Gå til innhold

NHD: Doseøkning/medisinkombinasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gått 3 uker på Aurorix (1. uke på 300mg, 2. og 3. uke på 450) for sosial angst, panikklidelse, og depresjon som følge av de to førstnevnte. Offisiell diagnose er depresjon. Dette er første AD jeg prøver.

Tablettene har definitivt løftet meg ut av den verste gjørma, men jeg kjenner av og til at panikkanfallene ligger og lurer like under overflaten, bare at de aldri når helt frem. De har også hatt effekt på den sosiale angsten, men som sagt bare løftet meg ut av det aller verste.

1) Er det for tidlig å tenke på doseøkning? Min sosiale angst vil jeg påstå var av alvorlig karakter før behandlingsstart.  Betydelig hemmende for min livskvalitet. I nåværende situasjon etter 3 uker på Aurorix er den "bare" moderat hemmende, og da ikke i alle situasjoner heller, som tidligere. Jeg kan nå se folk flest i øynene, og jeg får ikke lenger hjertebank og skjelvende hender i banalt enkle hverdagssituasjoner.

2) Hvis jeg evt. skal øke, kan jeg like gjerne øke til f.eks 750, eller må jeg innom 600mg i 4 uker f.eks for å teste effekt? 600mg er jo bare 150mg mer per dag enn dagens dose.

3) Jeg har først nå i tredje uke opplevd urolig søvn som følge av Aurorix. Det føles som om den dype søvnen uteblir. Føler meg også litt "borte", selv etter tre uker. Er det et tegn på at jeg burde forsøke en annen medisin? Bivirkningene har generelt sett vært milde, og vil gjerne finne den riktige dosen på Aurorix, fordi jeg er ganske sikker på den har hatt en viss effekt.

4) Du har tidligere skrevet at Aurorix og Tolvon er en god kombinasjon. Hvorfor er det en så god kombinasjon, og hvilken styrke foreslår du evt. hvis jeg skulle kombinert disse to for å sovne lettere på kvelden? Bør jeg da fortsette på lav dose Aurorix hvis jeg skal begynne med denne i tillegg?

5) I startfasen av Aurorix brukte jeg vival 2mg for å dempe økt angst. Aurorix øker halveringstiden av valium med 100%, ser jeg i FK. Én enkeltdose 2mg hadde en liten, men viktig effekt i flere dager. Kan et alternativ til Tolvon være 2mg vival 1-2 ganger i uken? Er vival så vanedannende at selv denne lille mengden kan skape avhengighet?

6) Med tanke på at jeg hadde moderat depresjon, alvorlig sosial angst og alvorlig panikkangst med moderat hyppighet før behandlingsstart, og nå føler meg OK, er det sannsynlig at Aurorix har hatt en reell effekt? Eller kan det være placebo hele greia? Føler nemlig at den sosiale angsten er betydelig redusert noen dager, og litt tilbake til der den var før, på andre dager. Det er vel ikke vanlig at det veksler såpass hvis AD virkelig har begynt å virke?

Jeg blir takknemmelig hvis du svarer på denne, NHD!

Anonymous poster hash: a38a4...591
Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for ryddige spørsmål slik jeg liker det best :-)

Jeg svarer bare på et par av dem nå. Du vil skjønne hvorfor. Kom så tilbake igjen om noen uker om det ikke går så bra som du har tenkt.

Ja, det er for tidlig å endre på noe. Du kan fortsatt få ytterligere effekt av nåværende dose. 8-10 uker er et minimum.

Tolvon: Det vil bedre søvnen om søvnproblem blir en bivirkning av Aurorix. I  tillegg kan det gi økt antidepressiv og angstdempende effekt.

Styr unna benzo unntatt de første 3-4 ukene på Aurorix.

La meg få høre fra deg om vel en måned.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skal gi beskjed om en måned.

Sliter med tiltaksløshet fortsatt. Et tegn på at depresjonen ikke har sluppet taket?

Kan jeg virkelig forvente stor økning i effekten den neste måneden, når den lille effekten jeg

hittil har fått nådde sin topp i 2. uke og ligget stabilt på samme nivå siden?

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei igjen. Trådstarter her.

Jeg vet du skrev "vel en måned", men etter 3 uker siden sist på 450mg er jeg i samme posisjon som jeg var da jeg skrev innlegget. Har totalt stått på 450 mg i 6 uker.  Økte til 600 mg for noen dager siden, og vet det er for tidlig å vurdere effekt på denne dosen. Denne meldingen handler om hva du tenker om mitt problem, da jeg vurderer sterkt å slutte på Aurorix grunnet avflating av følelseslivet. Det er tross alt viktig å kunne kjenne at man lever, har jeg funnet ut - på godt og vondt.

Mitt hovedproblem har alltid vært angst og uro. Dette går også i familien til en viss grad. For mitt vedkommende er det snakk om både generell angst, sosial uro og nå nylig (fom 6 mnd siden) panikklidelse. Den sosiale angsten, som særlig har vært problemet, har fortonet seg mer som sosial uro enn sosial angst, og det er nok bare på steder uten "fluktmuligheter" at jeg har fått direkte angst i sosiale situasjoner, som f.eks kinosal, og når jeg må holde en presentasjon på jobb. Men den sosiale uroen er tilstede i mer eller mindre grad i vel 2/3 av alle sosiale situasjoner jeg er oppi, litt avhengig av dagsform, søvn o.l. I sosiale situasjoner der jeg føler meg selvsikker, er jeg ganske utadvendt og opptrer sikkert.

Jeg ser det står en artikkel om høysensitive personer på forsiden til doktoronline, og jeg er nok også blant disse. Tenker mye, kan tidvis oppleve tankekjør med rot i uro, som stopper når jeg får avledet denne uroen, eller ved hjelp av f.eks benzo/imovane.  Har ingen vrangforestillinger, med mindre lavt selvbilde til tross for at det meste i mitt liv skulle tilsi at jeg hadde for det meste gode tanker om meg selv er en vrangforestilling.

Pga avflating i følelseslivet ønsker jeg å avslutte behandling med Aurorix, da effekt ikke oppveier denne bivirkningen. Har også opplevd markant nedgang i libido, til tross for en svak oppgang helt i starten. Aurorix har bare hjulpet mot panikk angst, litt mot sosial angst, minimalt mot depresjon. Har blitt deprimert på en annen måte av å ikke ha følelser. Savner å kunne kjenne på både gode og vonde følelser.

Spørsmålet mitt nå til deg blir da: Jeg har alltid trent mye for å lindre mine angst plager. Dette hjelper, men er selvsagt slitsomt i lengden.
1) Kan ikke trening og samtaleterapi ha vel så god effekt som behandling med Aurorix?
2) Er periodisk behandling med benzo virkelig så ille? Dvs ved behov, selv om behovet viser seg å være 3-4 ganger per uke i perioder? Jeg har lest om folk som står fast på benzo, og selvsagt er det ikke ideelt, men følelsesavflatingen jeg føler på AD er virkelig ikke til å holde ut i lengden, og i dette henseende skal jo Aurorix være blant de mildeste. Helt grusomt.

3) Jeg opplever følelsesavflatningen som like ille som panikk lidelsen, bare annerledes. Er det ikke da best å slutte med Aurorix og heller behandle mine angstplager med andre midler? Eventuelle forslag til alternativ til benzo som ikke har potensiale til å flate ut følelseslivet?

Jeg presiserer at jeg ikke er nevneverdig glad i benzo, og bruker absolutt minste nødvendige dose når livet blir for tøft. Søker altså ikke din godkjenning for å bruke dette, jeg bare forhører meg om det virkelig er så lite smart når det er snakk om 3-4 ganger per uke på det aller verste. Resten av angst ubehaget tror jeg at jeg skal kunne tåle i lengden hvis jeg får noen "fristunder" jevnlig.

Igjen er jeg dypt taknemmelig for svar, og hadde satt pris på om du i tillegg kunne foreslått et nedtrappingsregime for Aurorix med den info du nå har om min bruk av dette preparatet. Brukt i 7 uker, 1. uke på 300mg pr dag, 2-7. uke på 450mg pr dag. 600 mg pr dag siste tre døgn.

Beklager hvis dette innlegget stjeler for mye av din tid. Det er sikkert mange som vil ha svar fra deg. Jeg har nok allerede bestemt meg for hva jeg vil gjøre, men ønsker allikevel dine kommentarer til mine forslag siden det virker som om du har god kompetanse i din yrkesutøvelse.

-TS

Skrevet

Tilleggsspørsmål: Kan det være verdt et forsøk å skru opp dosen med én gang til 900 mg per døgn i 2 uker for å se om depresjonen løftes ytterligere før jeg begynner å trappe ned? Det i så fall kombineres med vival ved behov pga opplevd økt angst selv ved økning til 600 mg.

Hvis depresjonen letter i betydelig grad, er det kanskje verdt følelsesavflatingen i en periode mens jeg jobber gjennom mine problemer i kognitiv terapi, men bare da.

Tar gjerne i mot andre innspill også fra folk med liknende erfaringer på Aurorix. For eksempel hvis det er noen her som ikke fikk noen effekt av Aurorix før dere krysset en viss grense dosemessig. Finnes det i det hele tatt noen midler mot angst og depresjon som ikke har potensiale til å flate ut følelsene?

TS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...