Gå til innhold

Hvorfor er alle så lykkelige på facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er det med folk som hele tiden legger ut skrytebilder av hvor lykkelige og heldige de er på facebook? Det er jo direkte slitsomt for oss som sliter psykisk å få slengt lykkebilder på oss hele tiden. Vet at jeg kan unngå dette ved å ikke følge med på folk, men hva er vitsen med å bli venner med meg for så å legge ut skrytebilder og ikke ha noe kontakt ellers?

Endret av tjohei1
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Togli

22

• AnonymBruker

17

• Ayia

9

• TulleKoppen

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du får tenke at det er en form for moderne narsissisme som de fleste lider av.

Skrevet

Hva er det med folk som hele tiden legger ut skrytebilder av hvor lykkelige og heldige de er på facebook? Det er jo direkte slitsomt for oss som sliter psykisk å få slengt lykkebilder på oss hele tiden. Vet at jeg kan unngå dette ved å ikke følge med på folk, men hva er vitsen med å bli venner med meg for så å legge ut skrytebilder og ikke ha noe kontakt ellers?

Skalkeskjul.

Skrevet

Fatter ikke i det hele tatt at folk gidder å bruke tid på FB.

Skrevet (endret)

Du får tenke at det er en form for moderne narsissisme som de fleste lider av.

Du har nok rett i det tullekoppen:

http://www.kristinaandersen.no/

Endret av sur kjerring
Skrevet (endret)

Jeg har aldri tenkt på det. Begynte å tenke på hva jeg selv har skrevet. Hvis jeg skriver er det de positive tingene jeg skriver om. Aldri de negative. Jeg tror at det positive er med på å bygge opp deg selv og andre, men jeg forstår at det også kan forsterke det vonde og vanskelige.

Mesteparten har sitt å stri med så selv om de skriver om at de er heldige og lykkelige, så har mange noe som er vanskelig som de ikke skriver om.

Du får heller lese på dol hvis det blir for mye. Det er der vi legger frem det som er mindre bra.

Endret av toyan
Skrevet (endret)

Det er jo fint at folk har det bra, men jeg kjenner jeg blir litt irritert noen ganger.

Endret av tjohei1
Skrevet

Jeg har merket meg at jeg faktisk blir mer irritert over de som bare klager, jeg da.

Skrevet

Enig i at det kan bli i overkant mye skryting og lykke fra enkelte, men jeg synes det er hakket verre med de som bare sutrer og klager og aldri er fornøyde.

Nå når så mange av oss har både kolleger, jobbkontakter og bekjente i tillegg til virkelige venner på vennelista, blir det vel kanskje til at man helst legger ut positive ting, og heller tar det negative i RL med de nærmeste.  

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Enig i at det kan bli i overkant mye skryting og lykke fra enkelte, men jeg synes det er hakket verre med de som bare sutrer og klager og aldri er fornøyde.

Nå når så mange av oss har både kolleger, jobbkontakter og bekjente i tillegg til virkelige venner på vennelista, blir det vel kanskje til at man helst legger ut positive ting, og heller tar det negative i RL med de nærmeste.  

Liker :-)

Skrevet

Enig med deg. Nå er jeg riktig nok relativt fersk på FB, men tror du er inne på noe vesentlig her. 

Skrevet

Hører ut som om du ikke har noe på facebook å gjøre. Liker du ikke slikt, så får du bare komme deg ut, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 62ca6...7ca

Skrevet

Blir man lykkelig av å fokusere på det negative i livet sitt da? Å attpåtil SKRIVE ned det negative som skjer i hverdagen er jo den perfekte oppskriften på å bli deprimert :P

Jeg kan forresten legge ut negative statuser, men da med humor..som f.eks. i forrige uke der jeg klaget min nød over hvor lite husmoderlig jeg er når det kommer til bærplukking ;) "Alle" la ut statuser med bilder av ripsbærene de hadde plukka osv :P

Jeg er jammen glad folk flest helst legger ut koselige statuser, så kan vi prøve å glede oss med dem :) Absolutt alle kan greie å skrive _noe_ positivt som skjer i løpet av dagen - og det blusset av positivitet du vil føle av å skrive ned det - ja, det er bra for deg :) Det motsatte skjer om du skriver negative statuser.... Det er altså ditt valg, så velg klokt :)

Skrevet

Det er ikke bra å bruke facebook så ukritisk som mange gjør på dette området. Man blir mer og mer avhengig av hva andre mener / respons fra andre, og mindre selvstendig. Man begynner å se seg selv, og andre, mer og mer ut i fra hvordan man umiddelbart fremstår.

Så det er skadelig for den enkelte. Da har jeg ikke begynt på de negative samfunnskonsekvensene...

Skrevet

Det er ikke bra å bruke facebook så ukritisk som mange gjør på dette området. Man blir mer og mer avhengig av hva andre mener / respons fra andre, og mindre selvstendig. Man begynner å se seg selv, og andre, mer og mer ut i fra hvordan man umiddelbart fremstår.

Så det er skadelig for den enkelte. Da har jeg ikke begynt på de negative samfunnskonsekvensene...

Er det ikke slik i RL også da? Om ti år så ler vi av "skremselspropaganden" rundt sosiale medier ;) Jeg er rimelig sikker på det er minst like mange positive sider ved sosiale medier som det er negative - på samme måten som det kan være både pos og neg å kommunisere med folk i RL ;)

Skrevet

Det er mye skryt og lykke på facebook, men det irriterer meg ikke halvparten så mye som enkelte kryptiske statusoppdateringer gjør. Kan ikke tenke meg noe verre enn statuser som skriker etter at folk skal spørre hva som foregår.

Det kunne heller ikke falle meg inn å dele mine dårlige dager på facebook, med mindre det handler om helt trivielle ting. Og da helst med en dose humor inkludert.

Skrevet

Er det ikke slik i RL også da? Om ti år så ler vi av "skremselspropaganden" rundt sosiale medier ;) Jeg er rimelig sikker på det er minst like mange positive sider ved sosiale medier som det er negative - på samme måten som det kan være både pos og neg å kommunisere med folk i RL ;)

Det er ikke "skremselspropaganda", det er seriøs forskning...

Men for all del, det er ikke som å stikke heroin.

Skrevet

Det er mye skryt og lykke på facebook, men det irriterer meg ikke halvparten så mye som enkelte kryptiske statusoppdateringer gjør. Kan ikke tenke meg noe verre enn statuser som skriker etter at folk skal spørre hva som foregår.

Det kunne heller ikke falle meg inn å dele mine dårlige dager på facebook, med mindre det handler om helt trivielle ting. Og da helst med en dose humor inkludert.

Haha, sant!  Utrolig teit å f.eks. skrive bare: "For noe dritt!" eller "?"........ Da ignorerer jeg glatt :P

Humor er bra! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...