Gå til innhold

Pårørende til prostatakreft-pasient

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Kjære doktor,

jeg har nå levd nærmest uten sex i et halvt år etter at mannen min på 55 år fikk påvist prostatakreft og umiddelbart ble satt på hormonkur. I starten var vi ganske optimistiske, åpne og kjærlige med hverandre. Vi var gode venner, men vi har tidligere hatt noen slitsomme diskusjoner pga .hans oppførsel ovenfor meg. Vi har begge hørt og lest om hvordan man kan finne fram til alternative løsninger og har fått til litt sex innimellom, men nå etter at ferien er slutt, så har mannen mistet lysten på å ta seg tid til dette nesten helt. Det eneste jeg har opplevd I det siste er et samleie før jeg har blitt våt, langt fra orgasme. Jobben hans oppsluker han helt, både I ferien og nå, og han deler tankene sine mindre og mindre med meg. Når han først fikk hormonbehandling mistet han noe av temperamentet sitt, men nå kan han bli rasende på meg hvis jeg blir sur og går og legger meg fordi jeg kun får negative oppmerksomhet eller ingen oppmerksomhet I det hele tatt. Det er kun jeg som tar fysisk kontakt. Han bruker mer og mer alkohol og blir mer og mer innesluttet ovenfor meg, men ikke ovenfor kolegaer og venner og brødre. Han kommer hjem fra fest gråtende, fordi det er så leit å fortelle de som han har nærhet til, sier han. Nå har han begynt å trekke fram ting som han har vært misfornøyd med gjennom mange år tidligere, bl.a at jeg har klaget på hans oppførsel I fylla.

Jeg har prøvd å forklare at jeg også lider pga hans sykdom, at når jeg ikke kan være hans kjæreste som før, så vil jeg gjerne være hans beste og nærmeste venn, og at jeg trenger positive oppmerksomhet hvis jeg skal kunne være den støttepersonen som jeg ønsker å være. Det har ikke falt I god jord å si dette. Jeg har også forklart at jeg trenger mer tid når vi gjør forsøk på sex og at jeg har behov for orgasme og at jeg gjerne vil snakke om hva som kan gjøre godt for han også, men han er mutt og innesluttet om dette.

Hva kan jeg gjøre for å få denne stemningen til å snu? Hadde han ikke vært syk, så tror jeg nesten at jeg hadde vurdert å gå fra han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...