Gå til innhold

Elbil til Sverige


Anbefalte innlegg

Hei!

Testet å kjøre el bil til Sverige i dag.

Litt is i magen og tålmodighet også går det fint :-)

Mens vi venter på tesla :-)

Men jeg opplevde i dag flere svakheter/ barnesykdommer som jeg tenker varsle el-bil Norge om. Det var likevel både utfordrende og interessant og lærerikt.

For ikke å glemme ble mat og drikke billig :-)

Lurer noen, så vet jeg nå om " hemmelige" ladestasjoner :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Testet å kjøre el bil til Sverige i dag.

Litt is i magen og tålmodighet også går det fint :-)

Mens vi venter på tesla :-)

Men jeg opplevde i dag flere svakheter/ barnesykdommer som jeg tenker varsle el-bil Norge om. Det var likevel både utfordrende og interessant og lærerikt.

For ikke å glemme ble mat og drikke billig :-)

Lurer noen, så vet jeg nå om " hemmelige" ladestasjoner :-)

 

Fin bil. Billigste modell koster 101 500 USD eller omtrent 600 000 NOK. Tollvesenets kalkulator for importavgift takler ikke biler med null utslipp av CO2 og NOx. Med frakt og andre omkostninger blir det uansett ikke i vanlig prisklasse for folk flest...

Anonymous poster hash: 69af0...147

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491395
Del på andre sider

Hei

Fin bil. Billigste modell koster 101 500 USD eller omtrent 600 000 NOK. Tollvesenets kalkulator for importavgift takler ikke biler med null utslipp av CO2 og NOx. Med frakt og andre omkostninger blir det uansett ikke i vanlig prisklasse for folk flest... Anonymous poster hash: 69af0...147

Hei!

Jo hvis man tar med hva man sparer pr mnd i drivstoff så vil regnestykke for mange gå opp.

Tesla vil ligge på ca litt under 600 000 med firehjulstrekk og mange oppgraderinger jeg ønsker vil den koste meg ca 650 000 kr. Tesla X, ønsker ikke S , da jeg vil ha firehjulstrekker. Teslas ladestasjoner vil lade på 90 sek raskere enn man fyller bensin. Jeg selger min landcruiser nå om ca et år, så må vi vente, for X har ikke kommet enda. Tror denne bilen vil få mange landcruiser- eiere til å bytte bil:-) jeg selger derfor min bil også for å ikke tape. Når mennesker oppdager lønnsomheten i gratis drivstoff vil vanlig bilsalget stupe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491404
Del på andre sider

En batteripakke vil vare i maksimalt 6-8 år, og det vil koste anslagsvis 80.000,- å bytte den - sannsynligvis mer.

 

Begynn å fordele de kostnader pr kjørte km, og du vil fort finne ut at elektrisk drivstoff ikke er gratis.

 

Mye av dette vil bli bedre etterhvert som teknologien går fremover, men det vil i så fall medføre at bruktbilprisen på "eldre" elbiler også vil stupe raskt.

 

Det er mange sider ved dette du ikke helt har tatt med i regnestykket Madelenemie.

 

Jeg vurderte selv en Tesla S når jeg nettopp byttet bil, men valgte det av flere grunner bort - og gikk for en "vanlig" bil med stor og moderne diesel motor i stedet (med 100 liter diesel tank og firehjulstrekk  ;) ). Tror ikke jeg vil angre på det, men neste gang jeg bytter bil så vil muligens elbil ala Tesla S være aktuelt.

 

Men enn så lenge holder jeg med til fosilt drivstoff....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491417
Del på andre sider

En batteripakke vil vare i maksimalt 6-8 år, og det vil koste anslagsvis 80.000,- å bytte den - sannsynligvis mer.

 

Begynn å fordele de kostnader pr kjørte km, og du vil fort finne ut at elektrisk drivstoff ikke er gratis.

 

Mye av dette vil bli bedre etterhvert som teknologien går fremover, men det vil i så fall medføre at bruktbilprisen på "eldre" elbiler også vil stupe raskt.

 

Det er mange sider ved dette du ikke helt har tatt med i regnestykket Madelenemie.

 

Jeg vurderte selv en Tesla S når jeg nettopp byttet bil, men valgte det av flere grunner bort - og gikk for en "vanlig" bil med stor og moderne diesel motor i stedet (med 100 liter diesel tank og firehjulstrekk  ;) ). Tror ikke jeg vil angre på det, men neste gang jeg bytter bil så vil muligens elbil ala Tesla S være aktuelt.

 

Men enn så lenge holder jeg med til fosilt drivstoff....

Hei!

Det du skriver om batteripakken er feil :-)

Har undersøkt når jeg var hos tesla :-)

Skal svare mer senere :-)

Hvorfor får jeg ikke til smiley på min iPad? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491418
Del på andre sider

Annonse

 

Fin bil. Billigste modell koster 101 500 USD eller omtrent 600 000 NOK. Tollvesenets kalkulator for importavgift takler ikke biler med null utslipp av CO2 og NOx. Med frakt og andre omkostninger blir det uansett ikke i vanlig prisklasse for folk flest...

Anonymous poster hash: 69af0...147

 

Jo hvis man tar med hva man sparer pr mnd i drivstoff så vil regnestykke for mange gå opp.

Tesla vil ligge på ca litt under 600 000 med firehjulstrekk og mange oppgraderinger jeg ønsker vil den koste meg ca 650 000 kr. Tesla X, ønsker ikke S , da jeg vil ha firehjulstrekker. Teslas ladestasjoner vil lade på 90 sek raskere enn man fyller bensin. Jeg selger min landcruiser nå om ca et år, så må vi vente, for X har ikke kommet enda. Tror denne bilen vil få mange landcruiser- eiere til å bytte bil:-) jeg selger derfor min bil også for å ikke tape. Når mennesker oppdager lønnsomheten i gratis drivstoff vil vanlig bilsalget stupe.

 

 

En batteripakke vil vare i maksimalt 6-8 år, og det vil koste anslagsvis 80.000,- å bytte den - sannsynligvis mer.

 

Begynn å fordele de kostnader pr kjørte km, og du vil fort finne ut at elektrisk drivstoff ikke er gratis.

 

Mye av dette vil bli bedre etterhvert som teknologien går fremover, men det vil i så fall medføre at bruktbilprisen på "eldre" elbiler også vil stupe raskt.

 

Det er mange sider ved dette du ikke helt har tatt med i regnestykket Madelenemie.

 

Jeg vurderte selv en Tesla S når jeg nettopp byttet bil, men valgte det av flere grunner bort - og gikk for en "vanlig" bil med stor og moderne diesel motor i stedet (med 100 liter diesel tank og firehjulstrekk  ;) ). Tror ikke jeg vil angre på det, men neste gang jeg bytter bil så vil muligens elbil ala Tesla S være aktuelt.

 

Men enn så lenge holder jeg med til fosilt drivstoff....

 

Det jeg stusset mest på, var pris. Folk flest kjøper ikke biler i den prisklassen. Hvis de først kjøper helt ny bil, ser du av ny-bilprisene på de fleste av de vanligste personbil-merkene at de ligger 200 000 til 300 000 kroner lavere. (Man får selvfølgelig en del bilmerker som er enda dyrere enn Tesla, med de utgjør ikke noe stor andel ut av totalsalget.)

 

Veldig mange kjører opptil 20 000 km pr år (en stor del forsikrer bilene sine for slik årlig kjørelengde.) i løpet av 5 år blir det 100 000 km.

 

Også veldig vanlig er det at verdifallet på biler er størst når de er nye, for deretter å minke mindre. Nokså få biler har et verdifall mindre enn 50% i løpet av de første 5 årene. Se listen lenger ned i denne artikkelen. Vanligvis er verdifallet en del større enn 50%. Her blir det nok minst 50% verdifall av 650 000 kr, eller 325 000 kr på 5 år når man holder skifte av batteripakken utenfor.

 

Hvis Goliath har rett om pris og levetid på batteripakke, er verdifallet på den minst 50 000 i løpet av 5 år (80 000 kr på 8 år, gir 10 000 pr år eller 50 000 på 5 år, og da er rentetap og inflasjonsjustering holdt utenom for enkelhets skyld.)

 

325 000 kr på 100 000 km er 3,25 kr pr km eller 32,50 kr pr mil. Tar man med verdifallet på batteripakken blir det 37,50 kr pr mil.

 

Min bensinbil kostet ca. 90 000 kr og var 10 år gammel da jeg kjøpte den og regner med å ha den i 8 år til siden den var i veldig god stand. Om verdifallet er jevnt på de 8 årene, blir det 11 250 kr pr år. Om jeg kjører 20 000 km i løpet av et år, blir verdifallet 5,62 kr pr mil. Om den bruker 0,7 liter pr mil og literprisen i snitt er 15 kr, drivstoffkostnaden 10,70 kr mil. Da blir totalkostnaden for verdifall og drivstoff-forbruk 16,12 kr pr mil. Da er det langt igjen til å nå det nivå på forbruk du kan regne med, Madelenemie.

 

 

Anonymous poster hash: 69af0...147

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491444
Del på andre sider

Ser frem til å høre det du fikk vite av Tesla, da min informasjon om det også kommer fra Tesla ;)

Hei!

At det er 8 års garanti på batteri betyr at det byttes helt uten kostnad om det går i stykker innen denne tid. Det betyr ikke at batteriet varer i 8 år, det er en gedigen misforståelse.

Batteriets levetid er feks for Leaf anslått til 15 år, Dvs det skal vare hele bilens levetid. Batteriene til Leaf blir kontrollert digitalt slik at Evt moduler i batteri kan skiftes underveis. For tesla er batteriene enda mer utviklet og forbedret.

Bensinbiler kan også få motorhavari, det er heller ikke billig og ingen bensinbiler gir 8 års garanti :-)

leaf etablerer nå store batterifabrikker i flere europeiske land, fra å koste 170 000 kr for ganske få år siden koster samme batteri nå 110 000 , prisen på batteriene raser, naturligvis som teknologien finner nye og bedre løsninger.

Hvor man er prismessig om 5 år, kan ikke med sikkerhet sies, men flere tipper på en tredjedel av dagens pris, det er ikke usannsynlig etter de siste års forbedring av batteriteknologi og bruken sv billigere materialer i batteriene.

Jeg kan linke til flere gode artikler om dette senere når jeg har noe annet enn min iPhone :-)

Å være skeptisk tror jeg kun de er som for to år siden ikke trodde elbiler hadde en fremtid.. De som var kritiske til kjørelengde, trodde lading ville bli et problem eller som den jo var en gang, dårlig på kjørekomfort. Flere naboer har nå bestilt tesla s og x, tidligere skeptikere, nå kjøper til elbil like så mye Pga av kjørekomfort som pris og økonomi. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491474
Del på andre sider

Hei!

At det er 8 års garanti på batteri betyr at det byttes helt uten kostnad om det går i stykker innen denne tid. Det betyr ikke at batteriet varer i 8 år, det er en gedigen misforståelse.

Batteriets levetid er feks for Leaf anslått til 15 år, Dvs det skal vare hele bilens levetid. Batteriene til Leaf blir kontrollert digitalt slik at Evt moduler i batteri kan skiftes underveis. For tesla er batteriene enda mer utviklet og forbedret.

Bensinbiler kan også få motorhavari, det er heller ikke billig og ingen bensinbiler gir 8 års garanti :-)

leaf etablerer nå store batterifabrikker i flere europeiske land, fra å koste 170 000 kr for ganske få år siden koster samme batteri nå 110 000 , prisen på batteriene raser, naturligvis som teknologien finner nye og bedre løsninger.

Hvor man er prismessig om 5 år, kan ikke med sikkerhet sies, men flere tipper på en tredjedel av dagens pris, det er ikke usannsynlig etter de siste års forbedring av batteriteknologi og bruken sv billigere materialer i batteriene.

Jeg kan linke til flere gode artikler om dette senere når jeg har noe annet enn min iPhone :-)

Å være skeptisk tror jeg kun de er som for to år siden ikke trodde elbiler hadde en fremtid.. De som var kritiske til kjørelengde, trodde lading ville bli et problem eller som den jo var en gang, dårlig på kjørekomfort. Flere naboer har nå bestilt tesla s og x, tidligere skeptikere, nå kjøper til elbil like så mye Pga av kjørekomfort som pris og økonomi. :-)

 

Jeg er vel skeptisk av andre grunner enn du tror, Madelenemie. Aller helt ville jeg foretrukket elektrisk drevet bil, fordi de går mye stillere og er mer miljøvennlig.

 

Om Tesla: Den omtalte bilen har en pris som er langt utenfor rekkevidde for meg. Dessuten - som jeg viste deg i beregningen ovenfor: Jeg kommer mye bedre ut av det økonomisk med min lille besinbil. Og motorhavari som du nevner på besinbiler er faktisk sjeldent.

 

Oppgitt rekkevidde blir kraftig redusert med høy fart. Skulle jeg kjørt 50 mil en dag som jeg noen ganger gjør, og holdt fartsgrensen på motorveien, ble faktisk rekkevidden kraftig redusert. Det kan du se av VGs omtale i papirutgaven den 13.08. Da hadde det ikke vært mulig å gjennomføre den turen uten ekstra lading.

 

Og jeg ville ikke hatt en bil som trenger 33 timer på å lade hjemmefra fra tom til full-ladede batterier. Her kommer riktignok 3-fase ladere og andre hurtigladere, det hjelper. Men det er altså situasjonen nå. Kostnadene ved bytte av batterimoduler er ukjent. Vet ikke hva hvert enkelt bytte koster og hvor hyppig slike bytter må gjennomføres.

 

Alternativer? Skulle jeg hatt en annen elektrisk bil til mye lavere pris, hadde jeg slitt enda mer med rekkevidde og hva den ville tålt i kollisjoner. Skulle jeg hatt en elektrisk bil, måtte det være en sånn liten en til lav pris brukt kun til bykjøring. Da hadde jeg trengt en ekstra bensinbil i tillegg.

 

Tesla er en kraftig forbedring av elbil-teknologi. Men den er fremdeles for umoden, for dyr og ikke god nok i forhold til bensinbil. Elektriske biler basert på brenselceller har også for umoden teknologi. Men de har ikke samme problem med rekkevidde som batteridrevne biler. Det kunne vært interessant å sett hvordan det går for den typen biler også.

 

Så klart, de som har veldig god råd, må gjerne kjøre Tesla. Men jeg tror de av og til ville hatt behov for en ekstra bil når Teslaen står til lading.

Anonymous poster hash: 69af0...147

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491583
Del på andre sider

At det er en gedigen missforståelse å tro at en slik batteripakke kun varer i 8 år er helt feil.

 

Du har rett i at garantien på feil ved batteripakken er 8 år, men hvordan du/de beregner "forventet levetid" er mer interessant.

 

Kapasiteten på batteripakken vil gradvis reduseres - og hvor fort avhenger av antallet ladninger og hvor mye batteripakken blir brukt. Dette gjelder for ALLE oppladbare batterier, og er noe som du, jeg og alle som har mobiltelefoner og bærbare PC'er kjenner meget godt til. batteriene som benyttes i Tesla er tilnærmet helt lik disse.

 

Etter ca 5-7 år (igjen - avhengig av bruk) vil du maksimalt ha 50% eller mindre kapasitet igjen i batteripakken. Bruk av hurtigladere vil kunne bidra til at kapasitetsreduksjonen øker ytterligere.

 

Dette er et kjent "problem" (eller virkelighet) og det har vært jobbet med dette i maaaange år innenfor ulike indistrier/produkter som benytter oppladbare batterier - uten at de har klart annet enn å bedre dette noe i forhold til hvordan det var for 10-20 år siden.

 

Du må gjerne tro på produsentenes markedsføringsløfter, men husk samtidig på at det er deres jobb å selge disse produktene og markedsføre alle fordeler på best mulig måte - samtidig som man forsøker å unngå å omtale ulempene så godt det er mulig.

 

Som deg tror også jeg at elbiler er fremtiden, men teknologien er fremdeles alt for ny når det gjelder å bruke den på denne måten og utsette den for de belastninger og forventninger som settes til biler som normalt har en levetid på 15-20 år.

 

Jeg velger derfor å avvente utviklingen en del år til, men er glad for at mange ikke gjør det - slik at man får mange erfaringer å bygge den videre utvikling på.

 

Men jeg bruker relativt sett mye penger på bil fordi det for meg er like mye en hobby som et fornuftskjøp som skal dekke et transportbehov. Og da ønsker jeg også å være sikker på at de forholdvis mye penger jeg bruker på bil, ikke viser seg å være "for bortkastet" - alt sett over ett (gleden av å kjøre, hvor god/dårlig den fungerer i de ulike årstider - og ikke minst, hvor mange/få problemer den gir meg i løpet av eierskapet).

 

Min forrige bil var en ren sportsbil med kraftig bensinmotor (vesentlig mer rendyrket sportsbil enn hva Tesla S er) og min nåværende bil er en stor SUV med tilsvarende kraftig dieselmotor - grunnet et behov for bakseter i en periode. Hva min neste bil vil være erhøyst usikkert, men muligheten for at det blir en elbil er der, selv om det godt kan være at det blir nok en bil som går på fosilt drivstoff.

 

Det vil ikke minst de erfaringer som andre nå gjør være med på å påvirke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393833-elbil-til-sverige/#findComment-3491784
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...