Gå til innhold

Hvem skal du stemme?

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke ett sekund på at ikke Frp vil støtte enkeltsaker der de kan få noe innflytelse.

Men jeg er også usikker på om H/sentrum blir store nok.

Hm, du har nok rett i at Frp gjerne ha innflytelse. Samtidig har de levd med det at de i mange år har vært ganske store, men uten å få noe "igjen for det". Jeg skjønner at de gjerne vil i regjering når de er så store som de (dessverre) har blitt. Høyre og sentrum vil IKKE bli store nok alene, både Venstre og Krf er jo veldig små. Og Frp vil ikke støtte etableringen av en borgelig mindretallsregjering de ikke selv er en del. Jeg tror egentlig ikke heller at Høyre vil danne en regjering som er avhengige av Frp i hvert stasbudsjett, da tror jeg heller de vil gå i regjering med dem. Frp er blitt mer stuerent med årene, så jeg tror absolutt ikke det er usannsynlig.   

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

16

• Karamellis

9

• mammanito

7

• mariaflyfly

6

Problemet er at Venstre er litt for små. :(

En stemme til Venstre er en stemme til deres politikk og deres verdier. Det liker jeg. Men man kan ikke komme bort ifra at en regjering bestående av sentrum/Høyre vil måtte gå i budsjettforlik med FrP om enkeltsaker.

Samtidig: Venstre har vært ganske tydelige på at de ikke vil gå i regjering med FrP. Det var jo akkurat dette som antagelig var grunnen til det dårlige valget de gjorde sist - at folk var redde for at ikke dette skulle overholdes, og så stemte folk Ap i stedet.

Jeg er virkelig usikker denne gangen sjøl. Men jeg står veldig inne for at det er Venstre som er partiet jeg er mest enig med i de fleste saker. Jeg liker verdigrunnlaget deres. Så jeg ender vel opp med å stemme dem denne gangen også. Hvis mange venstrefolk begynner å stemme Ap av taktiske grunner, blir partiet dessverre altfor lite. Jeg hadde ideelt sett ønsket meg en regjering med Ap, Venstre og Høyre, men det er vel rein ønsketenkning. ;)

Jeg tenker akkurat som deg! Ap, Venstre og Høyre sammen ville vært bra! Faren min er kommunsetyrepolitiker for Høyre, så jeg har nok Høyre litt inne med morsmelka ;) Samtidig orker jeg ikke H/Frp-konstellasjonen....  Ang. Venstre er jeg like usikker som deg.... Partiet isolert sett har mye bra for seg, men så var det det samarbeidet da... Tror jeg må gruble litt til...

Mener du det? Jeg tenker nesten det motsatte, jeg. 

Jeg tror jeg er tildels enig med Karamelis der..... Carl I. Hagen hadde aldri i livet fått min stemme! Ja, jeg er ikke spesielt glad i Siv Jensen heller, men partiet har moderert seg noe (om det er for å fri til velgerne vet jeg dog ikke...). Jeg synes Frp har endel gode enkeltsaker, men verdisynet deres deler jeg så absolutt ikke...

Hm. vet ikke hvor mye peiling jeg har, men prøver meg.. :)

Det er mer sannsynlig at Venstre vil støtte en Høyre/Frp-regjering enn en regjering med Arbeiderpartiet. Og siden Høyre/Frp ligger an til å bli så store, vil en stemme til Venstre indirekte bli en stemme til dem. Man kan jo stemme SP eller SV, men siden de er så små, blir Arbeiderpartiet det "sikreste" kortet mot en regjering bestående av Frp/Høyre.

Takk for svar:) Hm... kunne tenkt meg å stemme noe annet enn AP da jeg føler vi trenger noen små endringer...., men samtidig er jeg redd for radikale endringer. Det må IKKE skje at vi river ned den velferdsstaten vi fortsatt bygger på..   Jammen ikke lett dette her...

Takk for svar:) Hm... kunne tenkt meg å stemme noe annet enn AP da jeg føler vi trenger noen små endringer...., men samtidig er jeg redd for radikale endringer. Det må IKKE skje at vi river ned den velferdsstaten vi fortsatt bygger på..   Jammen ikke lett dette her...

Nei, enig.. det er ikke lett. Alle partiene har jo saker man synes er bra, samtidig som alle partiene står for noe man ikke mener.. For meg er det viktig at partiet står for mine grunnverdier. Jeg kunne stemt SV også, men synes ofte de går "litt for langt". Venstre kunne jeg også stemt, hadde det ikke vært for ønsket om privatisering av så mange tjenester. Mange tjenester tar det veldig kort tid å privatisere/selge ut, men vil ta år å bygge opp igjen. Jeg husker ikke hvilke(t) parti som privatiserte strømnettet i sin tid, men det er jeg ikke fornøyd med..

Det er mye som kan endres, samtidig tenker jeg (spesielt med den økonomiske situasjonen mange steder i Europa) at kanskje skal vi være fornøyd om vi klarer å opprettholde mange av de tjenestene og godene vi allerede har, selv om det fortsatt er mye som kunne vært bedre?

Annonse

Jeg tror jeg er tildels enig med Karamelis der..... Carl I. Hagen hadde aldri i livet fått min stemme! Ja, jeg er ikke spesielt glad i Siv Jensen heller, men partiet har moderert seg noe (om det er for å fri til velgerne vet jeg dog ikke...). Jeg synes Frp har endel gode enkeltsaker, men verdisynet deres deler jeg så absolutt ikke...

Mener du det? Jeg tenker nesten det motsatte, jeg. 

Før var det blant annet innvandringspolitikken til Frp som gjorde dem uspiselige å samarbeide med, men den fremstår ikke som like ekstrem lenger. Og i tidligere valgkamper har Erna vært veldig tydelig på at hun IKKE vil samarbeide med Frp, men det sier hun vel ikke lenger? Synes ikke jeg har hørt det i år.

Før var det blant annet innvandringspolitikken til Frp som gjorde dem uspiselige å samarbeide med, men den fremstår ikke som like ekstrem lenger. Og i tidligere valgkamper har Erna vært veldig tydelig på at hun IKKE vil samarbeide med Frp, men det sier hun vel ikke lenger? Synes ikke jeg har hørt det i år.

Jeg synes de bare blir verre og verre. Men det er mulig jeg er farga av at jeg ikke tåler det enerverende oppsynet til Siv Jensen. Jeg er helt allergisk.  <_<

Jeg synes de bare blir verre og verre. Men det er mulig jeg er farga av at jeg ikke tåler det enerverende oppsynet til Siv Jensen. Jeg er helt allergisk.  <_<

Enig med deg i det, hun provoserer meg så lett at jeg ofte lar være å lese/se på noe som handler om Frp, bare fordi jeg vet at jeg kommer til å bli sint og sur... Merker at jeg nesten ikke klarer å ta Frp alvorlig, men det er jo litt farlig det og, siden de er så store. (Og muligens sitter i regjering etter valget)

Frp er blitt mer stuerent med årene, så jeg tror absolutt ikke det er usannsynlig.   

Det har du nok desverre rett i. For ti år siden var det jo utrenskelser fra partiet, og feks Kleppe og Simonsen ble suspendert og dannet Demokratene. Uten deres klare tale er ideologi og verdigrunnlag (som er uendret selvfølgelig) blitt mye mer fordekt, og folk oppfatter nok partiet som mer spiselig. Skummelt spør du meg, for partiprogrammet er fremdeles like inhumant som på Kleppe og Simonsens tid.

De fremstår kanskje ikke som like ekstreme, men partiprogrammet er uendret.

Annonse

Mange tjenester tar det veldig kort tid å privatisere/selge ut, men vil ta år å bygge opp igjen. Jeg husker ikke hvilke(t) parti som privatiserte strømnettet i sin tid, men det er jeg ikke fornøyd med.

Privatiserte strømnettet? Høyre fikk vel med seg andre partier på salg av aksjer i en del elkraft-produksjonsselskaper i sin tid. Distribusjonsnettet for elektrisk kraft er fortsatt i offentlig eie.

Begrunnelsen for at man skal la selskaper være privat eide, er at de de vil drive etter fortjenestemotiver og tilpasse seg et marked med fri konkurranse. Da får man lave priser. Forutsetningen for dette er at alle kriteriene for fri konkurranse er i hovedsak oppfylte. Til vanlig oppfylles dette ofte i produksjon av varer og tjenester.

Men ikke alltid. Leveranser av drikkevann, forvaltning av havner og flyplasser er vanskelig å få til konkurranse på. De store flyplassene i Norge eies av Staten. Mens flyselskapene er privateide fordi transport kan man få til konkurranse på.

Tenk deg at et privat selskap fikk eierskap over hele vannforsyningsnettet i et område. Da ble de en slags monopolister og kunne sette opp prisene temmelig fritt på en livsnødvendig vare. Temmelig utålelig, ikke sant? Derfor prøver man normalt å unngå private monopoldannelser. Offentlige monopoler har ikke fortjenestemotiver (trenger bare å unngå å tape penger) og underlagt politisk kontroll. Derfor trenger man ikke være urolig for at de skal skru prisene unødig opp.

Hva da med selskaper som produserer elektrisk kraft, kan de privatiseres? De selger jo kraften på en kraftbørs. Og der finnes konkurranse. (På selve distribusjonsnettet er der ikke konkurranse og der får selskapene ikke lov å beregne seg fortjeneste mer enn det som trengs for investeringer, vedlikehold og for å unngå tap. )

At der finnes konkurranse på salg av elkraften er etter manges mening ikke god nok begrunnelse for privatisering. Kraften er kommet til ved en naturressurs, noe som egentlig tilhører oss som folk. Privatisering ville betydd at også utenlandske selskaper ville få kontroll over norske naturressurser. Strøm fra vannkraftverk er forholdsvis billig, en stor konkurransefordel.

Privatisering betyr da at man gir fra seg en konkurransefordel. Og nye eiere kunne sende mye større deler av elkraften ut av landet på kabel til virksomheter som konkurrerer med norske.

Så lenge vi ikke står friere i forhold til EU med hensyn til næringspolitikk og forvaltning av naturressurser, blir resultatet av privatisering av elkraftproduksjonsselskaper, en utarming av grunnlaget for norske arbeidsplasser. Derfor burde eierskapet over de store vannkraftverkene fortsatt være offentlig.

Det er ikke alltid at de som forfekter fri konkurranse og frihandel virkelig vil det som de påstår. Det er ikke lenge siden at EU ville ha en forordning som gjennom EØS-avtalen betydde at de fleste norske flyplasser ble nedlagt. Staten skulle nemlig ikke drive flyplasser med subsidier, de ville ha konkurranse på "flyplassmarkedet" i et land som trenger dem til sin infrastruktur. Selv Frp steilet over EUs påfunn.

Jeg er fortsatt usikker, ingen av partiene er perfekte i mine øyne. Mange har bra saker, bra argumenter, men så er det ikke alt jeg er enig i......... Har prøvd de sidene med hvem jeg bør velge, men også der er jeg i tvil. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Jeg er veldig i tvil og stoler ikke på politikerne... 

men har så vidt begynt å sondere terrenget, tenkte litt på det nye partiet De grønne, men føler de fokuserer så mye på miljøpolitikken, hva mener de om alle de andre sakene?

Så leste jeg om venstre og må si de har mye bra... men hva syns dere?

Noe negativt om venstre?

Og hva med andre partier?

Det er spesielt det med barnetrygd, kollektivtrafikk, veiutbygging, bompenger, 

helse, miljøpolitikk osv som er viktig for meg. 

Jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg skulle ønske meg en blanding av flere partier. Så hvem stemmer jeg på? Aner ikke. Føler at uansett hvem som får min stemme blir det feil. 

Anonymous poster hash: c45c6...8ec

Jeg har alltid (med unntak av ett år) stemt Venstre. Er ikke helt enig med dem i alt, men synes de har veldig mange gode saker (både ift skole, miljø, næringsliv, forebyggende psykiatrisk helsepolitikk etc). Kommer til å stemme Venstre i år og :-)

Frp er farlig. Står for MEG_ MEG_ MEG-tenkning. Ønsker de IKKE i regjeringsposisjon.

Men nå ser  det ut som at de blir i den  posisjonen. Så hvordan bidra til å gjøre de andre sterkere?

1) stemme rød-grønt- for å øke sjansen for rød-grønn regjering (men da bør det være reel sjanse for at de kan få flertall)

2)  stemme KRF eller venstre, for å få økt styrke til sentrum i en sentrum/H/Frp regjering. KRF/V kan da være bremseklosser for Frp sine utspill

Endret av stiften

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...