Gå til innhold

Fibromyalgi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er under utredning for fibromyalgi. Er det noen her som har det og som kan svare på noe?

Har dere problem med hardmage og kvalme?

Jeg har blitt litt glemsk i det siste. Har glemt kode til garderoben på jobb 2 ganger i løpet av 14 dager. Jeg bruker denne koden mange ganger om dagen så det var veldig ekkelt når jeg stod der og det var helt blank i hodet. Har det noe med fibro å gjøre.

Anonymous poster hash: 878e1...acb
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har, dessverre...

Vanlig med mageproblemer slik du beskriver. 

Hukommelse og konsentrasjon kan også svikte ja, vanlig det også. Fibrotåke har blitt et begrep som brukes om slik. Det skjer ikke noe egentlig i hjernen som er noe å bli redd for, det er bare det at hjernen må behandle så mye smertesignaler at andre ting kan bli nedprioritert - slik som hukommelse og konsentrasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/#findComment-3489156
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har, dessverre...

Vanlig med mageproblemer slik du beskriver. 

Hukommelse og konsentrasjon kan også svikte ja, vanlig det også. Fibrotåke har blitt et begrep som brukes om slik. Det skjer ikke noe egentlig i hjernen som er noe å bli redd for, det er bare det at hjernen må behandle så mye smertesignaler at andre ting kan bli nedprioritert - slik som hukommelse og konsentrasjon.

Takk for svar. Kam jeg spørre om åssen smerter du har og hvor mye og ofte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/#findComment-3489436
Del på andre sider

Nå har jeg hatt diagnosen veldig lenge, og plager enda lenger. Det betyr at jeg nå har lært meg til å leve med smertene på en eller annen måte. Blant annet har dette med stressmestring vært en viktig faktor for meg. 

Jeg takler stress veldig dårlig, dvs jeg blir mye dårligere (smerter og utmattelse). Men jeg har lært meg til å få hverdagen til å fungere på en slik måte at jeg unngår så mye stress som mulig. Jeg har aldri vært plaget med at jeg stresser meg opp i situasjoner som ikke faktisk er stressende, så jeg er nok heldig der. Dessuten er jeg nå varig ufør, slik at stressfaktor i forbindelse med jobb og inntekt er borte.

Angående smerter har jeg det 24/7 - jeg husker ikke hvordan det er å være smertefri. Jeg går på en coctail av medisiner (Nobligan, Paracet, Voltaren og Sarotex) som nok roer endel på smertene. De er ikke konstante, de beveger seg over hele kroppen, men armer, bein, nakke/skuldre og bekken er hele tiden verst. 

For meg er det utmattelsen som følger sykdommen som er det aller verste å takle. Smerter kan man til en viss grad "bite i seg", i hvert fall for en periode - men utmattelsen får jeg ikke gjort noen ting med. Ikke sjelden har jeg dager hvor jeg ikke er i stand til å gjøre noe som helst... 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/#findComment-3489557
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg hatt diagnosen veldig lenge, og plager enda lenger. Det betyr at jeg nå har lært meg til å leve med smertene på en eller annen måte. Blant annet har dette med stressmestring vært en viktig faktor for meg. 

Jeg takler stress veldig dårlig, dvs jeg blir mye dårligere (smerter og utmattelse). Men jeg har lært meg til å få hverdagen til å fungere på en slik måte at jeg unngår så mye stress som mulig. Jeg har aldri vært plaget med at jeg stresser meg opp i situasjoner som ikke faktisk er stressende, så jeg er nok heldig der. Dessuten er jeg nå varig ufør, slik at stressfaktor i forbindelse med jobb og inntekt er borte.

Angående smerter har jeg det 24/7 - jeg husker ikke hvordan det er å være smertefri. Jeg går på en coctail av medisiner (Nobligan, Paracet, Voltaren og Sarotex) som nok roer endel på smertene. De er ikke konstante, de beveger seg over hele kroppen, men armer, bein, nakke/skuldre og bekken er hele tiden verst. 

For meg er det utmattelsen som følger sykdommen som er det aller verste å takle. Smerter kan man til en viss grad "bite i seg", i hvert fall for en periode - men utmattelsen får jeg ikke gjort noen ting med. Ikke sjelden har jeg dager hvor jeg ikke er i stand til å gjøre noe som helst... 

Takk for svar.

Jeg føler at jeg er nede i en svart dal akkurat etter 1 års sykemelding og møter med Nav. Og venter fortsatt på å finne ut hva som feiler meg. Går ikke akkurat fort nei. 

Bra at du er ufør sånn at du slipper dette med nav. Jeg vil gjerne jobbe men kjenner at jeg ikke klarer 100% jobb. Jobber 50 % nå og det er nok synes jeg. Men nav mener jeg bør bytte jobb(stuepike nå) men jeg har forklart at det er ikke bare jobben som sliter meg ut. Kan bli like sliten og få smerter av en vanlig hverdag når jeg har fri også. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/#findComment-3489594
Del på andre sider

Annonse

Jeg er under utredning for fibromyalgi. Er det noen her som har det og som kan svare på noe?

Har dere problem med hardmage og kvalme?

Jeg har blitt litt glemsk i det siste. Har glemt kode til garderoben på jobb 2 ganger i løpet av 14 dager. Jeg bruker denne koden mange ganger om dagen så det var veldig ekkelt når jeg stod der og det var helt blank i hodet. Har det noe med fibro å gjøre.

Jeg har hatt fibromyalgi i mange år og er veldig plaget av magetrøbbel, både kvalme, diare og forstoppelse. Smertene kommer og går, jeg kan ha gode perioder innimellom. Konsentrasjonen er så som så, er ofte glemsom og ukonsentrert. Kan ofte glemme hva jeg holder på med for så senere oppdage at jeg holdt å med en ting . Fibromyalgi er ikke farlig, bare veldig slitsomt i perioder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/#findComment-3489606
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt fibromyalgi i mange år og er veldig plaget av magetrøbbel, både kvalme, diare og forstoppelse. Smertene kommer og går, jeg kan ha gode perioder innimellom. Konsentrasjonen er så som så, er ofte glemsom og ukonsentrert. Kan ofte glemme hva jeg holder på med for så senere oppdage at jeg holdt å med en ting . Fibromyalgi er ikke farlig, bare veldig slitsomt i perioder.

Takk for svar.

Er du veldig sliten når du våkner om morgene? Jeg kan sove i 7-8 timer men er så sliten når jeg våkner.

Hvor har du vondt? 

Jeg har veldig hard mage og kan gå sånn lenge til en får skikkelig diare og kvalme/oppkast. Det er skikkelig plagsomt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/#findComment-3489632
Del på andre sider

Takk for svar.

Er du veldig sliten når du våkner om morgene? Jeg kan sove i 7-8 timer men er så sliten når jeg våkner.

Hvor har du vondt? 

Jeg har veldig hard mage og kan gå sånn lenge til en får skikkelig diare og kvalme/oppkast. Det er skikkelig plagsomt

Jeg er veldig sliten når jeg våkner om morgenen, har vondt mange steder i kroppen og fortsatt like trøtt. Har fått høre fra familien at jeg snorker vedlig mye når jeg sover, dette er sikkert med på å forstyrre søvnen.

Magesmerter er nesten en del av hverdagen, og i perioder er jeg veldig plaget av kvalme. Har fått noen kvalmestillende tabletter av legen som jeg kan bruke når det står på som verst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393596-fibromyalgi/#findComment-3489702
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...