Gå til innhold

Hvorfor? Selvmord. Valgkampen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet du dette? Du må lære deg å tenke!  ;)

Jeg bare vet det ut fra jeg leser. Jeg tenker jeg. Jeg fikk faktisk 5 og 6ere på skolen.

Skrevet

Jeg bare vet det ut fra jeg leser. Jeg tenker jeg. Jeg fikk faktisk 5 og 6ere på skolen.

Tviler ikke på de 5erne og 6erne, men du kan åpenbart ingenting om kildekritikk. Du kan ikke for alvor mene at alle som sier noe i en tabloid sier noe som er absolutt sant...

Skrevet

Tviler ikke på de 5erne og 6erne, men du kan åpenbart ingenting om kildekritikk. Du kan ikke for alvor mene at alle som sier noe i en tabloid sier noe som er absolutt sant...

La henne nå få tid på å bli ferdig med vgs før du er så kritisk.

Skrevet

La henne nå få tid på å bli ferdig med vgs før du er så kritisk.

Enig i det poenget, men det irriterer meg grønn at så mange tror på alt de blir fôra med. På et eller annet tidspunkt må man lære seg å tenke, og man kan like gjerne starte med én gang. Det skulle være mer av dette allerede i småskolen.

Skrevet

Både for mye og for lite kritisk sans fungerer dårlig. Noen vrir og vrenger på alt, mens andre er litt godtroende.

Skrevet

Både for mye og for lite kritisk sans fungerer dårlig. Noen vrir og vrenger på alt, mens andre er litt godtroende.

Hum. Ja du har sikkert rett i det.

Men kritisk sans. Man trenger kritisk sans når man er psykisk syk. Når man opplever endel "sansebedrag" så vil det hjelpe med å trene på å tenke kritisk.

sur kjerring
Skrevet

SKJERP DEG SELV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -.-

Hvorfor er du så sur og gretten. Jeg stilte kun et enkelt spørsmål!

Skrevet

Hvorfor er du så sur og gretten. Jeg stilte kun et enkelt spørsmål!

Ja, men hvorfor brukte du store bokstaver? Da høres du ganske sur ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke korrekt at politikerne ikke bryr seg om kampen mot selvmord.

På overordnet nivå har det vært tverrpolitisk enighet om å satse på psykiatrien. Opptrappingsplanen for psykiatri gikk over mange år og tilførte psykiatrien hundrevis av millioner med friske penger.

På nivået under, helsemyndighetenes satsing og prioritering innenfor psykiatrien, har selvmord virkelig vært i fokus. De siste 15 år har jeg inntrykk av at en kun har hatt to satsingsområder: Redusert bruk av tvang og bekjempelse av selvmord. Blant annet har Pasientsikkerhetskampanjen i psykiatri fokus på forebygging av selvmord i akuttavdelinger.

http://www.pasientsikkerhetskampanjen.no/no/I+trygge+hender/Innsatsomr%C3%A5der/Forebygging+av+selvmord+i+akuttpsykiatriske+d%C3%B8gnavdelinger.11.cms

Skrevet (endret)

Det er ikke korrekt at politikerne ikke bryr seg om kampen mot selvmord.

På overordnet nivå har det vært tverrpolitisk enighet om å satse på psykiatrien. Opptrappingsplanen for psykiatri gikk over mange år og tilførte psykiatrien hundrevis av millioner med friske penger.

På nivået under, helsemyndighetenes satsing og prioritering innenfor psykiatrien, har selvmord virkelig vært i fokus. De siste 15 år har jeg inntrykk av at en kun har hatt to satsingsområder: Redusert bruk av tvang og bekjempelse av selvmord. Blant annet har Pasientsikkerhetskampanjen i psykiatri fokus på forebygging av selvmord i akuttavdelinger.

http://www.pasientsikkerhetskampanjen.no/no/I+trygge+hender/Innsatsomr%C3%A5der/Forebygging+av+selvmord+i+akuttpsykiatriske+d%C3%B8gnavdelinger.11.cms

Kikket på den linken du la ut. Der stod:

I 2011 ble det rapportert 124 selvmord i psykisk helsevern.

På nettsiden til Statistisk Sentralbyrå finner man at det i 2011 totalt var 598 døde etter selvmord. Man kan også finne noe om hvordan de dør, men det forklarer jo ikke grunnen til at de ville ende sine liv slik. Finnes undersøkelser som forteller om årsaker utenom de knyttet til psykisk helsevern?

I 1988 døde 708 ved selvmord. Kan innsatsen i psykiatri forklare denne nedgangen?

I 1969 døde 314 ved selvmord. Hvorfor så lavt da og hvorfor så stor økning senere?

Endret av ecbole
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, vi vet at stemningslidelser/affektive lidelser dvs bipolar lidelse og vanlige depresjoner er årsaken til over 80% av selvmordene. Det er derfor mange av oss ikke har så mye tro på at fokus skal rettes mot selvmord, men heller mot på alle plan (inkl spesialisttilgjengelighet) å forbedre kvaliteten på diagnostikk og behandling av affektive lidelser.

Hvorfor den steg så mye fra1969 til 1988 har vi bare noen teorier om.

Den har sunket etter 1988 pga at vi da fikk SSRI. Det ga ikke bare en ufarlig og god behandling. Legemiddelindustrien brukte store summer på å skolere allmennpraktikere og psykiatere i diagnostikk og behandling. Dette til sammen fikk tallene til å falle.

Jeg har noen tanker om samfunnsutviklingen og selvmord, men dette kan jeg komme tilbake til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, vi vet at stemningslidelser/affektive lidelser dvs bipolar lidelse og vanlige depresjoner er årsaken til over 80% av selvmordene. Det er derfor mange av oss ikke har så mye tro på at fokus skal rettes mot selvmord, men heller mot på alle plan (inkl spesialisttilgjengelighet) å forbedre kvaliteten på diagnostikk og behandling av affektive lidelser.

Hvorfor den steg så mye fra1969 til 1988 har vi bare noen teorier om.

Den har sunket etter 1988 pga at vi da fikk SSRI. Det ga ikke bare en ufarlig og god behandling. Legemiddelindustrien brukte store summer på å skolere allmennpraktikere og psykiatere i diagnostikk og behandling. Dette til sammen fikk tallene til å falle.

Jeg har noen tanker om samfunnsutviklingen og selvmord, men dette kan jeg komme tilbake til.

Tør man spørre om du kan utdype dette?

Anonymous poster hash: d35d9...1c6

Skrevet

Jeg har vært i psykiatrien siden 92, til og fra selvfølgelig, og jeg kan love trådstarter att det har blitt mye bedre....

Poenget er vel ikke om det gies for få  penger. Det vil alltid være noen som tar selvmord uansett. For eksempel sladret jeg til psykiatrien om  en som betrodde seg til meg att han skulle begå selvmord. Han ble innlagt tvert, ett år etter var han alikevel død. Det vil være selvmord uansett hvor mye ressurser psykiatrien har. Noen vil rett og slett ikke leve.

Dessuten tror jeg att mange som er mye i kontakt med psykiatrien, blir litt skadet av det, DVs att de begynner å true med selvmord oftere og oftere, enn om de ikke hadde vært så mye i kontakt med psykiatrien i første omgang. Man blir litt institusjonsskadd. Man lærer att selvmordsprat gir oppmerksomhet, og når man er lei seg, trenger jo de fleste omsorg... Det blir fort en vond spiral.

Skrevet

Jeg har vært i psykiatrien siden 92, til og fra selvfølgelig, og jeg kan love trådstarter att det har blitt mye bedre....

Poenget er vel ikke om det gies for få  penger. Det vil alltid være noen som tar selvmord uansett. For eksempel sladret jeg til psykiatrien om  en som betrodde seg til meg att han skulle begå selvmord. Han ble innlagt tvert, ett år etter var han alikevel død. Det vil være selvmord uansett hvor mye ressurser psykiatrien har. Noen vil rett og slett ikke leve.

Dessuten tror jeg att mange som er mye i kontakt med psykiatrien, blir litt skadet av det, DVs att de begynner å true med selvmord oftere og oftere, enn om de ikke hadde vært så mye i kontakt med psykiatrien i første omgang. Man blir litt institusjonsskadd. Man lærer att selvmordsprat gir oppmerksomhet, og når man er lei seg, trenger jo de fleste omsorg... Det blir fort en vond spiral.

Viktige betraktninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...