Gå til innhold

Frp vil ikke gi flere somaliere opphold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter nøye overveielse, tror jeg Frp (dessverre) har rett her. Jeg synes Norge bør satse på å tiltrekke og gi opphold til høyt-utdannende, lovlydige utlendinger med ettersøkte kvalifikasjoner og god arbeids- og ellers moral. Det er bedre både for økonomien og for samfunnet for øvrig. Jeg ser i nærområdet mitt er somaliere desidert den største innvandrergruppen. Det har skapt mange utfordringer både for NAV, barnevernet, politi osv. På en eller annen måte må vi få stanset denne utviklingen.

http://www.dagbladet.no/2013/06/10/nyheter/politikk/innvandring/innenriks/asylpolitikk/27586691/

- Somaliere har vanskeligere for å bli integrert enn andre

Derfor vil Frp ta «integreringsmessige hensyn» når norske myndigheter skal velge ut hvem som skal få opphold i landet.

Anonymous poster hash: 5743b...d37
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393524-frp-vil-ikke-gi-flere-somaliere-opphold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel slik at Norge har forpliktet seg til å ta i mot flyktninger gjennom FN. Jeg tror ikke Norge kan velge hvor FN-flyktningene skal komme fra. Det er også helt riktig, mener jeg.

Det høres vel og bra ut å satse på "høyt-utdannende, lovlydige utlendinger med ettersøkte kvalifikasjoner og god arbeids- og ellers moral", men disse menneskene er sjelden på flukt. De kan ha et ønske om å innvandre frivillig, men mennesker på flukt fra krig og andre konflikter kan man nok ikke sortere etter disse kriteriene. Heldigvis.

Du bør ha muligheten til hjelp selv om du skulle mangle utdanning og arbeidsmoral. Hvis ikke, er det vel ganske mange nordmenn også som burde miste hjelp og støtte her i landet?

Somaliere må få familiegjenforening og opphold på samme grunnlag som flyktninger og innvandrere fra andre land. Noe annet vil være diskriminering. Frp synes integrering er vanskelig å forholde seg til, og presenterer ofte enkle (som denne) "løsninger"på utfordringer knyttet til innvandrere og integrering, synes jeg.Frp presenterer det også ofte som om det er enkelt å få opphold i Norge. Det er det ikke. Det aller fleste får avslag på sine søknader om opphold. At asylbehandlingen tar altfor lang tid (som får særlige konsekvenser når det er barn involvert) er et større problem, mener jeg. Det er fullt lovlig å søke asyl, men ikke alle kan få opphold. Men de som har rett på opphold må få det, uavhengig av hvor de kommer fra.

AnonymBruker

Du bør ha muligheten til hjelp selv om du skulle mangle utdanning og arbeidsmoral. 

Nei, slik kan det ikke være, ellers kollapser hele velferdssystemet. Ønsker du virkelig dette? For det er det som kommer til å skje hvis dagens politikk videreføres. Det er bare et spørsmål om hvor raskt det vil gå. Hvis jeg levde på stønad fra NAV ville jeg virkelig vært bekymret for fremtiden.

SSB: Innvandring lønner seg ikke

Innvandring gir økte inntekter til det offentlige de første årene, men etter hvert går regnskapet i minus. Det viser beregninger fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Forskningen fra SSB viser at innvandrere fra lavinntektsland innebærer høyere kostnader enn inntekter både på kort og lang sikt. Hovedårsaken er at de har lavere yrkesdeltakelse, lavere skattbar inntekt og får mer overføringer enn andre, skriver Dagens Næringsliv.

Men heller ikke tradisjonelle arbeidsinnvandrere er lønnsomme for offentlige budsjetter i det lange løp, ifølge regnestykket i SSB-rapporten «Makroøkonomi og offentlige finanser i ulike scenarioer for innvandring».

Dermed blir innvandring et underskuddsforetak over sikt.

- Det er ikke en varig løsning når hvert menneske genererer flere utgifter enn inntekter, sier Holmøy.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10070560

**

- Somaliere uinteresserte i å jobbe

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=65434

- Jobb-prosjekt for somaliere med magert resultat

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3695232.ece#.UfkUsaNdx8E

- Kom til Norge og slipp og jobb resten av livet

http://www.na24.no/article3639134.ece

Navaz Virani er ikke nådig. Norsk innvandringspolitikk er på ville veier, mener ham.

- Norsk innvandringspolitikk er som å ta en løve inn fra jungelen og hjem til en enebolig. Så lar du han få fem kilo med fersk kjøtt hver dag, uten å jakte. Så, etter tre år, tar du han ut av buret og sier at han skal jakte selv. Det første han da gjør, er å spise deg opp, sier Virani til Nettavisen NA24.

Han mener norsk innvandringspolitikk er altfor snill. I tillegg tar asylbehandlingen altfor lang tid.

- Norge ødelegger alt ved å sy puter under armene på folk. Etter tre år, når de endelig kanskje får lov til å bli her, så er mennesket ødelagt totalt, sier Virani.

Men hvorfor er det vanskelig å integrere somaliere? Det er et mer interessant spørsmål. Først da kan man begynne å se på tiltak som faktisk kan fungere.

De er en ung invandringsgruppe i Norge, dvs at de ikke har vært her så lenge. Det vbil alltid være de gruppene med størst utfordringer. I tillegg kommer de fra et samfunn som mangler helt grunnleggende funskjoner, som et fungerende politi, rettssystem, statssyre. Det har utfordringer, men om vi skal velge å være medlem av FN kan vi ikke velge og vrake i hvilke resolusjoner vi ønsker å følge.  

Jeg orker ikke lese alle artiklene. Noe av det stemmer sikkert, men det har alltid vært mer interessant for mediene med det som IKKE fungerer versus det som fungerer. Statistikk kan også presenteres på flere måter.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke fortrinnsvis å hjelpe de med lav arbeidsmoral (utdanning trenger ikke nødvendigvis ha så mye å si for hva slags ressurs du er), men det finnes vel mange nordmenn med lav arbdismoral som får masse hjelp av staten, men at de liksom skal ha mer rett til det bare fordi de tilfeldigvis er født her, det har jeg litt problemer med. (Og som i tillegg klager på lange helsekøer etc)

AnonymBruker

Jeg orker ikke lese alle artiklene.

Nei, det gjør du sikker ikke. For fakta svir.

Noe av det stemmer sikkert, 

Alt stemmer 100%.

men det har alltid vært mer interessant for mediene med det som IKKE fungerer versus det som fungerer. Statistikk kan også presenteres på flere måter.

Nå demonstrerer du bare den vanlige "stikk holdet i sanden og lall"-holdningen til innvandringsforkjemperne når noen presenterer uomtvistlige fakta. Lurer på hva slags agenda dere egentlig har? Ønsker dere virkelig å totalt rasere velferdssamfunnet? For det kommer til å komme kraftige kutt i velferdsordningene hvis galskapen fortsetter. Og hvem går dette ut over? Jo, de svakeste. Det vil da komme forslag om skatte- og avgiftsøkninger for å dekke inn de galloperende offentlige kostnadene, noe som vil føre til at enda flere av de som lever av eget arbeid stemmer på høyresiden. Som igjen vil føre til ytterligere velferdsinnstramninger, og gjøre det enda vanskeligere for de svakeste. Økt fattigdom vil føre til mer vold og kriminalitet (se opptøyene i Sverige). Som resultat vil det ekstreme høyre vil få enda mer vind i seilene, og innvandringshat og rasisme vil blusse opp.

Så hva er egentlig agendaen deres? Resultatet blir nemlig det stikk motsatte at det dere hevder dere ønsker.

hilsen
gammel Ap-velger.

Haha, agendaen "deres"? Jeg kan bare snakke for meg selv. Og tør iallfall diskutere under mitt eget nick, istedenfor å gjemme grumsete meninger bak anonymitet.

Eventuelle kraftige kutt i velferdssordningene vil nok ikke bare skyldes eventuelle late somaliere. Nordmenn har noe av det høyeste sykefraværet i Europa, og det fortsetter å øke. DET er et stort problem for velferdsordningene våre, fordi vi blir færre og færre som betaler for trygdeordningene. Men det er lettere å skylde på andre.

Eksempel på statistikk som kan leses på andre måter: http://www.p4.no/story.aspx?id=352374

Burde ikke forsøkt meg på å diskutere innvandring her på DOL, det kommer det sjelden noe godt ut av. Har nå lært til en annen gang.

Annonse

,

Jeg ønsker selvfølgelig ikke fortrinnsvis å hjelpe de med lav arbeidsmoral (utdanning trenger ikke nødvendigvis ha så mye å si for hva slags ressurs du er), men det finnes vel mange nordmenn med lav arbdismoral som får masse hjelp av staten, men at de liksom skal ha mer rett til det bare fordi de tilfeldigvis er født her, det har jeg litt problemer med.

Hva er det med konseptet med nasjonalstater og statsborgerskap du ikke forstår? Det burde ikke være en nyhet for noen at statsborgere har spesielle rettigheter. Endret av ARK/ml

Og generaliseringer kommer det sjelden noe konstruktivt ut av, det er ikke svart/hvitt: http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/307994

Du finner alltid unntak som bekrefter regelen.

Vi kan heller sitere litt fra leksikon:

Integrasjonen er dårligst blant innvandrere i Norge.[3] Som for andre ikke-vestlige innvandrere er språkproblemer og manglende integrering et problem. Noen somaliske menn vegrer seg for statusfallet som følger i kjølvannet av lavstatusjobbene de greier å få i Norge, jobber de aldri ville ha takket ja til i Somalia, hvor det kun er folk tilhørende minoritetene som tar disse jobbene[4][3] Også blant kvinnene er det mange som ønsker seg jobb, men ikke får det, men mange somaliere har sju til åtte barn, som kan være en jobb i seg selv.[5] Statistikk fra statistisk sentralbyrå (SSB) viser at somaliere er langt mer kriminelle enn nordmenn.

Ifølge «Rapport om somaliere i Norge, noen erfaringer» (2006), finansiert av Utlendingsdirektoratet (UDI), har det utviklet seg en praksis hvor endel somaliere skiller seg i det norske systemet, men forblir muslimsk gift. Det er ikke uvanlig at kvinnen fortsetter å få mange barn med sin fraskilte ektefelle og somaliske kvinner har gjerne seks til åtte barn totalt. Når skilsmisse i tillegg medfører at familiens totale inntekter øker, kan det være en strategi for å forbedre familiens økonomi da man får kontantstøtte.[3] Somaliere er på denne måten sterkt medvirkende til at 8 av 10 som mottar kontantstøtte i Oslo har innvandrerbakgrunn.

Og vi kan fortsette med:

Trygdemisbruk: Av med silkehanskene

http://www.rights.no/2011/03/trygdemisbruk-av-med-silkehanskene/

HRS kan stille seg i rekken av varslere om det omfattende trygdemisbruket som særlig synes å ha befestet seg blant somaliere. Vi har i flere omganger rapportert om identitetsjuks, fiktive asylsøknader, misbruk av barn for opphold, triksing med antall barn og barns identitet for å oppnå mer stønad og løgn om sivilstand. ”Alle” som jobber i felten vet hva som foregår – noen forstår, andre mer velmenende misforstår.

... her ble vi kjent med at politiet gikk til aksjon mot flere somaliske barnefamilier som er siktet for grovt trygdebedrageri. Hver familie skal ha svindlet staten for rundt 800.000 kroner ved å hevde at de er skilt og at moren er aleneforsørger. Og det ”sensasjonelle”: For første gang bekrefter NAV kontroll at de har statistikk på etnisitet. NAV hevder å kjenne til minst 100 somaliske kvinner som har fått barn med ektemannen etter at de ble skilt.

En mor med 2 barn på 4 og 5 år er gift og bor sammen med barnefaren, men forteller at hun er skilt, og for følgende stønad:

Kr. 102.907 (Introduksjonsstønad, jf. Introduksjonsloven. Redusert pga overgangsstønad. Regnes som skattepliktig inntekt.)

Kr. 143.575 (Overgangsstønad utgjør 1,97 G, jf. folketrygdloven kapittel 15.)

Kr. 34.920 (Barnetrygd 970 kr pr mnd *12*3 barn. Skilte får barnetrygd for ett barn flere har de har, jf. Barnetrygdloven § 9.)

Kr. 50.436 (Stønad til barnetilsyn pr år. 4.203 kr*12*2 barn. 64 % av reelle utgifter. Makismal offentlig sats er her benyttet, jf. Folketrygdloven § 15-11.)

Kr. 331.838 totalt pr år eller 27.653 kr pr mnd.

Eventuell bostøtte kommer i tillegg.

Familien vil i tillegg ha inntektene til far.

Hvor er rimeligheten i at vi skal betale for disse, som attpå til forakter oss "vantro", mens de mottar relativt sett enorme summer. En nordmann som har kommet uheldig ut kan bare se langt etter slike stønader.

Endret av ARK/ml
AnonymBruker

Haha, agendaen "deres"? Jeg kan bare snakke for meg selv. Og tør iallfall diskutere under mitt eget nick, istedenfor å gjemme grumsete meninger bak anonymitet.

Ja, det kan du trygt gjøre når du bare lirer av deg politisk korrekt svada. Du har ennå ikke kommet med et eneste vettugt argument for at denne vanvittige innvandringspolitikken skal fortsette. Aldri i landets historie har vi hatt høyere innvandringsrate, som nå faktisk er 4 ganger så høy som gjennomsnittet i Europa. Og pilen peker bare oppover. Dette går til helvete med ekspressfart!

Eventuelle kraftige kutt i velferdssordningene vil nok ikke bare skyldes eventuelle late somaliere. 

Nei, ikke bare somaliere, men som et resultat av innvandringspolitikken.

Nordmenn har noe av det høyeste sykefraværet i Europa, og det fortsetter å øke. DET er et stort problem for velferdsordningene våre, fordi vi blir færre og færre som betaler for trygdeordningene. Men det er lettere å skylde på andre.

Ja, og derfor bør det innføres karentsdager, og sykelønnen må senkes til 66% fra første sykelønnsdag.

Det er vel slik at Norge har forpliktet seg til å ta i mot flyktninger gjennom FN. Jeg tror ikke Norge kan velge hvor FN-flyktningene skal komme fra. Det er også helt riktig, mener jeg.

Det høres vel og bra ut å satse på "høyt-utdannende, lovlydige utlendinger med ettersøkte kvalifikasjoner og god arbeids- og ellers moral", men disse menneskene er sjelden på flukt. De kan ha et ønske om å innvandre frivillig, men mennesker på flukt fra krig og andre konflikter kan man nok ikke sortere etter disse kriteriene. Heldigvis.

Du bør ha muligheten til hjelp selv om du skulle mangle utdanning og arbeidsmoral. Hvis ikke, er det vel ganske mange nordmenn også som burde miste hjelp og støtte her i landet?

Somaliere må få familiegjenforening og opphold på samme grunnlag som flyktninger og innvandrere fra andre land. Noe annet vil være diskriminering. Frp synes integrering er vanskelig å forholde seg til, og presenterer ofte enkle (som denne) "løsninger"på utfordringer knyttet til innvandrere og integrering, synes jeg.Frp presenterer det også ofte som om det er enkelt å få opphold i Norge. Det er det ikke. Det aller fleste får avslag på sine søknader om opphold. At asylbehandlingen tar altfor lang tid (som får særlige konsekvenser når det er barn involvert) er et større problem, mener jeg. Det er fullt lovlig å søke asyl, men ikke alle kan få opphold. Men de som har rett på opphold må få det, uavhengig av hvor de kommer fra.

Godt skrevet :)  For min del ser jeg ikke på flyktningetilstrømming som noe som skal være et gode for meg, men som noe vi som nasjon forplikter oss til basert på menneskerettigheter. Man bør heller fokusere på hvordan man skal kunne "tvinge" innvandrere til å bli bedre integrerte her i landet.

Endret av Togli

- Somaliere har vanskeligere for å bli integrert enn andre

Derfor vil Frp ta «integreringsmessige hensyn» når norske myndigheter skal velge ut hvem som skal få opphold i landet.

Her er Frp på villspor etter min mening. Det er temmelig ugreit å drive denslags diskriminering. Folk får opphold i Norge som flyktninger fordi de er i akutt fare i hjemlandet.

Noen er faktisk vanskelig å integrere. Flyktninger som er traumatiserte på grunn av krig og vold klarer nok ikke å gjøre så veldig mye nytte for seg.

Her er to problem:

- at UDI ikke siler godt nok ut de som trenger opphold på grunn av fare fra de som er økonomiske flyktninger. (muligens er reglene for dette og politiets innsats for dårlig.)

- at selve asyl/flyktninge-ordningen er helt feil innrettet med hensyn på arbeid.

Nordmenn som mister jobb eller har vært syk lenge og vil tilbake til arbeidslivet, må godta arbeidsmarkedstiltak for å få trygdeytelser. Flyktninger og asylsøkere får midler til opphold uten arbeidsplikt hvis de ikke tar utdanning eller har helsesvikt. Det er helt feil, og stimulerer til mer ledighet. Dessuten skapes da lite verdier for felleskapet, mens utbetalingene fortsetter uforminsket.

En slik arbeidsplikt kan gi gode referanser til senere jobbsøk. Men her bør en slik arbeidsplikt være litt annerledes utformet: Vanlige minimumsytelser til flyktninger går uendret, mens eventuell lønn for jobb, forsinkes inntil søknaden hos UDI er avgjort. Blir den avslått, går all lønn til å betale for retur til hjemlandet og ingen folketrygdmedlemsskap. Blir søknaden innvilget, utbetales lønn minus skatt. Nektes deltagelse i arbeidsordningen uten at de har helsesvikt eller får opplæring, må flyktningensøknaden avslås.

Med en slik ordning får man sannsynligvis minsket interessen noe for å være økonomisk flyktning i Norge.

Endret av ecbole

Annonse

AnonymBruker

Disse debattene på DOL som omhandler mennsker som kommer til vårt land, enten de er flyktninger, asylanter, tiggere, innvandrere, "turister", eller i det hele tatt.....Er vanskelig debatter.

Det er mange som stiller seriøse spørsmål rundt hva fremtiden vil bringe.

Nå har vi opplevd/opplever vi land etter land hvor det råder borgerkrig, og de gjør hva de kan for å komme seg tilbake til steinalderen.

De dreper/slakter altså hverandre, i stor stil. Slik har de holdt på nesten siden tidenes morgen.

De flykter demed til tryggere land. Men, nå det blir mange nok av de i et "fredelig" land, hvor lang tid tar de før de begynner å slåss mot hverandre der/her?

Jeg kan ramse opp masse land hvor innbyggerne er i akutt fare - akkurat nå!

Er løsninge å splitte innbyggerne i disse landene, for så å sende "kvoter" til diverse land - hvor det er fred akkurat nå?

Vet vi hva vi gjør med tanke på fremtiden i så måte?

Jeg må tilstå at jeg blir redd når jeg hører om for mange muslimer, og hva de gjør, og jeg får frysninger nedover ryggen når jeg hører noen snakke på arabisk.

Hvorfor er det slik? Hvorfor får jeg ikke frysninger når jeg hører andre språk, eller hører om andre religioner?

Stiller man slike spørsmål som dette, og lignende, så kommer ordene haglende : fordomsfull, hat ytringer, hat retorikk, lite medmennskelig, og deretter stilner diskusjonen.

Da er det bedre å gjøre som "alle andre" stikke hodet i sanden, og håpe at "det går over".

Anonymous poster hash: c9952...eb7

Det er kommet mange gode poenger i denne debatten - både når det gjelder å belyse problemstillingen, og enkelte gode forslag til tiltak.

Uten å gå inn i flere detaljer (orker egentlig ikkeå delta i nok en innvandringsdebatt) så er det i hvert fall en ting som er helt sikkert - og det er at den utviklingen i antall innvandrere som har vært og er pr i dag, de støtte-/stønadsordninger som pr i dag eksisterer og de problemer som integreringen har vist seg å ha, vil ikke kunne fortsette særlig lenger uten store negative konsekvenser for hele norges velferdssystem.

Vi er på full fart mot noen kraftige nedgangstider som vi alle vil merke veldig godt. De skyldes ikke på langt nær bare innvandring, men det er ett av flere elementer som vi bli vesentlig mer problematisk i tiden som kommer - og er et "tilleggsproblem" som vil bli svært vanskelig å løse på en, for mange, akseptabel måte.

Vet vi hva vi gjør med tanke på fremtiden i så måte?

Stiller man slike spørsmål som dette, og lignende, så kommer ordene haglende : fordomsfull, hat ytringer, hat retorikk, lite medmennskelig, og deretter stilner diskusjonen.

Anonymous poster hash: c9952...eb7

Våre Stortingspolitikere er altfor tafatte på dette temaet. De bedriver for det meste la-det-skure-politikk. Stemplingen av kritikere i siste siterte utsagn er vel litt av forklaringen til at det er slik.

Det er kommet mange gode poenger i denne debatten - både når det gjelder å belyse problemstillingen, og enkelte gode forslag til tiltak.

Uten å gå inn i flere detaljer (orker egentlig ikkeå delta i nok en innvandringsdebatt) så er det i hvert fall en ting som er helt sikkert - og det er at den utviklingen i antall innvandrere som har vært og er pr i dag, de støtte-/stønadsordninger som pr i dag eksisterer og de problemer som integreringen har vist seg å ha, vil ikke kunne fortsette særlig lenger uten store negative konsekvenser for hele norges velferdssystem.

Vi er på full fart mot noen kraftige nedgangstider som vi alle vil merke veldig godt. De skyldes ikke på langt nær bare innvandring, men det er ett av flere elementer som vi bli vesentlig mer problematisk i tiden som kommer - og er et "tilleggsproblem" som vil bli svært vanskelig å løse på en, for mange, akseptabel måte.

Det der er en beskrivelse av en utvikling som umulig er bærekraftig.

Endret av ecbole

Jeg tror vel egentlig nesten alle her er enige i at noe bør gjøres, men vi er uenige om hvor veien til målet går..... Målet må være at vi alle kan leve i fredelig sameksistens, og det kan kun skje dersom Norge sørger for GOD integrering av innflyttere. Til dette trenger de også vår hjelp, så det er her hver og en av oss bør tenke hvordan vi personlig kan bidra til en bedre integrering - både gjennom å stille krav til politikerne og ved å tenke over hvordan vi behandler innvandrere/asylsøkere som har fått opphold her i landet. Pr. idag er det altfor tilfeldig hvordan innflyttere integreres, og det skremmer nok det fleste vil jeg tro...

Jeg tenker at det er et problem at så mange bosetter seg i Oslo. Men jeg forstår også hvorfor det blir slik, om man tilbringer tiden på et flyktningemottak i en av våre mange bygder, uten noe kontakt med lokalbefolkningen. Når man da får innvilget opphold, skjønner jeg at man søker til "sine egne". (Det gjør jo nordmenn i utlandet også). Jeg kunne ønske flyktninger fikk et godt tilbud mens de ventet på å få søknaden behandlet også, f.eks umiddelbar språkopplæring og arbeidstrening (ja, skjønner at det er vanskelig uten språk, men samtidig blir det lettere å lære norsk om man omgås andre nordmenn). En tidlig tilknytning til lokalsamfunnet kan kanskje føre til at flere blir, istedenfor å reise til Oslo med en gang søknaden er innvilget.. Norge har behov for arbeidskraft mange steder, og vi har plass til flere i landet vårt, bare de blir ordentlig integrert. Dette var et forslag fra meg.

Å diskutere OM man skal ta i mot flyktninger og innvandrere er gammeldags og altfor sent. Verden er et multikulturellt samfunn, og det er det vanskelig å snu på (om man skulle ha ønske om det). Men vi kan gjerne diskutere HVORDAN vi skal ta i mot folk som ønsker seg til landet vårt.

Jeg tror vel egentlig nesten alle her er enige i at noe bør gjøres, men vi er uenige om hvor veien til målet går..... Målet må være at vi alle kan leve i fredelig sameksistens, og det kan kun skje dersom Norge sørger for GOD integrering av innflyttere. Til dette trenger de også vår hjelp, så det er her hver og en av oss bør tenke hvordan vi personlig kan bidra til en bedre integrering - både gjennom å stille krav til politikerne og ved å tenke over hvordan vi behandler innvandrere/asylsøkere som har fått opphold her i landet. Pr. idag er det altfor tilfeldig hvordan innflyttere integreres, og det skremmer nok det fleste vil jeg tro...

Veldig bra. En god start kunne vært om politikerne reflekterte mer over Brochmannsutvalgets innstilling.

De innvandrere som må regne med å bo her resten av livet, trenger bolig og arbeid. Boligpolitikken her i landet er en katastrofe, og har vært det i over 30 år. Fattigfolk, folk med lave inntekter, studenter og innvandrere ender lett opp med små og dårlige kott. Og mange er uteliggere. En skam for Norge.

Mange, både etniske norske og innvandrere, kan gå årevis uten å klare å komme i fast jobb. Nå går en del hundre tusen mennesker på trygd, selv om de kunne klart å jobbe på deltid eller heltid. EUs tjenestedirektiv innarbeidet i EØS-avtalen gjør at mange gods- og buss-selskaper blir utkonkurrert  av utenlandske; de blir solgt eller nedlagt. Og da skjer ikke konkurransen på like kriterier. Så blir enda flere uten jobb og må gå på trygd. Det er bare begynnelsen på hva vi kan vente oss.

Å tro man kan klare å tilby bolig og jobb til mange innvandrere i en slik situasjon, er veldig overdreven optimisme. Mange kan ikke en gang skikkelig norsk og mangler utdanning. Det er vel noen de største utfordringene til å ta imot innvandrere. Det betyr ikke at vi skal si nei til innvandrere, men at innsatsen for integrereing og hjelp til alle for å få bra bolig og finne jobb må, intensiveres mye.

Det mest urovekkende er likevel hva radikale utgaver av islam kan gjøre med Norge med hensyn på fortsatt demokrati og sikkerhet for våre barn. Ei dame som flyktet hit fra Kabylia i nord-Algerie, forteller litt om det på bloggen sin:

Jeg er av Kabylsk nasjonalitet, men har bare et borgerskap: den er Norsk!

Vi flyttet (flyktet) fra Oslo for at mine barn aldri skulle komme i nærheten av noe som har å gjøre med den tingen “islam”. Så vi bosatte oss i et idyllisk sted i Østfold, trygg at den “tingen” var på god avstand fra mine barn…Trodde jeg!

For 5 år siden, mens vi var på biltur i området, pekte min datter på fire år på en helt tildekket stakkars kvinne og sa: “hva er det” ?!

Jeg var litt forberedt på at vi en dag skulle møte “det”, og

Les gjerne fortsettelsen.

Å diskutere OM man skal ta i mot flyktninger og innvandrere er gammeldags og altfor sent. Verden er et multikulturellt samfunn, og det er det vanskelig å snu på (om man skulle ha ønske om det). Men vi kan gjerne diskutere HVORDAN vi skal ta i mot folk som ønsker seg til landet vårt.

Selvfølgelig skal vi ta imot flyktninger, men ikke alle, for noen har ikke ærlige hensikter. Og vi trenger ikke masseinnvandring fordi vi ikke greier å ta godt vare på alle heller. Når utgangspunktet er forslaget til Frp i trådstarten, blir det en generell nedlatenhet/forakt overfor et bestemt folkeslag, og det er uakseptabelt. Slik argumentasjon drukner viktige nyanser hvor hvordan utfordringer med innvandring skal håndteres.

Etniske nordmenn skal heller ikke behøve å være redde for å måtte oppgi sin egen kultur, bli fortrengt i eget land på grunn av masseinnvandring, eller få militante utgaver av islam tredd ned over hodet. Det må være et overordnet mål at vi beholder demokrati og den kulturen som understøtter den. Det kan godt gjøres uten at vi nekter innvandrere menneskerettigheter og friheter vi ellers er vant med her.

Veldig bra. En god start kunne vært om politikerne reflekterte mer over Brochmannsutvalgets innstilling.

De innvandrere som må regne med å bo her resten av livet, trenger bolig og arbeid. Boligpolitikken her i landet er en katastrofe, og har vært det i over 30 år. Fattigfolk, folk med lave inntekter, studenter og innvandrere ender lett opp med små og dårlige kott. Og mange er uteliggere. En skam for Norge.

Mange, både etniske norske og innvandrere, kan gå årevis uten å klare å komme i fast jobb. Nå går en del hundre tusen mennesker på trygd, selv om de kunne klart å jobbe på deltid eller heltid. EUs tjenestedirektiv innarbeidet i EØS-avtalen gjør at mange gods- og buss-selskaper blir utkonkurrert  av utenlandske; de blir solgt eller nedlagt. Og da skjer ikke konkurransen på like kriterier. Så blir enda flere uten jobb og må gå på trygd. Det er bare begynnelsen på hva vi kan vente oss.

Å tro man kan klare å tilby bolig og jobb til mange innvandrere i en slik situasjon, er veldig overdreven optimisme. Mange kan ikke en gang skikkelig norsk og mangler utdanning. Det er vel noen de største utfordringene til å ta imot innvandrere. Det betyr ikke at vi skal si nei til innvandrere, men at innsatsen for integrereing og hjelp til alle for å få bra bolig og finne jobb må, intensiveres mye.

Det mest urovekkende er likevel hva radikale utgaver av islam kan gjøre med Norge med hensyn på fortsatt demokrati og sikkerhet for våre barn. Ei dame som flyktet hit fra Kabylia i nord-Algerie, forteller litt om det på bloggen sin:

Les gjerne fortsettelsen.

Selvfølgelig skal vi ta imot flyktninger, men ikke alle, for noen har ikke ærlige hensikter. Og vi trenger ikke masseinnvandring fordi vi ikke greier å ta godt vare på alle heller. Når utgangspunktet er forslaget til Frp i trådstarten, blir det en generell nedlatenhet/forakt overfor et bestemt folkeslag, og det er uakseptabelt. Slik argumentasjon drukner viktige nyanser hvor hvordan utfordringer med innvandring skal håndteres.

Etniske nordmenn skal heller ikke behøve å være redde for å måtte oppgi sin egen kultur, bli fortrengt i eget land på grunn av masseinnvandring, eller få militante utgaver av islam tredd ned over hodet. Det må være et overordnet mål at vi beholder demokrati og den kulturen som understøtter den. Det kan godt gjøres uten at vi nekter innvandrere menneskerettigheter og friheter vi ellers er vant med her.

Enda en gang - imponert over dine innspill i debatten :)  Det er så godt å lese nyanserte innlegg om dette temaet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...