TulleKoppen Skrevet 19. september 2013 Forfatter Skrevet 19. september 2013 Jeg tror likevel ikke lykke avhenger av medisininntak. Kanskje ikke, hvem vet. Stor forskjell på lykke og glede. 0 Siter
XbellaX Skrevet 19. september 2013 Skrevet 19. september 2013 Kanskje ikke, hvem vet. Stor forskjell på lykke og glede. Du mener det? Stor forskjell på glede og lykke? Synes du ikke de to går litt hånd i hånd? 0 Siter
slabbedask Skrevet 19. september 2013 Skrevet 19. september 2013 Kanskje ikke, hvem vet. Stor forskjell på lykke og glede. Det er nå forskjell på å være lykkelig og å være fornøyd. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 19. september 2013 Forfatter Skrevet 19. september 2013 Du mener det? Stor forskjell på glede og lykke? Synes du ikke de to går litt hånd i hånd? Nei. Lykke handler om en grunnleggende tilfredshet over livet uavhengig av positive og negative øyeblikk. Man aksepterer det vonde og det vanskelige fordi man finner mening og verdier. Gleder, derimot, er kortvarige bluss av "ruslignende" følelser. De to tilstandene har ingenting med hverandre å gjøre. Så selv om medisiner (som antipsykotika) gir betydelig høyere terskel for gledesfølelser, så kan man likevel være lykkelig. Lykke handler mye om holdninger, men som likevel er godt for en å ha. 0 Siter
XbellaX Skrevet 19. september 2013 Skrevet 19. september 2013 Nei. Lykke handler om en grunnleggende tilfredshet over livet uavhengig av positive og negative øyeblikk. Man aksepterer det vonde og det vanskelige fordi man finner mening og verdier. Gleder, derimot, er kortvarige bluss av "ruslignende" følelser. De to tilstandene har ingenting med hverandre å gjøre. Så selv om medisiner (som antipsykotika) gir betydelig høyere terskel for gledesfølelser, så kan man likevel være lykkelig. Lykke handler mye om holdninger, men som likevel er godt for en å ha. Om du tror at lykke er en vedvarende tilstand så har noen feilinformert deg. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 19. september 2013 Forfatter Skrevet 19. september 2013 Om du tror at lykke er en vedvarende tilstand så har noen feilinformert deg. Men så les det jeg skriver, da. 0 Siter
XbellaX Skrevet 19. september 2013 Skrevet 19. september 2013 Men så les det jeg skriver, da. Det er det jeg prøver på :-) Det virket som om du skrev, evt jeg tolket, at du mente det var en vedvarende tilstand, derfor mitt svar. At du mener glede og lykke ikke har noe med hverandre å gjøre mener jeg er feil. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 19. september 2013 Forfatter Skrevet 19. september 2013 Det er det jeg prøver på :-) Det virket som om du skrev, evt jeg tolket, at du mente det var en vedvarende tilstand, derfor mitt svar. At du mener glede og lykke ikke har noe med hverandre å gjøre mener jeg er feil. Jeg er enig i at det kanskje er ulike tolkninger av de begrepene lykke og glede, men sånn jeg skriver det så er det jo to forskjellige ting. Med disse to (ulike) begrepene har man 4 ulike tilstander; "lykkelig og glad", "lykkelig og uglad", "ulykkelig og glad" og "ulykkelig og uglad". Lykken krever tid og krefter for å oppnå, mens glede kan utløses av hendelser som forelskelse, rusmidler eller Lotto-gevinster. 0 Siter
XbellaX Skrevet 19. september 2013 Skrevet 19. september 2013 Jeg er enig i at det kanskje er ulike tolkninger av de begrepene lykke og glede, men sånn jeg skriver det så er det jo to forskjellige ting. Med disse to (ulike) begrepene har man 4 ulike tilstander; "lykkelig og glad", "lykkelig og uglad", "ulykkelig og glad" og "ulykkelig og uglad". Lykken krever tid og krefter for å oppnå, mens glede kan utløses av hendelser som forelskelse, rusmidler eller Lotto-gevinster. Lykke kan være en stabil vedvarende tilstand, men den kan faktisk også komme i korte og intense øyeblikk, slik du beskriver glede. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 19. september 2013 Forfatter Skrevet 19. september 2013 Lykke kan være en stabil vedvarende tilstand, men den kan faktisk også komme i korte og intense øyeblikk, slik du beskriver glede. Er det ikke bedre at de ulike ordene/begrepene betegner ulike nyanser? Det blir vel et mer fattig språk om man skal ha ørten ord som betyr akkurat det samme. Videre så syns jeg også det gir høyere grad av refleksjon om man tenker mer gjennom de ulike mulighetene og forsøker å definere dette. Jeg har aldri sagt at noen går rundt og er glade hele tiden, selv om de er lykkelig i min forstand av begrepet, altså som betegner noe langvarig. Faktisk så tror jeg mange av de jeg antar er lykkelige ofte kan ha det verre enn de som lever mer av gleden. Innen filosofi så har man et begrep hedonisme, dette knytter jeg opp mot glede. Lykken dreier seg mer om aksept for livet og dets utfordringer og stabile holdninger sådann. Du kan såklart argumentere for at du har andre oppfatninger av begrepene, men det er jo ikke poenget her. Poenget var jo å skille disse to tilstandene, for å knytte det opp mot virkning av psykofarmaka. Antipsykotika er vel på en måte kanskje det motsatte av et rusmiddel, slik jeg opplever det i alle fall. 0 Siter
XbellaX Skrevet 19. september 2013 Skrevet 19. september 2013 “Er det ikke bedre at de ulike ordene/begrepene betegner ulike nyanser? Det blir vel et mer fattig språk om man skal ha ørten ord som betyr akkurat det samme.” Jeg har ikke beskrevet det samme. Jeg skiller på glede og lykke, men jeg sier at lykke ikke nødvendigvis trenger være en stabil tilstand. Lykke kan faktisk også forekomme i øyeblikk, men er naturlignok dypere enn glede. Du sier glede og lykke ikke har noe med hverandre å gjøre. Igjen, det trenger ikke ha en sammenheng men det kan være det. Jeg tror ikke vi er så uenige på dette. ”Jeg har aldri sagt at noen går rundt og er glade hele tiden, selv om de er lykkelig i min forstand av begrepet, altså som betegner noe langvarig. Faktisk så tror jeg mange av de jeg antar er lykkelige ofte kan ha det verre enn de som lever mer av gleden. Innen filosofi så har man et begrep hedonisme, dette knytter jeg opp mot glede.” Hedonisme betyr lyst, lyst og velvære. Tilfredslykke kalles det. Ofte skilles det mellom tilfredslykke og engasjementlykke. Det er på denne siden nordmenn ofte scorer svært bra, tilfredslykke og økonomi henger nær sammen. Engasjementlykke derimot, må det jobbes og slites for. ”Lykken dreier seg mer om aksept for livet og dets utfordringer og stabile holdninger sådann.” Det er jeg ikke uenig i, men jeg synes det var begrensende. Gjennom en trygg indre identitet, bevisste valg, stor grad av selvkontroll, og dersom man har knekket "mind over mood"-koden er man på god vei. Lykke kan og nås via mestring, det å utvide horisonten, lære, være nyskjerrig og søke nytt. Våge jakte på sitt potensiale og realisere det, hva enn det er og hvor enn lite eller stort det er. Slik kan og lykkefølelsen komme, om man våger kaste bort prestasjonsangsten. Tilfredslykke roer ned, engasjementlykke ”heiser” opp. ”Du kan såklart argumentere for at du har andre oppfatninger av begrepene, men det er jo ikke poenget her. Poenget var jo å skille disse to tilstandene, for å knytte det opp mot virkning av psykofarmaka. Antipsykotika er vel på en måte kanskje det motsatte av et rusmiddel, slik jeg opplever det i alle fall.” Du mente man kanskje måtte redusere AP for å kjenne lykke, som jeg skrev kan det å finne lykke være vanskelig for oss som er friske, det blir garantert vanskelig når man strever med livet sitt på en eller annen måte. Jeg mener likevel det ikke er et uoverkommelig hinder, det er fullt mulig, men krever mye jobb. Spørsmålet er, for den syke så vel som den friske, om man gidder og om man vil sterkt nok. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 19. september 2013 Forfatter Skrevet 19. september 2013 Da er vi faktisk ganske enige om lykke/glede da. Og du beskriver forøvrig lykken bedre enn meg. Det jeg mente var at antipsykotika påvirket gleden, ikke lykken. Altså evnen til å ha situasjonsbestemt velbehag. Noe jeg syns er koselig er regnvær, det har jeg alltid likt, og dette finner jeg en glede i selv om jeg bruker antipsykotika. Men jeg tror jeg ville gledet meg mer over slike ting uten det. Lyn og torden, derimot, det er opphissende og spennende, men det går også under glede. Men helt uavhengig av medisiner kunne jeg hatt (mye) større velbehag om jeg klarte å leve et mer stabilt liv og følte at jeg fikk til de tingene jeg bestemte meg for og fant mening og orden i tilværelsen. 0 Siter
sur kjerring Skrevet 21. september 2013 Skrevet 21. september 2013 Nei. Lykke handler om en grunnleggende tilfredshet over livet uavhengig av positive og negative øyeblikk. Lykke er en øyeblikksfølelse, ikke en tilstand. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 21. september 2013 Forfatter Skrevet 21. september 2013 Lykke er en øyeblikksfølelse, ikke en tilstand. Ikke sånn jeg definerer det. 0 Siter
sur kjerring Skrevet 21. september 2013 Skrevet 21. september 2013 Ikke sånn jeg definerer det. Nei, men den difinisjonen er feil. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 21. september 2013 Forfatter Skrevet 21. september 2013 Nei, men den difinisjonen er feil. Ingen definisjoner er feil, men noen er bedre enn andre ift. forklaringskraft, noe min definisjon står sterkt vedrørende. 0 Siter
sur kjerring Skrevet 21. september 2013 Skrevet 21. september 2013 Ingen definisjoner er feil, men noen er bedre enn andre ift. forklaringskraft, noe min definisjon står sterkt vedrørende. Din definisjonen er helt ute på viddene. Lykke er en øyeblikksfølelse. Sånn er det bare. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 21. september 2013 Forfatter Skrevet 21. september 2013 Din definisjonen er helt ute på viddene. Lykke er en øyeblikksfølelse. Sånn er det bare. Hvis du leser litt om hva folk har tenkt opp gjennom så ser du fort at begreper har forskjellig innhold, og at dette er på grunn av at man ønsker å forklare ulike ting. Det jeg ønsker å forklare, er forskjellen og forholdet mellom disse to tingene jeg har beskrevet godt nok allerede. Nå har du to valg; du kan gjøre som du hittil har gjort, å devaluere et verktøy jeg har brukt (definisjonen), eller du kan lese det jeg har skrevet en gang til og komme med en adekvat og relevant kommentar. Ditt valg. 0 Siter
ecbole Skrevet 22. september 2013 Skrevet 22. september 2013 Programmet som går på NRK1 nå handler om en gruppe mennesker som ikke føler seg lykkelige. De skal gjennom et program for å endre på dette. De tok en test i starten av programmet, som skulle måle hvor lykkelige de var. Den kan alle ta på nettet: http://www.nrk.no/livsstil/lykketest/ seriøs test? Første spørsmål; "Generelt sett, hvor lykkelig er du?" ehh....*sukk* 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 22. september 2013 Forfatter Skrevet 22. september 2013 seriøs test? Første spørsmål; "Generelt sett, hvor lykkelig er du?" ehh....*sukk* Ja akkurat det tenkte jeg også. Skal en psykotest i det hele tatt ha sjanse for å være i alle fall litt relevant, må den ta utgangspunkt i helt konkrekte spørsmål... det er jeg sikker på uten å ha noe som helst utdannelse på feltet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.