Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som avtaler dette selv - hva tar dere med i avtalen?

La oss si man bruker NAVs bidragsveileder som utgangspunkt. Men det skrives jo om at denne ikke tar med alt - at det er en slags minimum.

Bidrag skal være for 16-åring, så verken barnepass eller konfirmasjon er aktuelt. Tenåringen kommer til å bo fast hos meg.

Hva med: mobil, sportsutstyr (ordinært - ikke konkurranse), kulturskole, lommepenger, førerkort osv - er dette "med" i bidrag regnet ut på NAVs hjemmeside eller bør det nevnes i tillegg?

Skrevet

Hva med: mobil, sportsutstyr (ordinært - ikke konkurranse), kulturskole, lommepenger, førerkort osv - er dette "med" i bidrag regnet ut på NAVs hjemmeside eller bør det nevnes i tillegg?

Jeg har null peil på bidrag, men vil råde deg / dere innstendig til å nevne konkret hvordan dere skal finansiere førerkortet, hvis dere har tenkt at dette er foreldrenes sak å betale.  Det er et vanvittig pengesluk - ikke bare pga. alminnelige kjøretimer, som man jo kan begrense noe ved å kjøre med junior selv - men fordi det er innført en masse obligatoriske greier som koster tusenvis.  Så ja, spesifiser dette i detalj.

Skrevet

Jeg tror faktisk at bidraget kun skal dekke mat og klær og så skal barnetrygden dekke resten

Skrevet

Jeg har null peil på bidrag, men vil råde deg / dere innstendig til å nevne konkret hvordan dere skal finansiere førerkortet, hvis dere har tenkt at dette er foreldrenes sak å betale. Det er et vanvittig pengesluk - ikke bare pga. alminnelige kjøretimer, som man jo kan begrense noe ved å kjøre med junior selv - men fordi det er innført en masse obligatoriske greier som koster tusenvis. Så ja, spesifiser dette i detalj.

Takk for input! Viktig innspill - får se hvor langt lerret det blir å bleke...;)

Skrevet

Jeg tror faktisk at bidraget kun skal dekke mat og klær og så skal barnetrygden dekke resten

Hvis det fastsettes av NAV, mrn også ellers? Folk står jo fritt i å avtale det de vil antar jeg.

Skrevet

Hvis det fastsettes av NAV, mrn også ellers? Folk står jo fritt i å avtale det de vil antar jeg.

Folk kan avtale akkurat hva de vil, og jeg har inntrykk av at resultatet varierer mye. Tror jeg ville laget et slags budsjett for utgifter relatert til ungdommen, og så diskutert med faren hva som er rimelig at hvem dekker. Dere har begge plikt til å forsørge ham til han er ferdig med videregående, så kanskje greit å forsøke å se tre år frem i tid. Når det gjelder slik store utgifter som førerkort, så er det jo ikke gitt at dette er noe han skal få av sine foreldre - men hvis dere er enige i at han skal det, så er det sikkert klokt å avtale nøyaktig hvordan dette skal gjøres.

Generelt sett har jeg inntrykk av at folk har minst motstand mot å dekke konkrete utgifter relatert til barn, - piggene kommer gjerne ut når det oppstår mistanke om at bidraget går med til å dekke mors (eller fars) utgifter som ikke er direkte relatert til avkommet.

Skrevet

Takk for input! Viktig innspill - får se hvor langt lerret det blir å bleke... ;)

Dere trenger jo ikke finne ut alle detaljer på forhånd, bare spesifisere f.eks. at dere deler med X% på den ene og Y% på den andre - men det viktige er at dette gjelder alle obligatoriske emner relatert til førerkortet, (som f.eks. trafikalt grunnkurs, billeie i forbindelse med oppkjøring, samlinger før og etter langkjøring, gebyr for å ta teoriprøven osv.).  Altså ikke bare de ordinære kjøretimene. 

mariaflyfly
Skrevet

Enig med frosken og laban sine forslag om å sette opp mest mulig detaljerte spesifikasjoner. Jeg har trua på at avtaler med minst mulig fleksibilitet er det beste, og så får man heller se om det fleksible kan komme etterhvert.

Det er også mulig å spesifisere at avtalen gjelder for tre år, men skal evalueres om ett. På denne måten er det enklere å justere underveis dersom noe blir veldig skjevt.

Skrevet

Tusen takk for svar laban, frosken og mariaflyfly :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...