Gå til innhold

Egentid mellom ektefelle (med barn)

Anbefalte innlegg

Mannen min fikk plutselig for seg at han skulle trene for to år siden. Det er greit nok det, men han avtalte med en kamerat, før han hørte eller spurte om det var greit.

Så hver tirsdag og torsdag er altså slik: Han kommer hjem og spiser og ligger på sofaen, drar på trening (blir borte i tre timer). Når han er tilbake er barna i seng og han slenger seg foran tv'en.

Greit nok.

Men, jeg har også behov for egentid til å trene, treffe venner, jobbe sent.

Han mener at jeg bør ta tirsdager og torsdager jeg også. Jeg synes det er uansvarlig om begge er borte fra barna to dager i uken.

Er det ok at vår eldste på 15 skal være fast barnevakt for hun på 7?

Jeg mener at jeg bør ta to andre dager, men han blir altså pottesur om jeg bare nevner det.

Vi har nemlig prøvd at jeg har onsdager og fredager, men det er stadig at han skal ut med kompiser eller ut på noe disse dagene, slik at jeg da egentlig ikke får noe særlig egentid.. Han kan finne på å avlyse en treningsdag, men da på så kort varsel at jeg ikke rekker å områ meg og endre på avtaler...

Hvordan har andre det med egentid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393563-egentid-mellom-ektefelle-med-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

(...)

Jeg synes det er greit at de to er alene, dersom de ikke har motforestillinger selv - og ikke er av den typen som vil krangle kontinuerlig eller benytte anledningen til å rive ned huset.  Snakk ordentlig med dem, særlig den eldste, slik at det blir en fast nok ordning til at du får glede av den - og pass på at du selv ikke slår den av og på fordi du egentlig synes du bør være hjemme.  Det virker mer seriøst hvis du betaler den eldste litt.  Men jeg ville nok begrenset det til én av dagene, i hvert fall i starten. 

Om få år er ikke barnepass noe tema hos dere uansett, så dette handler også om å forberede alle på en fase der ikke alle ettermiddager og kvelder forløper slik det var da (ett av) barna var bittesmå.  De er mer enn store nok til å lære at du ikke er der konstant. 

Vi har samme aldersforskjell på ungene som dere.  Jeg har i alle år, også de to periodene vi hadde en liten, tviholdt på at jeg var "opptatt" utenfor heimen én kveld i uka.  Jeg tok hovedansvaret alle de andre dagene (og forsøkte å blåse i hvordan huset så ut når jeg kom sent hjem den kvelden :angry: ) for å kunne holde på hobbyen min.  Ingen har tatt skade av det.

I tillegg har jeg truffet venninner ca. én kveld i måneden, dette har vært avtalt på i god tid på forhånd.  Vi har klart å holde kontakten fordi vi har definert det som "klubb" og møttes hjemme hos hverandre på omgang.  Ellers ville det sikkert sklidd ut i den perioden da mange hadde småbarn.

Mannen min fikk plutselig for seg at han skulle trene for to år siden. Det er greit nok det, men han avtalte med en kamerat, før han hørte eller spurte om det var greit.

Så hver tirsdag og torsdag er altså slik: Han kommer hjem og spiser og ligger på sofaen, drar på trening (blir borte i tre timer). Når han er tilbake er barna i seng og han slenger seg foran tv'en.

Greit nok.

Men, jeg har også behov for egentid til å trene, treffe venner, jobbe sent.

Han mener at jeg bør ta tirsdager og torsdager jeg også. Jeg synes det er uansvarlig om begge er borte fra barna to dager i uken.

Jeg mener at jeg bør ta to andre dager, men han blir altså pottesur om jeg bare nevner det.

Vi har nemlig prøvd at jeg har onsdager og fredager, men det er stadig at han skal ut med kompiser eller ut på noe disse dagene, slik at jeg da egentlig ikke får noe særlig egentid.. Han kan finne på å avlyse en treningsdag, men da på så kort varsel at jeg ikke rekker å områ meg og endre på avtaler...

Jeg syns alltid at det er merkelig at mange ektemenn/fedre tenker styrer de har " førsteretten" på en frikveld!? Hvis noe skulle komme i veien, feks et sykt barn, så er det nesten alltid mors planer som må vike. Merkelig.

Fars planer er visst hellige...

Mannen din blir pottesur hvis du drar ut ons/fre? Det hadde iallfall provosert meg! Hva med lojalitet til hverandre, unne hverandre egentid og hygge på andre kanter? Det er visst mest greit når det gjelder HAN...

Jeg tror jeg hadde fortalt mannen din et par sannhetens ord, han vet tydeligvis ikke hvor godt han har det... Hvis han likevel ofte stikker ut på aktiviteter alene på ons/fre (uten deg), så er han jo ofte vekke frå familien da... Då spiller det vel liten rolle hvilke dager du velger. Men jeg syns du skal gjennomføre det, det er sunt å komme seg litt ut!

Når det gjelder om tenåringen kan passe 7åringen; JA, jeg hadde gjort det, iallfall en av dagene, med lønn. Evt fått en ekstern b.vakt om det ikke er så aktuelt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...