Gå til innhold

Tolkning av journalnotat

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg fikk lese gjennom et journalnotat (siste time) fra psykiater ved privat legesenter, som jeg gjengir etter beste evne. Noe anonymiserer jeg her, men jeg lurer mest på hva man kan lese ut fra dette :)

Diagnose: F42.0 - Tvangslidelse. Mest tvangstanker og tvangsgrubling

Medikamenter: Zoloft 200 mg morgen, Buspiron 10 mg x 3, Remeron 30 mg vesp.

Pasienten virker som han har det bedre siden sist, mener å ha fått effekt av Buspiron mot bekymringer men ikke mot hans gjentatte, ufrivillige tanker om skade og død. Han frykter å handle på en uønsket impuls, samt at han frykter at hans fenomen skal få en egosynton karakter. Videre er han i en krevende livsfase grunnet (fjerner pga. anonymitet) og han frykter at han vil miste kontroll over situasjonen og "gi opp", til tross for at det ikke finnes holdepunkter for dette.

Han har en moderat symptombelastning, men viser en imponerende funksjonsevne gjennom å være i krevende jobb på fulltid, være svært engasjert i sitt sosiale liv og drive kondisjonstrening 5 ganger/uke.

Han fremviser ingen tegn til depressivitet / utmattelse / somatisering av angsten / håpløshet eller hjelpeløshet.

Han er svært samarbeidsvillig og deltakende, og viser under samtalen stor grad av sykdomsinnsikt, men plages av en påtrengende tvil. Gjennom sokratiske spørsmål utfordrer jeg hans rasjonalitet. Han har utfylt arbeidshefte i kognitiv terapi ved tvangslidelse, som vi gjennomgår ved neste samtale. Om manglende effekt av kognitive teknikker vurderes Zeldox i lav dose.

----

Hvor syk er jeg basert på dette?

Jeg liker ikke helt at "forbindelsen til depresjon er særlig nær" ved diagnosen F42.0. Betyr det at man lett kan bli deprimert, eller at symptomene (grublingen, eller bekymringen i mitt tilfelle) bare kan minne om det man ser ved depresjon?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Dette innlegget kan man vel anse som å "gi etter for" denne tvangspregede grublingen din? Ja, frykter du ikke at du blir deprimert, er ikke det endel av pakka? Behandleren din sa det vel best; "samt at han frykter at hans fenomen skal få en egosynton karakter".

Kjekt å vite om det der skillet mellom egosynton og egodyston, forresten!  ;)

Skrevet

Takk for svar,

Du kan nok ha rett i mye av det du skriver. :)

Skrevet

----

Hvor syk er jeg basert på dette?

Jeg liker ikke helt at "forbindelsen til depresjon er særlig nær" ved diagnosen F42.0. Betyr det at man lett kan bli deprimert, eller at symptomene (grublingen, eller bekymringen i mitt tilfelle) bare kan minne om det man ser ved depresjon?

Slik jeg ser det, så leser jeg mest psykdom ut av det faktum at du poster innlegg av denne typen på nettet. Bør du ikke egentlig stoppe deg selv fra det?

Skrevet

Slik jeg ser det, så leser jeg mest psykdom ut av det faktum at du poster innlegg av denne typen på nettet. Bør du ikke egentlig stoppe deg selv fra det?

Synes du skal bremse bittelitt her.

Nå er det en gang slik at jeg ikke har samme forståelse av psykiatriske diagnoser som jeg har av de som angår hjerte/kretsløp. Jeg var rett og slett nysgjerrig på (en vurdering) hva som sto her, og alternativet ville vært å spørre fastlegen min.

Å sammenligne dette med å spamme mange tråder om dagen (ref diskusjonen som har vært her om det) føler jeg at er litt urettferdig. Det må være lov å spørre selv om man har en sykdom der kontrollbehovet er noe patologisk.

Skrevet

Du sliter med mye tvang ja og det er slitsomt, hadde mye av det jeg og før.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg tror du har noe å vinne på å gå inn på hvorfor du er så redd for å være deprimert, at depressive følelser evt. skulle bli egosyntone. De fleste føler av og til på håpløshet, oppgitthet, meningsløshet, tristhet, følelser man kan kalle depressive.

Er du i stand til å akseptere disse følelsene i deg selv når de oppstår? Kan du sette ord på dem og kjenne etter hvordan de føles i kroppen? Hvis ikke, hvorfor tror du akkurat disse følelsene så farlige for deg? Jeg tror dette er ting du kan ha utbytte av å ta opp i terapien om du ikke allerede har gjort det.

Skrevet

Nå er det en gang slik at jeg ikke har samme forståelse av psykiatriske diagnoser som jeg har av de som angår hjerte/kretsløp. Jeg var rett og slett nysgjerrig på (en vurdering) hva som sto her, og alternativet ville vært å spørre fastlegen min.

Å sammenligne dette med å spamme mange tråder om dagen (ref diskusjonen som har vært her om det) føler jeg at er litt urettferdig. Det må være lov å spørre selv om man har en sykdom der kontrollbehovet er noe patologisk.

Jeg reagerte på svaret fra frosken jeg også.. lurte på om jeg tolket det riktig eller om jeg misforsto.. du har jo startet få tråder også..

Skrevet

Jeg reagerte på svaret fra frosken jeg også.. lurte på om jeg tolket det riktig eller om jeg misforsto.. du har jo startet få tråder også..

Jeg reagerte også. Forstod ikke helt. Det må i tilfelle være noe ikke jeg har fått med meg.

Skrevet

Jeg har da ikke sammenlignet dette med å spamme? Jeg har kun stilt spørsmål mht hvorvidt du bør poste denne typen innlegg, og da med bakgrunn i at jeg stiller meg tvilende til at det er konstruktivt for deg. Jeg syntes dette innlegget minnet om det du skrev for noen dager siden etter at du hadde tatt EKG hos fastlegen.

Skrevet

OK jeg ser den. Men i dette tilfellet ville jeg rett og slett høre om hvordan tingenes tilstand var med meg.

Kan vel ikke være veldig dårlig. All den tid jeg gjorde en EKSTREMT stressende jobb i går, i 11 timer, og hadde det egentlig bare kjempebra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...