Gå til innhold

Kan banken presse meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt banken om mellomfinansiering i forbindelse med salg og kjøp av bolig. Kunderådgiveren sa at jeg må ta med alle papirer, men også alle papirer omkring bilforsikring og innboforsikring vi har. Vi er ganske fornøye med vår forsikring, gjennom fagforeningen får (regnes som en veldig god forsikring).

Det virket som banken ville at vi skulle flytte alle forsikringer til dem før de vil gi oss mellomforsikring. Er det vanlig, og er det greit? Vi ønsker ikke å flytte forsikringene. Føler oss presset. Noen råd?

Anonymous poster hash: fdc50...09a
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394102-kan-banken-presse-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har søkt banken om mellomfinansiering i forbindelse med salg og kjøp av bolig. Kunderådgiveren sa at jeg må ta med alle papirer, men også alle papirer omkring bilforsikring og innboforsikring vi har. Vi er ganske fornøye med vår forsikring, gjennom fagforeningen får (regnes som en veldig god forsikring).

Det virket som banken ville at vi skulle flytte alle forsikringer til dem før de vil gi oss mellomforsikring. Er det vanlig, og er det greit? Vi ønsker ikke å flytte forsikringene. Føler oss presset. Noen råd?

De vil alltid prøve seg, men dere står helt fritt i forhold til et evt skifte. To separate varer dette :)

Jo, men kanskje banken vil prøve å få meg over på en bestemt type "fullt kondeforhold" eller noe sånt, og sier de vil knytte mellomfinansierings-vilkårene til denne?

Ja det er godt mulig du tilbys bedre rentevilkår om dere blir såkalt totalkunde, det er slettes ikke uvanlig. Men at de trekker tilbudet om mellomfinanisering (som du lurte på i utgangspunktet) er det lite sannsynlig at de gjør. Får dere tilbud om lavere rente som totalkunde får dere regne på hvilket tilbud som blir det beste totalt sett (lav forsikringspremie + høyere rente eller lavere rente + bankens forsikringstilbud). Det er slettes ikke sikkert at det lønner seg å opprettholde den 'billige' forsikringen selv om den er rimeligst for dere nå. 

Endret av Kayia

Jeg har bare søkt om mellomfinansiering, ikke fått det innvilget ennå. Derfor er det jeg lurer på om de kan sette det som betingelse for å få mellomfinansiering, at vi må først bli totalkonde ved å flytte forsikringene våre også... Men da kan jeg jo kanskje si at da vil vi vurdere å flytte hele huslånet vårt til annen bank? Føler at jeg har liten lyst til å bli presset til dette.

Jeg har bare søkt om mellomfinansiering, ikke fått det innvilget ennå. Derfor er det jeg lurer på om de kan sette det som betingelse for å få mellomfinansiering, at vi må først bli totalkonde ved å flytte forsikringene våre også... Men da kan jeg jo kanskje si at da vil vi vurdere å flytte hele huslånet vårt til annen bank? Føler at jeg har liten lyst til å bli presset til dette.

Jeg tror du glemmer at banken er selgere, ikke myndighetshavende eller byråkrater, og må forholde seg til konkuranssetilsynets reglement.

Som sagt, de kan ikke sette overflytting som vilkår siden dette er to ulike tilbud (varer). De kan derimot gjøre det fristende for dere (les: øve "press") å velge begge tilbud gjennom kvantumsrabatt (les: prisregulering) på tilbudet dere er ut etter, dvs mellomfinansieringen.

Hvorfor ikke be dem komme med et pakketilbud? Er tilbudet dårligere totalt sett enn det dere har i dag er jo saken enkel - da sier dere bare "takk, men nei takk" :)

Endret av Kayia

Annonse

Takk for forklaring. Det jeg tenkte, var at vi får ordne det med mellomfinansiering nå, og så heller komme tilbake til det med forsikring og "full pakke" når salget/kjøpet er i orden og vi skal ordne med det vanlige faste lånet. For jeg har rett og slett ikke mulighet til å bruke tid akkurat nå på å sette meg inn i og sammenlikne forsikringer.

Takk for forklaring. Det jeg tenkte, var at vi får ordne det med mellomfinansiering nå, og så heller komme tilbake til det med forsikring og "full pakke" når salget/kjøpet er i orden og vi skal ordne med det vanlige faste lånet. For jeg har rett og slett ikke mulighet til å bruke tid akkurat nå på å sette meg inn i og sammenlikne forsikringer.

Det går selvfølgelig helt fint det, selv om slike gjennomganger neppe er det første man griper tak i, i etterkant... #erfaren ;)

Jeg byttet bank nå j forbindelse med boligkjøp. I tillegg til ordinært boliglån låner jeg til nellomfinansiering for tiden mlm overtakelse og da jeg får egenkapitalen min. De to lånene har ulik rente.

Banken stilte som forutsetning, i tillegg til pantesikkerhet osv, at jeg også hadde lønnskonto hos dem. Utover det ingen krav, men de ønsker selvsagt å selge andre produkter i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...