Gå til innhold

Hva vektlegger du når du skal velge nytt sted å bo?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ColaZero

6

• morsan

5

• Bella Dotte

5

• AnonymBruker

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det ville vært en fordel om du evt. uttrykte din kritikk åpent og direkte i stedet for å komme med hentydninger.

Jeg ser den. Men samtidig hadde det vært interessant å høre hva Slabbedask mente var politisk ukorrekt uten at jeg sa noe om det. Dette for å få fram mitt eget poeng/syn på saken.

Jeg ser den. Men samtidig hadde det vært interessant å høre hva Slabbedask mente var politisk ukorrekt uten at jeg sa noe om det. Dette for å få fram mitt eget poeng/syn på saken.

Du har kommet med antydninger flere ganger i denne tråden, og du velger også i utgangspunktet å gjøre det til en person jeg vil anta du vet ikke har så gode forutsetninger når det gjelder å forholde seg til  antydninger.

Jeg tenkte heller ikke på naboene, men på at det selvfølgelig er litt begrenset "råderett" over fasaden, hagen og andre ting som enten blir en del av fellesarealet eller noe som sameiet har visse retningslinjer for, sammenliknet med i enebolig. Men så er det også enkelte fellesløft på vedlikeholdssiden som oppveier dette.

I sameier som har eksistert en stund, altså ikke var borettslag fram til "i forfjor", går det stort sett greit. Det finnes selvsagt folk som har for lite å gjøre og som liker å bry seg. Men de kan man møte overalt.

Det kan jo uansett bli fint med folk litt nærmere nå som jeg blir alene. Ikke for det - sønnen kommer til å bo fast hos meg. Men likevel.

Og ikke minst betyr det mye nå at fasade, hage, steder som må måkes osv minkes i størrelse slik at det blir mindre jobb. :)

Tilbake til hovedsaken for denne tråden:

Akkurat nå er vi i tvil fordi: Vi har funnet en mulig bolig som a) ligger i rett område B) ligger i et koselig nærområde c) selve boligen får full pott mht planløsning, interiør osv og d) Boligen har passe stor hage.

MEN: Problemet er at vi ikke liker utsikten, eller rettere sagt, det er ikke noen utsikt. Vi er glad i å ha litt utsyn fra vinduene, men fra den aktuelle boligen ser vi bare inn i andre småhus pluss en strømmast med masse ledninger.

Vi har lurt på om det vil kunne bli ok dersom vi plantet masse småtrær (sånne som blir litt høye men ikke veldig høye) ut mot kanten av hagen. Det vil skjule litt, og vi får noe pent å se på. (Men kan man egentlig plante så mange trær man vil, eller hvordan er reglene for dette? Gjelder enebolig i et område av småhus).

Eller bør vi droppe denne boligen og heller fortsette å lete? Det er lett at prisene blir høyere hvis beliggenheten er mer attraktiv har vi sett.

Anonymous poster hash: 25ff7...2c6

Annonse

Du har kommet med antydninger flere ganger i denne tråden, og du velger også i utgangspunktet å gjøre det til en person jeg vil anta du vet ikke har så gode forutsetninger når det gjelder å forholde seg til  antydninger.

Jeg skal svært tydelig og enkelt forklare TS hva jeg antyder når jeg har tid. 

Men du kan kanskje gjøre det du? Siden du kjenner vedkommende og vet hva man må ta hensyn til etc.

Skrev feil! Ikke trådstarter, men denne personen som ikke kan forholde seg til antydninger.

Tilbake til hovedsaken for denne tråden:

Akkurat nå er vi i tvil fordi: Vi har funnet en mulig bolig som a) ligger i rett område B) ligger i et koselig nærområde c) selve boligen får full pott mht planløsning, interiør osv og d) Boligen har passe stor hage.

MEN: Problemet er at vi ikke liker utsikten, eller rettere sagt, det er ikke noen utsikt. Vi er glad i å ha litt utsyn fra vinduene, men fra den aktuelle boligen ser vi bare inn i andre småhus pluss en strømmast med masse ledninger.

Vi har lurt på om det vil kunne bli ok dersom vi plantet masse småtrær (sånne som blir litt høye men ikke veldig høye) ut mot kanten av hagen. Det vil skjule litt, og vi får noe pent å se på. (Men kan man egentlig plante så mange trær man vil, eller hvordan er reglene for dette? Gjelder enebolig i et område av småhus).

Eller bør vi droppe denne boligen og heller fortsette å lete? Det er lett at prisene blir høyere hvis beliggenheten er mer attraktiv har vi sett.

Jeg har både hatt leilighet som lå midt i Oslo, uten noe annet å se på enn trafikk og naboblokker, og hus med panoramautsikt over sjøen. Jeg er glad i den fine utsikten, men viktigere for meg enn utsikt, er det å kunne gå en tur i ok omgivelser uten altfor mye luftforurensning og trafikk, samt å kunne sitte ute i hagen i ok omgivelser.

Hvorvidt dere skal kjøpe nå eller lete litt lenger kommer kanskje litt an på hvor lenge dere har vært på utkikk samt hvor sannsynlig det er å finne noe dere vil like bedre til en akseptabel pris.

Til trådstarter: Vanskelig å si hvor mye vekt som skal legges på det. Det er viktig at dere er realistiske mht hva dere kan få for det dere har råd til.

For meg ville det viktigste sånn sett være at det er bra solforhold, at det er relativt skjermetbåde for støy og for innsyn (både i hus og hage).

Flott utsikt er jo veldig bra, og den vi har i dag kommer jeg sikkert til å savne når jeg flytter. Men jeg kunne ikke oppnå det pt. Men solforhold og ikke innsyn er like bra i ny bolig.

Men jeg ville funnet det veldig negativt dersom naboer og/eller forbipasserende hadde litt for godt innsyn i stua mi eller terrassen min.

Vi var i litt samme situasjon. Vi hyret inn en gartner, som kom med gode forslag til beplantning. Han visste også hvor høyt og tett man kan plante mot nabogrenser, hvor høye trærne blir osv. Han hadde som gartner også tilgang til større/ eldre trær enn de små / unge man får kjøpt på hagesenteret i nærheten, slik at vi slapp å vente i mange år på den ønskede effekten. Og man fikk andre løsninger enn de fryktelige tujaene ;-).

Sett i sammenhengen av hva et hus koster, så er det greit å betale litt for gartner-råd og større trær hvis det gjør at man trives med det nye huset.

Anonymous poster hash: 8326e...021

Annonse

Vi var i litt samme situasjon. Vi hyret inn en gartner, som kom med gode forslag til beplantning. Han visste også hvor høyt og tett man kan plante mot nabogrenser, hvor høye trærne blir osv. Han hadde som gartner også tilgang til større/ eldre trær enn de små / unge man får kjøpt på hagesenteret i nærheten, slik at vi slapp å vente i mange år på den ønskede effekten. Og man fikk andre løsninger enn de fryktelige tujaene ;-).

Sett i sammenhengen av hva et hus koster, så er det greit å betale litt for gartner-råd og større trær hvis det gjør at man trives med det nye huset.

Takk, det var gode råd! Hvis vi kjøper det vil vi jammen gjøre det. Kan jeg spørre hva dere måtte betale for å få veiledning fra en gartner?

Det viktigste er jo de tre B'er - beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet! :P

Men som du sier - beliggenhet er jo ikke bare område, det er også solforhold, utsikt/utsyn og husets beliggenhet på tomten. Vi fant en gang verdens mest sjarmerende hus i et fantastisk område. Men etterhvert ble vi ganske lei av østvendt hage med høye trær rundt (les: mørk) og manglende utsyn. Tror faktisk det var medvirkende årsak til at vi valgte å flytte, selv om det selvfølgelig var flere faktorer som spilte inn. Er lys og utsyn viktig for dere synes jeg med andre ord ikke dere skal gå for dette huset.

christensen1365381166

Hei!

De jeg anser som utlendinger er de som ikke innretter seg etter regler verdier og normer i den kulturen de flytter til.

Indere, iranere og flere andre grupper er ikke å regne til utlendinger da de fort integreres og gjerne foretrekker å bo i bydeler uten ghettoer.

De utgjør ikke noe problem, bråker ikke, og kler seg normalt, blir gode naboer osv... Da tenker man ikke utlending. 

Nettopp. Det finnes store grupper innvandrere (stort sett muslimer, gjerne fra Afrika), som ikke vil interegres men ønsker sitt eget samfunn i samfunnet. Bl.a. så masseimporteres det uutdannede somaliere med en snitt- IQ på 70, hvor kvinnene må ta seg av 7-8 barn og ikke har tid til å jobbe, mens mennene helst vil drive dank og tygge khat. Dette er en bombe som før eller siden kommer til å eksploderer hvis man ikke snart tar adekvate grep for å stoppe galskapen. 

På den andre siden er det få problemer med invandrere fra India, Sri Lanka, Vietnam, Iran (muslimsk javel, men de fleste innvandrere derfra er høyt utdannede og ikke-religiøse) og (vest) europesiske land. Dette er folk som ønsker å arbeide og bidra til samfunnet, og som også blir integrert.

Nettopp. Det finnes store grupper innvandrere (stort sett muslimer, gjerne fra Afrika), som ikke vil interegres men ønsker sitt eget samfunn i samfunnet. Bl.a. så masseimporteres det uutdannede somaliere med en snitt- IQ på 70, hvor kvinnene må ta seg av 7-8 barn og ikke har tid til å jobbe, mens mennene helst vil drive dank og tygge khat. Dette er en bombe som før eller siden kommer til å eksploderer hvis man ikke snart tar adekvate grep for å stoppe galskapen. 

På den andre siden er det få problemer med invandrere fra India, Sri Lanka, Vietnam, Iran (muslimsk javel, men de fleste innvandrere derfra er høyt utdannede og ikke-religiøse) og (vest) europesiske land. Dette er folk som ønsker å arbeide og bidra til samfunnet, og som også blir integrert.

Det var da voldsomt med detaljkunnskaper du hadde, da... IQ-snitt på 70, sier du, for eksempel... hvor har du egentlig dette fra?

Selv foretrekker jeg leilighet, sentralt, men ikke midt i byen. Planløsning er er viktig (vil fex ikke ha kjøkken midt i stua), men eventuell oppussig kan man fikse selv. Utsikt er fint men ikke livsviktig, men balkong med kveldssol er et pluss. Vil heller ikke bo i getto med masse kommunale leiligheter og innvandere. Og lommeboka må man også ta hensyn til.

Er fornøyd slik jeg bor. Skulle gjerne hatt peis, og mulighet til å spille musikk HØYT, men man får være tilfreds med det man har;)
Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...