Gå til innhold

psykose og samtidig sove mye og være kjempesosial?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

jeg har fått diagnosen psykose. Jeg sover mye og er sosial. Er det alltid sån at de med psykose sover ikke, og er helt usosiale, eller finnes det folk med psykose som er sosiale og sover godt?

Skrevet (endret)

Hei,

Lurer bare litt på hvor mange ganger du skal spørre om dette, og tvile på diagnosene dine?

Da jeg tidligere jobbet i et miljø med mange rusavhengige, var det flere psykotiske personer som gjorde en helt vanlig, god jobb, jeg vet ikke om de sov godt men jeg hørte lite klager om det. Den eneste måten jeg kunne "se" at de hadde en slik lidelse, var at de hadde noen helt merkelige overbevisninger (bisarre konspirasjonstanker, osv.)

Psykose kan forekomme i mange varianter. Selv personer med helseangst kan dra denne lidelsen så langt at det får psykotiske trekk, f.eks hvis man overbeviser seg selv om at man har en sykdom man med sikkerhet ikke kan ha).

På samme måte kan en deprimert person fungere godt i samfunnet, du trenger ikke å se på en person med angst at han har det, osv. Fungering avhenger ikke alltid av diagnose.

Du er ikke dødsdømt selv om du er psykotisk. Det kan behandles, stort sett med veldig godt resultat. Så jeg anbefaler deg å samarbeide med din behandler fremfor å hele tiden stille spørsmål rundt det han sier.

Endret av issomethingwrong
Blomsterfluen
Skrevet

Hei,

Lurer bare litt på hvor mange ganger du skal spørre om dette, og tvile på diagnosene dine?

Da jeg tidligere jobbet i et miljø med mange rusavhengige, var det flere psykotiske personer som gjorde en helt vanlig, god jobb, jeg vet ikke om de sov godt men jeg hørte lite klager om det. Den eneste måten jeg kunne "se" at de hadde en slik lidelse, var at de hadde noen helt merkelige overbevisninger (bisarre konspirasjonstanker, osv.)

Psykose kan forekomme i mange varianter. Selv personer med helseangst kan dra denne lidelsen så langt at det får psykotiske trekk, f.eks hvis man overbeviser seg selv om at man har en sykdom man med sikkerhet ikke kan ha).

På samme måte kan en deprimert person fungere godt i samfunnet, du trenger ikke å se på en person med angst at han har det, osv. Fungering avhenger ikke alltid av diagnose.

Du er ikke dødsdømt selv om du er psykotisk. Det kan behandles, stort sett med veldig godt resultat. Så jeg anbefaler deg å samarbeide med din behandler fremfor å hele tiden stille spørsmål rundt det han sier.

Ok. Unnskyld.

Skrevet

Hei blomsterflue!

Jeg lurer også ofte på dette da jeg har en psykoselidelse men er veldig sosial. I tillegg sover jeg jo godt, heldigvis. Kanskje er det fordi vi oversvømmes av fordomsfulle antagelser om hvordan schizofrene og andre med psykoselidelser er. Selv føler jeg meg annerledes enn andre med samme diagnose som jeg tror er typiske, men dette er nok bare et utslag av egne fordommer. Jeg går altså ikke fri. Jeg synes det er ganske opplagt at man kan tvile på sin egen diagnose når man føler at typiske symptomer ikke stemmer.

Skrevet

Hei!

Tror variasjonene innenfor en diagnose er normalt, og at ulikhetene kan være så store at man til slutt tviler, fordi man ikke kjenner seg igjen.

Jeg har nå bestemt meg for at jeg ikke orker mer av visse mennesker med asperger syndrom, om de har asperger vet jeg ikke, men de er så ulike fra meg at jeg ikke orker forholde meg til det.

De LAGER intriger og problemer for seg selv og andre, ved å tro på sine egne tanker og ikke på realiteten, de burde kanskje heller hatt en psykoselidelse. Siden jeg ikke vet, rokker det ikke så mye ved min egen diagnosetilhørighet :-) som min psykiater sier at mange mennesker med såkalt asperger har noe helt annet og ofte mer tydelig feks personlighetsproblemstikk, depresjon, angst, og psykose.

Det er et problem at man ikke innhenter informasjon fra pasientene var små barn, der vil man se om det er snakk om autisme eller oppvekstrellaterte vansker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...