Gå til innhold

Fjortenåring på lykkepillen ..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet ditt er ledende og ganske upresist.

"Uten særlig alvorlig depresjon" - hva er det?

Om en bruker MADRS, er alvorlig depresjon en skåre på >=35. Moderat depresjon 20 - 34.

Jeg synes det høres svært fornuftig ut å gi en 14-åring med moderat depresjon et SSRI.

Etter min mening er landets største helseforsømmelse at ungdom med angst og depresjon nesten ikke får noe behandlingstilbud.

Depresjon debuterer ofte i barne og ungdomsalder. Så godt som ingen blir diagnostisert, og enda færre får adekvat behandling. Langt flere tenåringer burde fått AD inkl. SSRI.

• 2 uker senere...

Spørsmålet ditt er ledende og ganske upresist.

"Uten særlig alvorlig depresjon" - hva er det?

Om en bruker MADRS, er alvorlig depresjon en skåre på >=35. Moderat depresjon 20 - 34.

Jeg synes det høres svært fornuftig ut å gi en 14-åring med moderat depresjon et SSRI.

Etter min mening er landets største helseforsømmelse at ungdom med angst og depresjon nesten ikke får noe behandlingstilbud.

Depresjon debuterer ofte i barne og ungdomsalder. Så godt som ingen blir diagnostisert, og enda færre får adekvat behandling. Langt flere tenåringer burde fått AD inkl. SSRI.

Tja,joda,jeg var lett opprørt da jeg skrev innlegget,i det legen er en velkjent "pilletriller" :-)

Men; når man tenker over det er jo det beste at man føler seg bra,iallefall så lenge man kan unngå alvorlige bivirkninger.

Det eneste jeg var bekymret over var hvordan dette innvirker på hjernen i en slik alder,da så mye forandrer seg av hormoner og annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...