Gå til innhold

Hvem skal du stemme?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker akkurat som deg! Ap, Venstre og Høyre sammen ville vært bra! Faren min er kommunsetyrepolitiker for Høyre, så jeg har nok Høyre litt inne med morsmelka ;) Samtidig orker jeg ikke H/Frp-konstellasjonen....  Ang. Venstre er jeg like usikker som deg.... Partiet isolert sett har mye bra for seg, men så var det det samarbeidet da... Tror jeg må gruble litt til...

Dersom en ønsker en borgerlig regjering, men er redd for Frp, bør en vurdere å stemme Venstre eller Krf. Dersom Venstre+Krf blir større enn Frp, samtidig som Høyre blir stort, så er det mindre sjansen for sterk innvirkning fra ytterste høyre fløy.

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

16

• Karamellis

9

• mammanito

7

• mariaflyfly

6

Som bedriftseier og arbeidsgiver har jeg lyst å stemme høyre. Som privatperson er mine sympatier hos Venstre.

Det blir ikke AP eller SV.

Hva er grunnene til at du som bedriftseier og arbeidsgiver ikke har lyst til å stemme Venstre?

Det ble jeg nysgjerrig på :-)

Problemet er at Venstre er litt for små. :(

En stemme til Venstre er en stemme til deres politikk og deres verdier. Det liker jeg. Men man kan ikke komme bort ifra at en regjering bestående av sentrum/Høyre vil måtte gå i budsjettforlik med FrP om enkeltsaker.

Samtidig: Venstre har vært ganske tydelige på at de ikke vil gå i regjering med FrP. Det var jo akkurat dette som antagelig var grunnen til det dårlige valget de gjorde sist - at folk var redde for at ikke dette skulle overholdes, og så stemte folk Ap i stedet.

Jeg er virkelig usikker denne gangen sjøl. Men jeg står veldig inne for at det er Venstre som er partiet jeg er mest enig med i de fleste saker. Jeg liker verdigrunnlaget deres. Så jeg ender vel opp med å stemme dem denne gangen også. Hvis mange venstrefolk begynner å stemme Ap av taktiske grunner, blir partiet dessverre altfor lite. Jeg hadde ideelt sett ønsket meg en regjering med Ap, Venstre og Høyre, men det er vel rein ønsketenkning. ;)

Tror du at mange venstrefolk vil stemme AP? Det er ikke det inntrykket jeg har her fra Sørlandet, men det vil jo kanskje variere litt fra sted til sted, hva som er fanesakene. Er enig i at dersom det blir mange overløpere til ap blir Venstre for lite.

Du stemmer selvsagt Venstre i år og :-)

Dersom en ønsker en borgerlig regjering, men er redd for Frp, bør en vurdere å stemme Venstre eller Krf. Dersom Venstre+Krf blir større enn Frp, samtidig som Høyre blir stort, så er det mindre sjansen for sterk innvirkning fra ytterste høyre fløy.

Det er vel ikke særlig sannsynlig at krf og venstre vil bli større enn FRP? Og å gjøre Krf større vil jeg iallfall ikke at skal skje, de er altfor sneversynte for meg, jmf syn på homofile, abort etc. (Selv om de har endret seg noe) Kristne privatskoler er jeg også HELT i mot. Er imot alle privatskoler basert på religion, og både Krf, Høyre og Frp åpner vel for det med sin privatiseringspolitikk?

Annonse

Det er vel ikke særlig sannsynlig at krf og venstre vil bli større enn FRP? Og å gjøre Krf større vil jeg iallfall ikke at skal skje, de er altfor sneversynte for meg, jmf syn på homofile, abort etc. (Selv om de har endret seg noe) Kristne privatskoler er jeg også HELT i mot. Er imot alle privatskoler basert på religion, og både Krf, Høyre og Frp åpner vel for det med sin privatiseringspolitikk?

Hehehe. Der er vi veldig uenige. Det er nettopp slik oppfatninger som du gir uttrykk for som er viktigste grunn til at jeg ikke vil stemme på et rødt parti. Sånne skoler skulle det blitt mange flere av, da blir den sosialistiske  kulturpåvirkningen for framtiden mindre. Tror vi på sikt kan vente oss noe endring når det gjelder etikk med borgerlige partier. Ap og deres hjelpere har etter min mening alt for lenge bedrevet et meningstyranni på etikk. Man kan jo snart ikke si noe som helst å bli stemplet som homofob eller rasist eller andre fyord uten saklig grunnlag. Og det kunne vært fint å slippe.

Anonymous poster hash: 2d33f...ed0

Sånne skoler skulle det blitt mange flere av, da blir den sosialistiske kulturpåvirkningen for framtiden mindre.

Du tror ikke den "kulturpåvirkning" som forekommer i ultrakristne (enten de er katolske, mormonske, lutherske eller noe annet) eller muslimske skoler, kan være minst like skadelig som den "sosialistiske" i de offentlige?  

Så lenge de aller fleste skoler er offentlige og rekrutterer en stor, mangeartet masse både på elev- og lærersiden, vil det være mekanismer som stopper påvirkning som går over streken.  Nå er det selvsagt diskutabelt nøyaktig hvor den streken skal gå, men med mange flere religiøse skoler tror jeg "kulturpåvirkningen" lettere kan komme ut av kontroll.   

Jeg synes de bare blir verre og verre. Men det er mulig jeg er farga av at jeg ikke tåler det enerverende oppsynet til Siv Jensen. Jeg er helt allergisk.  <_<

Akkurat som jeg er allergisk mot den arrogante Jensemann. Og for ikke å snakke om den utrolig lite sjarmerende Martin Kollberg (blir spysjuk av å se/høre han)

Anonymous poster hash: ed16e...3dc

Stem blankt om du vil. Men det hjelper ingen.

Ta stilling til om du ønsker... 

1) hovedfarge rød eller blå; bestemmer "side"

2) tone av rød/blå-fargen. Ap om noenlunde moderat rødt, SV eller enda mer rødt om du liker det best. Ytterste blå (Frp) eller tone ned det blå med å stemme på sentrumpartier. Større sentrum gjør ikke Frp mindre, men de får flere stemmer å kjempe sine meninger i mot. 

Krysser fingra for at ikke Siv & Erna skal komme til. Erna med tung påvirkning fra Siv vil bli som å pisse i buksa en kald vinterdag; Det blir deilig med det samme så lenge pengene er der, også blir det utrolig trasig når varmen er borte og pengesekken er tom.

- Når de har åpnet pengesekken lenge nok vil inflasjon og renter stige. Kjøpekraften blir mindre, konkursene står i kø og vi vil bli som resten av verden med økonomiske problemer. Syntes det er tragisk at all den Frp politikken med "ja til alt som er gøy - og nei til alt som er litt ukomfortabelt" går hjem hos så mange. Alle bør vite at dersom dersom individet styrer, så styrer det slik det er best for individet. På den måten blir det den sterkestes rett og de som har lite, er svake eller syke blir tapere når overfloden minker. Det er dette som har ødelagt så mange lands økonomi rundt i verden i dag. 

De rød/grønne har mange feil og mangler. De har lovet mye de ikke har holdt. - Både innen helse, samferdsel, kommune og skole. Men likevel tror jeg tror en pengebruk fra de rød/grønne nå er mye mer fornuftig enn å hoppe på "ja-politikken" til Erna og Siv. Den er jeg redd for!

Annonse

Ja, etter å ha lest mer nå, så vurderer jeg Venstre eller MDG (partiprogrammet deres tiltaler meg overraskende nok) :)

Du tror ikke den "kulturpåvirkning" som forekommer i ultrakristne (enten de er katolske, mormonske, lutherske eller noe annet) eller muslimske skoler, kan være minst like skadelig som den "sosialistiske" i de offentlige?  

Så lenge de aller fleste skoler er offentlige og rekrutterer en stor, mangeartet masse både på elev- og lærersiden, vil det være mekanismer som stopper påvirkning som går over streken.  Nå er det selvsagt diskutabelt nøyaktig hvor den streken skal gå, men med mange flere religiøse skoler tror jeg "kulturpåvirkningen" lettere kan komme ut av kontroll.   

Hvem sender barna sine til muslimske skoler, hvis ikke er muslimer selv? Neppe andre vel? Der blir nok skaden begrenset til den ene (?) muslimske skolen som finnes i Norge. Aner ikke om den skolen får fortsette heller. Så akkurat det blir kanskje litt irrelvant problem.

De folkene jeg oppfatter som mest intolerante og fanatiske er en del av de som regner seg som humanetikere (ikke alle humanetikere er slik). Noen av dem er lærere og rektorer. Og de synes jeg er verre enn mange muslimer. I Skien ble måtte en kirke ta male over et kors på et kapell på grunn av humanetikere. I samme by beholdt det muslimske trossamfunnet Davidstjernen i vinduet....

De du kaller ultrakristne, oppfatter jeg ikke slik. De er rare og gjør en del valg jeg ikke ville ha gjort. Men påstanden om de skadelige har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Slik jeg ser det, er det mange ulike slags lærere i offentlig skole, noen gode og noen ikke noe å skryte av. I offentlig skole er også de mest intolerante / fanastiske lærerne ansatt. De tåler ikke en gang frivillige besøk i kirken ved skoleavslutninger.

Vi ville ikke ha våre barn i en skole som med stor sannsynlighet overkjørte våre verdier og normer for oppdragelse og forventninger til hva bare skal kunne tilegne seg av kunnskaper i skolen (slik fungerer det her vi bor). Vi flyttet da barna var helt små. På det første stedet var det enda verre. På begge steder manglet skolene skikkelig grensesetting for hva lærerne kunne foreta seg. Derfor valgte vi kristen privatskole og ble svært fornøyd. De fikk gode karakterer da de forlot ungdomsskolen.

Krysser fingra for at ikke Siv & Erna skal komme til. Erna med tung påvirkning fra Siv vil bli som å pisse i buksa en kald vinterdag; Det blir deilig med det samme så lenge pengene er der, også blir det utrolig trasig når varmen er borte og pengesekken er tom.

- Når de har åpnet pengesekken lenge nok vil inflasjon og renter stige. Kjøpekraften blir mindre, konkursene står i kø og vi vil bli som resten av verden med økonomiske problemer. Syntes det er tragisk at all den Frp politikken med "ja til alt som er gøy - og nei til alt som er litt ukomfortabelt" går hjem hos så mange. Alle bør vite at dersom dersom individet styrer, så styrer det slik det er best for individet. På den måten blir det den sterkestes rett og de som har lite, er svake eller syke blir tapere når overfloden minker. Det er dette som har ødelagt så mange lands økonomi rundt i verden i dag. 

De rød/grønne har mange feil og mangler. De har lovet mye de ikke har holdt. - Både innen helse, samferdsel, kommune og skole. Men likevel tror jeg tror en pengebruk fra de rød/grønne nå er mye mer fornuftig enn å hoppe på "ja-politikken" til Erna og Siv. Den er jeg redd for!

Høyre er nok mye mer fornuftig enn som så, og de klarer nok å holde kustus på Frp.

Endret av slabbedask

Jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg skulle ønske meg en blanding av flere partier. Så hvem stemmer jeg på? Aner ikke. Føler at uansett hvem som får min stemme blir det feil. 

Anonymous poster hash: c45c6...8ec

jeg har det litt sånn jeg og, har sondert litt nå, men har ikke funnet det perfekte partiet ennå.... De fleste partiene har mye bra, men så har de et par ting jeg er uenig i.... Skulle startet mitt eget parti hehe :-) Jeg tror jeg skal rett og slett lage meg en liste, der jeg skriver opp hvert parti, fordeler og ulemper, og så veie de opp mot hverandre, og se hvem jeg ender opp med. 

Ja, etter å ha lest mer nå, så vurderer jeg Venstre eller MDG (partiprogrammet deres tiltaler meg overraskende nok) :)

Har du sjekket MDGs standpunkt til abort? 

Jeg kjenner det ikke altså, men synes dette er litt urovekkende:

http://web.archive.org/web/20120223154145/http://westbye.wordpress.com/2012/02/17/liberal-abortmotstander/

Skrevet av MDG førstekandidat i Sogn og fjordane

Har du sjekket MDGs standpunkt til abort? 

Jeg kjenner det ikke altså, men synes dette er litt urovekkende:

http://web.archive.org/web/20120223154145/http://westbye.wordpress.com/2012/02/17/liberal-abortmotstander/

Skrevet av MDG førstekandidat i Sogn og fjordane

Leste dette dag jeg også. Relativt urovekkende. I tillegg synes jeg MDG kommer med ganske diffuse uttalelser rundt alternativ medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...