Gå til innhold

Engstelig for å utlevere opplysninger om meg selv til psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en begynner i behandling hos psykolog, kan en da bestemme hva som er ok at blir nedskrevet i journalen min? Det er feks opplysninger jeg ikke vil noen skal vite utenom psykologen. Er redd det kan bli brukt imot meg i framtiden og vil ikke en gang at fastlegen min skal vite om det. Det er mange ting jeg skammer meg sånn over. Om det ikke kan garanteres at psykologen ikke vil gå videre med det, lar jeg heller være å fortelle om det, selv om det kan være viktig for behandlingen her og nå.

Anonymous poster hash: cb094...0c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg ikke husker aldeles feil, mener jeg å huske at nhd har skrevet at de ikke ønsker å vite slike ting (ting de feks ikke kan journalføre).

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke tenkt så mye på det før en barnepsykiater journalførte alle mine Mail....i mitt barns journal.

Det føltes som om hun knuste hjerte mitt i journalsystemet og jeg følte meg sorgtung.

Jeg snakket så med barnehabiliteringen og min egen psykiater hva som var deres praksis og de svarte at de ikke journalførte min Mail, rett og slett fordi ikke alt bør ligge i en journal.

,min psykiater vil " beskytte meg" og vet jeg er veldig åpen, hun journalfører derfor kun det som er relevant for behandling. På samme måte er det med barnehabiliteringen. Kun det som er relevant for behandling av barna og som angår dem blir journalført.

Jeg fikk imidlertid på grunnlag av nye EU direktiver om sletting av journal slettet ALT som føltes ubehagelig feks mine tanker. Det var lederen på BUP som vennlig takket for informasjonen som jeg hentet ut av Legeforeningens eget tidsskrift og EU direktiver.

Jeg gjorde det også klart skriftlig at man bør være pliktig til å informere pasient dersom de journalfører ALT.

Lederen på BUP var enig og de skal derfor endre praksis og bedre opplysningsplikten, særlig når man har med foreldre å gjøre som selv har utviklingsforstyrrelser og ikke tenker helt som andre/ normen.

Jeg har også ved en anledning etter dette tatt opp en sak som jeg ikke ville skulle journalføres, det var helt greit for min psykiater. Jeg syns mange bruker fornuft og skjønn og klokskap.

Du kan derfor ved å spørre avklare dette på forhånd.

Skrevet

Om en begynner i behandling hos psykolog, kan en da bestemme hva som er ok at blir nedskrevet i journalen min? Det er feks opplysninger jeg ikke vil noen skal vite utenom psykologen. Er redd det kan bli brukt imot meg i framtiden og vil ikke en gang at fastlegen min skal vite om det. Det er mange ting jeg skammer meg sånn over. Om det ikke kan garanteres at psykologen ikke vil gå videre med det, lar jeg heller være å fortelle om det, selv om det kan være viktig for behandlingen her og nå.

Anonymous poster hash: cb094...0c7 [/acronym

Jeg hadde samme skepsisen selv, noe jeg tok opp med psykologen. Kanskje en ide for deg også?

Psykologen skriver til legen det som han mener er relevante opplysninger. Vi kom til en enighet om at når han skulle sende epikriser til legen fikk jeg lese dem først. Kan ikke huske jeg noen gang ba han utelate noen av de opplysningene han gav ut.

Skrevet

Anonymous poster hash: cb094...0c7

Det er mye de behandlerene jeg har gått til ikke har skrevet ned, noen ganger har jeg bedt dem om å ikke skrive det ned. Det har de akseptert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...