Gå til innhold

Depresjon og følelsesliv

Anbefalte innlegg

Min mann lider av dyp depresjon & angst.

I den siste tiden har han funnet ut at han ikke føler noe for meg lenger, og ønsker at vi flytter fra hverandre.

Jeg er så redd for at han tar denne beslutningen på feil grunnlag.

Han sier han vil ødelegge meg og barna hvis vi fortsetter, og det er forsåvidt sant, for forholdene hjemme er nå nesten uutholdelige.

Han tåler ikke støy (vanlige huslyder fra oss), han skrur av alle lysene og vil bare være i fred. Han oppfører seg kynisk og kaldt overfor meg og ungene og jeg når ikke inn til ham.

Dette har utviklet seg over ganske lang tid, hvorpå det har vært meget bra i et års tid, for nå å bli verre enn noen gang før. Dette har vel vart siden juni i år.

Han sier han ikke føler noen ting, bortsett fra at han har dårlig samvittighet overfor oss.

Men tidligere var han så følsom, nesten overfølsom og nå er han blitt helt motsatt.

Hvordan påvirker depresjon/psykose& angst egentlig følelseslivet ?

Blir man så følelsesløs, eller er han rett og slett deprimert fordi han egentlig ønsker å bryte forholdet ?

Er det mulig å opprette et normalt følelsesliv etter at det har gått så langt?

Han er veldig fokusert på trygghet, og føler han mister den når f.eks barna har venner inne. Da har han ikke privatliv sier han.

Nå har han endelig fått time psyk.poliklinikk og håper jo at ting skal bli bedre. Men hva kan vi gjøre i mellomtiden, for å hjelpe ham og oss selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39431-depresjon-og-f%C3%B8lelsesliv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk sammen, hvis du når inn til ham. Og pass på å la ham snakke så kan du lytte.

Prøv lystlampe siden depresjon er vanskelig om høsten. (Elektro-butikk ca 2000 kroner) Det hjelper.

Eg følte ingenting for mannen min da eg var deprimert. Trengte masse søvn og ro+ingen krav.

Gi ham oppgaver han kan mestre og gi ham ros

Lykke til, du må nok være tolmodig.

Eg fekk hjelp av homeopat. Ei veninne av meg blei frisk av fotsoneterapi. Ho hadde angst/depresjon

Nils Håvard Dahl, psykiater

Avflatede følelser og manglende interesse er typiske depresjonstegn - anhedoni.

Det er ikke uvanlig at denne anhedonien er total slik at følelsesløsheten også innbefatter partneren.

Det er svært viktig å ikke gjøre store endringer verken i samliv, arbeidsforhold eller annet når en er deprimert. Ofte er depresjonen årsak til problemene og ikke omvendt.

Det beste du kan gjøre er å motivere han til å ta i mot profesjonell behandling. Prøv å få til en enighet om at ingen viktige avgjørelser skal tas før tidligst 3 mnd etter at behandling er startet.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...