Gå til innhold

Hva er sant, misbruk eller hevn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått meg en kjæreste som har barn med en eks-kone han skilte seg fra for noen år siden pga utroskap fra hans side.

Vi har vært sammen i 9 måneder. Jeg har ikke truffet barna, dels fordi han ville ta det med ro av hensyn til barna, og dels fordi forholdet til eksen fortsatt var betent.

Han snakket ikke så mye om henne men jeg fikk en snikende mistanke om at hun fortsatt var krenket og hevngjerrig pga utroskapen.

Plutselig kom det inn anmeldelse på seksuelt misbruk av han minste og krav om å gi fra seg omsorgsretten.

Jeg kan ikke gi så mye mer bakgrunnsinformasjon enn dette.

Jeg føler meg som en noenlunde god menneskekjenner og jeg har omgått mange forskjellige personer opp gjennom årene. Jeg oppfatter kjæresten min som en fantastisk omsorgsfull, snill og oppriktig person. Både som kjæreste, sønn, far, venn og i jobben. Han er utrolig positiv til alt, optimistisk og tålmodig av natur. Og ganske konfliktsky egentlig. Ut fra det lille jeg vet om henne oppfatter jeg henne som en manipulerende person.

Men må mest understreke at slik jeg kjenner min kjæreste er det helt utenkelig for meg at han eller noen under hans samværs perioder skal ha gjort noe galt mot gutten.

Problemet er at det er blitt gjort et amatørmessig intervju av gutten som er tatt opp, der han forteller som om noe skal ha skjedd.

Da det blei foretatt dommeravhør var det ingenting som kom fram. Saken er fortsatt ikke avgjort hos politiet.

Spørsmålet mitt er om kan mor ha plantet en historie i hodet på barnet? Han er 5 år. Og kan hun bli avslørt på dette? Når faren foreslår barnepsykolog sier hun at hun syns det blir så mye papirmøller å gå gjennom. På skriftlig spørsmål gjennom advokatene om det, svarer de ikke på spm om barnepsykolog.

Er hun redd for at psykologen kan avsløre henne evt?

Jeg har prøvd å google meg fram til dette, men finner ikke svar på disse tingene.

Jeg beit meg merke i at barn gjerne ikke fortalte når noen av de nærmeste gjorde noe galt, pga lojalitet, men når de først gjorde det var de veldig opptatt av hva som ville skje nå, om hva som ville skje med overgriperen osv. Jeg har sett det skrevne utdraget av intervjuet og han virker helt ubekymret og faktisk avslutter med at han syns det var morsomt å fortelle. Er dette et tegn på at det er ren fantasi/plantet historie? Og kan en barnepsykolog finne ut av dette?

Hvor mye lyver egentlig en 5-åring? Jeg har lest litt om Bjugn saken og det er utrolig hva som kan bli sagt, som kanskje ikke er sant overhodet.

Hva er sant og hvordan finne ut av det?

P.S Utroskapen hans blir også nevnt nå i denne saken. Føler virkelig at det er der skoen trykker og ikke reell bekymring for barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper jeg har postet dette riktig sted med tanke på at jeg ønsker veldig gjerne svar fra Nils Håvard Dahl :-)

Skrevet

Det er ikke uvanlig at slike anklager kommer opp under skilsmisser. Det er en utfordring for de som mottar slike meldinger når det er en tøff skilsmisse på gang. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I de aller fleste saker er mitt utgangspunkt at jeg tror på påstander om overgrep.

Unntaket er saker som disse hvor en mor etter et samlivsbrudd kommer med slike påstander mot far - etter bruddet. Ikke før bruddet og som årsak til bruddet.

Ja, det er mulig å plante falske minner inn i både barn og voksne. Det har vi dessverre stadige eksempel på.

Skrevet

I de aller fleste saker er mitt utgangspunkt at jeg tror på påstander om overgrep.

Unntaket er saker som disse hvor en mor etter et samlivsbrudd kommer med slike påstander mot far - etter bruddet. Ikke før bruddet og som årsak til bruddet.

Ja, det er mulig å plante falske minner inn i både barn og voksne. Det har vi dessverre stadige eksempel på.

Men er det ikke også ofte etter samlivsbrudd at overgrep starter? Far har barna for seg selv og kan gjøre som han vil.

Eventuelt: Er det ikke ofte etter samlivsbrudd at overgrep oppdages, når mor ikke lenger er fullstendig blind for det som skjer?

Jeg vet nå om noen som sier til den nye partneren at utroskap fra hans side var grunnen til bruddet, når det i realiteten handler om en pervertert two-faced drittsekk med manglende respekt for andres grenser. Han kan jo ikke si det til den nye partneren, og han er selvfølgelig på sin best behaviour så lenge han har en konflikt med mor til barna.

Synes bare det er synd om mor automatisk skal stilles i tvilsomt lys. Og selvfølgelig synd med de som blir urettmessig anklaget.  

Anonymous poster hash: ee19a...992

Skrevet

Ja alle saker har helt klart flere sider. Så ditt tilfelle kan ikke jeg mene så mye om.

Man må rett og slett ALLTID huske at en sak har flere sider.

Synes ikke N H D automatisk setter mor i dårlig lys her, han har et poeng og det er nok mye erfaring på feltet.

Og det var et ålreit svar å få for min del i en ellers veldig fortvilt/frustrerende situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...