Gå til innhold

Om å lytte til stemmene og bli frisk fra schizofreni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viktig video om viktigheten av å lytte til og forsøke å forstå psykotiske symptomer i stedet for å bare fokusere på å fjerne dem. 

Skrevet

Viktig video om viktigheten av å lytte til og forsøke å forstå psykotiske symptomer i stedet for å bare fokusere på å fjerne dem. 

Takk for flott link. Nå lyttet jeg kun med et halvt øre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor hun fikk diagnosen? Hadde hun andre symptomer enn kun stemmehøring?

Skrevet

Jeg er ikke schizofren, men bipolar. Jeg lyttet automatisk til stemmene og hallusinasjonene da jeg var psykotisk og det var ingen hjelp i det for de var del av vrangforestillingene ALtså det stemte ikke med virkeligheten.

Skrevet

Takk for flott link. Nå lyttet jeg kun med et halvt øre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor hun fikk diagnosen? Hadde hun andre symptomer enn kun stemmehøring?

Hun lot seg bl.a. styre av stemmene og helte et glass vann over en foreleser.

miakami: Hun mener ikke at man skal lytte til stemmene i den forstand at man skal tro på dem eller gjøre det de sier, men at det er viktig å forsøke å forstå hva psykotiske symptomer betyr og hvorfor de har oppstått. For henne var det terapeutisk å akseptere stemmene som en deler av henne selv som hadde blitt undertrykt. Når hun forsto hvor stemmene kom fra og hvorfor de hadde oppstått hjalp det henne å bli frisk.

Skrevet

Hun lot seg bl.a. styre av stemmene og helte et glass vann over en foreleser.

miakami: Hun mener ikke at man skal lytte til stemmene i den forstand at man skal tro på dem eller gjøre det de sier, men at det er viktig å forsøke å forstå hva psykotiske symptomer betyr og hvorfor de har oppstått. For henne var det terapeutisk å akseptere stemmene som en deler av henne selv som hadde blitt undertrykt. Når hun forsto hvor stemmene kom fra og hvorfor de hadde oppstått hjalp det henne å bli frisk.

Jeg forstår ikke diagnosen hun fikk i det hele tatt. Men, jeg liker det du skriver til miakami, det er mye av dette som det jobbes med i stemmehørergrupper, det er virkelig nyttig. 

Skrevet

jeg hørte nok stemmer på en helt annen måte enn henne. jeg skjønte ikke at jeg hørte stemmer. jeg trodde det var virkelig. var mer som telepati

Skrevet

er som sagt ikke schizofren så det kan nok ikke sammenlignes med en mani

Skrevet

Jeg har ikke sett klippet, da jeg er skeptisk. Jeg er schizofren ( i mine egne øyne ett tvilstilfelle), men tvangstankestemmen jeg hadde var noe forbannet drit. Jeg trodde det var Satan som satte den inn i mitt hode, og da var jeg kristen, så jeg så ingen som helst grunn til å lytte på alt det forferdelige den sa. Og alle tegnene som insisterte på seg selv, og som stemte med stemmen, det var som å leve i en skrekkfilm. Så nei, ikke noe lytting her i gården. Men jeg har aldri trodd særlig på psykodynamisk psykiatri, og heller ikke alternativ medisin...

Mange mennesker er schizofrene og det er ikke bare 1 lidelse, men jeg tviler sterkt på att alternative ting har noe for seg. Det som reddet meg delvis var zyprexa, og støttende psykoterapi......

Skrevet

Jeg har ikke sett klippet, da jeg er skeptisk. Jeg er schizofren ( i mine egne øyne ett tvilstilfelle), men tvangstankestemmen jeg hadde var noe forbannet drit. Jeg trodde det var Satan som satte den inn i mitt hode, og da var jeg kristen, så jeg så ingen som helst grunn til å lytte på alt det forferdelige den sa. Og alle tegnene som insisterte på seg selv, og som stemte med stemmen, det var som å leve i en skrekkfilm. Så nei, ikke noe lytting her i gården. Men jeg har aldri trodd særlig på psykodynamisk psykiatri, og heller ikke alternativ medisin...

Mange mennesker er schizofrene og det er ikke bare 1 lidelse, men jeg tviler sterkt på att alternative ting har noe for seg. Det som reddet meg delvis var zyprexa, og støttende psykoterapi......

Jeg klarer ikke helt forstå diagnosen hennes i utgangspunktet, men jeg kjenner lite til henne annet enn de få minuttene.

Men uansett, det er flere som av ulike grunner kan høre stemmer, for noen av gruppene kan dette være nyttig vei. I stemmehørergrupper som kjøres av noen DPS jobbes det mye med (sammen med medisinskbehandling) å ta kontroll over stemmene, sette av tid til dem, fremfor å jobbe mot dem, jeg tror dette også kan være nyttig for de med en klar schizofreni diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...