Gå til innhold

Vårt budsjett. Din kommentar?

Anbefalte innlegg

Parabol kr 977 Barnehage kr 2 330 Bredbånd kr 399 Strøm  kr 1 606 Forsikringer kr 1 531 Boliglån DNB kr 2 612 Lån DNB kr 3 372 Ekspress Bank kr 4 415 Kommunale avgifter kr 1 000 DNB Ny bolig kr 4 117 DNB Ny bolig kr 2 882 Kausjonistlån kr 2 800

Drivstoff                                                       kr 3000

Billån                                                           kr 1825

Hundemat                                                    kr  500

Klær/Sko/Tannlege                                      kr 1000,-

Årsavgifter Biler                                           kr  530         

Bilvedlikehold                                               kr 800,-

Telefon                                                         kr 600

Sparing                                                        kr 1200

--------------------------------------------------------------------------

TOTALE UTGIFTER UTENOM MAT OG LEK    KR  37.496,-

Vår inntekt etter at skatten blir lavere ved nytt boliglån er på mellom 44.000 - 52.000,- utbetalt. Varierer litt. Det vil si at vi isåfall har minimum 6504,- og kanskje opp mot 14504,- til mat og lek pr mnd.

Noe å se opp for? Noe jeg har glemt?

Hva tror dere om dette??

Vi er forresten 2 stk på snart 30 år, med en gutt på 1 år :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393935-v%C3%A5rt-budsjett-din-kommentar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedlikehold på bolig, NRK lisens, apotekvarer, lege, frisør, bøker?

I DNB nettbank og kanske også andre nettbanker kan du ta ut liste på dine banktransaksjoner til excel-fil og hjepe deg til bra oversikt. Da vil du se om der er noe mer du har glemt.

Endret av ecbole

Mat? Husholdningsartikler og hygieniske artikler? Abonnementer? Fritids-sysler? En diversepost til julegaver, bursdagsgaver og slikt?

Hei, takk for tilbakemeldingen :)

Mat skal brukes av overskuddet ja. Har tenkt meg til ca 6000,- i butikk som går til mat, hygiene etc. Abonnementer har vi ikke....Fritidssysler har vi jo, men ikke av noen stor utgift, isåfall er det inne i drivstoff budsjettet. Julegaver blir vel stort sett brukt av halv-skatt lønna i desember. Bursdagsgaver er en annen ting. Der flyr det kanskje ett par tusen per år ja....

Vedlikehold på bolig, NRK lisens, apotekvarer, lege, frisør, bøker?

I DNB nettbank og kanske også andre nettbanker kan du ta ut liste på dine banktransaksjoner til excel-fil og hjepe deg til bra oversikt. Da vil du se om der er noe mer du har glemt.

Vedlikehold på bolig vil nok komme etterhvert ja, men da er nok en del lån nedbetalt, så vi sitter med færre lån og har litt mer å gå på økonomisk. Nrk lisens har jeg ikke (bank i bordet), apotek? finnes det ennå?? :) Lege er vel kanskje noen kroner, men er vel ikke akkurat den som løper ned døra der heller....Frisør, den jobben tar fruen på alle i husholdet....bøker? Venter på å laste ned filmene på thepiratebay :P

Med vedlikehold på bolig tenkte jeg også slikt som maling/beis, husvask for å fjerne sopp, pollenstøv og støv fra trafikk, utgifter til hagen, som planter og ugressmiddel osv. Og det har dere vel hele tiden, ikke bare om noen år.

Det er faktisk ugreit å skyve vedlikehold på hus foran seg. Det kan bli en stor utgift etter hvert. Noen borettslag har jeg hørt at de ikke setter av til framtidig vedlikehold. Så går årene og når vedlikeholdsbehovet blir for stort, må de ta opp lån og får renteutgiftene i tillegg. Da kommer det også i  husleieøkning. Etter mitt skjønn er det å lure seg selv at lån blir nedbetalt så mye at der vil finnes tilstrekkelig med midler til å ta vedlikeholdet da. For andre utgifter kan øke og spise opp forventet margin.

Stusset litt på måten du setter opp budsjett på. Et budsjett burde kunne vise om man klarer utgiftstoppene gjennom året, for å se om hvilken margin man har dagen før lønning og hvor langt man kan strekke et ekstra ikke-planlagt innkjøp uten bruk av dyr kreditt. Dessuten har nok alle litt uforutsette ugifter man må ta høyde for. Ryker kjøleskapet samtidig med støvsugeren og bikkja har hatt fest i sofaen? Hva med møbler og annet inventar til bolig? Det er for gjort å se bort fra utgifter som er forholdsvis sjeldne, men kan være store likevel når de kommer. Om man da handler på kreditt og legger seg til en slik uvane, samler det seg lett opp en unødvendig rentekostnad. Da er det bedre å spare nok for sånne formål.

Da burde man ta en beregning for å finne nødvendige avsetninger til disse uregelmessige utgiftene. F.eks. betales gjerne forsikringer bare to ganger i året; hos oss betales strøm månedlig, men med veldig ulike beløp gjennom året. Mye av det er vil forandre seg gjennom året, og da er det nyttig å bruke regneark til oversikt. så den oversikten du har satt opp er nyttig den, men sånne uregelmessigheter i økonomien er viktig å se nærmere på.

Hvis dere har felles økonomi og hver deres lønnskonto, kan dere ta trekk derfra til en konto dere betaler regninger fra. Det gir bra oversikt. Og da bør avsetningene til en slik konto være store nok til at de også klarer utgiftstoppene gjennom året pluss litt margin.

Endret av ecbole

Annonse

Parabol kr 977 Barnehage kr 2 330 Bredbånd kr 399 Strøm  kr 1 606 Forsikringer kr 1 531 Boliglån DNB kr 2 612 Lån DNB kr 3 372 Ekspress Bank kr 4 415 Kommunale avgifter kr 1 000 DNB Ny bolig kr 4 117 DNB Ny bolig kr 2 882 Kausjonistlån kr 2 800

Vår inntekt etter at skatten blir lavere ved nytt boliglån er på mellom 44.000 - 52.000,- utbetalt. Varierer litt. Det vil si at vi isåfall har minimum 6504,- og kanskje opp mot 14504,- til mat og lek pr mnd.

Hva tror dere om dette??

Med mindre dere har et stort buffer bør du sette opp et årsbudsjett i regneark. Her plotter du inn både inntekter og utgifter de månedene de kommer. Da får du oversikt også over likviditeten hver måned; mange store utgifter kommer jo kun et par ganger i året, og det er en fordel at det er penger på konto.

Synes forøvrig 6000 til mat og alle forefallende utgifter hørtes altfor lite ut. Fullt mulig, men dere skal vel ikke "su på labben" i det uendelige. Kan ikke se det er satt av noe særlig til vedlikehold av hjemm og inventar heller.

Ser ellers at dere har over 20.000 i låneutgifter hver måned - det er ganske mye. Enkelte av lånene høres dyre ut, f.eks. "ekspress bank". Kanskje det kunne være mulig å slå sammen lånene og totalt få betydelig reduserte låneutgifter? Det ville jeg forsøkt, var jeg dere.

Med mindre dere har et stort buffer bør du sette opp et årsbudsjett i regneark. Her plotter du inn både inntekter og utgifter de månedene de kommer. Da får du oversikt også over likviditeten hver måned; mange store utgifter kommer jo kun et par ganger i året, og det er en fordel at det er penger på konto.

Synes forøvrig 6000 til mat og alle forefallende utgifter hørtes altfor lite ut. Fullt mulig, men dere skal vel ikke "su på labben" i det uendelige. Kan ikke se det er satt av noe særlig til vedlikehold av hjemm og inventar heller.

Ser ellers at dere har over 20.000 i låneutgifter hver måned - det er ganske mye. Enkelte av lånene høres dyre ut, f.eks. "ekspress bank". Kanskje det kunne være mulig å slå sammen lånene og totalt få betydelig reduserte låneutgifter? Det ville jeg forsøkt, var jeg dere.

Heisann! Vi har forhørt oss om å få samle noen av lånene, men av en eller annen latterlig grunn så får vi ikke det. Sitte på 4 lån i DNB f.eks er jo helt bak mål....Det jeg mente var att om 1 år, så er ett lån nedbetalt, og vi vil da ha ca 1800,- til overs som da går på vedlikehold av hus etc...Så har vi jo også satt opp over 1000 kr i sparing hver mnd som går til uforutsette kostnader....Og noen måneder vil vi tjene slik at vi går noenlunde akkurat i budsjett, mens andre måneder kan vi altså ligge 8000,- over det jeg har satt som minstesats på inntekt. Og det er av disse vi også bygger oss en buffer, betaler mer uforutsett og kanskje også skeier ut litt, om vi ser muligheten til det.

Hva tror dere om dette??

Her er en lenke som kanskje er interessant, budsjettet kan brukes til å få  en oversikt over økonomien.

http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/51107.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...