Gjest Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Da må du jo presse på for bedre utredning. Uansett er det sikkert fullt mulig å oppfylle noen av kravene til eupf, men ikke ha selve lidelsen, uansett i hvor stor grad du er plaget. Tror ikke diagnosesystemene er perfekte og fanger opp alt. Føler det som er best for meg er å fullstendig gi opp å tenke på diagnoser egentlig. Jeg er ikke plaget lenger:) Kjente meg igjen i mange av kriteriene på eupf, men alt forsvant når jeg startet med lithium. Eneste jeg ennå sliter med er at jeg har vanskelig for å løsrive meg fra dol. Men selv om jeg er bra så er jeg nysgjerrig på årsaken. Jeg vet at et av barna mine også periodevis sliter med kraftige daglige svingninger. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Jeg er ikke plaget lenger:) Kjente meg igjen i mange av kriteriene på eupf, men alt forsvant når jeg startet med lithium. Eneste jeg ennå sliter med er at jeg har vanskelig for å løsrive meg fra dol. Men selv om jeg er bra så er jeg nysgjerrig på årsaken. Jeg vet at et av barna mine også periodevis sliter med kraftige daglige svingninger. Tror ikke det blir så prioritert å utrede sykdommer som allerede er godt behandlet, men du kan jo prøve. 0 Siter
Gjest Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Tror ikke det blir så prioritert å utrede sykdommer som allerede er godt behandlet, men du kan jo prøve. Jeg har da ikke tenkt på noe ny utredning. Jeg hadde bare håpet å få litt forklaring på disse to lidelsene. Hva som skiller de. Du har også syklotomi som har raske svingninger. Blir litt forvirret når jeg leser selv. Kjenner meg igjen i alle, slik jeg var, men det er også noe som ikke stemmer på alle. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Jeg har da ikke tenkt på noe ny utredning. Jeg hadde bare håpet å få litt forklaring på disse to lidelsene. Hva som skiller de. Du har også syklotomi som har raske svingninger. Blir litt forvirret når jeg leser selv. Kjenner meg igjen i alle, slik jeg var, men det er også noe som ikke stemmer på alle. Tror det beste du kan gjøre for dette er å kjøpe inn skikkelig litteratur på områdene og lese deg opp. Du får ikke noe ordentlig dybdebilde av å lese det som står f.eks. på wikipedia. Det er endel arbeid ja, men sikkert verdt det. 0 Siter
Gjest Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Tror det beste du kan gjøre for dette er å kjøpe inn skikkelig litteratur på områdene og lese deg opp. Du får ikke noe ordentlig dybdebilde av å lese det som står f.eks. på wikipedia. Det er endel arbeid ja, men sikkert verdt det. Det beste er vel egentlig å ikke tenke mer på det. Jeg har godtatt diagnosen som er BP2, og har heller ikke grublet noe særlig på det etter at jeg fikk effektiv behandling. Men når jeg leste om RBD kom grublingen igjen. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Det beste er vel egentlig å ikke tenke mer på det. Jeg har godtatt diagnosen som er BP2, og har heller ikke grublet noe særlig på det etter at jeg fikk effektiv behandling. Men når jeg leste om RBD kom grublingen igjen. Jeg innser at for min del har slik grubling absolutt ingenting for seg. Med tanke på å få riktig diagnose tror jeg det dessuten er negativt, man blir jo opphengt i symptomer man har lest om, i stedet for å kjenne etter hvordan en egentlig har det. 0 Siter
miakami Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Det beste er vel egentlig å ikke tenke mer på det. Jeg har godtatt diagnosen som er BP2, og har heller ikke grublet noe særlig på det etter at jeg fikk effektiv behandling. Men når jeg leste om RBD kom grublingen igjen. har du hatt hypomani er det bipolar 2, har du aldri hatt det, er det RBD 0 Siter
Gjest Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 har du hatt hypomani er det bipolar 2, har du aldri hatt det, er det RBD Har iallefall hatt et par ganger som kan regnes som hypomani. Men det var de raske svingningene og indre uro jeg reagerte på når jeg leste om RBD. 0 Siter
miakami Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 raske svingninger og indre uro har man da ved bipolar også, bare at man i tillegg skal ha hatt en hypomani eller mani og en depresjon over 14 dager en gang i livet for å få diagnosen 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 About 1/2 of patients fulfilling diagnostic criteria for RBD may have additional short episodes of brief hypomania which is a severity marker of RBD. http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_brief_depression 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Her skriver Ulrik Malt at for RBD så skal periodene vare i 3-5 dager: http://sml.snl.no/tilbakevendende_kortvarig_depresjon 0 Siter
Gjest Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 raske svingninger og indre uro har man da ved bipolar også, bare at man i tillegg skal ha hatt en hypomani eller mani og en depresjon over 14 dager en gang i livet for å få diagnosen Jeg har hørt lite om raske svingninger og indre uro ved BP. Der er jo Rapid cykling, men da skal det også vare over flere dager. Men det kan jo være vanlig selv om ikke jeg har hørt så mye om det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.