, lissom  :wacko:

Manna meg opp til å ringe tannlegekontoret etter en noe søvnfattig natt. De fikk skvisa meg inn i løpet av formiddagen. Så nå sitter jeg og gruer meg maks med den eneste magre trøst at min årlige kjemiske lykke kommer litt tidligere enn planlagt.

Du har min medfølelse.

Lykke til.

Godt du ikke var på ferie langt fra sivilisasjonen, det er mye som har sommerstengt om dagen.

Men det er klart - sånt passer aldri. Lykke til, klokka blir 13 (evt. sett inn et klokkeslett i passende avstand til timen din) i dag også. Sympativibber avsendt.

mariaflyfly

Godt du ikke var på ferie langt fra sivilisasjonen, det er mye som har sommerstengt om dagen.

Men det er klart - sånt passer aldri. Lykke til, klokka blir 13 (evt. sett inn et klokkeslett i passende avstand til timen din) i dag også. Sympativibber avsendt.

Klokka 11. Det innebærer oppmøte 10.30 for inntak av kjemisk lykke.  :unsure:

Takk for gode vibber.

Hvordan gikk det med deg til tannlegen?

Jeg måtte til tannlegen i ferien min jeg også. Gikk med tannpine under hele sydenturen fordi jeg ikke turte å gå til tannlege der nede. Men jeg klarte meg pga Ibux og Paracet.

Ikke noe morsomt at sånt skjer i ferien. Men du kan iallefall trøste deg med at det nå er overstått, og at du slipper å bruke tid på å grue deg når du egentlig skulle dit ..

Annonse

Klokka 11. Det innebærer oppmøte 10.30 for inntak av kjemisk lykke.  :unsure:

Takk for gode vibber.

Kjemisk lykke? Hva er det tannlegen din dytter i deg? Det eneste jeg får er beføvende sprøyter når det skl borres. Og det gjør bare vondt og gjør meg skjev i aniktet. Abolutt ingen lykkefølelse.

Det er veldig godt gjort av deg - med din tannlegeskrekk - å ta tak i et problem så raskt :)   De fleste i en tilsvarende situasjon ville i hvert fall "ha sett det an til over helga" ;)

mariaflyfly

Kjemisk lykke? Hva er det tannlegen din dytter i deg? Det eneste jeg får er beføvende sprøyter når det skl borres. Og det gjør bare vondt og gjør meg skjev i aniktet. Abolutt ingen lykkefølelse.

Vival.  :unsure:

Forresten opplevde jeg noe nytt i dag. Bedøvelse som pumpes inn i tanna og ikke rammer tunge / lepper / halve ansiktet. Kjente ingenting under behandlinga, og merka ikke noe til bedøvelsen i det hele tatt da jeg var ferdig. Det tok litt lenger tid enn ellers å sette den, men det var så godt som smertefritt.  :)

Når jeg først må forholde meg til tannlegen, elsker jeg det faktum at de har high-tec utstyr. :P

mariaflyfly

Det er veldig godt gjort av deg - med din tannlegeskrekk - å ta tak i et problem så raskt :) De fleste i en tilsvarende situasjon ville i hvert fall "ha sett det an til over helga" ;)

Takk, Colette! Det var hyggelig sagt. :)

Jeg følte meg ganske flink da jeg bare bestemte meg for å stå opp kl 8 og ringe. ;)

Når det er sagt, ville jeg aldri i livet turt å vente til over helga og risikere å måtte med store smerter innta en sjaber kommunal tannlegevakt søndag kveld ;) Det, samt en tilfeldig snuskete tannlege på ferietur i utlandet, er antagelig mitt største mareritt, hehe :)

Hos de jeg går til her i Oslo veit jeg i det minste hva jeg går til, selv om jeg er livredd. ;)

mariaflyfly

Hvordan gikk det med deg til tannlegen?

Jeg måtte til tannlegen i ferien min jeg også. Gikk med tannpine under hele sydenturen fordi jeg ikke turte å gå til tannlege der nede. Men jeg klarte meg pga Ibux og Paracet.

Ikke noe morsomt at sånt skjer i ferien. Men du kan iallefall trøste deg med at det nå er overstått, og at du slipper å bruke tid på å grue deg når du egentlig skulle dit ..

Det gikk greit. Det gjør jo alltid det, heldigvis. Var bare ei lita fylling, og jeg holdt ut så han fikk lagt inn en ny. :)

Takk, Colette! Det var hyggelig sagt. :)

Jeg følte meg ganske flink da jeg bare bestemte meg for å stå opp kl 8 og ringe. ;)

Når det er sagt, ville jeg aldri i livet turt å vente til over helga og risikere å måtte med store smerter innta en sjaber kommunal tannlegevakt søndag kveld ;) Det, samt en tilfeldig snuskete tannlege på ferietur i utlandet, er antagelig mitt største mareritt, hehe :)

Hos de jeg går til her i Oslo veit jeg i det minste hva jeg går til, selv om jeg er livredd. ;)

Jeg synes uansett at det er veldig godt gjort av deg.  Du VAR flink - uten tvil.  Jeg husker at jeg for noen år siden mistet ikke  bare en fylling, men en bit av en tann....Jeg drøyde og drøyde, og etter hvert ble det ikke bare en infeksjon, men flere...Med feber, hevelse opp til øyet og smerter.  Jeg gikk så langt at jeg kjøpte antibiotika på nettet, og var fornøyd så lenge det ikke gjorde vondt.  Tanna løsnet etter hvert, og falt ut :huh:   Da jeg endelig satte i gang tannbehandling i febr, 2012, sa tannlegen at DER hadde jeg hatt en voldsom infeksjon.  Som om jeg ikke visste om det :wacko:  Nå har jeg vært hos tannlegen 20 ganger, og tannhelsen er nå meget bra, og tannlegeskrekk er et tilbakelagt kapittel.  Derfor er jeg full av beundring overfor folk som trosser sin verste angst, og gjør som deg.  Da har du kontroll over situasjonen, og situasjonen har ikke kontroll over deg :)

Annonse

mariaflyfly

Jeg synes uansett at det er veldig godt gjort av deg.  Du VAR flink - uten tvil.  Jeg husker at jeg for noen år siden mistet ikke  bare en fylling, men en bit av en tann....Jeg drøyde og drøyde, og etter hvert ble det ikke bare en infeksjon, men flere...Med feber, hevelse opp til øyet og smerter.  Jeg gikk så langt at jeg kjøpte antibiotika på nettet, og var fornøyd så lenge det ikke gjorde vondt.  Tanna løsnet etter hvert, og falt ut :huh:   Da jeg endelig satte i gang tannbehandling i febr, 2012, sa tannlegen at DER hadde jeg hatt en voldsom infeksjon.  Som om jeg ikke visste om det :wacko:  Nå har jeg vært hos tannlegen 20 ganger, og tannhelsen er nå meget bra, og tannlegeskrekk er et tilbakelagt kapittel.  Derfor er jeg full av beundring overfor folk som trosser sin verste angst, og gjør som deg.  Da har du kontroll over situasjonen, og situasjonen har ikke kontroll over deg :)

Åh fy fillern, jeg husker et par av dine tannlegehistorier, ja. :(

Så utrolig bra at du har kommet helt over skrekken! NHD pleier å snakke om at konkrete fobier er de enkleste formene for angst det er mulig å kurere ved hjelp av eksponeringsterapi. Han har helt sikkert rett. Jeg er fortsatt redd, men nå veit jeg at jeg klarer å gjennomføre et besøk en gang i året. Og til og med å få lagt ei fylling uten å måtte knockes helt ut. Du, som har vært der såpass mange ganger, er kvitt hele angsten. Det er jo helt fantastisk!  :D

Man har vel ikke noe valg når man blir tvunget til å sitte i stolen 1,5 - 2 timer hver gang....  Men jeg har funnet verdens beste tannleger der inne i tigerstaden  :)   Du har kommet langt når du tar kontakt så fort det oppstår problemer, så ikke undervurder deg selv ;)   Er det smertene du er redd for - eller er det hele situasjonen?
mariaflyfly

Hehe, det er det meste ved hele situasjonen. Jeg vet at jeg kan behandles tilnærmet smertefritt, så det er jeg ikke så redd for lenger. Men luktene gjør meg så kvalm at jeg tror jeg må kaste opp. Og lydene er aller, aller verst.

Jeg har måttet følge ungene til tannlegen et par ganger, og da holder jeg også på å spy av luktene. :(

Som jeg skreiv i et annet svar hadde jeg en ny opplevelse med bedøvelse i dag. Det var faktisk ganske positivt. :)

Det var derfor jeg lurte :) Siden du lovpriste bedøvelsen du fikk i dag,  Jeg plages mest av det psykiske.  Får ikke puste, vil reise meg opp å gå før avsluttet behandling osv.  Smerter bryr jeg meg ikke så mye om...Jeg har hatt litt problemer med kronene til implantatene mine, og det er litt irriterende.  Tannteknikerene klarer ikke å lage dem i riktig størrelse og form, og det irriterer meg i lengden.  Men det nærmer seg målet, og smerter har jeg heldigvis ikke lenger :D

Jeg vurderer å foreta en tannreise til Ungarn i sommer. Jeg ønsker ny krone på en fortann. Har hatt krone på denne i ca. 7 år etter at denne ble slått ut da jeg var barn. Kronen er nå vesentlig annerledes i farge enn de øvrige tennene, og tannkjøttet er litt blålig i overkant av tannen. Ingen smerter eller skader. Det kan også være aktuelt å skifte noen amalgamfyllinger. Noen her som har erfaring med tanbehandling i utlandet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...