Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet går kanskje mest på kardiologi, men siden dr. Søyland er pensjonert fra DOL og det gjelder medikamenter, så tar jeg det her.

Jeg tok et EKG hos fastlegen i går, siden jeg er litt bekymret for alle medikamentene jeg tar (Zoloft, Remeron, Buspiron) skal ha hjertebivirkninger.

EKG var normalt, foruten at jeg nesten fikk panikk da jeg lå der, og hjertefrekvensen var 102/min (normal hvilepuls for meg er 50, er ganske godt trent).

Følgende sto det:

Frekvens 102/min

P-R-T-akser: 39/45/38 grader

P-PR: 114/149 msek

QRS: 98 msek

QT/QTc: 355/463 msek

Diagnose:

Sinustakykardi

I det øvrige normalt EKG

Nå er det for meg et normalfenomen (av en eller annen grunn) at korrigert QT-tid stiger en del med raskere puls. Har fra før et EKG hvor pulsen min var 104/min, hvor ukorrigert QT-tid var 332 msek og korrigert var 437 msek, men når pulsen min er lavere (ca 70/min) er korrigert QT-tid 380 msek. Men det var fra før jeg startet med AD.

Nå er det diskutert å starte med Zeldox, som jeg vet at forlenger QT-tiden. Vil jeg tåle det? 

Er det vanlig at korrigert QT-tid øker ved takykardi? 

Jeg har funnet ut at angsttanker om "torsades de pointes" ikke er noe morsommere en tvangstanker om skade og død. Jeg trener 5 ganger i uken uten noen form for arytmi og i det øvrige, foruten noen angstutløste ekstraslag, oppfører hjertet mitt seg veldig pent.

Beklager på forhånd til de 99% som leser dette innlegget uten å overhode forstå hva dette er for noe babbel :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det å be om forsikringer en anbefalt metode i behandlingen av OCD?

Skrevet

Er det å be om forsikringer en anbefalt metode i behandlingen av OCD?

Du har, som alltid, et poeng :-)

Det er tydelig at jeg ikke helt er kvitt hjerteangsten nei, all den tid å ta et EKG dobler hjertefrekvensen min.

Men da tolker jeg deg dithen at jeg kan glemme QT-tiden min.

Skrevet

Jeg har fått tatt EKG for å sjekke QT-intervall. Siden jeg bruker både Zeldox og Truxal. De sa i alle fall det var helt bra. (Kanskje jeg også har tvangstanker/helseangst siden jeg ikke stolte på at fortalte sannheten - jeg var jo ikke overbevist om at de løy liksom.)

Skrevet

Helseangst er å bli beroliget der og da men 5 minutter senere tenke "ja men hva er QT-intervallet mitt  da"?

Det du skriver virker mer som en form for paranoid tankegang, men bra at du ikke var helt overbevist.

Skrevet

Helseangst er å bli beroliget der og da men 5 minutter senere tenke "ja men hva er QT-intervallet mitt  da"?

Åja, skjønner. Da jeg var på DPS trodde jeg at jeg hadde tusenvis av svulster i hjernen, og at jeg kom til å dø, og at jeg fikk være på DPS fordi de syntes synd på meg som skulle dø. Og dette var noe alle pratet om, de andre pasientene så vel som de ansatte. Men de pratet i koder alle sammen, og jeg latet som ingenting. Fortalte de aldri om dette, for jeg følte på et vis av det var en del av "gamet" å ikke gjøre det. Men dette var kanskje ikke helseangst, men hypokondrisk paranoia? Har lest om dette, paranoia trenger ikke dreie seg om forfølgelse, men også hypokondriske forestillinger, dysmorfofobiske, sjalusi, erotomani... osv osv... det er to ulike forståelser av begrepet paranoia. (Men siden jeg ikke pratet om det må jeg ha hatt en viss usikkerhet, noe som betyr ikke paranoid _psykose_.)

Skrevet

Da jeg var manisk trodde jeg at jeg hadde kreft og hiv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...