Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har diagnosen GAD. Ikke medisinert, går i psykoterapi.

I det siste har jeg følt på veldig nedstemthet og har begynt å stille meg spørsmål om det kan være en depresjon som kommer snikende igjen (har hatt det tidligere).

Spørsmålet mitt er; g år depresjon "inn" i diagnosen GAD, eller er det slik du ser det to forskjellige sykdommer? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt en forverring av GAD i det siste og lurer på om depresjonen kan komme som ett resultat av dette.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

GAD og depresjon er to ulike lidelser. Men det er ofte stort overlapp og de forekommer ofte samtidig.

Langvarig angst fører også ofte til depresjon.

Skrevet

GAD og depresjon er to ulike lidelser. Men det er ofte stort overlapp og de forekommer ofte samtidig.

Langvarig angst fører også ofte til depresjon.

Tusen takk for opplysende svar :-) Er vel litt slik som høna og egget dette da.

En stund siden jeg har vært i denne situasjonen, så jeg begynte å stille spørsmål over formen. Fastlege neste!

Skrevet

Egentlig kan du vel si at mye av forskjellen på GAD og depresjon er perspektivet. Med GAD er perspektivet fremover, og tankene dine bekymring. Med depresjon er perspektivet ofte nåtid eller fortid, hvor du kritisk evaluerer (slakter) de valg du har gjort, og automatisk regner med at fremtiden går til et visst sted.

Men diagnosen depresjon inneholder ofte angstelementer, og diagnosen angst inneholder ofte elementer av slitenhet og nedsatt stemningsleie. 

Det er jo veldig flytende overganger. Jeg tror nok at den person som har angst og som aldri har opplevd å føle seg sliten, maktesløs eller nedstemt som følge av angsten, enten lyver eller har dårlig selvinnsikt. Men det betyr jo ikke at man automatisk er klinisk deprimert. På samme måte kan mange deprimerte personer bli redde for all "eder og galle" hjernen hoster opp.

GAD er en veldig utmattende form for angst, siden hjernen "konstant" jobber på høygir. Det gir jo også fysisk slitenhet, og er en fin grobunn for depresjon. Men de tyngste depresjonene får du vel neppe av GAD alene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...