Gå til innhold

Flyt i samtaler

Anbefalte innlegg

Hei!

Ofte hos leger starter jeg feks nå med å si, jeg har i dag tre ting jeg vil ordne. Dette gjør jeg fordi jeg ellers ikke får gjort mer enn en av tingene.

Skulle ønske da legen kunne si " over til sak 2" det ville vært lettere for meg.

Grunnen er at jeg aldri vet når det passer å bringe sak nr 2 frem, det har derfor endt med at legen ( eller annen person) har sagt hade og da må jeg svare hade å gå.

Samme problem har jeg hos min psykiater, nå som vi snakker uformelt og uten lister.

Derfor hender det når det er viktig for meg å få avklart en ting at jeg må avbryte min psykiater med følgende ord " kan jeg nå stille et nytt spørsmål?" Min psykiater svarer da ofte " spør i vei" også spør jeg.

Når jeg fortalte dette til et menneske lo det litt og sa det er påfallende at jeg stiller spørsmål om det er greit å stille spørsmål. Men jeg gjør jo det fordi jeg ellers ikke finner en måte å spørre, jeg finner sjelden de passende stedene til å skifte tema.

Der stresser meg i situasjoner der jeg må få ordnet opp i flere forhold.

Så jeg lurer på: kan jeg skrive en lapp å levere til leger/spesialister/ andre instanser, med spørsmålene jeg trenger svar på eller lignende?

Eller vil det virke merkelig og påfallende at jeg leverer en lapp med punkter isteden for å snakke?

Jeg var til legen nå og jeg strevde, med ord øyekontakt smil spørsmål også være avslappet og hyggelig(jovial). Jeg vil ikke han skal oppfatte meg som en Asperger og ikke andre heller.

Altså lurer jeg på om det virker påfallende å levere en lapp/liste? Skal til flere spesialister fremover og det forenkler en hel del om jeg kan skrive brev.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393682-flyt-i-samtaler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ofte hos leger starter jeg feks nå med å si, jeg har i dag tre ting jeg vil ordne. Dette gjør jeg fordi jeg ellers ikke får gjort mer enn en av tingene.

Skulle ønske da legen kunne si " over til sak 2" det ville vært lettere for meg.

Grunnen er at jeg aldri vet når det passer å bringe sak nr 2 frem, det har derfor endt med at legen ( eller annen person) har sagt hade og da må jeg svare hade å gå.

Samme problem har jeg hos min psykiater, nå som vi snakker uformelt og uten lister.

Derfor hender det når det er viktig for meg å få avklart en ting at jeg må avbryte min psykiater med følgende ord " kan jeg nå stille et nytt spørsmål?" Min psykiater svarer da ofte " spør i vei" også spør jeg.

Når jeg fortalte dette til et menneske lo det litt og sa det er påfallende at jeg stiller spørsmål om det er greit å stille spørsmål. Men jeg gjør jo det fordi jeg ellers ikke finner en måte å spørre, jeg finner sjelden de passende stedene til å skifte tema.

Så jeg lurer på: kan jeg skrive en lapp å levere til leger/spesialister/ andre instanser, med spørsmålene jeg trenger svar på eller lignende?

Eller vil det virke merkelig og påfallende at jeg leverer en lapp med punkter isteden for å snakke?

Jeg var til legen nå og jeg strevde, med ord øyekontakt smil spørsmål også være avslappet og hyggelig(jovial). Jeg vil ikke han skal oppfatte meg som en Asperger og ikke andre heller.

Altså lurer jeg på om det virker påfallende å levere en lapp/liste? Skal til flere spesialister fremover og det forenkler en hel del om jeg kan skrive brev.

Har ikke asperger, men kjenner meg igjen i problemstillingen. Leger har ofte lite tid, og ofte er det vanskelig å bringe frem mer enn en ting. Har mer enn en gang opplevd å ikke få svar på alt, og alle leger burde i det minste avslutte timen med "er det noe mer jeg kan hjelpe deg med".

Synes ikke det høres ut som en dum ide med lapp/liste.  Bør gjøres svært kortfattet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393682-flyt-i-samtaler/#findComment-3489975
Del på andre sider

Ja, det synes jeg da du kan. Har noen ganger vært fristet til å levere en lapp selv når jeg har flere ting jeg vil ta opp, for da vet legen ca hvor mye tid han har til hvert problem, og jeg slipper å oppleve at tiden er brukt opp før jeg har rukket å ta opp alt. En kort liste med et punkt for hvert problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393682-flyt-i-samtaler/#findComment-3489982
Del på andre sider

Hei!

Det høres helt ok ut å levere en liste over spørsmålene i begynnelsen av timen.

Forøvrig så synes jeg du bruker alt for mye energi på å ikke skulle fremstå som en med spesifikke vansker. Jeg hadde likt om du var litt mer avslappet på det og heller forsøkte å huske på alle de tingene du er god på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393682-flyt-i-samtaler/#findComment-3489986
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Takk alle sammen!

Siden alle er enige og enda bedre flere: har følt på noe av samme problem, gjør jeg heretter dette.

Jeg vil bare ikke virke som noen prototype, skoleeksempel osv...jeg har før kommet med lange lister men så er jeg blitt opptatt å å virke upåfallende, avslappet, uformell, spøkefull osv..

Det siste noen ganger med det resultat at jeg kun har det morsomt, ikke den andre.

Det er jo egentlig ryddig for både legen og pasienten at man har en slik inndeling, det blir mer effektivt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393682-flyt-i-samtaler/#findComment-3489993
Del på andre sider

Det høres helt ok ut å levere en liste over spørsmålene i begynnelsen av timen.

Forøvrig så synes jeg du bruker alt for mye energi på å ikke skulle fremstå som en med spesifikke vansker. Jeg hadde likt om du var litt mer avslappet på det og heller forsøkte å huske på alle de tingene du er god på.

Hei!

Ok.

Jeg er blitt litt flinkere, men mulig jeg prøver for min egen del å overkomme alle vansker, jeg vet ikke?

Jeg vil egentlig at min psykiater skal si noe om at jeg ikke oppfyller kriteriene, isteden svarer hun som om jeg for alltid vil ha Asperger.

Men jeg spør ikke lenger for jeg vil ikke virke repeterende.

Jeg forstår det litt, men jeg syns det er veldig rart at hun fortsatt mener det, for vi snakker ikke lenger fra lister, men fører vanlige spontane samtaler, dessuten har jeg nesten ingen spørsmål å stille som jeg ikke finner svar på selv.

Likevel, og det er det merkelige, svarer min psykiater meg som om, hun er 100 % sikker.

Det er ok og fint, men rart og merkelig.

Men i motsetning til meg klarer min psykiater å ha flere tanker i hodet på en gang, samt gjøre flere ting samtidig sier hun. Det siste er jeg ikke helt sikker på for hun hører ikke hva jeg sier når hun leser. En gang trodde jeg min psykiater hadde Asperger , det er flaut at jeg skrev dette til henne, men jeg syns det måtte være forklaringen på alt hun forstod seg på. ( jeg ville ikke skrevet det i dag) derfor henger hun nok fast i den jeg var og ser kanskje ikke endringen.

Jeg tror selv jeg har Asperger ( i vertfall hvis jeg tenker meg om), men jeg vil helst tro det selv og ikke at andre skal få tanker om det.

Nå kom jeg på grunnen til at min psykiater fastholder dette:-) det er jo fordi hun mener det er medfødt :-) sånn resonnerer jeg meg frem til mye:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393682-flyt-i-samtaler/#findComment-3490003
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...