Gå til innhold

Er filmen Dødslekene for barn?

Anbefalte innlegg

Min 10-åring hadde vært hjemme hos en jevnaldrende venninne, og der hadde  to fått se på filmen Dødslekene. 10-åringen min ble så skremt at h*n har hatt mareritt  flere netter på rad etterpå. 

Jeg kjenner ikke til filmen, men utifra det barnet mitt fortalte var det mye skremmende i den. Kjenner noen her til filmen, og vet hva den inneholder, og hvilken aldersgruppe den er beregnet for?

Anonymous poster hash: 0fdf3...659
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393779-er-filmen-d%C3%B8dslekene-for-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ladytron

Jeg har sett filmen og kan godt forstå at den virker skremmende for en så liten jente. Det handler enkelt sagt om en tv-sendt konkurranse mellom mange barn hvor målet er å stå igjen som den eneste overlevende (mye død, vold og blod med andre ord).

Dette står på wikipedia:

"Filmen fikk 11-års aldersgrense i Norge, og den frarådes barn under 11 år på grunn av sterke scener."

Etter nå å ha let og sett litt mer om denne filmen, blir jeg rystet. Ikke bare over at man får seg til å lage en sånn film, og å sette så lavt som 11 års grense på den.

Jeg er også rystet over at noen som barnet mitt er på besøk hos, setter på en slik film. Barnet deres hadde allerde sett den, så de visst godt hva slags film det var. Hva går det av voksne? Man har da ikke LOV til å utsette andres 10-åringer for noe sånt, i alle fall uten å spørre foreldrene først om det er ok? Barnet mitt ville aldri fått lov å se noe sånt av meg. Jeg kjenner barnet mitt og hva h*n ikke tåler å se. Stakkars barn, h*n hadde sittet og lukket øynene under mye av filmen fordi h*n ikke orket å se på.

Dette er jeg nødt til å ta opp med dem. Men jeg må nok vente til jeg har roet meg litt, for akkurat nå er jeg stup forbanna.

Hva går det av voksne, ellers oppegående mennesker? Hva med andre foreldre her, når dere  har invitert naboers/venners barn, syns dere da at det er greit å sette på filmer som åpenbart ikke er beregnet for den alderen, eller filmer med skremmende innhold?

Annonse

Jeg lot ikke min datter på 12 1/2 se the hunger games, til hennest store frustrasjon. "Alle" andre fikk jo se den. :P

Jeg tok den avgjørelsen på bakgrunn av anbefalingene, men skjønner ikke poenget med sette 11 år grense på den samtidig som de ikke anbefaler den fra 11 år. Hvorfor ikke sette 15 års grense, liksom?

Jeg har selv sett den, og var overrasket over at den bare fikk 11-årsgrense.

Sønnen min, som da var 11, leste boken og fikk etter mye om og men også se filmen, men da sammen med mor og/eller far. Yngstemann på 9 var da ikke hjemme, jeg vil ikke latt ham se den.

Jeg ville ikke likt om mine 10-11-åringer fikk se slike filmer hos andre. Vi er ganske nøye på at barn på besøk ikke får se filmer med høyere aldersgrense enn alderen deres. Når det er sagt virker jo slike grenser mange ganger litt vilkårlig satt, slik som med Hunger Games. En del amerikanske action med 15-årsgrense har jeg ikke problemer med å la mine barn på 10 og 12 se, sammen med mor eller far. Men ville som sagt ikke latt andre barn se dem med oss.

Jeg hadde ikke likt om noen av mine barn hadde sett den filmen som 10-åringer. Jeg leste boka først i familien, deretter leste eldstemann den (som da var 13 år). Da den gikk på kino, var det flere i datteras klasse som så den før de var 11, men mi jente fikk ikke lov. Vi kjøpte den på dvd, og da så først sønnen og jeg den (han var da nesten 14). Etterpå så jeg den sammen med hun som nå er blitt 12. Ikke planer om at min 9,5 åring får se den ennå.

Jeg synes du skal si i fra til denne familien om at barnet ditt ikke får se slike filmer. Vi har vært nøye med aldersgrensene og mine barn har dermed ikke sett så veldig mange skumle filmer. Jeg ser nå at enkelte filmer kan være lærerike / fine for dem å se selv om ikke aldresgrensen passer helt, men da ser vi evt heller filmen sammen med dem (ikke mange ganger det har skjedd).

Jeg så den gamle filmen Blå lagune sammen med jentene mine og deres venninner (9,9, 12 og 12) nå i helga. Den har 7-års grense, men jeg tror nok kanskje 9-åringene syntes det ble litt mye kyss og nakne kropper - men de syntes det var spennende og gøy også :-)

Jeg ville ikke likt om mine 10-11-åringer fikk se slike filmer hos andre. Vi er ganske nøye på at barn på besøk ikke får se filmer med høyere aldersgrense enn alderen deres. 

Helt enig.

Jeg har ikke sett filmen eller lest boka, men begge var veldig poppis blant elevene mine (8. trinn) i fjor. Guttungen har både lest boka og sett filmen, men han er ikke så overbegeistra for sjangeren, så han syntes den var sånn passe. Han så filmen da han var 13, tror jeg. 

Jentungen så filmen på kino med noen venninner (12 år), uten at jeg visste noe mer enn at det var 11 årsgrense og at den var i "Harry Potter-sjangeren". Jeg stolte nok for mye på den statlige filmkontrollen og aldersgrensen, jeg ble helt forskrekket av å lese linkene og kommentarene fra bl.a. barn. Men hun har ikke hatt noen traumer i ettertid, men sa at filmen neppe passet for lillebroren...

Jentungen så filmen på kino med noen venninner (12 år), uten at jeg visste noe mer enn at det var 11 årsgrense og at den var i "Harry Potter-sjangeren". Jeg stolte nok for mye på den statlige filmkontrollen og aldersgrensen, jeg ble helt forskrekket av å lese linkene og kommentarene fra bl.a. barn. Men hun har ikke hatt noen traumer i ettertid, men sa at filmen neppe passet for lillebroren...

Mirabell, hvilke linker og kommentarer  snakker du om nå? Jeg vil også gjerne lese dem.

Annonse

Mirabell, hvilke linker og kommentarer  snakker du om nå? Jeg vil også gjerne lese dem.

Linken fra Frosken, øverst i tråden her. Men du kan sikkert også google noen linker selv, søk på Dødslekene og aldersgrenser, f.eks.

Vi så den i sommerferien, min mann, meg og vår sønn på 11,5 år. Sønnen vår hadde lest boka på skolen/skolebiblioteket tidligere i år. Gutten vår blir egentlig fort engstelig når han ser noe som kan være skummelt, men han reagerte ikke i det hele tatt på dette når vi så filmen. Mulig det at han hadde lest boka først gjorde sitt til det. 

Jeg reagerte ikke spesielt på at aldersgrensen var 11 år når vi så filmen sammen. 

Jeg hadde nok heller ikke reagert på om mitt barn hadde fått se en film med aldersgrensen som kun var 1 år høyere enn barnets alder heller. 

Men mitt eldste barn (som nå er over 20) var i 12 års bursdag til ei venninne. Hun selv var 11,5. Da ble Haisommer vist under bursdagen - DA hadde jeg ei redd og engstelig jente en god stund etter det. Og da reagerte jeg. Den var det vel 18 års grense på om jeg ikke husker feil

Anonymous poster hash: fd011...5f5

Men når foreldrene vet hva denne filmen handler om (for barnet deres hadde sett den før), er det ikke da rart at de viser den til et annet barn, som de ikke engang kjenner veldig godt eller vet hvordan vil reagere?  Jeg ville aldri vist annet enn "safe" filmer til andres barn på besøk.

Jeg skulle gitt veldig mye for at barnet mitt hadde sluppet å se denne opplevelsen, som kommer til å følge h*n i lang tid framover (slik pleier h*n å reagere på sterke scener).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...