Gå til innhold

Angst for økonomien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Penger løser rimelig mye. Det må det være lov å si. Penger er som motorolje, bilen trenger bensin for å bevege seg, men uten motorolje kommer man ikke særlig langt.

Men penger løser ikke alt. For eksempel; jeg tjener 1 million kroner i året (og betaler nesten en halv i skatt). Jeg har fortsatt angst og tvangstanker, jeg har fortsatt mange utfordringer (ikke minst i forbindelse med å tjene pengene). Iblant tenker jeg at det skulle vært utrolig behagelig med en "vanlig" jobb hvor jeg kunne legge fra meg ansvaret det sekundet jeg går ut av døren. Men sånn er det ikke.

Jeg "velger" å ha denne jobben fordi den gir meg diverse goder. Gøy å jobbe resultatorientert, gøy med fin bil, fin bolig, økonomisk handlefrihet. Men medaljen har definitivt en bakside.

Jeg synes på mange måter at den politiske debatten rundt høytlønnede er litt skjev. Det er ikke sånn at alle som tjener bra er født med en form for gullskje i munnen og bare får disse godene gratis. Høy lønn krever som regel hardt arbeid.

Jeg har også venner som tjener langt mindre enn meg som sikkert er lykkeligere enn meg. Noen finner glede i å tjene penger, andre finner det i en god bok, en god bytur, en god tur i fjellet, og for mange er det en kombinasjon. Men som nevnt innledningsvis - penger er definitivt et problem så lenge de ikke eksisterer.

"Jeg synes på mange måter at den politiske debatten rundt høytlønnede er litt skjev. Det er ikke sånn at alle som tjener bra er født med en form for gullskje i munnen og bare får disse godene gratis. Høy lønn krever som regel hardt arbeid."

Beklager om jeg formulerte meg feil, det var overhodet ikke dette jeg mente. 

Det jeg mener å si er at med en trygg stabil økonomi vil mange av problemene for syke reduseres grandiost i omfang. På samme tid er det nærmest umulig å oppnå denne trygghet og stabilitet når man er syk over flere år, med mindre man fra tidligere har opparbeidet seg en betydelig formue eller arver. 

Det er vanskelig nok å være syk, det blir uten tvil dobbelt så ille dersom man begynner å slite betydelig med økonomi. Jeg snakker ikke om lukrative jobber, men om å i det hele tatt få ting til å gå rundt. Den påkjenningen det er å plutselig miste all støtte, ikke ane hva man skal leve av neste måned, ikke vite om man klarer beholde hjemmet sitt, ikke vite om man har nok til helt nødvendigheter neste uke, er faktisk helt ekstrem.  Jeg snakker ikke om å måtte la vær å gå på kino, eller ikke ha råd til sigaretter, men om å klare overleve. 

Skrevet

"Jeg synes på mange måter at den politiske debatten rundt høytlønnede er litt skjev. Det er ikke sånn at alle som tjener bra er født med en form for gullskje i munnen og bare får disse godene gratis. Høy lønn krever som regel hardt arbeid."

Beklager om jeg formulerte meg feil, det var overhodet ikke dette jeg mente. 

Det jeg mener å si er at med en trygg stabil økonomi vil mange av problemene for syke reduseres grandiost i omfang. På samme tid er det nærmest umulig å oppnå denne trygghet og stabilitet når man er syk over flere år, med mindre man fra tidligere har opparbeidet seg en betydelig formue eller arver. 

Det er vanskelig nok å være syk, det blir uten tvil dobbelt så ille dersom man begynner å slite betydelig med økonomi. Jeg snakker ikke om lukrative jobber, men om å i det hele tatt få ting til å gå rundt. Den påkjenningen det er å plutselig miste all støtte, ikke ane hva man skal leve av neste måned, ikke vite om man klarer beholde hjemmet sitt, ikke vite om man har nok til helt nødvendigheter neste uke, er faktisk helt ekstrem.  Jeg snakker ikke om å måtte la vær å gå på kino, eller ikke ha råd til sigaretter, men om å klare overleve. 

Det er ikke noe å beklage, det jeg skrev var ikke rettet mot innlegget ditt, men mer mot den generelle samfunnsdebatten. :)

Men det er et faktum at altfor mange i Norge går på AAP eller uføretrygd. Her skal man selvfølgelig ikke angripe de som går på AAP eller uføretrygd, men man skal angripe systemet som gjør at så mange blir nødt til å stå på ytelser fra NAV. 

Noen stikkord, etter min mening:

- Vi har et ineffektivt helsevesen der mennesker står i kø fremfor å bli friske

- Vi har et helsevesen preget av byråkrati fremfor behandling

- Vi har altfor mange fastleger og altfor få spesialistleger. Insentivet til å bli spesialist er ikke-eksisterende (foruten interesse fra legen selv) fordi NAV sine regler favoriserer fastlegene økonomisk.

- Vi har altfor få studieplasser for leger, ingeniører og øvrige yrkesgrupper som Norge faktisk trenger i stor grad. I stedet utdanner vi filosofer, sosialantropologer, historikere, mv. som ofte "utdannes til arbeidsledighet". For å ta unna for dette bygger vi opp offentlig sektor til et enormt byråkrati for å sysselsette etter utdannelse. 

- Vi har et helsevesen som favoriserer helseangst, med screening og annet dilldall. Det private helsevesen burde i langt større grad praktisere "skikkelig" medisin.

Tilbake til økonomi, kjernen her er som sagt ikke å angripe den som står på AAP, men å angripe årsaken til at vedkommende står på AAP. I min verden kan de fleste sykdommer behandles, og det er en skam at nesten 10% av landets befolkning har en eller annen tilstand som i påvente av skikkelig behandling fører til tap av arbeidsevne og økonomi.

Skrevet

Jeg fikk hjelpeverge etter å ha sløst bort 800.000 kr i mani. Det er SÅ deilig. All posten min går til hjelpevergen som betaler alt og gir meg penger en gang i uka... Gruer meg til den dagen jeg skal styre selv igjen.

Skrevet

Tusen takk for så mange fine innlegg! Jeg skal prøve å få skrevet ut i hvert fall noe av dette, men finner ikke noe symbol for dette på oppgavelinjen. Får jeg det ikke til, kontakter jeg adm.

Skrevet

Tusen takk for så mange fine innlegg! Jeg skal prøve å få skrevet ut i hvert fall noe av dette, men finner ikke noe symbol for dette på oppgavelinjen. Får jeg det ikke til, kontakter jeg adm.

kopier det du føler er til hjelp og lim det inn i feks word, da slipper du få med unødvendige kommentarer/støy/reklame osv.

Skrevet

Tenker det er flere enn meg som vet hva jeg snakker om!

I dag fikk jeg et innbetalingskrav fra nav som er av en slik størrelse at jeg ikke kommer til å klare det. I tillegg fikk jeg nok en regning, som legges i skuffen for ubetalte regninger.  De siste ukene har jeg trukket meg nesten totalt inn i min egen verden og dermed unngått å ta tak i det jeg må.

Men i dag sa det pang. Jeg fikk panikk og begynte å tenke i vante tankebaner: jeg er mislykket, jeg kommer alltid til å være fattig, hvordan i all verden skal jeg klare å gi barna mine et godt liv, dette klarer jeg ikke å håndtere osv i den duren. Samtidig tenkte jeg at dette orker jeg ikke å gå rundt og føle!

Jeg fikk lyst til å ringe hele verden for å klage min nød, men vet av erfaring at dette bare gjør det verre. Det er ikke noe vits for meg å høre at jeg har det så vanskelig og stakkars deg bla, bla. Det har jeg ikke godt av.

Jeg vil være i kontroll! Jeg satt meg ned og tenkte nesten mot min egen vilje på hva jeg kan gjøre i morgen. Det ble endel, men ikke så mye at jeg gir opp på veien.

Jeg gikk også inn på nettet og googlet opp "angst for økonomi" og fikk masse opp. Det er ikke bare jeg som strever med dette. Det er mennesker med flere hundre tusen i årsinntekt som sliter med det samme. Merkelig fra mitt ståsted.

Nå føler jeg ro. Jeg er ikke overlykkelig akkurat, men jeg føler meg sterk! Det gjelder å gjøre seg til herre over situasjonen. Se det hele ovenfra som en fugl, i stede for å la seg tynge av situasjonen. Si til seg selv: Ikke f... om denne situasjonen skal ta knekken på meg!

Jeg fikk bare lyst til å få dette ned på "papir".

Og nå er jeg nysgjerrig: Hva gjør du for å komme deg ut av økonomisk angst?

Mange av oss her inne har elendig økonomi fordi dårlig psykisk helse har forhindret oss i å få en god utdannelse (selv om vi er gjennomsnittlig intelligente), og fordi det vanlige arbeidsliv blir en altfor stor utfordring. Og det er søren meg ingen unnskyldning, det er fakta. Så sitter man der da og sutter på labben med sine aap penger eller uføretrygd av forskjellig grad. Det er en utfordring det!

Men det beste er om vi ikke synker hen og gir opp hele livet av den grunn. Det er mye i livet som er gratis. Kanskje det aller viktigste.

Tilbake til spørsmålet mitt. Har du noen ess i ermet?

Du har fått usedvanlig mange gode svar i denne tråden  :)

Tilbake til "ess i ermet": Jeg tenker faktisk at en økonomirådgiver er "clu'et": Enhver kommune med respekt for seg sjøl har en økonomi- / gjeldsrådgiver:

https://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning

Denne er profesjonell og kan hjelpe til med "pinlige" henvendelser samt koordinere dette, sende henvendelser til kreditorer, lage avtaler med Namsmannen (om nødvendig) og andre, sette opp budsjett, osv, osv.

Ikke vær flau for å søke hjelp / rådgivning - alle fra "millionærer" til "fattige" kan få gratis bistand her.

I min region har vi en særdeles dyktig rådgiver. H*n sier dessverre at offentlige krav er de vanskeligste å forhandle om.. Mange trenger bistand her; prøv å legge all form for skamfølelese til side, OK?

Skrevet

Du har fått usedvanlig mange gode svar i denne tråden  :)

Tilbake til "ess i ermet": Jeg tenker faktisk at en økonomirådgiver er "clu'et": Enhver kommune med respekt for seg sjøl har en økonomi- / gjeldsrådgiver:

https://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Økonomisk+rådgivning

Denne er profesjonell og kan hjelpe til med "pinlige" henvendelser samt koordinere dette, sende henvendelser til kreditorer, lage avtaler med Namsmannen (om nødvendig) og andre, sette opp budsjett, osv, osv.

Ikke vær flau for å søke hjelp / rådgivning - alle fra "millionærer" til "fattige" kan få gratis bistand her.

I min region har vi en særdeles dyktig rådgiver. H*n sier dessverre at offentlige krav er de vanskeligste å forhandle om.. Mange trenger bistand her; prøv å legge all form for skamfølelese til side, OK?

Bor du i samme kommune som meg? ;)

Helt enig med deg :)

Skrevet

kopier det du føler er til hjelp og lim det inn i feks word, da slipper du få med unødvendige kommentarer/støy

Jeg var i kontakt med nav sentralt i dag og de gav meg endel nyttige opplysninger ang økonomi. Det kravet jeg fikk av nav er visst en kopi av noe som ble sendt sosialtjenesten og som ikke rammer meg. Slik forstod jeg det i hvert fall. Det som gjenstår for meg er, nå som jeg er 100% uføretrygdet (og tro meg, denne jenta har ALDRI ligget på latsiden og er forferdelig lei seg for at psykdom har rammet så hardt at arbeidslivet har blitt umulig. dog håper jeg selvfølgelig å kunne delta etterhvert. dårlig samvittighet? nei. ikke etter alle disse årene med kamp), er å få en fullstendig oversikt over inntekter og utgifter, forslag til budsjett og vurdering om det i det hele tatt er mulig å leve på en så lav inntekt som det jeg kommer til å ha heretter. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg allitds kunne leve på pasta og ketcup noen dager i uken. Leke student igjen.

Om jeg synes synd på meg selv? Overhode ikke.

Skrevet

Bor du i samme kommune som meg? ;)

Helt enig med deg :)

Hehe  ;) Kjenner av ulike grunner til økonomirådgivere i mitt fylke, og det står respekt av dem, og jeg har et inntrykk av at de er representative på landsbasis.

Ellers vil jeg berømme deg for å gi særdeles gode svar på DOL. Du har masse kunnskap, kompetanse og livserfaring du deler med andre! Jeg er sjelden innom her nå, men jeg har fått med meg at du av og til roter deg litt bort i misforståelser, mistolkninger og "dobbeltkommunikasjon".

Keep up the good work; fortsett å være en god bidragsyter på DOL & i RL, og  bruk ressursene dine konstruktivt  :)

Skrevet

Hehe  ;) Kjenner av ulike grunner til økonomirådgivere i mitt fylke, og det står respekt av dem, og jeg har et inntrykk av at de er representative på landsbasis.

Ellers vil jeg berømme deg for å gi særdeles gode svar på DOL. Du har masse kunnskap, kompetanse og livserfaring du deler med andre! Jeg er sjelden innom her nå, men jeg har fått med meg at du av og til roter deg litt bort i misforståelser, mistolkninger og "dobbeltkommunikasjon".

Keep up the good work; fortsett å være en god bidragsyter på DOL & i RL, og  bruk ressursene dine konstruktivt  :)

Ok :)

Tusen takk for gode ord, Angustia, jeg setter stor pris på de :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...