Bella Dotte Skrevet 10. september 2013 Forfatter Skrevet 10. september 2013 Hvis han ikke har opplevd at pasienter har blitt avhengige og opphengte i ham tidligere, så har han en relativt smal erfaringsbakgrunn som psykolog. Jeg svarte litt flåsete på dette først. Men jeg husker nå at han har sagt at han ikke har så mye erfaring med samtaleterapi - og jeg opplever at han jobber like mye som en slags miljøterapeut, også med meg. Han har vært psykolog i tredve år, men kanskje erfaringsbakgrunnen likevel er ganske smal? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 10. september 2013 Forfatter Skrevet 10. september 2013 Jeg tror du kan ha god nytte av terapi, men ikke denne typen terapi( /terapeut). Jeg ser du skriver mennesker med asperger lett kan få et oppheng, det kan vi andre og, og spesielt når man er i en sårbar og hudløs tilstand, og kaver med livet. Jeg liker jo denne formen for terapi best, da, men fordet kan det hende det ikke er sunt. Det ikke sunt å spise bløtkake til alle måltider, heller, selv om det er godt Jeg vet ikke helt hva det er han gjør med meg, men jeg blir så opprømt og oppstemt, samtidig som jeg blir veldig avslappet - ingen andre jeg kjenner får meg til å reagere på den måten? Eller jo, men langtfra så sterkt. Og ikke hver gang! Er det et faresignal at jeg kjenner så sterk nytelse? Det er forøvrig første gang jeg opplever deg som åpen og imøtekommende til å diskutere relasjonen med din behandler, det er fint å oppleve. Når en behandler sier dere har et ordentlig vennskap, bør du løpe i en annen retning. Profesjonaliteten hans er så godt som ikke-eksisterende. Jeg beklager hvis jeg ikke har virket imøtekommende for innspill på saker jeg selv har tatt opp. Takk for at dere er så tålmodige. Det er vel bare seksuelle relasjoner som er forbudt mellom behandler og pasient? Noe sånt er ikke i emning... Bare vennskap. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Hei! faresignalet ved at du kjenner så sterk nytelse er at du i stor grad stenger av for andre. Det blir kjedelig å være sammen med å snakke med noen som er så opptatt av noen annen. Noen som viser frem journalnotater og "lever i terapitimene", det setter en klar begrensing for din kontakt med andre. Jeg mener du ødelegger for deg selv på lang sikt, ikke ved selve terapien, men ved å stadig presse grensene, kreve mer av han og forhandle deg frem til mer kontakt osv., istedet for å bli helt uavhengig, der i det ligger lykken, roen, freden, modenheten og selvstendigheten pluss mye. mer..... han er ettergivende, du er krevende. Dere begge gjør begge feil, om enn ulike feil. Det er min oppfatning. 0 Siter
cabret Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Jeg vet ikke helt hva det er han gjør med meg, men jeg blir så opprømt og oppstemt, samtidig som jeg blir veldig avslappet - ingen andre jeg kjenner får meg til å reagere på den måten? Eller jo, men langtfra så sterkt. Og ikke hver gang! Er det et faresignal at jeg kjenner så sterk nytelse? Faresignalet er ikke at du får de følelsene du får, men at hans grenseløshet hindrer deg i å utnytte disse følelsene på konstruktivt vis. Det du opplever, er slettes ikke unikt for Aspergere. Det er en helt normal positiv overføring, ikke ulik en forelskelse. En dyktig terapeut vil la den overføringen få utspille seg i et trygt, klart avgrenset terapeutisk rom. Ikke gi den unødig oppmerksomhet, men tematisere den om han mener det vil gagne deg og terapien. For meg høres det ut som om han har latt sin egen grenseløshet, ev. sin motoverføring, stå i veien for din terapi. Det er slettes ikke bare seksuelle relasjoner mellom behandler og pasient som kan være skadelig for terapien. Jeg ville ha snakket om mangelen på grenser med ham, helst også med en annen behandler, om du har tilgang på dette. Jeg har selv vært utsatt for "grenseløs" terapi, og jeg innså ikke at behandlingen var skadelig for meg før jeg diskuterte det med en annen. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 10. september 2013 Forfatter Skrevet 10. september 2013 Det blir kjedelig å være sammen med å snakke med noen som er så opptatt av noen annen. Noen som viser frem journalnotater og "lever i terapitimene", det setter en klar begrensing for din kontakt med andre. Det er dette som gjør meg så flau og lei meg. Jeg vet at det er gørrkjedelig å høre om igjen og om igjen om en person man ikke engang har møtt. (Men det har vært deilig å kunne diskutere det med deg, som har hatt et tilsvarende oppheng på en annen.) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Hei! Jeg trenger ikke lage en tråd om interferens her, det har jeg laget på fysikk.net. Mennesker sender IKKE ut signaler, de sier ord, ord som kan misforstås osv... men ord. Derfor må du skrive ord ikke signaler :-( Nå mener jeg ikke hvordan lydsignaler dvs longitude bølger treffer trommehinnen. Ord skrevet og sagt er ord og IKKE signaler. Selvfølgelig sender mennesker ut signaler som blir tolket av andre. Pga at du har asperger er du ut i fra dine innlegg særdeles dårlig til å oppfatte andres signaler. Signaler kan være kroppsspråk. Signaler kan være noe det hintes om i det som blir sagt eller nedskrevet som andre må ha evne til å oppfatte. Noen er gode til å oppfatte signaler, andre er dårlige. De som er gode til å oppfatte signaler kan sies å ha sosiale antenner. Anonymous poster hash: b5ae1...765 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Det er dette som gjør meg så flau og lei meg. Jeg vet at det er gørrkjedelig å høre om igjen og om igjen om en person man ikke engang har møtt. (Men det har vært deilig å kunne diskutere det med deg, som har hatt et tilsvarende oppheng på en annen.) Hei! :-) Ja det skjønner jeg. Nå har jeg den fordelen at min psykiater har vært tydeligere på grensene! Det har smertet meg, men styrket meg på sikt, jeg er svært lykkelig og selvstendig, moden, sterk og uavhengig hver eneste dag!!. Jeg trenger ikke hjelp mer 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Selvfølgelig sender mennesker ut signaler som blir tolket av andre. Pga at du har asperger er du ut i fra dine innlegg særdeles dårlig til å oppfatte andres signaler. Signaler kan være kroppsspråk. Signaler kan være noe det hintes om i det som blir sagt eller nedskrevet som andre må ha evne til å oppfatte. Noen er gode til å oppfatte signaler, andre er dårlige. De som er gode til å oppfatte signaler kan sies å ha sosiale antenner.Anonymous poster hash: b5ae1...765 Hei! Huff. javel og OK Min mann oppfatter signaler, og sier jeg gjør det ikke :-( Heldigvis har jeg en psykiater som sier "ta med din mann hit neste time så skal jeg minne han om..." Og det skal jeg gjøre, neste time, for at han stadig glemmer... og tror jeg kan forstå... er utrolig vrient og slitsomt og ...Nå kom jeg på hvorfor jeg trenger ny time Jeg har ikke flere spørsmål eller viktige ting jeg lurere på, og da blir det bare å sitte og smile og høre på min psykiater :-) Men jeg kan jo sende min mann til min psykiater, han trenger det :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Hei! Ok men så forstår jeg hvorfor jeg misforstås. Av og til har jeg fått spørsmål om jeg har det bra, kjeder meg, vil gå eller hva som er galt? Dette kommer helt brått på, men min mann har sagt at når jeg snur meg rundt, lukker øynene, ser opp i taket, eller veldig ned i gulvet, så kan andre feiltolke dette. Det rare er at de som har feiltolket dette har vært PPT og BUP, de trodde feks jeg var lei av møtet?? Jeg svarte jeg hadde det bra, og det hadde jeg, men uten min manns kommentar hadde jeg ikke forstått hvorfor de spurte feks om jeg syns vi hadde hatt langt nok møte, eller om det gikk bra med meg osv... Det som er bra er at de spurte og ikke antok noe feil, derfor er det viktigst å spørre, for i mitt tilfelle tok de jo helt feil, jeg hadde det bra, lyttet og syns absolutt ikke møte varte for lenge. Det kan bare være at jeg trenger å snu meg, eller at jeg oppdager noe feks i taket eller i et hjørnet, jeg er bare da litt opptatt med det, helt til jeg er tilbake, det pleier gå fort over. Jeg er ganske skjerpet på møter. Men jeg lukker øynene og det er vist noe som kan misforstås, men jeg sender ikke ut signaler med dette, jeg lukker øynene fordi jeg trenger å skjerme meg litt, tenke litt ekstra over noen ord feks. Hvis andre skal basere seg så mye på signaler, som ikke er signaler, så misforstår de mye. Heldigvis spurte de meg, ellers kunne de antatt noe feil. Ord er altså det viktige. Jeg tror det er for mye følerier og for lite ord, det lager bare problemer. At du sa at du hadde det bra betyr ikke nødvendigvis at de trodde du hadde det helt bra når du viste noe annet med kroppsspråket. At folk sier de har det bra kan være en sosial frase for å slippe å gå nærmere inn på ting eller for å holde fasaden. Når et menneske virkelig har det bra vil det ofte vises gjennom kroppsspråk som utstråling, selvtillit, godt humør etc.Anonymous poster hash: b5ae1...765 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 At du sa at du hadde det bra betyr ikke nødvendigvis at de trodde du hadde det helt bra når du viste noe annet med kroppsspråket. At folk sier de har det bra kan være en sosial frase for å slippe å gå nærmere inn på ting eller for å holde fasaden. Når et menneske virkelig har det bra vil det ofte vises gjennom kroppsspråk som utstråling, selvtillit, godt humør etc.Anonymous poster hash: b5ae1...765 Hei! Jeg er lik uansett! Da misforstår mennesker meg. Når jeg har det bra sier jeg det hvis noen spør. Men jeg må først forstå hva de mener, å ha det bra, kan være vrient å forstå hva andre mennesker mener med. Jeg tolker det oftest som, bra nå, og det er det lett å svare på :-) jeg har det kjempefint inni meg, hele tiden, jeg er så lykkelig selv om min psykiater er 69 år. Jeg finner jo alle løsninger selv, men likevel hadde jeg ikke klart det uten hjelpen fra min psykiater, hun har tålmodig satt meg sammen, det var vennlig gjort. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 At du sa at du hadde det bra betyr ikke nødvendigvis at de trodde du hadde det helt bra når du viste noe annet med kroppsspråket. At folk sier de har det bra kan være en sosial frase for å slippe å gå nærmere inn på ting eller for å holde fasaden. Når et menneske virkelig har det bra vil det ofte vises gjennom kroppsspråk som utstråling, selvtillit, godt humør etc.Anonymous poster hash: b5ae1...765 Hei! Jeg kan bruke ord, kroppsspråk kan jeg ikke bruke, hvorfor tror du jeg ser opp i taket? Det er for å telle ant spotter. Hvorfor tror du jeg ser ned i gulvet? Det er for å sjekke gulvbelegget. Om det ikke er hensikten som driver jeg, så oppdager jeg i vertfall både ant spotter og type gulv, mer enn andre, det betyr ikke at jeg kjeder meg, jeg bare liker ikke å se på andre hele tiden og i en hel time feks. At jeg ikke bruker annet enn ord, bør få andre til å tenke at de bør slutte med sine gjetteleker. Når tannlegen sa han ikke hadde så fine tenner, svarte jeg nei, for det hadde han ikke, at han ønsket jeg skulle lyve, er jo hans egen forestilling og ikke noe han kan basere seg på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Hei! Jeg er lik uansett! Da misforstår mennesker meg. Når jeg har det bra sier jeg det hvis noen spør. Men jeg må først forstå hva de mener, å ha det bra, kan være vrient å forstå hva andre mennesker mener med. Jeg tolker det oftest som, bra nå, og det er det lett å svare på :-) jeg har det kjempefint inni meg, hele tiden, jeg er så lykkelig selv om min psykiater er 69 år. Jeg finner jo alle løsninger selv, men likevel hadde jeg ikke klart det uten hjelpen fra min psykiater, hun har tålmodig satt meg sammen, det var vennlig gjort. Det er kjempefint at du er lykkelig Jeg tror du vet hva det vil si å være glad En svarer som regel i forhold til hvodan en føler seg akkurat når en blir spurt. Anonymous poster hash: b5ae1...765 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Det er kjempefint at du er lykkelig Jeg tror du vet hva det vil si å være glad En svarer som regel i forhold til hvodan en føler seg akkurat når en blir spurt.Anonymous poster hash: b5ae1...765 Hei! 0 Siter
frosken Skrevet 10. september 2013 Skrevet 10. september 2013 Det er vel bare seksuelle relasjoner som er forbudt mellom behandler og pasient? Noe sånt er ikke i emning... Bare vennskap.Seksuelle relasjoner er det som er klarest over grensen. Slik du har det i forhold til din behandler, så mener jeg at all fysisk kontakt (inklusive klemmingen du har beskrevet) er over grensen.Det at du forledes til å tro at dere har et vennskap, er for meg et tydelig tegn på at han ikke helt innser hva som foregår. Relasjonen mellom dere er uendelig langt unna et jevnbyrdig vennskap, og det å forsøke å omskrive fakta er neppe noe som hjelper deg. Han virker lite bevisst på hva slags avhengighet han leder deg lenger og lenger inn i. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. september 2013 Skrevet 11. september 2013 Selvfølgelig sender mennesker ut signaler som blir tolket av andre. Pga at du har asperger er du ut i fra dine innlegg særdeles dårlig til å oppfatte andres signaler. Signaler kan være kroppsspråk. Signaler kan være noe det hintes om i det som blir sagt eller nedskrevet som andre må ha evne til å oppfatte. Noen er gode til å oppfatte signaler, andre er dårlige. De som er gode til å oppfatte signaler kan sies å ha sosiale antenner.Anonymous poster hash: b5ae1...765 Hei! Jeg minner deg på dette siden du kanskje ikke vet om det: Asperger syndrom er oppkalt etter den østerrikske barnelegen Hans Asperger som i 1944 beskrev barn i sin praksis som manglet nonverbale kommunikasjonsevner, hadde svekket empati overfor sine jevnaldrende. Det er altså normalen å mangle nonverbal kommunikasjon ved asperger syndrom (derfor sender vi ikke signaler), det er også vanlig å mangle empati, imidlertid har jeg sympati, dvs medfølelse når noen forklarer for meg at de har det vondt eller er lei seg eller ble såret. Jeg kan ikke se forskjell på lei seg eller forkjølelse, begge deler høres og ser likt ut for meg. Og det selv om jeg har studert det inngående. Det er derfor jeg mener det er bedre å basere seg på ord, og det for de fleste mennesker for å unngå gjetteleker, misforståelser og at man blir enda mer lei seg. 0 Siter
Løvemamma Skrevet 11. september 2013 Skrevet 11. september 2013 At jeg ikke bruker annet enn ord, bør få andre til å tenke at de bør slutte med sine gjetteleker. Det er ikke slik at vi som ikke har asberger bare kan slutte å bruke kroppsspråk som en del av vær kommunikasjon, dette er ikke viljestyrt, men utviklet i menneskehetens i våre gener gjennom evolusjonen. Definisjon på kommunikasjon: Kommunikasjon er den prosessen der en person, gruppe eller organisasjon (sender) overfører informasjon til en annen person, gruppe eller organisasjon (mottaker) og der mottaker(ne) får en viss forståelse av budskapet». Kommunikasjon er også definert som: «Den prosessen som har tankens enhet som mål.» Når mennesker kommuniserer med hverandre, spiller den ikke-verbale delen av kommunikasjonenen en avgjørende rolle. Assosiasjoner, idéer, predisposisjoner og følelser påvirker hvordan informasjonen blir oppfattet og tolket av dem som kommuniserer. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. september 2013 Skrevet 11. september 2013 Det er ikke slik at vi som ikke har asberger bare kan slutte å bruke kroppsspråk som en del av vær kommunikasjon, dette er ikke viljestyrt, men utviklet i menneskehetens i våre gener gjennom evolusjonen. Definisjon på kommunikasjon: Kommunikasjon er den prosessen der en person, gruppe eller organisasjon (sender) overfører informasjon til en annen person, gruppe eller organisasjon (mottaker) og der mottaker(ne) får en viss forståelse av budskapet». Kommunikasjon er også definert som: «Den prosessen som har tankens enhet som mål.» Når mennesker kommuniserer med hverandre, spiller den ikke-verbale delen av kommunikasjonenen en avgjørende rolle. Assosiasjoner, idéer, predisposisjoner og følelser påvirker hvordan informasjonen blir oppfattet og tolket av dem som kommuniserer. Hei! ja jeg skjønner det! Men jeg forstår ikke annet enn ord :-( Bare sliten i dag, i morgen kanskje bedre. Veldig ensom, vil ha venn, har ikke venn, vil ikke ha støttekontakt, orker ikke mer komme-bli borte-tro venn-men ikke venn-systemer mer. 0 Siter
XbellaX Skrevet 11. september 2013 Skrevet 11. september 2013 "Det er vel bare seksuelle relasjoner som er forbudt mellom behandler og pasient? Noe sånt er ikke i emning... Bare vennskap." Vennskap er uprofesjonelt. Vennskap kan gi avhengighetsforhold, som du så godt beskriver, vennskap gir ubalanse, det skaper mengder av ekstra problemer for en pasient. Vennskap, slik det er vanlig å definere vennskap og på lik linje med dine andre venner som du ikke "ansetter", skal ikke forekomme mellom en behandler og en pasient. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 11. september 2013 Forfatter Skrevet 11. september 2013 Det er bare det at det allerede er en ubalanse i relasjonen i og med at han er psykologen min og er opplært i fagets finurligheter og jeg kom til ham for å få hjelp og han tilbyr hjelp. Avhengigheten har jeg kjent på også overfor behandlere ol som har vært meget strenge på grensene. Nå har han her et uregelmessig arbeidstidsregime, men han tar seg ikke betalt for når vi er på kafé... Vi betaler også hver for oss Jeg erkjenner at det at det er på kanten, gjør det litt ekstra pirrende. Ikke seksuelt pirrende, men du forstår nok hva jeg mener. Men han er så lett å være sammen med! Med alle mine andre venner og bekjente må jeg være litt "på vakt", ikke helt det, men jeg slapper ikke like godt av sammen med andre. Jeg får ikke like mye oppmerksomhet fra andre heller, de er tilstede også mentalt, men det blir ikke det samme. Jeg føler meg vel sammen med alle mine venner, men denne her får meg til å føle meg helt vidunderlig. Jeg vil ha mer! Nååå! 0 Siter
XbellaX Skrevet 11. september 2013 Skrevet 11. september 2013 Det er bare det at det allerede er en ubalanse i relasjonen i og med at han er psykologen min og er opplært i fagets finurligheter og jeg kom til ham for å få hjelp og han tilbyr hjelp. Avhengigheten har jeg kjent på også overfor behandlere ol som har vært meget strenge på grensene. Nå har han her et uregelmessig arbeidstidsregime, men han tar seg ikke betalt for når vi er på kafé... Vi betaler også hver for oss Jeg erkjenner at det at det er på kanten, gjør det litt ekstra pirrende. Ikke seksuelt pirrende, men du forstår nok hva jeg mener. Men han er så lett å være sammen med! Med alle mine andre venner og bekjente må jeg være litt "på vakt", ikke helt det, men jeg slapper ikke like godt av sammen med andre. Jeg får ikke like mye oppmerksomhet fra andre heller, de er tilstede også mentalt, men det blir ikke det samme. Jeg føler meg vel sammen med alle mine venner, men denne her får meg til å føle meg helt vidunderlig. Jeg vil ha mer! Nååå! Du ordlegger deg så presist og bra. Jeg forstår godt hva du mener med pirrende, det er et flott ord å bruke i denne sammenheng. Nicket "cabret" gir deg noen flotte forklaringer, og nevner blant annet dette med å ikke frykte avhengigheten men (for behandleren) å la den få utspille seg innen trygge rammer, la denne bli et eget tema, men uten å "dyrke" den. Jeg ser jeg ordla meg feil tidligere, jeg skrev at denne behandlingen ikke er bra for deg, jeg mener terapeuten. Hva slags behandling som fungerer best for deg har jeg ingen anelse om, det vet du best selv, men behandleren, din kjære deg, må du gjøre noe med. Madeleinemie nevner et sted i tråden dette med om at han stenger for andre i livet, dette er også veldig presist og godt sagt. Det er akkurat det han gjør, men han stenger også for din egen utvikling. Du skal fremover Bella Dotte, ikke hverken bakover eller være i et stillestående modus. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.