Gå til innhold

Fra AAP til ufør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nå snart vært på rehabiliteringspenger, og senere AAP i 4 år.
I mars går dette ut for meg, og jeg må enten ut i jobb, eller ufør.

Jobb er uaktuelt, klarer ikke mer enn ca mellom 10-40 % jobb i mnd.

Hvordan blir beregningen av penger da?
Samme som det jeg har i AAP nå?

Dette er jo 66% av min tidligere lønn.

Og hvordan er det med jobb ved siden av uføre?

Jeg kan jo jobbe litt, en dag i uken (eller to halve for eksempel).

Er dette da lønn som jeg får på toppen av ufør, eller trekkes det fra slik det gjør nå som jeg går på AAP? (jobber litt innimellom som arb.trening, men dette trekkes fra NAV lønnen).

Jeg er kun 35 år, og syns det er forferdelig og bli ufør, men dette er eneste mulighet nå, da jeg ikke har utsikt til og bli bedre på en stund... men jeg vil så veldig holde på noen få prosent av jobben, for og beholde kontakt med kollegar og det og komme seg litt ut innimellom... og det hadde selvfølgelig ikke vært feil og tjene litt mer enn uføre utbetalingen som jeg gjør nå.

Var på møte med NAV her om dagen, og fikk beskjed om at det måtte søkes om uføre, jeg måtte få meg jobb innen mars, eller bruke sosialen - noe som jeg sikkert ikke ville få innvilget hvis jeg hadde mann, da ville vi nok tjene for mye!!

Er det virkelig slik det blir fremover?

Etter 4 år med arb. trening, så MÅ man bli ufør, eller jobbe...

Huff, dette er ikke lett..

Noen i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 6c481...fed
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393415-fra-aap-til-uf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette da lønn som jeg får på toppen av ufør, eller trekkes det fra slik det gjør nå som jeg går på AAP? (jobber litt innimellom som arb.trening, men dette trekkes fra NAV lønnen).

Jeg er kun 35 år, og syns det er forferdelig og bli ufør, men dette er eneste mulighet nå, da jeg ikke har utsikt til og bli bedre på en stund... men jeg vil så veldig holde på noen få prosent av jobben, for og beholde kontakt med kollegar og det og komme seg litt ut innimellom... og det hadde selvfølgelig ikke vært feil og tjene litt mer enn uføre utbetalingen som jeg gjør nå.

Var på møte med NAV her om dagen, og fikk beskjed om at det måtte søkes om uføre, jeg måtte få meg jobb innen mars, eller bruke sosialen - noe som jeg sikkert ikke ville få innvilget hvis jeg hadde mann, da ville vi nok tjene for mye!!

Noen i samme situasjon?

Hvorfor ikke søke om f.eks. 70 % uføre i stedet for 100%?

AnonymBruker

Problemet er at det ikke er og oppdrive en jobb hvor jeg kan være ingen prosent en uke og 30 prosent neste, det er nesten umulig og få til... Til tider kan jeg jobbe 20/30 prosent i 2 uker i strekk, men så kan jeg være veldig dårlig i 3-4 uker igjen... det er så utrolig frustrerende.

• 4 uker senere...

Problemet er at det ikke er og oppdrive en jobb hvor jeg kan være ingen prosent en uke og 30 prosent neste, det er nesten umulig og få til... Til tider kan jeg jobbe 20/30 prosent i 2 uker i strekk, men så kan jeg være veldig dårlig i 3-4 uker igjen... det er så utrolig frustrerende.

Jeg "gleder" meg til å se de ansvarlige løse denne gedigne bomben. Dere er nærmere 70 000 som mister AAP 1 mars, det skal godt gjøres å finne en løsning på dette for alle. 

For mennesker i din situasjon med denne typen ustabilitet vil jeg råde deg til å dra inn NAV umiddelbart og forsøke skaffe deg en praksisplass. På den måten kan du teste deg ut noe mer konkret og se hva du klarer, innenfor trygge rammer. Feks 1 dag i uken, evt 2 halve dager. Dersom du opplever dette ikke fungerer for deg så har du i det minste forsøkt, føler du det virker kan du som frosken sier eks søke 70% uføre. Og uføre er ikke lenger slik det var, det er ikke et varig stempel i boken, det er mulig å forandre det om du skulle få det bedre. 

Jeg leste et innlegg fra NAV sjefen i Klassekampen i sommer, et tilsvar til noen som tok opp dette problemet  som kommer 1 mars,  jeg limer det inn under her: 

"Psykolog Elsa Almås gir i Klassekam- pen 24. juni uttrykk for bekymring for noen av sine pasienter.  

Det gjelder dem som snart har mottatt arbeidsavklaringspenger i fire år, noe som i utgangspunktet er maksimal varighet for denne midlertidige ytelsen fra Nav.

Nav leter først og fremst etter mu- ligheter for at hver enkelt kan få bru- ke sin arbeidsevne. Noen av dem som snart har nådd fireårsgrensen vil være klare for å prøve seg i jobb. An- dre vil oppfylle vilkårene for uføre- trygd. Noen vil unntaksvis kunne få forlenget perioden med arbeidsav- klaringspenger – hvis det viser seg at de har muligheter til å komme tilba- ke til jobb med mer bistand fra Nav. De pasientene som Elsa Almås be- skriver vil ofte være i denne siste gruppen. Det er derfor ikke grunn til å bekymre seg unødig.

Det er likevel klart at det kan være en krevende situasjon å skulle få vurdert arbeidsevnen sin på nytt, slik vi må gjøre når fireårsgrensen nås. For den det gjelder er det snakk om svært personlige forhold og sårbare temaer. For Nav er det en stor faglig og kapasitetsmessig utfor- dring å ivareta den enkelte, finne de riktige tiltakene og stille de rette kravene til mennesker som er syke.

Elsa Almås har helt rett i at det trengs differensierte og bedre tilpassede tiltak for pasientgruppen hun tenker på. Dette er mennesker som først og fremst trenger å gjenvinne helsen og få hverdagen til å fungere før de for alvor kan tenke på å komme ut i arbeid. Målet er at flest mulig av også disse pasientene skal få utnyttet alle sine muligheter, og ikke tildeles en uføretrygd for tidlig eller på feil grunnlag.

Vi håper derfor at mange gode krefter vil dra i samme retning i tiden som kommer – både i helsetje- nesten, blant kloke arbeidsgivere og i gode tiltaksbedrifter.

Joakim Lystad,

arbeids- og velferdsdirektør i Nav "

Noen i samme situasjon?

Jeg er enig med deg i at det er ekkelt å bli uføretrygdet. Skulle helst hatt vanlig jobb jeg også. Det var fryktelig vanskelig å erkjenne at det ikke gikk.

Min situasjon ligner, men er ikke helt lik. Jeg har fått beskjed om at jeg etter en viss dato ikke lenger får AAP. Og at NAV bekrefter at jeg fyller vilkårene for å få uføretrygd. Den bekreftelsen kom fordi jeg har vært gjennom en hel rad av deres samtaler og legesjekk. Så da er det opptil meg å søke uføretrygd.

Her er en forskjell mellom AAP og uføretrygd. Med AAP gir de deg ikke hjelp til annet enn å komme i fast lønnet jobb hos andre. (Sånn har de i hvert fall sagt det til meg.)

De endrer reglene for uføretrygd, og der blir situasjonen for disse lettere. Da blir man ikke "kassert" helt fra arbeidslivet. Der kan du etter nye regler ha inntekt som kan også komme fra selvstendig næringsvirksomhet uten å miste all trygd. Altså i et nokså lite omfang, sånn som å reparere sykler for andre av og til eller være bildekunstner  o.l. Da vil den trygden gi bedre sikkerhet. Da kan du jobbe akkurat når og hvor mye det passer for deg. Det er først når inntekten blir stor, at trygden reduseres gradvis.

For en med din arbeidskapasitet tror jeg det er tvilsomt at du noen gang kan få deg vanlig fast stilling i et firma, selv på deltid. Det er bare slik arbeidsmarkedet fungerer. Det aller meste er fulltidsstilinger. I helsevesenet er der mange deltidsstillinger i turnusordninger. Men der har de ikke den fleksibiliteten på arbeidstid.

Arbeidsmarkedet er blitt hardere. Firmaer har for mange år siden sluttet å bruke Arbeidskontroret til å finne flere folk. De bruker rekrutteringsbyråer som siler bort folk med redusert arbeidskapasitet, de med handicap og kroniske sykdommer. Og da er der lite håp for sånne som deg og meg. Det er blitt mer vanlig å anse folk som oss som minusvarianter. Sånne som de anklager for å være latsabber og trygdesnyltere uten å vite hva vår restarbeidsevne og vårt helseproblem egentlig er.

................

På forum for Trygdeordninger er der en tråd med overskriften "Viktige endringer for AAP og uføretrygd"

der temaet blir tatt opp om framtidige sviktende overgangsregler fra AAP til uføretrygd.

Anonymous poster hash: cf0cb...67b

Sitat: Min situasjon ligner, men er ikke helt lik. Jeg har fått beskjed om at jeg etter en viss dato ikke lenger får AAP. Og at NAV bekrefter at jeg fyller vilkårene for å få uføretrygd. Den bekreftelsen kom fordi jeg har vært gjennom en hel rad av deres samtaler og legesjekk. Så da er det opptil meg å søke uføretrygd.

(Jeg vet ikke hvordan jeg quoter) Kan jeg spørre om du har vært gjennom arbeidsutprøving eller om du slapp dette på bakgrunn av samtaler og legesjekker?

Endret av Magda

Annonse

De endrer reglene for uføretrygd, og der blir situasjonen for disse lettere. Da blir man ikke "kassert" helt fra arbeidslivet. Der kan du etter nye regler ha inntekt som kan også komme fra selvstendig næringsvirksomhet uten å miste all trygd. Altså i et nokså lite omfang, sånn som å reparere sykler for andre av og til eller være bildekunstner  o.l. Da vil den trygden gi bedre sikkerhet. Da kan du jobbe akkurat når og hvor mye det passer for deg. Det er først når inntekten blir stor, at trygden reduseres gradvis.

Såvidt meg bekjent, så mener de fleste at de regelendringene som kommer i løpet av et par år, ikke vil gjøre det lettere, men vanskeligere, å være uføretrygdet økonomisk sett. Beløpet folk kan tjene ved siden av trygd skal reduseres dramatisk og beskatningen av trygd skal øke.

Sitat: Min situasjon ligner, men er ikke helt lik. Jeg har fått beskjed om at jeg etter en viss dato ikke lenger får AAP. Og at NAV bekrefter at jeg fyller vilkårene for å få uføretrygd. Den bekreftelsen kom fordi jeg har vært gjennom en hel rad av deres samtaler og legesjekk. Så da er det opptil meg å søke uføretrygd.

(Jeg vet ikke hvordan jeg quoter) Kan jeg spørre om du har vært gjennom arbeidsutprøving eller om du slapp dette på bakgrunn av samtaler og legesjekker?

Jeg har ikke sluppet arbeidsutprøving, lot bare være å nevne det. Har vært gjennom en rekke arbeidsmarkedstiltak. Etter hvert tok saksbehandler initiativ til samtaler (måtte snakke med deres psykolog også) og kontakt med fastlege. Det er ikke enkelt å få uføretrygd. De skal forsikre seg på alle mulig måter at alt er prøvd før overgang er mulig til uføretrygd. Så nå har NAV satt ned foten - ikke mer AAP på meg.

Såvidt meg bekjent, så mener de fleste at de regelendringene som kommer i løpet av et par år, ikke vil gjøre det lettere, men vanskeligere, å være uføretrygdet økonomisk sett. Beløpet folk kan tjene ved siden av trygd skal reduseres dramatisk og beskatningen av trygd skal øke.

Ja, nå endret regjeringen skattregler for trygdede og tok vekk muligheten for at uføre kan ha ca 70-80 000 kr i inntekt før det har innvirkning på trygd. De reglene som den sittende regjeringen har innført, gjør det vanskeligere for de uføretrygdede. At de tok vekk taket på 70-80 000 blir så vidt jeg vet innført igjen med en eventuell borgerlig regjering. Men det kommer flere regler senere og de kan gjøre det lettere for folk. Det har jeg fra NAV sin psykolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...