Gå til innhold

Registrere schizofrene og andre psykisk syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD og andre:

Hvor blir ens diagnose registrert utover DPS og fastlegekontor?

Blir det registrert i andre offentlige registre?

Jeg hørte på Dagsrevyen i dag at noen hadde fått skrevet en kode for psykisk sykdom i passet for noen tiår siden. Dette medførte problemer med innreise til USA.

Hvordan er dette i dag?

Jeg har for øvrig nettopp fått vite at man kan motsette seg at journal, epikriser og rapporter sendes ut av DPS'et. Jeg er overrasket over at dette ikke er mer kjent. Jeg fikk vite det ved en tilfeldighet. Det er m.a.o slik at det å spre informasjon til andre instanser gjøres med mindre man aktivt motsetter seg dette. Bare til opplysning.

Jeg innser at jeg ikke har helt oversikten over hvilke rettigheter man har som pasient i systemet.

Anonymous poster hash: b6b18...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før var det noe som het psykoseregisteret i hvert fall. Det ble nedlagt av det jeg antar var personvern.

Nå løses det vel heller med att man må ha legeatest for å få bæretillatelse og slikt.

Skrevet

NHD og andre:

Jeg hørte på Dagsrevyen i dag at noen hadde fått skrevet en kode for psykisk sykdom i passet for noen tiår siden. Dette medførte problemer med innreise til USA.

Hvordan er dette i dag?

Jeg har for øvrig nettopp fått vite at man kan motsette seg at journal, epikriser og rapporter sendes ut av DPS'et. Jeg er overrasket over at dette ikke er mer kjent. Jeg fikk vite det ved en tilfeldighet. Det er m.a.o slik at det å spre informasjon til andre instanser gjøres med mindre man aktivt motsetter seg dette. Bare til opplysning.

Jeg innser at jeg ikke har helt oversikten over hvilke rettigheter man har som pasient i systemet.

Dersom man ønsker ytelser fra NAV kan man ikke motsette seg at opplysninger innhentes fra DPS.

I forbindelse med innreise til USA spørres fortsatt om psykisk lidelse, men i motsetning til tidligere så trenger man ikke krysse av for mental lidelse annet enn dersom lidelsen har resultert i farlig atferd tidligere.

Skrevet

NHD og andre:

Hvordan er dette i dag?

Hei!

Jeg tror ikke psykiatriske diagnoser blir registrert :-) Hva skulle de gjort i USA hvor en av fem gutter mellom 14 og 17 år har adhd? Og ellers 12 % av barna har adhd. 

Men det du skriver om at journal ikke skal utleveres videre er riktig og viktig.

Siden jeg nå har forstått mer av mekanismene i de mellommenneskelige relasjoner, menneskenes systemer og arbeidstider, oppfattelse av seg selv i sin relasjon til andre eks arbeide, studie, familie og venner, så har jeg tatt andre avgjørelser og beslutninger. Jeg har systematisert de mellommenneskelige relasjoner relativt ferdig nå.

Da bydelen nå skal hjelpe oss litt mer, jeg søkte om BPA, ville de ha min og barnas journal :-) Jeg sa "nei det får dere ikke" og videre, "dere får kun bekreftelse på forhold som er av betydning for tiltakene som skal innsettes, det vil holde med en bekreftelse fra fastlege". De måtte så møte meg og fastlegen, de fikk ikke noe innsyn i noens journal, men min fastlege bekreftet de beskrevne forhold i min søknad. Som jeg selv hadde beskrevet. Han har innsyn og ingen andre får det. Jeg har videre reservert meg/oss fra en hver utveksling av informasjon mellom alle instanser. 

Før var jeg "naiv", men det var før jeg viste at hjelpeinstansene slett ikke er mine venner, vil bli mine venner, forholder seg forpliktende utover sin arbeidstid. Jeg er lojal utover arbeidstiden, jeg kan være ansatt 37,5 timers uke, men det er teorien, etter det er jeg tilgjengelig, jeg kjenner på ansvar og forpliktelser, og ingen privat og annen svære oppstår, men jeg har autisme og dette er ikke slik systemene er. Som enhver interesse oppsluker meg, opptar andres behov meg også, noe sånt er det, men slik virker ikke systemene som er laget.

Jeg liker mine egne systemer best, men siden jeg lever i en kultur som kjenner på lite forpliktelse og ansvar for hverandre, forholder jeg meg nå til deres sett av regler og spilleregler, men likevel jeg kommer alltid til å stille opp for andre, uansett hvor sliten eller vondt jeg har det selv, så har jeg ekstra batterier for andre mennesker. Nå skrev jeg meg bort fra temaet, men det var ment som forklaring på min nye systematisering av forholdene (som jeg syns er leit, men må forholde meg til)

Skrevet

NHD og andre:

Hvordan er dette i dag?

Det er vel bare nav utenom lege og dps som har innsyn.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle konsultasjoner hos fastleger og i poliklinikker fører til et regningskort som går til NAV/Helfo. På dette kortet står diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...