Gå til innhold

Vil Efexor virke mot angst da ikke Zoloft gjorde det?

Anbefalte innlegg

Psychosomatic
Skrevet

Har vært i flere år behandlet med Zoloft 100mg som hjalp meg mot depresjon, men kun svært lite mot angst.
I mai ble dosen på Zoloft forsøkt øket til 200mg, depresjonen forsvant, men ansgten forble uendret.

Jeg har nå startet opp med Efexor Depot 225mg om morgenen.
Rask opptrapping på Efexor, rask nedtrapping på Zoloft (3 dager)

Har vært på Efexor i 10 dager totalt, og 8 dager på 225mg.

Tror du Efexor vil hjelpe meg med ansgten?
Hvor lang tid pleier det eventuellt å ta?

Diagnoser:
Tilbakevendende depressiv lidelse.

Generalisert angstlidelse

"Tørrlagt alkoholiker" (siden april)

Medisiner:
Efexor Depot 225mg.

Remeron 60mg.

Abilify 15mg.

Antabus tre ganger i uken.

Truxal ved behov.

Skrevet

Så BRA at du har greid å slutte med alkohol! Og at du kom deg gjennom depresjonen din. Det kan du være stolt av! :)

Det er fullt mulig at Efexor hjelper deg bra mot angsten også. Det er gjerne sånn med medisiner, en ting som hjelper en person hjelper ikke en annen, og vice versa.

Medisiner hjelper ofte en del, men ikke fullstendig. For GAD er metakognitiv det desidert beste å gjøre ved siden av, og jeg håper du kan finne en dyktig psykolog som driver med det. 

Det er jo definitivt lov å håpe at når angsten slipper, så slipper disse depresjonene dine også, for godt. Man får jo ofte depresjon sammen med GAD fordi man blir så sliten av bekymringene at det ødelegger livskvaliteten.

Lykke til :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden det er så store individuelle variasjoner, vil kun et forsøk gi sikkert svar på dette.  For noen vil det virke, for andre ikke.

Psychosomatic
Skrevet

Så BRA at du har greid å slutte med alkohol! Og at du kom deg gjennom depresjonen din. Det kan du være stolt av! :)

Det er fullt mulig at Efexor hjelper deg bra mot angsten også. Det er gjerne sånn med medisiner, en ting som hjelper en person hjelper ikke en annen, og vice versa.

Medisiner hjelper ofte en del, men ikke fullstendig. For GAD er metakognitiv det desidert beste å gjøre ved siden av, og jeg håper du kan finne en dyktig psykolog som driver med det. 

Det er jo definitivt lov å håpe at når angsten slipper, så slipper disse depresjonene dine også, for godt. Man får jo ofte depresjon sammen med GAD fordi man blir så sliten av bekymringene at det ødelegger livskvaliteten.

Lykke til :)

Takk for svar og oppmuntrende ord :)

Ja, jeg har en svært dyktig psykolog, og behandlingsteam generellt.

Jeg har faktisk klart å "jobbe av meg" en panikklidelse med hjelp av kognitive teknikker.

Det er denne hersens gnagende angsten/uroen som plager meg nå.

Har egentlig ikke ansgt for en spesifikk ting, det føles nesten mer kroppslig.

Psykiateren mener jeg trenger hjelp for dette gjennom medisiner, og han mener Efexor er det rette valget.

*krysser fingrer og tær*

Skrevet

Takk for svar og oppmuntrende ord :)

Ja, jeg har en svært dyktig psykolog, og behandlingsteam generellt.

Jeg har faktisk klart å "jobbe av meg" en panikklidelse med hjelp av kognitive teknikker.

Det er denne hersens gnagende angsten/uroen som plager meg nå.

Har egentlig ikke ansgt for en spesifikk ting, det føles nesten mer kroppslig.

Psykiateren mener jeg trenger hjelp for dette gjennom medisiner, og han mener Efexor er det rette valget.

*krysser fingrer og tær*

Bare hyggelig :)

Det er jo svært tynne grenser og glidende overganger mellom GAD, OCD og helseangst. Personlig tror jeg at jeg har litt av alle tre.

Håper at behandlingen din virker! Hold oss oppdatert!

Skrevet

Jeg fikk angst av abilify på 15 mg.... just saying  (Men du vet jo best selv om angsten kom før eller etter abilify)

Skrevet

Angsten kom rundt 10 år før Abilify miakami, og den ble ikke forverret av Abilify.

Jeg har hatt en svært vanskelig uke med sterk angst og paranoide tanker.
I dag har jeg følt meg bedre, litt trøtt og svimmel, men angsten har roet seg.
Er fremdeles preget av nedstemthet og angst, men en liten forbedring har skjedd.

Har gått på 225mg Efexor Depot i 15 dager nå.

Skrevet

Jeg har hatt bedre effekt av Efexor både mot panikkangst og gad enn jeg har hatt av vanlige SSRI. Men meds alene løser det ikke. En kombinasjon av terapi og meds har vært det beste for meg. Også tatt Lyrica mot angst en liten periode, og opplevde meget god effekt. Men dessverre måtte jeg slutte med det pga. en forsiktighetsregel i felleskatalogen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...