AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 Skrevet 5. september 2013 Jeg har lest litt på forumet nå og det er en ting jeg legger merke til på psykiatri. Mange av de som sliter psykisk har vanskelig for å ta imot råd. Sliter kanskje med selvtillit osv. Når de samme personer svarer i andre tråder kommer de med samme råd, bakker opp under en dårlig selvtilitt osv. Fornuften er der. Men hvorfor er det så vanskelig å følge de rådene de selv kan gi til andre? Hvorfor er det så mye lettere å bakke opp selvfølelsen til andre enn å se verdien i seg selv? Jeg har hatt mye av dette jeg også. Alle kan gjøre feil på jobb, det er menneskelig å feile, men det gjelder ikke meg. Jeg har full forståelse når andre gjør en feil, men gjør jeg selv en feil så er jeg udugelig, ser ned på meg selv, selvtillitten går i bånn. Jeg har lurt på hvorfor noen av oss er slik. Den samme regelen burde jo gjelde for oss også. En ting er sikkert og det er at det er mye lettere å si noe, enn å handle etter det. Dette er ikke et spørsmål som jeg må ha svar på, men noe som jeg har tenkt litt på.Anonymous poster hash: adfcf...e4c 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 5. september 2013 Skrevet 5. september 2013 Jeg tror mange vil ha det motsatt, at det er enklere å gjøre "det rette" for seg selv, men gir dårlige råd til andre. De best tilpassede klarer begge deler. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 Skrevet 5. september 2013 Jeg tror mange vil ha det motsatt, at det er enklere å gjøre "det rette" for seg selv, men gir dårlige råd til andre. De best tilpassede klarer begge deler. Det har nok litt å si hva det gjelder, og så er vi mennesker forskjellige. Men når du er psykisk syk så er det ofte vanskelig å gjøre det du blir rådet til. Trenger ikke å være at du ikke vil, men at du ikke klarer. Likevel kan du gi samme råd til andre, bakke de opp. Du har fornuften, vet kanskje hva som er best å gjøre, men klarer det ikke selv. Det andre tilfelle jeg skrev om å gjøre feil på jobb, så tror jeg kanskje det er mest når du ikke har så god selvtillit du reagerer slik. Jeg kom til å tenke på en gang det ble gjort en feil på jobb. Det kunne vært jeg som hadde gjort feilen. Og for meg ble dette katastrofalt. Men når det viste seg at det var noen andre som hadde gjort det så var det ikke en katastrofe lenger, da ble det en bagatell. Alle kan jo gjøre feil tenkte jeg da. Jeg vet ikke om jeg klarer å få det frem helt slik jeg tenker, men jeg synes det er litt merkelig at noen av oss er slik. Anonymous poster hash: adfcf...e4c 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.