Gå til innhold

Oppussing - rekkefølge

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp barnas soverom og gangen. Det som skal gjøres, er følgende:

• Vaske tak og vegger og lister med samiakk
  • Male tak
  • Male lister
  • Male vinduslister og -karmer
  • Sparkle og male vegg
  • Fjerne furugolv/parkett og legge ny parkett
  • Male dør og dørkarm

Er litt usikker på mest mulig fornuftig rekkefølge. Er det en grei rekkefølge jeg har satt opp? Tenker at det er lurt å ta golvet til slutt pga malingsflekker.

En annen ting: Stemmer det at det er lys parkett "de fleste" legger nå? Vi er ikke så veldig oppegående når det gjelder interiør og sånn, og har ikke så sterke meninger. Det er 17 år siden vi bygde, så da la vi vanlig tostavers eikeparkett.

Og når det gjelder farger på vegg, så skal vi ha en lys, nøytral farge. Har tidligere brukt kaffe latte i gangen (der skal vi også male på nytt) og en kald hvit farge i stua (et kort navn - kai eller kia eller tai eller noe sånt). Har noen noen tips? Vi skal selvsagt gå og se selv i fargebutikk altså :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393882-oppussing-rekkef%C3%B8lge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gjort de tingene som støver tidligst mulig i prosessen, dvs. dersom dere skal fjerne gulvbelegg så hadde jeg gjort det tidlig og tilsvarende ville jeg ha sparklet og pusset sparklingen før jeg hadde malt noe. Jeg ville også ha malt listverket etter at veggene var malt. Sørg for god overlapp mellom vegg og listverk, da er det lett på få listene pent malt etterpå. Skal dere male alt med vannbasert maling?

Nei - den var da veldig gul??!! Det er lysegule vegger på det ene rommet fra før, og vi skal ikke ha gul vegg. Nei, jeg spurte etter en fin nøytral lys farge - à la eggehvit eller noe liknende.

Du fjernet i hvert fall gulvet først, det støver og da slipper du å tenke på å ødelegge det du allerede har gjort. Ellers ser rekkefølgen helt grei ut :)

Lurt. Da fjerner vi gulvet med en gang vi har fått tømt rommet. Gleder meg! Vi begynte å tømme skuffer og rask på to av rommene i går. Skal fortsette i dag, så kanskje det er tømt i morgen :-)

Annonse

Jeg ville gjort de tingene som støver tidligst mulig i prosessen, dvs. dersom dere skal fjerne gulvbelegg så hadde jeg gjort det tidlig og tilsvarende ville jeg ha sparklet og pusset sparklingen før jeg hadde malt noe. Jeg ville også ha malt listverket etter at veggene var malt. Sørg for god overlapp mellom vegg og listverk, da er det lett på få listene pent malt etterpå. Skal dere male alt med vannbasert maling?

Hva mener du med god overlapp mellom vegg og listverk?

Regner med vi skal bruke vannbasert ja. Det er vel lite oljebasert å få tak i nå? Listene og døra hadde vel blitt finest med oljemaling?

Nei - den var da veldig gul??!! Det er lysegule vegger på det ene rommet fra før, og vi skal ikke ha gul vegg. Nei, jeg spurte etter en fin nøytral lys farge - à la eggehvit eller noe liknende.

Ah, I C. Men du kan jo google etter farger uansett, da. Selv om de sikkert tar seg mer reelle ut i brosjyrene deres enn på en skjerm.

Hva mener du med god overlapp mellom vegg og listverk?

Regner med vi skal bruke vannbasert ja. Det er vel lite oljebasert å få tak i nå? Listene og døra hadde vel blitt finest med oljemaling?

Dersom du skal ha ulik farge på vegg og listverk og ikke har tenkt å bruke maskeringstape, så er det lurt å male bittelitt overlapp med veggfargen, slik at det blir lettere å få det pent med listefargen etterpå. Det blir ikke pent dersom det blir glipper mellom vegg og lister.

Jeg har malt mye (!)  i sommer og er fortsatt glad i å bruke oljemaling på vinduskarmer og dører. Men det er mange som synes det blir fint med vannbasert maling også, men pass i såfall på at det ikke er altfor varmt når du maler. Dersom det er veldig varmt, så tørker malingen så fort at det er vanskelig å få pene flater.

Min favoritt er Lys Antikk. Den er ganske hvit, men heller mer mot gråtoner enn gultoner.

Vi skal pusse opp barnas soverom og gangen. Det som skal gjøres, er følgende:

• Vaske tak og vegger og lister med samiakk
  • Male tak
  • Male lister
  • Male vinduslister og -karmer
  • Sparkle og male vegg
  • Fjerne furugolv/parkett og legge ny parkett
  • Male dør og dørkarm

Er litt usikker på mest mulig fornuftig rekkefølge. Er det en grei rekkefølge jeg har satt opp? Tenker at det er lurt å ta golvet til slutt pga malingsflekker.

En annen ting: Stemmer det at det er lys parkett "de fleste" legger nå? Vi er ikke så veldig oppegående når det gjelder interiør og sånn, og har ikke så sterke meninger. Det er 17 år siden vi bygde, så da la vi vanlig tostavers eikeparkett.

Og når det gjelder farger på vegg, så skal vi ha en lys, nøytral farge. Har tidligere brukt kaffe latte i gangen (der skal vi også male på nytt) og en kald hvit farge i stua (et kort navn - kai eller kia eller tai eller noe sånt). Har noen noen tips? Vi skal selvsagt gå og se selv i fargebutikk altså :-)

Ta ovenfra og ned på grunn av støv og malingsflekker i denne rekkefølgen:

1. Vaske tak

2. Legge ut folie på steder der du ikke vil at det skal bli malingssøl.

3. Male tak

4. Sparkle vegg

5. Slipe bort overflødig tørket sparkel

6. Vaske vegger og lister med samiakk

7. Legge ut folie på steder der du ikke vil at det skal bli malingssøl.

8. Male vegg

9. Male lister

10. Male vinduslister og -karmer

11. Male dør og dørkarm

12. Fjerne furugolv/parkett

13. Legge ny parkett

14. Lykke til. :-)

Anonymous poster hash: 281ef...b07

Et PS.

Deksel til lysbrytere og stikkkontakter må du ta av før du maler vegger. Lister kan trekkes devis ut hvis du er forsiktig. Etter at listmalingen er tørket, kan du banke dem forsiktig å plass igjen hvis du holder en trekloss intil listen der du bruker hammeren. Så får du ikke merker på listen.

Gulvlister må du uansett ta helt av på grunn av gulvbelegget. Er de fine nok til å brukes på nytt, trekker du stiftene ut av dem og legger dem ut på treklosser på plastfolie og maler dem. Trekossene hindrer at rennende maling på kantene får listen til å klistre seg til plasten og gjøre kantene stygge.

Anonymous poster hash: 281ef...b07

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...