TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Tanker som går ut på (f.eks.) at NAV og helsevesenet skal ta deg for trygdesvindel når man ser legen sin spasere ut fra NAV-bygget. Kan det være tvangstanker? Fikk ikke noe skikkelig svar tidligere her, var altfor generelt og svevende. Videre, tanker om at debattprogrammer på TV handler om deg, kan det være tvangstanker? De snakket om hva de skulle gjøre med meg, samfunnsfiende #1 og et farlig menneske. Dette er ting jeg har "opplevd". Da jeg begynte i psykiatrien mente de det var schizofreni, men senere tydet utviklingen på noe annet. Hva kaller man egentlig sånne tanker? Tvangstanker? Jeg ser ingen likheter med tanker om at man ikke må tråkke på kanten av brosteinen, hvis ikke skjer det katastrofale ting. Jeg ser heller ingen grunn til å kalle det for "paranoia", all den tid paranoia er et utrolig folkelig begrep som alle har forskjellig oppfatning av hva dreier seg om. Vrangforestillinger er det i alle fall ikke snakk om, har man vrangforestillinger eier man ikke kritisk sans og man føler heller ikke at man trenger å skjule tankene for noen, de er jo normale. For å være klinkende ærlig, så er dette noe som har plaget meg i årevis. Jeg får aldri noe svar. De behandlerne jeg har gått til har pleid å bruke begreper som "fantasier". Det syns jeg er ekstremt tøvete, jeg er da ikke noe barn heller, og kan fint takle et fagbegrep. 0 Siter
Caylee Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Tanker som går ut på (f.eks.) at NAV og helsevesenet skal ta deg for trygdesvindel når man ser legen sin spasere ut fra NAV-bygget. Kan det være tvangstanker? Fikk ikke noe skikkelig svar tidligere her, var altfor generelt og svevende. Videre, tanker om at debattprogrammer på TV handler om deg, kan det være tvangstanker? De snakket om hva de skulle gjøre med meg, samfunnsfiende #1 og et farlig menneske. Dette er ting jeg har "opplevd". Da jeg begynte i psykiatrien mente de det var schizofreni, men senere tydet utviklingen på noe annet. Hva kaller man egentlig sånne tanker? Tvangstanker? Jeg ser ingen likheter med tanker om at man ikke må tråkke på kanten av brosteinen, hvis ikke skjer det katastrofale ting. Jeg ser heller ingen grunn til å kalle det for "paranoia", all den tid paranoia er et utrolig folkelig begrep som alle har forskjellig oppfatning av hva dreier seg om. Vrangforestillinger er det i alle fall ikke snakk om, har man vrangforestillinger eier man ikke kritisk sans og man føler heller ikke at man trenger å skjule tankene for noen, de er jo normale. For å være klinkende ærlig, så er dette noe som har plaget meg i årevis. Jeg får aldri noe svar. De behandlerne jeg har gått til har pleid å bruke begreper som "fantasier". Det syns jeg er ekstremt tøvete, jeg er da ikke noe barn heller, og kan fint takle et fagbegrep. Har du de tankene ofte? I så fall er det tvangstanker. Tror du 100% prosent på dem da? Det har ganske mye å si om det er vrangforestillinger eller tvangstanker. Det spørs om du tror på det eller ikke. Om du tenker "tenk om det handler om meg" eller tenker "det handler om meg" hele tiden uten å egentlig mene det så er det tvangstanke. Det med brostein eller iallfall tvangstanker. Det er jeg 110% sikker på. Merkelig at de bruker "fantasier" men det er vel bedre enn vrangforestillinger, eller syns du ikke det? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Spiller det noen rolle hva en kaller det? Det har uansett intet med virkeligheten å gjøre.Anonymous poster hash: 5126f...946 0 Siter
Caylee Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Spiller det noen rolle hva en kaller det? Det har uansett intet med virkeligheten å gjøre.Anonymous poster hash: 5126f...946 Det har ganske stor rolle. Hvis leger tror man har vrangforstillinger så får man mye mer alvorlig og kanskje feil diagnose. Derfor er det viktig. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Har du de tankene ofte? I så fall er det tvangstanker. Tror du 100% prosent på dem da? Det har ganske mye å si om det er vrangforestillinger eller tvangstanker. Det spørs om du tror på det eller ikke. Om du tenker "tenk om det handler om meg" eller tenker "det handler om meg" hele tiden uten å egentlig mene det så er det tvangstanke. Hvordan i alle dager skal jeg vite hva jeg selv tror? Jeg er da i stand til å skrive på et psykiatriforum om dem - noe som burde innebære at jeg skjønner at det er noe sykelig (psykiatri handler tross alt om sykdom). Men jeg har jo tankene uansett. Jeg gleder meg til ferien er over for da skal jeg bestille en time for å undersøke saken nærmere. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Spiller det noen rolle hva en kaller det? Det har uansett intet med virkeligheten å gjøre.Anonymous poster hash: 5126f...946 Jeg syns det spiller en rolle. Det kan godt være behandlingen er den samme uansett hva man kaller det, men jeg liker å vite ting. Jeg liker ikke å leve i uvisshet. 0 Siter
Caylee Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Hvordan i alle dager skal jeg vite hva jeg selv tror? Jeg er da i stand til å skrive på et psykiatriforum om dem - noe som burde innebære at jeg skjønner at det er noe sykelig (psykiatri handler tross alt om sykdom). Men jeg har jo tankene uansett. Jeg gleder meg til ferien er over for da skal jeg bestille en time for å undersøke saken nærmere. Ok.. skrev jeg noe feil eller noe? Du høres sint ut...... 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Ok.. skrev jeg noe feil eller noe? Du høres sint ut...... Nei, du gjorde ikke det. Jeg er irritert på psykiatrien. Jeg har vært pasient i over 10 år, uten å få svar. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Nei, du gjorde ikke det. Jeg er irritert på psykiatrien. Jeg har vært pasient i over 10 år, uten å få svar. Da får du neppe et svar du kan godta nå heller...Anonymous poster hash: 5126f...946 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Jeg gleder meg til ferien er over for da skal jeg bestille en time for å undersøke saken nærmere. Ja, undersøke om tankene om "the trygdesvindel issue" er pålitelige. Ikke misforstå, jeg har gitt opp de jeg har kontakt med. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Da får du neppe et svar du kan godta nå heller...Anonymous poster hash: 5126f...946 Det kommer helt an på kvaliteten. Virker ikke som man egentlig kan kalle psykiatri for en vitenskap. Noe helt grunnleggende i vitenskap er presis argumentasjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Det kommer helt an på kvaliteten. Virker ikke som man egentlig kan kalle psykiatri for en vitenskap. Noe helt grunnleggende i vitenskap er presis argumentasjon. Nei, det er nok mest synseri og gjetning.Anonymous poster hash: 5126f...946 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Nei, det er nok mest synseri og gjetning.Anonymous poster hash: 5126f...946 Det er en fundamental feil at begrepene man bruker ikke har presise, klare definisjoner. "Fantasier"? "For mye følelser"? Hva pokker... 0 Siter
sur kjerring Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Det er en fundamental feil at begrepene man bruker ikke har presise, klare definisjoner. "Fantasier"? Fatasier er da fantasier. Presist nok. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Fatasier er da fantasier. Presist nok. Jada, jeg er imponert over slagkraften i det begrepet der. Man trenger ikke engang flere begreper, det dekker jo alt. 0 Siter
ISW Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 Jeg skal prøve å gi et presist svar på dette: En tanke som plager deg grenseløst, som du prøver å undertrykke men den kommer igjen og igjen, og som du finner meningsløs, er en tvangstanke. En tanke som kommer igjen og igjen, som du føler at du tror på men som du rasjonelt kan se at neppe stemmer, er en "fiks ide", en "overvalued idea" eller "idea of reference" (kan ikke de norske ordene for begrepene, hva den kalles kommer litt an på innholdet i den). En mening som du klart fastholder, til tross for at resten av verden mener noe annet (les: det er resten av verden som tar feil/er dumme/uinformerte, og det er du som har rett) er en vrangforestilling. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Jeg skal prøve å gi et presist svar på dette: En tanke som plager deg grenseløst, som du prøver å undertrykke men den kommer igjen og igjen, og som du finner meningsløs, er en tvangstanke. En tanke som kommer igjen og igjen, som du føler at du tror på men som du rasjonelt kan se at neppe stemmer, er en "fiks ide", en "overvalued idea" eller "idea of reference" (kan ikke de norske ordene for begrepene, hva den kalles kommer litt an på innholdet i den). En mening som du klart fastholder, til tross for at resten av verden mener noe annet (les: det er resten av verden som tar feil/er dumme/uinformerte, og det er du som har rett) er en vrangforestilling. Takk for hjelp, altså, jeg setter pris på folk som prøver å hjelpe, men etter hva jeg leser her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ideas_of_reference_and_delusions_of_reference så er det altså ikke en riktig forståelse av begrepet. Det begrepet kan vel oversettes til "selvhenføring" på norsk. Jeg er ute etter et ord som beskriver dette nivået av opplevd sannhet for tanker man har ofte. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 Men!!!! http://psychologydictionary.org/overvalued-idea/ Dette er bra. Hjertelig takk! :-) 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 6. august 2013 Forfatter Skrevet 6. august 2013 An unreasonable and sustained belief that is maintained with less than delusional intensity (i.e., the person is able to acknowledge the possibility that the belief may not be true). The belief is not one that is ordinarily accepted by other members of the person's culture or subculture http://www.abess.com/glossary.html Sweet! Du og Google hjalp meg på ett minutt med noe som psykiatrien ikke fikk til på 10 år. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 Skrevet 6. august 2013 http://www.abess.com/glossary.html Sweet! Du og Google hjalp meg på ett minutt med noe som psykiatrien ikke fikk til på 10 år. Og nå føler du deg friskere?Anonymous poster hash: 5126f...946 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.