Gå til innhold

OCD - behandling

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men snakker vi ikke om to litt forskjellige ting her?

I mitt tilfelle, så føler jeg at OCD har to komponenter.

1) Angsten som følge av tvangstankene (som igjen utløser et behov for mentale tvangshandlinger)

2) Det feilaktige tankemønsteret om at tvangstankene medfører riktighet.

Man kan påstå at disse to er to sider av samme sak, men det føles ikke helt slik. Så kan man også hevde at 2) skyldes "tvangslidelse med dårlig innsikt", hvilket jeg opplever at stemmer på det emosjonelle plan men ikke det intellektuelle. Jeg vet meget godt at mine tvangstanker er vissvass, men det føles utrolig ekte.

Uansett, jeg opplever at SSRI har en meget god effekt på 1), men tilnærmet null effekt på 2). På samme måte opplever jeg at Zeldox har en meget god effekt på 2), men tilnærmet null på 1). 

Skrevet

For å illustrere litt nærmere: Jeg har snakket med mange med "mine" tvangstanker som primært har det jeg beskriver som 1). Som blir "slått" av en fryktelig tanke (f.eks tanker om å hoppe foran bussen) og som nærmest får panikk av det. I deres tilfelle er jo angsten (panikkreaksjonen) det vanskelige.

Jeg har / hadde mer plager av nr 2). "en del av meg tror at jeg er suicidal, selv om jeg ikke har noen grunn til det og selv om jeg ikke under noen omstendighet vil dø". Som igjen fører til at positive tanker om fremtiden dempes (når man "tror" at man skal dø), osv. Derfor tror jeg at AP hjelper meg bedre, siden AP demper dette åpenbart irrasjonelle tankemønsteret.

Skrevet

*liker* ;) (skal lese det en dag jeg ikke er så trøtt. Krever litt å lese på engels for meg, men i'll do my very best;) :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å illustrere litt nærmere: Jeg har snakket med mange med "mine" tvangstanker som primært har det jeg beskriver som 1). Som blir "slått" av en fryktelig tanke (f.eks tanker om å hoppe foran bussen) og som nærmest får panikk av det. I deres tilfelle er jo angsten (panikkreaksjonen) det vanskelige.

Jeg har / hadde mer plager av nr 2). "en del av meg tror at jeg er suicidal, selv om jeg ikke har noen grunn til det og selv om jeg ikke under noen omstendighet vil dø". Som igjen fører til at positive tanker om fremtiden dempes (når man "tror" at man skal dø), osv. Derfor tror jeg at AP hjelper meg bedre, siden AP demper dette åpenbart irrasjonelle tankemønsteret.

Husk at artikkelen sier noe om resultater på den gruppen som ble undersøkt. Den sier ingenting om den enkelte pasient verken i studien eller utenfor.

Skrevet

Så fint at AP hjelper deg mot dette. Lurer på hvilken AP du tar?

Var ikke klar over at tvangstanker og handlinger kan behandles med medisiner, med gode resultater.

Eller at OCD var så utbredt. Fint at det er hjelp å få.

Tenker forøvrig på dette med mye frykt i barndom, om det kan føre til OCD både i barndom og voksen alder. En slags forsvarsmekanisme mot følelsesmessig smerte som gjør at man gir fra seg selvkontrollen til OCDen.

Skrevet (endret)

Så fint at AP hjelper deg mot dette. Lurer på hvilken AP du tar?

Var ikke klar over at tvangstanker og handlinger kan behandles med medisiner, med gode resultater.

Eller at OCD var så utbredt. Fint at det er hjelp å få.

Tenker forøvrig på dette med mye frykt i barndom, om det kan føre til OCD både i barndom og voksen alder. En slags forsvarsmekanisme mot følelsesmessig smerte som gjør at man gir fra seg selvkontrollen til OCDen.

Jeg tar Zeldox.

NHD mener etter hva jeg forstår at Risperdal er det beste, men det er kanskje litt individuelt. Det er så rart med sånne medisiner, noe som hjelper en hjelper ikke en annen, etc.

Mot "purely obsessional OCD" er det vel medisiner som hjelper best. I de tilfellene hvor man har klare viljestyrte tvangshandlinger er vel det beste å gjøre EX/RP (f.eks å venne seg til skitt ved å ha hendene i do uten å vaske de). 

For mitt vedkommende føler jeg at SSRI er litt oppskrytt. Hjalp veldig lite mot selve tvangstankene. Men det er kanskje fordi dosen aldri var høy nok.

Jeg opplevde ikke veldig mye frykt i barndommen. Men noe var det nok, ja :) Derimot er det nok slik at "egodystone fenomener" provoserer tankene mine voldsomt. For meg er det når jeg opplever en mangel på orden og trygghet. Og er det noe disse tankene gjør, så er det å ødelegge følelsen av trygghet. Snakk om ond sirkel..

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...