Gå til innhold

Å ha kanin

påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Ungene har ønsket seg kanin i flere år - særlig jentene. Vi har holdt igjen, både på grunn av allergi (jeg + tenåringsgutten, vi reagerer på katt, hund og hest), men også fordi en blir jo kanskje litt bundet av å ha dyr.

MEN - nå er jeg virkelig på glid. Naboene har kaninunger nå, og de er bare så utrolig skjønne! Vi passer dem noen dager, og jentene storkoser med dem, og jeg har også holdt på litt med dem. Tenker at det kan være fint for ungene å ha ansvar for et dyr, ha noen å kose med osv. Vi kan jo ikke ha katt eller hund pga allergi.

Naboene hadde kaninene ute hele vinteren, og da kan jo vi også ha det - bare buret står litt i ly for vind og snø, tenker jeg. Og det viser seg at det alltid er noen i nærheten som kan passe dem dersom en reiser bort, sier de som har kaniner.

Men burde jentene ha en kanin hver tro? Eller en på deling? De hadde hatt godt av å øve seg på samarbeid, men hvis det ikke går, så er det kanskje best å ha en hver?

Hvis vi skal ha to, så vil jeg at vi skal ha to hunner. Men det er sannelig ikke lett å se hva som er hva - de er så himla langhåret og bustete ;-)

Noen med kaninerfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt to kaniner og synes faktisk ikke noe særlig om det.  De er ikke spesielt kosete og man får lite kontakt med dem og de bør ikke være i bur noe særlig.  Men hvis du kan bygge en inngjerding på plenen så de får anledning til å hoppe rundt så tror jeg de har det bra og de kan stå ute hele vinteren bare de har nok halm og et lite hus og gjemme seg i.  Jeg har hatt mine på balkongen så det har vært litt liten plass.

Men jeg kjenner andre som har kanin som lar den hoppe rundt i huset og den er tydeligvis mye tammere enn mine har vært, men vær oppmerksom på at renslig blir de ikke. de tisser og bæsjer rundt omkring så jeg ville ikke hatt den inne.  Ellers så er jeg nok for å ha to slik at de har selskap i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hvis en av ungene er virkelig allergisk, mener jeg det pur idioti å gå til anskaffelse av kaniner. Han (og du) vil sannsynligvis ikke bare reagere på dyrene, men også høyet. De andre ungene må skifte klær hver gang de kommer inn etter å ha kost med / mata kaninene, så det blir pes selv om de skal være utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør teste ut den allergien før dere skaffer deres egne dyr. Hvis naboene har kaniner, er det kanskje mulig for deg og sønnen å finne ut om dere tåler dem? Selv om jentene tar hele jobben nå som det er ferie og kaninene har nyhetens interesse, er du i overkant naiv hvis du tror du kan skjerme deg helt hvis dere blir kanineiere.

Det er bedre å finne ut på forhånd om dere reagerer på kaniner, enn å sette i gang en masse styr som ender med tårer, fordi det viser deg at minst en av dere ikke tåler de nye kjæledyra.

Jeg mener å ha lest at man kan reagere både mot pelsen, bur-støvet og urinen til smådyr, men jeg er på ingen måte noen ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Må bare fortelle at vi kjøpte kaniner for noen uker siden! Og det er bare helt fantastisk :-)

Vi har jo aldri hatt dyr før - men dette var bare helt ubetinget positivt! Det går helt fint i forhold til allergi, og jentene klarer å samarbeide om stell. Vi har laget to innhegninger til dem i hagen, har fått tak i både høy og halm, og hele familien bidrar til kos og stell.

Det er bare helt fantastisk å sitte med en liten varm myk kanin på fanget, og kjenne hjertet slå og kjenne varmen fra den, kjenner bare at alt stress forsvinner... Jeg kan stå og betrakte dem lenge, hvordan de leker, ligger inntil hverandre, lytter, snuser, løper og hviler.

Er blitt helt kaninhekta :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle at vi kjøpte kaniner for noen uker siden! Og det er bare helt fantastisk :-)

Vi har jo aldri hatt dyr før - men dette var bare helt ubetinget positivt! Det går helt fint i forhold til allergi, og jentene klarer å samarbeide om stell. Vi har laget to innhegninger til dem i hagen, har fått tak i både høy og halm, og hele familien bidrar til kos og stell.

Det er bare helt fantastisk å sitte med en liten varm myk kanin på fanget, og kjenne hjertet slå og kjenne varmen fra den, kjenner bare at alt stress forsvinner... Jeg kan stå og betrakte dem lenge, hvordan de leker, ligger inntil hverandre, lytter, snuser, løper og hviler.

Er blitt helt kaninhekta :-) :-) :-)

Hei!

Jeg har selv kanin, han er litt av en røver og tøffing, litt sånn "gatas skrekk"

Han går inn og ut selv, sånn som kattene, han sover feks på siden og ryggen :-) det ser rart ut :-)

Vi har han fritt inne og ute, han er veldig kosete. Når jeg kommer ut i Hagen, hvis han har vært ute om natten, kommer han hoppende mot meg, så stryker jeg han og han flater helt ut :-) dvs slenger seg på siden og strekker seg ut.

Kaniner er veldig sosiale og kosete dyr, mange lider dessverre en isolert og vanskelig liv i bur :-(

Hyggelig å lese om gleden deres, gir dere frihet og gode liv til kaninene vil dere få trygge kaniner som aldri vil bite.

Trampe har aldri bitt :-) han er renslig og bruker paut med kattesand inne, han knager ikke på ledninger da han har nok av " leker" feks kurver han får gnage på. Jeg kjøper disse på Fretex :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har selv kanin, han er litt av en røver og tøffing, litt sånn "gatas skrekk"

Han går inn og ut selv, sånn som kattene, han sover feks på siden og ryggen :-) det ser rart ut :-)

Vi har han fritt inne og ute, han er veldig kosete. Når jeg kommer ut i Hagen, hvis han har vært ute om natten, kommer han hoppende mot meg, så stryker jeg han og han flater helt ut :-) dvs slenger seg på siden og strekker seg ut.

Kaniner er veldig sosiale og kosete dyr, mange lider dessverre en isolert og vanskelig liv i bur :-(

Hyggelig å lese om gleden deres, gir dere frihet og gode liv til kaninene vil dere få trygge kaniner som aldri vil bite.

Trampe har aldri bitt :-) han er renslig og bruker paut med kattesand inne, han knager ikke på ledninger da han har nok av " leker" feks kurver han får gnage på. Jeg kjøper disse på Fretex :-)

Vi har ikke våre kaniner inne. De er i bur ute om natta, og så slipper vi dem ut i innhegningen en times tid om morgenen før vi går på jobb og skole, og når ungene kommer fra skolen, slipper de dem ut i innhegningen. De dagene vi er hjemme, er de ute i innhegningen hele dagen.

Er din kanin fritt ute om natta? Er du ikke redd for hønsehauk eller en løshund? Vi har ikke hønsenetting over innhegningen, så vi tør ikke la dem være der når vi ikke er hjemme eller når vi sover.

Utrolig moro å se da de fikk ny innhegning - de hoppet og spratt og ristet på hodet, reiste seg på to for å kikke og lytte, og var helt yre over nytt friskt gress på plenen. Eldstemann har snekret en bro til dem av halve vedkubber. Den leker de med, og gnager litt på. Ene jenta la noen steiner i en haug i ene hjørnet av innhegningen, og den var visst gøy å klatre på. De er langhårete, så i helga tok jeg høst klippen på dem, og de ser litt rare ut akkurat nå - men utrolig skjønne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke våre kaniner inne. De er i bur ute om natta, og så slipper vi dem ut i innhegningen en times tid om morgenen før vi går på jobb og skole, og når ungene kommer fra skolen, slipper de dem ut i innhegningen. De dagene vi er hjemme, er de ute i innhegningen hele dagen.

Er din kanin fritt ute om natta? Er du ikke redd for hønsehauk eller en løshund? Vi har ikke hønsenetting over innhegningen, så vi tør ikke la dem være der når vi ikke er hjemme eller når vi sover.

Utrolig moro å se da de fikk ny innhegning - de hoppet og spratt og ristet på hodet, reiste seg på to for å kikke og lytte, og var helt yre over nytt friskt gress på plenen. Eldstemann har snekret en bro til dem av halve vedkubber. Den leker de med, og gnager litt på. Ene jenta la noen steiner i en haug i ene hjørnet av innhegningen, og den var visst gøy å klatre på. De er langhårete, så i helga tok jeg høst klippen på dem, og de ser litt rare ut akkurat nå - men utrolig skjønne :-)

Hei!

Nei jeg er ikke redd for det, vi har hatt rev her flere netter, en sommerkveld i fjor, tok reven alle hønene:-(

Trampe har huler under terrassen vår og smetter ned der:-)

Av og til vil han inn om natten av og til vil han ikke, det varierer, så kan han være delvis inne flere dager, han hopper da av og til ut terrasseøren og ligger der litt, men så hopper han opp trappene og inn til " buret sitt"

Det er åpent, uten gitter, men med hus og halm og vann og div

Det er så hyggelig å lese det du skriver for kaniner MÅ ha plass til å hoppe, reise seg :-) de er så søte når de lytter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei jeg er ikke redd for det, vi har hatt rev her flere netter, en sommerkveld i fjor, tok reven alle hønene:-(

Trampe har huler under terrassen vår og smetter ned der:-)

Av og til vil han inn om natten av og til vil han ikke, det varierer, så kan han være delvis inne flere dager, han hopper da av og til ut terrasseøren og ligger der litt, men så hopper han opp trappene og inn til " buret sitt"

Det er åpent, uten gitter, men med hus og halm og vann og div

Det er så hyggelig å lese det du skriver for kaniner MÅ ha plass til å hoppe, reise seg :-) de er så søte når de lytter :-)

Høres ut som en trygg kanin, morsomt at han kan gjemme seg under terrassen! Den ene av våre to kaniner legger seg også på siden og strekker beinene helt ut når hun slapper av - morsomt :-)

Naboens kaniner har dessverre veldig lite plass. De er stort sett inne i burene sine hele tiden, og de har laget en bitteliten innhegning til dem, men det er sjelden kaninene er ute (det jeg ser da). Hunnen lager voldsomt bråk noen ganger, tror hun sparker mot burveggen og vil ut - jeg våknet faktisk av det lørdag morgen, det bråkte sånn. Vet ikke om jeg skal si noe til dem - de fikk jo kaniner før oss, og har jo egentlig bedre greie på det (tror jeg da) enn det jeg har. Og de ser jo hvor stor innhegning vi har til dem (ca 9-10 m2)... Jeg synes det er ille nok at våre er i bur om natta og mens vi er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en trygg kanin, morsomt at han kan gjemme seg under terrassen! Den ene av våre to kaniner legger seg også på siden og strekker beinene helt ut når hun slapper av - morsomt :-)

Naboens kaniner har dessverre veldig lite plass. De er stort sett inne i burene sine hele tiden, og de har laget en bitteliten innhegning til dem, men det er sjelden kaninene er ute (det jeg ser da). Hunnen lager voldsomt bråk noen ganger, tror hun sparker mot burveggen og vil ut - jeg våknet faktisk av det lørdag morgen, det bråkte sånn. Vet ikke om jeg skal si noe til dem - de fikk jo kaniner før oss, og har jo egentlig bedre greie på det (tror jeg da) enn det jeg har. Og de ser jo hvor stor innhegning vi har til dem (ca 9-10 m2)... Jeg synes det er ille nok at våre er i bur om natta og mens vi er på jobb.

Hei,

Jeg syns absolutt du skal si noe.

Mange vet ikke/ har ikke kunnskap om hvor mye boltreplass disse dyrene trenger.

De får fryktelige skjelettsmerter hvis de ikke får hoppet løpt nok, dette fører igjen og naturlig til biting hos kaniner. Kaniner i private hem lider som andre pelsoppdrettsdyr! De må få mulighet til å bruke kroppen sin hver dag.

Ja de er skjønne :-) der de ligger på siden :-) trampe hoppet opp i stolen min istad og jeg fikk så lyst til å sende deg bilde :-) så hoppet han ned og Gud vet hvor han er nå :-) han spiste en plomme bare steinen er igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...