Gå til innhold

Hva vektlegger du når du skal velge nytt sted å bo?

Anbefalte innlegg

Vi driver og ser på boliger for tiden til å kjøpe. Har LITT tid på oss, men ikke altfor mye.

Jeg har funnet ut at det hjelper meg å tenke utifra en skala fra 0-10, og se på alle følgende ting:

Først velge hvilket område innenfor kommunen/byen jeg ønsker bo (det kan være flere aktuelle, men med ulike poengverdier på skalaen).

Innenfor dette må vi naturlig nok ta utgangspunkt i hvor mange penger vi vil bruke.

Så kommer tre ting når man reiser rundt og ser på selve mulige hus:

1) Hvor høyt på skalaen liker jeg selve huset innvendig? 2) Hvor godt liker jeg utsikten? 3) Hvor godt liker jeg nærområdet akkurat her.

Jeg har skjønt at det er vanskelig å finne et sted der alle tingene klaffer (med 10 poeng på skalaen på hvert punkt). Da kommer i alle fall prisen høyere opp enn det vi kan klare.

Feks kan man like et hus innvendig svært godt (10 poeng), men man liker utsikten bare 3 poeng. Er det verdt å kjøpe det da? Kanskje heller prøve å finne et der flest mulige områder når ihvertfall 8 poeng på skalen?

Hva syns du er viktigst når du vil leie/kjøpe bolig, og hvordan går du fram for å finne ut hva du vil velge?

Anonymous poster hash: 25ff7...2c6

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ColaZero

6

• morsan

5

• Bella Dotte

5

• AnonymBruker

5

Mest aktive i denne tråden

Det første punktet for meg har alltid vært pris - har jeg råd?

Deretter blir det en avveining mellom bla disse tingene du nevner - praktisk innredning, OK strøk, sentralt/kommunikasjon, støynivå. Utsikt har jeg måttet prioritere ned.

Men så er det det med bolig at det oftest er flere om "beinet", og ikke som å kjøpe klær eller mat, man får ikke nødvendigvis det man helst vil ha. Men noe som man kan leve godt med, burde være oppnåelig. Dessuten lærer man seg å leve med det meste, om man må.

Innvendig kan man alltids gjøre mye om det er ting man ikke trives med eller ikke liker i utgangspunktet. Verre er det å gjøre noe med solforhold, utsikt og beliggenhet... Så for oss er beliggenheten alfa og omega, vi titter også etter hus eller tomt. :)

Kommer jo an på i hvor stor grad man har muligheter for å velge, da. Det er mange om beinet hva angår billige boliger...

Men hadde jeg hatt god råd hadde jeg prioritert beliggenhet først (nærme byen hvis man liker kafè og nærme skogen hvis man liker friluftliv). Dernest tomten, om det var muligheter for fint uteareal, altså hvor stor tomt er snakk om og hva man kan gjøre med den (hvis man ikke skal ha enebolig men leilighet kan dette punktet overses). Til sist hvordan det ser ut innendørs, planløsning som Bella Dotte er inne på. Pusse opp er vel noe man gjør uansett har man penger.

Beliggenhet og solforhold og slikt får man ikke gjort noe med. Innvendig kan man fikse på det meste.

Jeg ville fx ikke valgt sted med dårlige solforhold men hvor kjøkkenet var superlekkert pusset opp foran et sted med bra solforhold og et kjøkken som burde pusses opp innen ikke altfor lang tid.

Og det gjorde jeg! :)

Annonse

Jeg hadde ikke orket å bo i verken blokk eller rekkehus, så for meg er det kun enebolig som gjelder. Jeg vil ha god plass ute og inne og gode solforhold. Med mine hobbyer så må jeg ha litt boltreplass.

Ikke vil jeg bo i by heller, men likevel rimelig sentralt til f.eks flyplass, tog og annet.

Vil heller ikke bo på øde steder med altfor lite folk.

Når jeg tenker meg om så bor jeg nesten slik jeg ønsker:-) Det eneste som kunne ha vært litt bedre er å bo litt lenger unna naboer enn hva jeg gjør, men det er veldig bra slik det er, så det er ikke noe stort ønske og ikke noe jeg tenker på i hverdagen.

Jeg hadde ikke orket å bo i verken blokk eller rekkehus, så for meg er det kun enebolig som gjelder. Jeg vil ha god plass ute og inne og gode solforhold. Med mine hobbyer så må jeg ha litt boltreplass.

Ikke vil jeg bo i by heller, men likevel rimelig sentralt til f.eks flyplass, tog og annet.

Vil heller ikke bo på øde steder med altfor lite folk.

Når jeg tenker meg om så bor jeg nesten slik jeg ønsker:-) Det eneste som kunne ha vært litt bedre er å bo litt lenger unna naboer enn hva jeg gjør, men det er veldig bra slik det er, så det er ikke noe stort ønske og ikke noe jeg tenker på i hverdagen.

Rent "prinsippielt" ville jeg også helst bo i enebolig, slik som jeg har vokst opp i og som jeg har bodd i de siste 16 årene av mitt liv. Jeg verdsetter litt avstand til naboene.

Men med skilsmisse og ønske om å la sønnen bo i nabolaget blir det rekkehus og ikke enderekkehus engang. :) Må bare satse på at det blir bra. Det blir ihvertfall MITT og jeg bestemmer over innhold i boligen. :)

Rent "prinsippielt" ville jeg også helst bo i enebolig, slik som jeg har vokst opp i og som jeg har bodd i de siste 16 årene av mitt liv. Jeg verdsetter litt avstand til naboene.

Men med skilsmisse og ønske om å la sønnen bo i nabolaget blir det rekkehus og ikke enderekkehus engang. :) Må bare satse på at det blir bra. Det blir ihvertfall MITT og jeg bestemmer over innhold i boligen. :)

Det er alltid slik at man må velge det som passer der og da, både etter praktiske hensyn og lommeboka. Jeg har vært så heldig at jeg har fått det slik jeg vil ha det og setter stor pris på det.

Jeg bor i "rekkehus og ikke enderekkehus engang", og det går helt fint :D  Det er ingen som bestemmer over oss på noen måte som ikke oppveies av fordelene ved å bo i et boligsameie. 

Hei!

Viktig for meg er område.

Jeg ønsker ikke å bo der det er for mange utlendinger.

Jeg vil heller ha et mindre hus på vestkanten, enn et større hus på østkanten.

Det har med trygghet, og stabilitet og ro.

Hei!

Jeg var i går på Grønland i Oslo fordi norsk musikkforag har flyttet dit, og stadig måtte jeg lukke øynene fordi jeg ble plaget med høylydt roping fra afrikanske menneskegrupper. Det virker som om de trodde de var alene i verden med tanke på støyen de forårsaket. Jeg sa dette til min mann og han svarte noe med at" sånn er det i jungelen"

Jeg er glad for at jeg ikke bor i nærheten av slike støykilder.

Hei!

Jeg var i går på Grønland i Oslo fordi norsk musikkforag har flyttet dit, og stadig måtte jeg lukke øynene fordi jeg ble plaget med høylydt roping fra afrikanske menneskegrupper. Det virker som om de trodde de var alene i verden med tanke på støyen de forårsaket. Jeg sa dette til min mann og han svarte noe med at" sånn er det i jungelen"

Jeg er glad for at jeg ikke bor i nærheten av slike støykilder.

Jeg synes du skal lese retningslinjene for bruk av Dol.

Annonse

Viktig for meg er område.

Jeg ønsker ikke å bo der det er for mange utlendinger.

Jeg vil heller ha et mindre hus på vestkanten, enn et større hus på østkanten.

Det har med trygghet, og stabilitet og ro.

Jeg er enig i noe av dette. Jeg har ikke noe imot utlendinger i og for seg, men bråkete mennesker liker jeg ikke. Svensker kan være ille (partysvensker).

Jeg liker meg generelt bedre på østkanten enn på vestkanten (mindre snobbete).

Jeg fikk råd fra mange da jeg var på boligjakt sist, om at hvis jeg flytter til en drabantby, vil jeg få "mer for pengene". Altså flere kvadratmeter. Det syntes jeg bare delvis stemte med "prislistene" på Finn. Og for meg er det av stor verdi å bo sentralt, riktig sentralt, ikke i nærheten av et T-banestopp, men sentrumsnært og i ærverdig bebyggelse. Det gjør jeg nå og jeg elsker det. Det hadde sikkert vært mer passende å bo i utkanten hvis jeg hadde familie, og i nærheten av "naturen" hvis jeg hadde barn og likte å gå turer i naturen. Men det har/gjør jeg ikke. Jeg ville tvertimot følt meg isolert og utrygg i en drabantby. Og siden jeg bare er én, trenger jeg ikke masse plass. Det er dessuten viktig for meg å bo sentralt fordi jeg ikke kjører bil eller er sammen med noen som kjører bil.

(Ja, jeg følte at jeg måtte "argumentere" med dette overfor "velmenende" venner! Det er altså ikke bare jeg som mangler empati og innlevelsesevne :P )

Endret av Bella Dotte

Jeg bor i "rekkehus og ikke enderekkehus engang", og det går helt fint :D Det er ingen som bestemmer over oss på noen måte som ikke oppveies av fordelene ved å bo i et boligsameie.

Mente ikke naboene bestemte. :) Bare at de blir tettere på. Lettere å høre dem. Og at de hører meg.

"Bestemme" går på å gjøre det jeg vil mht innredning og slikt uten innblanding. :) (ja det finnes menn som har tildels sterk oppfatning om slikt!)

Mente ikke naboene bestemte. :) Bare at de blir tettere på. Lettere å høre dem. Og at de hører meg.

Jeg tenkte heller ikke på naboene, men på at det selvfølgelig er litt begrenset "råderett" over fasaden, hagen og andre ting som enten blir en del av fellesarealet eller noe som sameiet har visse retningslinjer for, sammenliknet med i enebolig.  Men så er det også enkelte fellesløft på vedlikeholdssiden som oppveier dette.

I sameier som har eksistert en stund, altså ikke var borettslag fram til "i forfjor", går det stort sett greit.  Det finnes selvsagt folk som har for lite å gjøre og som liker å bry seg.  Men de kan man møte overalt. 

Hei!

De jeg anser som utlendinger er de som ikke innretter seg etter regler verdier og normer i den kulturen de flytter til.

Indere, iranere og flere andre grupper er ikke å regne til utlendinger da de fort integreres og gjerne foretrekker å bo i bydeler uten ghettoer.

De utgjør ikke noe problem, bråker ikke, og kler seg normalt, blir gode naboer osv... Da tenker man ikke utlending. Det er når fremmede kulturer tviholder på sin kultur og ikke viser tilpassningsevne eller respekt man ser på dem som utlendinger, i vertfall er det slik for meg og mange, og jeg har snakket med indere som flytter vestover fordi de ikke trives i ghetto.

Grunerløkka er nå mest norsk Bella Dotte, men dra til kaldbakken så ser du ingen etniske nordmenn.

Innvandrere som ønskes å integreres blir selv diskriminert i disse bydelene.

Denver selv fortvilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...