Gå til innhold

SSRI frelste leger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et innlegg den 21/11 angående angst og Cipramil som NHD svarte på. Som ventet svarte han: "neste steg nå bør være å øke dosen".

Det blir jo det samme som med B-preparatene at man hele tiden må øke dosen for å få effekt. Dessuten må man også trappe ned når man skal slutte, også på samme måte som med B-preparatene.

Økning av dosen i mitt tilfelle blir ikke aktuelt p.g.a. bivirkningene. Jeg har søvnproblemer fra før p.g.a. overgangsalder. (Jeg tar østrogen).

Det som jeg har lyst å si til NHD er at jeg synes hans meninger om bruk av SSRI er ensidige, SSRI er bra uansett, bivirkninger eller ikke.

Psykriatrien har alltid hatt bastante meninger om ting og tang helt til de har måttet revurdere oppfatning totalt. Det være seg lobotomering. medisinering, ting som skjedde med "krigsbarna" o.s.v.

Legene burde heller være litt ydmyke overfor individet da angst er svært individuelt fra person til person. Noen SSRI har indikasjoner på angst, det betyr ikke at det hjelper for alle, det er vel ikke bare å øke dosen, til hvor høy dose?

Det jeg egentlig spurte om i mitt innlegg var om hvorfor Cipramil virker bare en kort periode? Hva skjer i sentralnervesystemet siden en virksom dose må økes etter en tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever også at "begeistringen" for SSRI er vel stor. Ved en gjenomgang av svar i dette forumet får man et inntrykk av at svaret på det meste ligger i medisin og da nærmere bestemt SSRI. Virkligheten er faktisk ikke så enkel.

Skrevet

Fikk NHD problemer med å svare her?

Det tror jeg han gjorde, fordi jeg tok opp dette temaet, men med en noe kraftigere tone og under annet nick tidligere.

Jeg brøt ikke regelverket, men hver gang jeg etterlyste svar, ble spørsmålet mitt ubesvart... Jeg siterer et lite utdrag;

"Fakta er at det har forkommet dødsfall, hjertesykdommer og angstlidelser som følge av bruk av SSRI. DET står det ingenting om noe sted i Norske oppslagsverk og NHD; HAR du lest PDR og kan garantere meg at det ikke finnes farer forbundet med å ta SSRI? I så fall, hvis du ikke kan garantere det, hvorfor ikke?? (Meg)

Svaret jeg fikk var flg:

"Jeg lar det være opp til DOLs brukere selv å ta stilling til hvem de skal feste lit til. Du får være salig i din tro. Kjeft av meg vil du ikke få. (Nhd)"

Mer fra diskusjonen:

"- Betyr dette virkelig at innleggene mine ble slettet?

Så fint da, for da vet jeg at det er noe i det jeg sier!

Utrolig bra.

Men, NHD: Hvorfor svarte du aldri på spørsmålene mine?

Var det for å "beskytte" leserene på DOL? Fordi du faktisk ikke visste hva du skulle svare? Hmm.

Kan noen fortelle meg nøyaktig HVA jeg skrev som var i strid med DOl's regelverk (Meg)??

- Kanskje fordi det ble betraktet som medisinsk vill-ledende ? (NN)

- Hvordan vet du det da, når det jeg skrev ikke er påstander fra min side, men basert på fakta fra rapporteringer som er gjort i andre land enn i Norge...?

Og sist men ikke minst... Hvordan vet NHD det?? Er han eksperten? (Meg)"

Jeg har ennå ikke fått svar på hvorfor de ble slettet og jeg både skriver bok nå om egne erfaringer og har vært i kontakt med media ang. dette. Jeg søker selv erstatning for legemiddelskade som følge av bruk av SSRI. Jeg vet det er vanskelig (kanskje umulig) å komme noen vei med dette, men jeg føler at helse-norge er en smule korrupt på dette området.

Hvor var du (blant skeptikerene) da jeg ba om uttalelser vedr. dette da? ;-)) Heh. Jeg fikk en storm i mot meg fra de "lykkelige" SSRI-brukerene... Så derfor gadd jeg ikke skrive mer om det da. De får finne ut av det selv, tenkte jeg.

Mvh.

Skrevet

Det tror jeg han gjorde, fordi jeg tok opp dette temaet, men med en noe kraftigere tone og under annet nick tidligere.

Jeg brøt ikke regelverket, men hver gang jeg etterlyste svar, ble spørsmålet mitt ubesvart... Jeg siterer et lite utdrag;

"Fakta er at det har forkommet dødsfall, hjertesykdommer og angstlidelser som følge av bruk av SSRI. DET står det ingenting om noe sted i Norske oppslagsverk og NHD; HAR du lest PDR og kan garantere meg at det ikke finnes farer forbundet med å ta SSRI? I så fall, hvis du ikke kan garantere det, hvorfor ikke?? (Meg)

Svaret jeg fikk var flg:

"Jeg lar det være opp til DOLs brukere selv å ta stilling til hvem de skal feste lit til. Du får være salig i din tro. Kjeft av meg vil du ikke få. (Nhd)"

Mer fra diskusjonen:

Utrolig bra.

Var det for å "beskytte" leserene på DOL? Fordi du faktisk ikke visste hva du skulle svare? Hmm.

Kan noen fortelle meg nøyaktig HVA jeg skrev som var i strid med DOl's regelverk (Meg)??

- Hvordan vet du det da, når det jeg skrev ikke er påstander fra min side, men basert på fakta fra rapporteringer som er gjort i andre land enn i Norge...?

Jeg har ennå ikke fått svar på hvorfor de ble slettet og jeg både skriver bok nå om egne erfaringer og har vært i kontakt med media ang. dette. Jeg søker selv erstatning for legemiddelskade som følge av bruk av SSRI. Jeg vet det er vanskelig (kanskje umulig) å komme noen vei med dette, men jeg føler at helse-norge er en smule korrupt på dette området.

Hvor var du (blant skeptikerene) da jeg ba om uttalelser vedr. dette da? ;-)) Heh. Jeg fikk en storm i mot meg fra de "lykkelige" SSRI-brukerene... Så derfor gadd jeg ikke skrive mer om det da. De får finne ut av det selv, tenkte jeg.

Mvh.

Hei Aina E

Kan du si litt om hvor jeg kan finne opplysninger (forskningsresultater) om SSRI som ikke finnes i norkse oppslagsverk?

Skrevet

Hei Aina E

Kan du si litt om hvor jeg kan finne opplysninger (forskningsresultater) om SSRI som ikke finnes i norkse oppslagsverk?

Det er litt vanskelig å søke, du må bl.a. registrere deg, men du kan forsøke på denne web-siden:

http://www.pdr.net/

Også her er mye interessant, men desverre vet jeg ikke om man kommer inn uten å registrere seg her heller:

http://consumer.pdr.net/consumer/static.htm?path=content/journals/PDRFGPD/drugindexa.htm

(PS: registrer deg som "consumer", søk deretter på det medikamentet du vil vite mer om og under; PDR Family Guide to Prescription Drugs, finner du den beste informasjonen.)

Pluss boka "dødelig terapi".

PS: Man kan ta noe med en klype salt, men hun som skriver den refererer til de fleste kildene hun har hentet inn opplysninger fra, så der får du hele oversikten.

F. eks. har jeg hentet denne infoen om Zoloft som jeg selv gikk på:

Less common or rare side effects may include:

Acne, allergic reaction, altered taste, back pain, breast development in males, breast pain or enlargement, bruise-like marks on the skin, changeable emotions, chest pain, cold, clammy skin, conjunctivitis (pinkeye), coughing, difficulty breathing, difficulty swallowing, double vision, dry eyes, eye pain, fainting, feeling faint upon arising from a sitting or lying position, feeling of illness, female and male sexual problems, fever, fluid retention, flushing, frequent urination, hair loss, heart attack, hemorrhoids, hiccups, high blood pressure, high pressure within the eye (glaucoma), hearing problems, hot flushes, impotence, increased appetite, increased salivation, increased sex drive, inflamed nasal passages, inflammation of the penis, intolerance to light, itching, joint pains, lack of coordination, lack of sensation, leg cramps, menstrual problems, low blood pressure, migraine, movement problems, muscle cramps, pain or weakness, need to urinate during the night, nosebleed, pain upon urination, persistent, painful erection, purplish spots on the skin, racing heartbeat, rectal hemorrhage, respiratory infection/lung problems, ringing in the ears, sensitivity to light, sinus inflammation, skin eruptions or inflammation, sleepwalking, sores on tongue, speech problems, stomach and intestinal inflammation, swelling of the face, swollen wrists and ankles, thirst, throbbing heartbeat, twitching, vaginal inflammation, hemorrhage or discharge, yawning

Zoloft may also cause mental or emotional symptoms such as:

Abnormal dreams or thoughts, aggressiveness, exaggerated feeling of well-being, depersonalization ("unreal" feeling), hallucinations, impaired concentration, MEMORY LOSS, PARANOIA, rapid mood shifts, SUICIDAL THOUGHTS, tooth-grinding, WORSENED DEPRESSION...!!!

HER ER ET BITTELITE UTDRAG AV PROZAC (Vanlige bivirkninger):

More common side effects may include:

Abnormal dreams, abnormal ejaculation, agitation, amnesia, anxiety, bronchitis, changeable emotions, chills, confusion, conjunctivitis (pinkeye), cough, decreased sex drive, diarrhea, dilated pupils, dizziness, drowsiness and fatigue, dry eyes, dry mouth, ear pain, flu symptoms, frequent urination, gas, headache, hemorrhage, high blood pressure, impotence, inability to fall or stay asleep, increased appetite, indigestion, intolerance of light, itching, lack or loss of appetite, nausea, nervousness, rash, ringing in the ears, sinus or nasal inflammation, sore throat, sweating, taste alterations, tremors, vision problems, vomiting, weakness, weight gain, yawning

Rare side effects may include:

Antisocial behavior, belching, bleeding gums, blood clots, blood in urine, bloody diarrhea, breast enlargement, bruising, coma, deafness, decreased reflexes, dehydration, delusions, diabetes, double vision, duodenal ulcer, enlargement of liver, enlargement or increased activity of thyroid gland, excess growth of coarse hair on face, chest, etc., excess uterine or vaginal bleeding, eye bleeding, female milk production, fluid buildup in larynx and lungs, gallstones, glaucoma, gout, heart attack, heart failure, hepatitis, high blood sugar, inability to control bowel movements, increased salivation, inflammation of eyes and eyelids, inflammation of fallopian tubes, inflammation of the intestines, inflammation of tissue below skin, irregular heartbeat, kidney disorders, leg cramps, low blood pressure, menstrual disorders, miscarriage, mouth sores, muscle inflammation, muscle spasms, weakness, or disease, psoriasis, rashes, reddish or purplish spots on the skin, reduction of body temperature, rheumatoid arthritis, salivation, seborrhea, shingles, skin discoloration, skin inflammation and disorders, slowing of heart rate, slurred speech, spitting blood, stomach and intestinal hemorrhage, stomach ulcer, stroke, stupor, suicidal thoughts, taste loss, temporary cessation of breathing, tingling sensation around the mouth, tongue swelling, urinary tract disorders, vomiting blood

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svaret jeg fikk var flg:

Mer fra diskusjonen:

Utrolig bra.

Mvh.

1. Jeg har aldri slettet noen av dine innlegg eller bedt om at de blir slettet.

2. Det vil aldri finnes medisiner (verken produsert i naturen eller i en kjemisk fabrikk) som kan garanteres å være ufarlige for absolutt alle som vil komme til å bruke dem. Menneskene representerer et biologisk mangfold, og dersom mange nok bruker en bestemt type medisin, vil det før eller siden inntre bivirkninger - også fatale. Dette trodde jeg var kjent for de aller fleste.

Når jeg likevel stadig fortsetter å anbefale SSRIer og andre medisiner, er det fordi de har en overveldende positiv effekt for gruppen av mennesker som bruker dem. Jeg vil gå så langt som å si at SSRIer kanskje er det største fremskritt i psykiatrien i forrige århundre. Eneste verdige konkurrent er nevroleptica som kom på 1950-tallet.

I mitt arbeid som psykiater anbefaler jeg flere ganger i uken folk til å drive fysisk trening, gå tur, besøke folk osv. Dette gjør jeg til tross for at syklister og gående blir påkjørt og drept. Folk brekker bena i skibakken, får infarkt mens de jogger og omkommer i bilulykker på vei til kino, konsert og teater.

Livet er ikke farefritt. Ingen kan garantere at sjeldne negative begivenheter oppstår. Likevel må jeg fortsette å anbefale det som på gruppenivå gir store helsgevinster slik som både SSRIer og fysisk trening.

Skrevet

2. Det vil aldri finnes medisiner (verken produsert i naturen eller i en kjemisk fabrikk) som kan garanteres å være ufarlige for absolutt alle som vil komme til å bruke dem. Menneskene representerer et biologisk mangfold, og dersom mange nok bruker en bestemt type medisin, vil det før eller siden inntre bivirkninger - også fatale. Dette trodde jeg var kjent for de aller fleste.

Når jeg likevel stadig fortsetter å anbefale SSRIer og andre medisiner, er det fordi de har en overveldende positiv effekt for gruppen av mennesker som bruker dem. Jeg vil gå så langt som å si at SSRIer kanskje er det største fremskritt i psykiatrien i forrige århundre. Eneste verdige konkurrent er nevroleptica som kom på 1950-tallet.

I mitt arbeid som psykiater anbefaler jeg flere ganger i uken folk til å drive fysisk trening, gå tur, besøke folk osv. Dette gjør jeg til tross for at syklister og gående blir påkjørt og drept. Folk brekker bena i skibakken, får infarkt mens de jogger og omkommer i bilulykker på vei til kino, konsert og teater.

Livet er ikke farefritt. Ingen kan garantere at sjeldne negative begivenheter oppstår. Likevel må jeg fortsette å anbefale det som på gruppenivå gir store helsgevinster slik som både SSRIer og fysisk trening.

Har du ikke? Vet du hvorfor de ble slettet da? Men det var en lettelse å høre at ikke det var deg...

- Det er nok ikke kjent for de aller fleste. Bl.a. var det ikke kjent for meg. Jeg har fått mange av de såkalt "sjeldne" bivirkningene og sliter fortsatt med det. Jeg har forsøkt å finne andre årsaker til plagene, men i flg. pdr er det som er skrevet der omtrent som om det skulle vært skrevet om meg...

- Når jeg likevel stadig fortsetter å anbefale SSRIer og andre medisiner, er det fordi de har en overveldende positiv effekt for gruppen av mennesker som bruker dem. Jeg vil gå så langt som å si at SSRIer kanskje er det største fremskritt i psykiatrien i forrige århundre. Eneste verdige konkurrent er nevroleptica som kom på 1950-tallet.

- Jeg vet og tror at mange fortsetter å anbefale det til tross for farlige bivirkninger, men forstår også at dette kan være livsviktige medisiner for enklete som sliter sterkt med psyken. Mitt poeng er at du og andre psykiatere bør opplyse mer om skadevirkninger som kan komme av bruken i tillegg til de positive virkningene.

- I mitt arbeid som psykiater anbefaler jeg flere ganger i uken folk til å drive fysisk trening, gå tur, besøke folk osv. Dette gjør jeg til tross for at syklister og gående blir påkjørt og drept. Folk brekker bena i skibakken, får infarkt mens de jogger og omkommer i bilulykker på vei til kino, konsert og teater.

- Det er bra arbeid, men en liten ting vil jeg påpeke: Å brekke beinet, er det ingen som kan styre selv, det samme gjelder sykdom som kan komme av bivirkninger som er uopplyste... Men derimot: Dersom folk er klar over alt som kan komme av bruk av ssri, kan de på en måte "skylde seg selv" hvis de allikevel godtar en slik behandling på tross av det de har fått vite av legen på forhånd. Eller hva mener du?

- Livet er ikke farefritt. Ingen kan garantere at sjeldne negative begivenheter oppstår. Likevel må jeg fortsette å anbefale det som på gruppenivå gir store helsgevinster slik som både SSRIer og fysisk trening.

- Ja, enig, men som nevnt...

Takk for svar uansett! Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...