Gå til innhold

Om hvordan man fremstår og oppfattes


Gjest hww

Anbefalte innlegg

Hvis man fremstår og oppfattes som en ting, mens man har en helt annen intensjon enn den man fremstår eller blir oppfattet som.

Man kan ikke forvente at andre vet hvilken intensjon man har. Men kan man gjøre noe selv for at andre skal skjønne hvilken intensjon man har?

Hva mener du med dette? Er det slik at du går rundt og har en bevisst intensjon om å bli oppfattet på en spesiell måte, eller du har en intensjon med å være der du er/være i kontakt med andre? Selvfølgelig kan du gjøre noe selv med det, hvem andre skulle kunne gjøre noe med hvordan du framstår?

Jeg har lest hele tråden, og forstår veldig lite. Skal du på et jobbintervju, har du en intensjon om å virke motivert, positiv, kunnskapsrik osv. Da må man forsøke å framstå slik. Skal du spørre en mann om hjelp med pc'din, mens intensjonen din er å sjekke ham opp, må du forsøke å framstå så hyggelig som mulig, mens intensjonen din kanskje bør skinne litt igjennom.

 

Ellers er det da bare å si hvilken intensjon man har, når man er i kontakt med andre? "Jeg vil gjerne møte deg og skravle litt", "Jeg trenger hjelp med PCen, har du tid?" "skal vi spise lunsj sammen?"

Har du ofte intensjoner du føler du må hinte om, og som derfor blir misforstått, må du vel oppføre deg tydeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man fremstår og oppfattes som en ting, mens man har en helt annen intensjon enn den man fremstår eller blir oppfattet som.

Man kan ikke forvente at andre vet hvilken intensjon man har. Men kan man gjøre noe selv for at andre skal skjønne hvilken intensjon man har?

 

Man kan absolutt gjøre noe selv for at andre skal skjønne hvilken intensjon man har. Man kan legge fram hele budskapet med en gang, og ikke forvente at andre personer sitter i hodet ditt og kan lese tankene dine (ikke psykotisk ment, hehe). Kan ta et par slike eksempler fra min egen hverdag sist uke:

 

Jeg går relativt ofte en treningstur sammen med en kompis av meg, med 300 høydemeter stigning. Vi er begge i nokså god fysisk form. Turen finner sted i særdeles naturskjønne omgivelser, og det er en fin tur både fysisk og psykisk, med noe klatring/klyving i fjellet. Min samboer vil ikke under noen omstendighet greie å følge tempoet vårt, men det hender jeg går denne turen sammen med henne, da som kosetur og for å se naturen.

 

Sist gang viste det seg imidlertid at to andre venner også skulle være med. Min samboer blir umiddelbart veldig lei seg og tror at jeg nedprioriterer henne, siden jeg ikke spurte henne. Det var ikke min intensjon, men hun oppfattet det slik. Jeg spurte jo "bare å bli med, jeg kan kjøre to ganger" men det var ikke aktuelt. Jeg tenkte en ting og hun oppfattet det totalt annerledes.

 

Et annet, og kanskje bedre eksempel:

Jeg: Jeg spiser middag hos en venn av meg i dag, så du må lage mat alene.

Hun: Så jeg får ikke være med? (ble lei seg)

Jeg: Det er en del venner av meg som skal dit, det blir guttekveld.

Hun: Åja, da forstår jeg. Kunne du ikke bare sagt det?

 

For å ta det siste først: Jeg vet at det var guttekveld. Hun kunne ikke vite det, og trodde at jeg ville unngå å ha henne med. Hadde jeg sagt "Det blir middag og et par pils med gutta i dag" så hadde det blitt mindre misforståelser. Likelydende, hadde jeg sagt "jeg fikk vite akkurat nå at to andre skulle være med i fjellet og siden du sa i går at du ikke ville, regnet jeg med at det samme gjaldt i dag" ville det også blitt mindre komplikasjoner. 

 

Det hele dreier seg nok om å forstå at de du snakker med ikke er tankelesere. Og siden vi begge tenker en del rart (altså du og jeg) så blir det enda mer komplisert å følge våre tankerekker når de ikke kommuniseres ;)

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette? Er det slik at du går rundt og har en bevisst intensjon om å bli oppfattet på en spesiell måte, eller du har en intensjon med å være der du er/være i kontakt med andre? Selvfølgelig kan du gjøre noe selv med det, hvem andre skulle kunne gjøre noe med hvordan du framstår?

Jeg har lest hele tråden, og forstår veldig lite. Skal du på et jobbintervju, har du en intensjon om å virke motivert, positiv, kunnskapsrik osv. Da må man forsøke å framstå slik. Skal du spørre en mann om hjelp med pc'din, mens intensjonen din er å sjekke ham opp, må du forsøke å framstå så hyggelig som mulig, mens intensjonen din kanskje bør skinne litt igjennom.

 

Ellers er det da bare å si hvilken intensjon man har, når man er i kontakt med andre? "Jeg vil gjerne møte deg og skravle litt", "Jeg trenger hjelp med PCen, har du tid?" "skal vi spise lunsj sammen?"

Har du ofte intensjoner du føler du må hinte om, og som derfor blir misforstått, må du vel oppføre deg tydeligere?

Ja, du forstår veldig lite av dette. Jeg tror faktisk ikke noen forstår meg. Samme hvordan jeg uttaler meg eller formulerer meg så blir det misforstått. Jeg aner virkekig ikke hva jeg gjør galt når det gjelder dette. Samme hvor godt jeg prøver :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fremstår og oppfattes som en ting, mens man har en helt annen intensjon enn den man fremstår eller blir oppfattet som.

Man kan ikke forvente at andre vet hvilken intensjon man har. Men kan man gjøre noe selv for at andre skal skjønne hvilken intensjon man har?

 

Enig med NHD over her - man må rett og slett være veldig tydelig om hva man ønsker og mener, og begrense forventningene til at andre skal forstå hva som ligger under.

 

Hva man kan gjøre for at andre skal forstå ens intensjoner vil nok variere med situasjonen, men generelt set viser jeg til avsnittet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fremstår og oppfattes som en ting, mens man har en helt annen intensjon enn den man fremstår eller blir oppfattet som.

Man kan ikke forvente at andre vet hvilken intensjon man har. Men kan man gjøre noe selv for at andre skal skjønne hvilken intensjon man har?

 

Jo tydeligere tale, dess mindre misforståelser. Hint, vag eller tvetydig tale fremmer misforståelser.

 

Kan jeg spørre om det er slik du oppfatter meg og min måte å formulere meg på på dol er slik som du beskriver?

 

Jeg tror faktisk ikke noen forstår meg. Samme hvordan jeg uttaler meg eller formulerer meg så blir det misforstått. Jeg aner virkekig ikke hva jeg gjør galt når det gjelder dette. Samme hvor godt jeg prøver :(

Nå begynner jeg å lure på om du hadde en annen intensjon med det første innlegget ditt? ;-)

 

Var du egentlig ute etter å vite noe annet enn:

"kan man gjøre noe selv for at andre skal skjønne hvilken intensjon man har?"

 

Du har jo fått et tydelig og godt svar på dette, nemlig:

"Jo tydeligere tale, dess mindre misforståelser. Hint, vag eller tvetydig tale fremmer misforståelser"

 

Men dette slår du deg ikke til ro med, og sier:

"Jeg tror faktisk ikke noen forstår meg. Samme hvordan jeg uttaler meg eller formulerer meg så blir det misforstått. Jeg aner virkekig ikke hva jeg gjør galt når det gjelder dette. Samme hvor godt jeg prøver :("

--

 

Greier du å formulere hva du egentlig lurer på - litt tydeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke noen forstår meg. Samme hvordan jeg uttaler meg eller formulerer meg så blir det misforstått. Jeg aner virkelig ikke hva jeg gjør galt når det gjelder dette. Samme hvor godt jeg prøver :(

Jeg synes du skal ta et eksempel, slik at de som svarer deg, vet omtrent hva slags situasjoner dette handler om. Ellers er det høy risiko for at du får svar som er helt i "økseskaft"-klassen og / eller som du kommer til å tolke som noe helt annet enn det folk her har ment.

Jeg tviler på at du alltid blir misforstått når det gjelder enkle dialoger av den typen gullfisk og isw tar eksempler på ovenfor her. Du tenker kanskje på noe mye "dypere" som det er mye vanskeligere å sette ord på? Slike situasjoner stiller jo mye større krav til både deg og mottakeren av budskapet. Ikke minst må man ha mer tid enn når det bare handler om å spørre om f.eks. noen skal gå til lunsj snart.

Det stemmer jo at man må være så klar og tydelig som mulig, men det kan også hjelpe å vinkle ting litt annerledes og "åpnere". Tenk deg en person som f.eks. skal skaffe seg hund. Er man i tvil om to raser og vil diskutere dette med noen kolleger i lunsjen, er det jo bare å kjøre på og spørre om de ville valgt puddel eller labrador. Men hvis man egentlig (også) vil høre om kollegene synes man er egnet som hundeeier, kan det være lurere å ta opp temaet som "hva tror dere er viktigst å tenke over før man skaffer seg hund?", og så nærme seg detaljene når praten går, enn som "vi har tenkt å kjøpe hund, men dere tror vel sikkert ikke jeg klarer det ansvaret?" Da blir det lett en ganske dårlig start, uansett hva de svarer.

Nå har jeg sikkert skrevet meg langt ut på feil jorde, jeg anbefaler altså å ta et eksempel for å unngå flere misforståelser. Generelt vil jeg advare mot å tenke for vanskelig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du forstår veldig lite av dette. Jeg tror faktisk ikke noen forstår meg. Samme hvordan jeg uttaler meg eller formulerer meg så blir det misforstått. Jeg aner virkekig ikke hva jeg gjør galt når det gjelder dette. Samme hvor godt jeg prøver :(

Denne tråden er noe av det vageste jeg har lest på lenge. For meg blir det da nærliggende å tolke den i lys av mange andre ting du har skrevet før og hvor gjennomgangstonen når ting blir vanskelig stort sett er "Hvorfor vil dere ikke tro meg? Jeg hadde ikke den intensjonen som dere tror jeg hadde? Jeg er ikke sånn som dere sier osv. "

 

Når vi gis lite holdepunkter for å tolke noen vage setninger, så bruker vi den informasjonen vi har fra før. Så siden du ikke har villet si hva denne tråden egentlig handler om, så blir den for meg en repetisjon av ting du har skrevet mange ganger før - og som vanlig en bønn om positiv bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er noe av det vageste jeg har lest på lenge. For meg blir det da nærliggende å tolke den i lys av mange andre ting du har skrevet før og hvor gjennomgangstonen når ting blir vanskelig stort sett er "Hvorfor vil dere ikke tro meg? Jeg hadde ikke den intensjonen som dere tror jeg hadde? Jeg er ikke sånn som dere sier osv. "

Når vi gis lite holdepunkter for å tolke noen vage setninger, så bruker vi den informasjonen vi har fra før. Så siden du ikke har villet si hva denne tråden egentlig handler om, så blir den for meg en repetisjon av ting du har skrevet mange ganger før - og som vanlig en bønn om positiv bekreftelse.

Tråden handlet egentlig ikke om noen spesiell situasjon. Tydeligere greier jeg ikke å være.

Tillegg: jeg skal komme med eksempler i kveld.

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden handlet egentlig ikke om noen spesiell situasjon. Tydeligere greier jeg ikke å være.

Tillegg: jeg skal komme med eksempler i kveld.

Jeg synes også dette var kjempevagt og sliter med å forstå. Men tror dette handler om at du føler deg misforstått her på forumet når du har intensjoner som du mener ikke kommer frem. Det kan godt hende dette har med formidligen. Jeg tror ikke dette er så enkelt som bekreftelser i grunn.

 

Uansett funker best innsikt når du selv får den og ikke at den blir tredd ned over hodet ditt fra andre.

 

I krangler så har jeg veldig lyst å snakke lenge om det som har skjedd,forklare,analysere og begrunne. Men så blir den jeg krangler med bare mer irritert av dette som irriterer meg. Jeg irriteterer meg over at han ikke forstår hvorfor jeg vil gjøre dette og hva hensikten er. Nå har jeg gitt opp dette og må bare godta at jeg ikke får den resolusjonen jeg ønsker etter en konflikt og bare gå videre. Dette er kjempeubehagelig for meg da det gir meg mye angst. Men så kan man ikke bestemme hva andre skal tenke og føle om en uansett hvor frustrerende det er til tider.Og jeg gjør det fortsatt i grunn men ikke så ofte som før fordi det blir bare mer konflikter av det.

 

Kanskje du bare bør gi opp hele tanken på at NHD og andre her skal forstå den virkelige intensjonen din og ikke tolke eller tro at den er noe annet som å søke bekreftelser etc.Jeg skjønner det er sårt da jeg tror både NHD og forumet betyr mye for deg. Eller så kan du prøve å formidle det på en bedre måte gjennom å forklare etc men det har du vel forsøkt tidligere.Men kanskje en type aksept over at det er som det er er og jobbe videre med temaet i terapi kan være en slags fremgangsmåte.

 

Anonymous poster hash: 2fb06...184

Anonymous poster hash: 2fb06...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette var kjempevagt og sliter med å forstå. Men tror dette handler om at du føler deg misforstått her på forumet når du har intensjoner som du mener ikke kommer frem. Det kan godt hende dette har med formidligen. Jeg tror ikke dette er så enkelt som bekreftelser i grunn. Uansett funker best innsikt når du selv får den og ikke at den blir tredd ned over hodet ditt fra andre. I krangler så har jeg veldig lyst å snakke lenge om det som har skjedd,forklare,analysere og begrunne. Men så blir den jeg krangler med bare mer irritert av dette som irriterer meg. Jeg irriteterer meg over at han ikke forstår hvorfor jeg vil gjøre dette og hva hensikten er. Nå har jeg gitt opp dette og må bare godta at jeg ikke får den resolusjonen jeg ønsker etter en konflikt og bare gå videre. Dette er kjempeubehagelig for meg da det gir meg mye angst. Men så kan man ikke bestemme hva andre skal tenke og føle om en uansett hvor frustrerende det er til tider.Og jeg gjør det fortsatt i grunn men ikke så ofte som før fordi det blir bare mer konflikter av det. Kanskje du bare bør gi opp hele tanken på at NHD og andre her skal forstå den virkelige intensjonen din og ikke tolke eller tro at den er noe annet som å søke bekreftelser etc.Jeg skjønner det er sårt da jeg tror både NHD og forumet betyr mye for deg. Eller så kan du prøve å formidle det på en bedre måte gjennom å forklare etc men det har du vel forsøkt tidligere.Men kanskje en type aksept over at det er som det er er og jobbe videre med temaet i terapi kan være en slags fremgangsmåte. Anonymous poster hash: 2fb06...184 Anonymous poster hash: 2fb06...184

Jeg fikk tårer i øynene da jeg leste svaret ditt. Du forstår meg. Virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden handlet egentlig ikke om noen spesiell situasjon. Tydeligere greier jeg ikke å være.

Tillegg: jeg skal komme med eksempler i kveld.

Denne tråden handlet _ikke_ om _en_ enkelt situasjon eller at jeg hadde noen baktanker eller andre intensjoner i hovedinnlegget. Dessuten har jeg mine grunner til å være vag og som ikke har noe som helst med det å gjøre. Jeg spurte om råd, men jeg ønsker ikke å diskutere det nærmere her på dol. Jeg tar det videre der det hører hjemme. Men tråden har helt klart vært nyttig fpr meg - så takk til dere som svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handlet _ikke_ om _en_ enkelt situasjon eller at jeg hadde noen baktanker eller andre intensjoner i hovedinnlegget. Dessuten har jeg mine grunner til å være vag og som ikke har noe som helst med det å gjøre. Jeg spurte om råd, men jeg ønsker ikke å diskutere det nærmere her på dol. Jeg tar det videre der det hører hjemme. Men tråden har helt klart vært nyttig fpr meg - så takk til dere som svarte.

Jo mer du ønsker å ro deg vekk, jo mer komplisert lager du det for deg selv. Du starter tråden vagt, fortsetter enda vagere, og så, når du blir pressa på å si noe mer konkret, trekker du deg unna og unnskylder. Da vil du plutselig ikke ha gode råd mer, selv om det er dette du ber om først.

Jeg synes ikke du framstår som helt ærlig.

Og jeg synes ikke det er det minste rart at folk her inne oppfatter innlegget i dag som nok et forsøk på å fiske etter bekreftelse.

Anonymous poster hash: e2013...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du ønsker å ro deg vekk, jo mer komplisert lager du det for deg selv. Du starter tråden vagt, fortsetter enda vagere, og så, når du blir pressa på å si noe mer konkret, trekker du deg unna og unnskylder. Da vil du plutselig ikke ha gode råd mer, selv om det er dette du ber om først.

Jeg synes ikke du framstår som helt ærlig.

Og jeg synes ikke det er det minste rart at folk her inne oppfatter innlegget i dag som nok et forsøk på å fiske etter bekreftelse. Anonymous poster hash: e2013...81c

Jeg gidder ikke forsvare meg. Tro hva du vil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jeg!

 

En kone sier f.eks. "liker du den grønne eller den røde kjolen best?"

 

Mannen svarer da på spørsmålet, f.eks. "jeg likte den grønne best".

 

Det kona EGENTLIG mener å spørre om, er om mannen syns hun ser feit ut. Dette fikk hun imidlertid aldri noe svar på, siden hun forsøke å gå rundt grøten. Og rundt noe - ja, det er alltid en omvei, det.

Da må hun da for svarte spørre om han synes hun ser feit ut da, ikke komme med noe pjatt om forskjellige kjoler!

 

Jeg tror jeg har i overkant mye mannlige trekk, klar og direkte tale er det beste. På et sånt spørsmål som over hadde jeg heller ikke hatt snøre om at hun egentlig fisket etter noe annet. Og spørsmål der avsender i sitt hode mener at "hun må da skjønne at jeg egentlig spør om noe annet" kan du bare glemme å komme med til meg, da kan jeg godt finne på å svare helt konkret og ikke det jeg skjønner at vedkommende egentlig spør om. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...