Gå til innhold

Benytte fritt sykehusvalg - bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ymse grunner har jeg problemer med det DPS jeg sokner til når det kommer til innleggelser. Derfor har jeg tatt opp muligheten for å benytte andre DPS med behandler siden det jo er fritt sykehusvalg. Responsen på dette er dog nedslående. Dette vil medføre at jeg kommer nederst på ventelistene/som nr.2 i en hver prioriteringssak, og at rehab.psyk.pol. i min kommune ikke vil ha elektronisk journaltilgang.

Er det virkelig så kronglete? Noen her som har erfaring med fritt sykehusvalg ifm planlagte innleggelser? Har det i så fall fungert? Blir man virkelig nedprioritert om man kan fremme en god begrunnelse for hvorfor man vil benytte fritt sykehusvalg til DPS-innleggelser (planlagte)?.  Jeg er ikke interessert i å fravike kontakt med psykolog/psykiater jeg pt har poliklinisk kontakt med. De er begge meget dyktige, men dessverre har jeg ikke særlig gode erfaringer med det dps jeg sokner til når det kommer til innleggelser. Men når de behandlerne jeg har en virkelig god relasjon med drar fram dette, blir jeg temmelig usikker. Skal ikke fritt sykehusvalg være der for å tjene oss pasienter?

Dette er forvirrende.

Om dette interesserer deg, NHD - har du pasienter som benytter seg av fritt sykehusvalg? Hvordan fungerer i tilfelle dette i praksis?

Anonymous poster hash: 9b0b8...d49
Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Prioritering: Om du søker innen din egen helseregion (vi har fire: Sør-Øst, Vest, Midt og Nord), skal du prioriteres etter de samme kriterier som alle andre.

Om du søker til en annen helseregion, har dette stedet anledning til å prioritere deg bak "sine egne " pasienter.

2. Om det i behandlingen av deg kreves stadig samarbeid med NAV, psykiatritjenesten i kommunen, arbeidssted osv, er det en fordel å være på eget DPS. Hvis ikke, bør en gjerne benytte sin rett til å søke et annet og forhåpentligvis bedre sted.

Under innleggelse bryter en midlertidig kontakten med sin(e) polikliniske behandler(e). Disse og fastlegen får epikrise fra oppholdet så dette burde ikke være noe problem.

3. Min meining. DPS-reformen er langt fra bare god. Alt for mange pasienter kommer til en liten DPS med et lite fagmiljø og utilstrekkelig kompetanse. Pasienter i somatikken ville aldri funnet seg i noe slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...