Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

søker gode råd her inne. 

Min mor har vært syk over flere år. Hennes siste kontakt med helsevesenet var for 20 år siden i form av tvangsinnleggelse. Hun sluttet å ta medisinene kort tid etter utskrivelse og har siden vært uten oppfølging. Hvilken diagnose hun evt fikk vet jeg faktisk ikke (var barn den gang). 

Hun har fungert på sitt vis siden den gang. I løpet av våren/sommeren ser jeg imidlertid en forverring i form av hørsels- og synshallusinasjoner og forsterket paranoia. Hjemmeforholdene gjør meg også bekymret - muglet mat, vann som renner i kranene 24/7 (vannrørene er forgiftet), likegyldig til ytre fremtoning, hemningsløshet (kanskje et dårlig ord men), oppklippede svartsekker teipet fast til vinduer og dører pga spionasje/kameraer etc. Har fått utdelt ingredienser og oppskrift til blanding jeg måtte smøre kroppen med for å "deaktivere sendere" som er plantet i meg og henne. Kort fortalt.

Skjønner at veien å gå her er å melde bekymring til fastlegen. Problemet er bare at bl.a. helsevesenet, etter hennes oppfatning, er ute etter å ta henne, en del av "den onde konspirasjonen". Således er det ikke gjennomførbart å få henne til å oppsøke fastlegen frivillig. Når det gjelder et evt hjemmebesøk, er det ytterst varierende hvorvidt det er mulig å oppnå kontakt med henne. Er også noe betenkt på hvordan hun vil reagere rent fysisk på et slikt besøk. Enkelte dager tar hun tlf. eller åpner døren, andre dager får jeg ingen kontakt. Beror på formen. 

Tar imot alle gode råd og innspill med takk.

Mvh

Julie

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

søker gode råd her inne. 

Min mor har vært syk over flere år. Hennes siste kontakt med helsevesenet var for 20 år siden i form av tvangsinnleggelse. Hun sluttet å ta medisinene kort tid etter utskrivelse og har siden vært uten oppfølging. Hvilken diagnose hun evt fikk vet jeg faktisk ikke (var barn den gang). 

Hun har fungert på sitt vis siden den gang. I løpet av våren/sommeren ser jeg imidlertid en forverring i form av hørsels- og synshallusinasjoner og forsterket paranoia. Hjemmeforholdene gjør meg også bekymret - muglet mat, vann som renner i kranene 24/7 (vannrørene er forgiftet), likegyldig til ytre fremtoning, hemningsløshet (kanskje et dårlig ord men), oppklippede svartsekker teipet fast til vinduer og dører pga spionasje/kameraer etc. Har fått utdelt ingredienser og oppskrift til blanding jeg måtte smøre kroppen med for å "deaktivere sendere" som er plantet i meg og henne. Kort fortalt.

Skjønner at veien å gå her er å melde bekymring til fastlegen. Problemet er bare at bl.a. helsevesenet, etter hennes oppfatning, er ute etter å ta henne, en del av "den onde konspirasjonen". Således er det ikke gjennomførbart å få henne til å oppsøke fastlegen frivillig. Når det gjelder et evt hjemmebesøk, er det ytterst varierende hvorvidt det er mulig å oppnå kontakt med henne. Er også noe betenkt på hvordan hun vil reagere rent fysisk på et slikt besøk. Enkelte dager tar hun tlf. eller åpner døren, andre dager får jeg ingen kontakt. Beror på formen. 

Tar imot alle gode råd og innspill med takk.

Mvh

Julie

Kontakt fastlegen og legg frem det du skriver her. Din mor er alvorlig syk og trenger hjelp. De kan ta hjemmebesøk, de kan også få politiet eller ambulanse til å frakte henne. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I slike tilfeller kan kommunelege I fatte vedtak etter Psykiskhelsevernloven §3-1 om tvungen legeundersøkelse.

En slik undersøkelse bør konkludere med paranoid psykose og tvangsinnleggelse i psykiatrisk sykehus.

Her bør hun få antipsykotisk medisin i form av depotsprøyter som kan settes hver 4. uke. Dette vi fjerne hennes vrangforestillinger, hun vil få et bedre liv og en høyere funksjonsevne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...