Gå til innhold

Galskap satt i system

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, jeg får si det igjen. Det er en kombinasjon av tanken på å dytte noen ned foran toget, og tankene om at det er greit å gjøre slikt. Hvilken av de som er mest farlige er uvesentlig da begge er tanker.

Får prøve igjen, selv om dette er rimelig off-topic. Får prøve å beskrive det matematisk :)

Følgende (omtrentlig) vet vi:

4.000.000 nordmenn har årlig tanker om å dytte noen foran et transportmiddel.

4 nordmenn blir dyttet foran transportmidler i året (har ikke eksakt tall, men det er vel noe sånt).

Det vil si at 3.999.996 av 4.000.000 som har tanker om å dytte noen foran transportmidler, ikke gjør det.

Er vi da enige om at tanken om "å dytte noen foran et transportmiddel" i seg selv er ufarlig?

Hva skiller da de 4 gale som dytter noen foran et transportmiddel fra de 3.999.996 som ikke gjør det? Ikke tanken i seg selv, men noe annet. 

På samme måte sitter det ti/hundretusenvis av nordmenn og hater Staten, regjeringen, NAV-funksjonæren sin, sjefen, etc. dypt og inderlig, men som likevel ikke går til det skritt å angripe disse personene med vold. Hvorfor tror du det er slik?

Skrevet

Hvorfor tror du det er slik?

Fordi de har tanker (e.g. det er galt å angripe folk) som forhindrer dem fra å handle etter andre tanker (e.g. jeg har lyst til å angripe folk)?

Skrevet (endret)

Nei, de er ikke psykotiske eller syke. Det er jo mange som tror på det, da er det ikke sykt.

Mulig det, men (minst) én skure løs må man ha.

Endret av slabbedask
Skrevet

Mener man har lov å tro på det man vil.

Selvfølgelig, men hvorfor skal man tro på noe som åpentbart er det rene sludder og pølsevev?

Skrevet

Selvfølgelig, men hvorfor skal man tro på noe som åpentbart er det rene sludder og pølsevev?

Tror ikke disse konspirasjonsteoretikerne velger hva de tror på. Handler dette ikke om psykose da? Come on, "Breivik er en robot fra Israel"...

Skrevet

Mulig det, men (minst) én skure løs må man ha.

Ja det kan godt hende -_-

Skrevet

Tror ikke disse konspirasjonsteoretikerne velger hva de tror på. Handler dette ikke om psykose da? Come on, "Breivik er en robot fra Israel"...

Ja, man kan virkelig lure. Er rimelig sikker på at andelen psykisk syke blant skribentene på Nyhetsspeilet er langt høyere enn landsgjennomsnittet.

Skrevet

Ja, man kan virkelig lure. Er rimelig sikker på at andelen psykisk syke blant skribentene på Nyhetsspeilet er langt høyere enn landsgjennomsnittet.

Ja, at et vesen som ser ut og oppfører seg som et menneske skulle være en robot, men at dette blir holdt hemmelig, det bryter jo med all fornuft. Det må være en bisarr vrangforestilling.

Skrevet (endret)

Har du ikke hørt om det Det intergalaktiske jøderomreptilpartiet?

https://www.facebook.com/DetIntergalaktiskeJoderomreptilpartiet

Ånei, de har stått fram i full åpenhet allerede? Dette kan bare bety at de vil slå til hvert øyeblikk og ta over verden for å gjøre oss til hybrid-slave-mutant-egghosts. Fort, på med sølvpapirhattene (blokkerer hjernestrålene deres) og gjemme seg under kjøkkenvasken!

Endret av Maglor
Skrevet

De er ikke psykotiske. De er religiøse, eller ligner på religiøse. Naive mennesker er de, som tror alt de leser er sant. Når en gruppe mener noe rart, så er de ikke gale. For att det skal være psykose er det ikke en del av en kultur eller subkultur. Og disse naive mentale pygmeene er da vitterlig del av en subkultur.

Anonymous poster hash: cd0a5...8a1

Skrevet

Hm ja kanskje du har rett. Hvis de ikke lider under det så er de kanskje ikke psyke...? Finnes jo religiøse psykoser og, selv om ikke religion i seg selv er psykt. Kanskje sammenlignbart ja. Men jeg så for meg at de gikk rundt og var redde for reptilene, jeg? Kanskje bare noen få av dem...

Skrevet

Blir jo ganske filosofisk dette.

Eksempel: Religion. Vitenskapen har ettertrykkelig bevist hvordan universet er satt sammen, og at det ikke finnes noe "himmel" eller "helvete" slik det beskrives i religion (hvor skulle et slikt sted egentlig være?). Likevel tror 5 milliarder mennesker at slike steder eksisterer.

På samme måte er det ettertrykkelig bevist at stripene som følger fly består av kondens. Men de som tror at disse består av giftige stoffer (les: giftigere enn vanlig eksos) kalles konspirasjonsteoretikere.

En stakkars idiot som går og tror at akkurat han forfølges av agenter kalles psykotisk.

Sett objektivt på det, er jo alle tre like absurd. Men det er "akseptert" å tro på religion (man blir jo mer uglesett om man ikke gjør det), en god del mindre akseptert å tro på chemtrails og veldig lite akseptert å tro på såkalte vrangforestillinger. Det sistnevnte er jo også en diagnose.

Sett vitenskapelig er jo alle tre ganske like og like motbevist. Men det er nok noe med å tro på ting som bryter mot etablerte sannheter, altså det "mange" av oss tror på.

Så kan man selvsagt argumentere med at flertallet av religiøse mennesker ikke "lider" av sin tro, de nyter den faktisk. Men er det ekte glede å sulte seg i en måned under Ramadan? Å frivillig korsfeste seg? Å ikle seg varme heldekkende klær på en stekende varm sommerdag? 

Personlig foretrekker jeg vitenskapelige bevis...

Skrevet (endret)

Man kan kanskje si at følgende være oppfyllt: a ) forestillingene må være idiosynkratiske, b ) det må være subjektiv lidelse som følge av dette, og c) det må foreligge funksjonsnedsettelse.

Endret av TulleKoppen
Skrevet

Underholdning og morro for de fleste, farlig for noen få. Heldigvis. Men gidder disse "fleste" bruke tid på den? Neppe. Paradokset er at det er det nok bare disse "få" som gjør...

Det virker da som om det er mange nok når en leser igjennom kommentarende under artikkelen. Ganske skremmende egentlig hvor negaiv respons denne fikk. Men det er mulig at konspirasjonsteoretikerne har all verdens tid til å sitte på nettet dagen lang og hisse hverandre opp?

Må vel takke denne Færseth så mye, aldri før har jeg fått en så god latter i mitt liv :)

Tenk å stemple 99.99% av verdens befolkning for konspirasjonsteoretikere he he

Er det mulig ?

Vi lever i et narsissistisk løgn-samfunn som tjener de få utvalgte.....Derfor holdes mye skult for oss....Men de kloke begynner å grave i råtten-skapet og får det frem i lyset....Mer og mer kommer frem etter hvert.....det som har vært skjult av eliten...

Chemtrails (Eller "geoengineering" slik almuen skal forstå det) er i virkeligheten ødeleggende militær teknologi. De som ENDA ikke har fått med seg dette høyst virkelige fenomenet, burde gå i skammekroken. Alle kan se dette i dagslys.

Aftenposten likte ikke at jeg påpekte retorikken deres i denne artikkelen.

Gud forby at folk stiller spørsmål rundt hva de lærde forer befolkningen

Nå tror jeg ikke noen skal la seg provosere av en som er totalt kunnskapsløs der selv en 2 åring vet bedre hvordan verden fungerer enn denne Færseth.

Færseth har aldri brukt 2 sekunder av sitt liv til å studere fakta, han bare aksepterer at konspirasjonsteoriene til globale psykopater er korrekte.

Alle med sunn skepsis, fungerende hjerne og 2 øyner kjenner fakta om Chemtrail.

Kul artikkel som skal fortelle oss at slapp av, alt er ved det normale.

Enda en kjøpt-og-betalt "journalist", som forsøker å latterliggjøre legitime spørsmål ved å sidestille dem med mer hårreisende påstander.

+ selvfølgelig det vanlige jødehatet.

Anonymous poster hash: 205ef...10c

Skrevet

Det slår meg att mange slike konspirasjonsteoretikere fremstår som grenseløst naive, de er villige til å ta til seg all bullshit, uten å reflektere over hvor dumt og selvmotsigende det er....

Anonymous poster hash: cd0a5...8a1

Skrevet

Jeg trodde også før at konspirasjonsteoretikere var gærne.

Men etter å ha sett nærmere på enkelte saker, ser jeg at det faktisk er mye sannhet i enkelte teorier.

Men det er jo mange av konsp.teo. som ER gærne. Og enkelte av teoriene dems er virkelig ute på viddene. Så når man begir seg ut på å undersøke dette emnet, er det viktig å ha et kritisk øye. Å skille mellom fakta og tullete skremselspropaganda.

Kon.teo. om at at Breivik er en "robot fra Israel", tror jeg at blir fremstilt feil.

Det begynte vel med at det var pga kompendiet hans, som støttet Israel, at enkelte trodde at han jobbet for Israel, og om å ta hevn på AP, siden AP ikke støttet Israel rundt den tiden i 2011.

Og at han skulle være en "robot", så mener de vel at han er under mind control. Et tema som ikke er en konspirasjon, men har blitt avdekket at det faktisk er sant at CIA drev med for flere tiår tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...