Gå til innhold

Kronisk kjærlighetsdrama hos voksne... Sykelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir ikke klok på ei jeg kjenner, ei godt voksen dame som nærmer seg 40.

Hun har en lang rekke seriøse forhold bak seg, og det er alltid så mye drama. Nå har hun akkurat separert seg fra han siste, den såkalte voldelige og utro psykopaten, og hopper rett inn i neste forhold med kjærlighetsferie allerede etter få uker.

Hun er nær og fortrolig med påfallende mange, og dramaet hennes er stadig tema.

Hun er håpløst naiv og lærer ikke av tidligere erfaringer. Det hjelper ikke om noen advarer henne heller. For eksempel vet vi litt av hvert om den nyeste kavaleren, men da blir prosjektet hennes å overbevise alle om at han har forandret seg.

Oppi alt dette er det spiseforstyrrelser og psykiske nedturer, og hun må i perioder bo hjemme hos foreldrene sine fordi hun er for syk til å fungere som mor til barna sine.

Samtidig skal fasaden ivaretas. Hun går bare etter høystatusmenn, gifte som single, og skryter hemningsløst over diverse innkjøp og hvor mye de forguder henne. Ektefellene til de gifte mennene snakker hun nedsettende om. Her kommer jeg i ei knipe, fordi jeg kjenner flere av de involverte og vet godt at det ikke er slik hun fremstiller det.

Jeg er lei, og har lyst til å melde meg ut av sympati-koret. Synes ikke synd på henne lenger, og ser stadig tydeligere hvordan hun selv er skyld i problemene. Er dette kun kronisk naivitet og umodenhet, eller er det psykiatri?

Anonymous poster hash: 52b7f...8c9
Skrevet

Hun høres ikke helt god ut, men hva det er med henne er ikke jeg den rette til å svare på. Det høres ut som hun har holdt på sånn lenge, så jeg skjønner ikke at du har giddet så lenge som du har. Du har min fulle forståelse hvis du melder deg ut. Slike dramakvinner er noe av det mest irriterende jeg vet. Jeg orker ikke å være rundt dem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er personlighetsforstyrrelse cluster B inkl umodenhet. Det er psykiatri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...